Två routrar 1 internetanslutning (olika IP-spann) (Route) hjälp

Permalänk
Medlem

Två routrar 1 internetanslutning (olika IP-spann) (Route) hjälp

Syftet med denna tråd är att ta reda på hur två routrar kan dra nytta av samma Internetanslutning. Dom två routrarna ska ge ut ett varsitt olika IP-spann, kunna nå internet samt att alla enheter under båda routrar ska kunna prata med varandra.

Internet--->---routerX(192.168.0.1 DHCP-range 192.168.0.10-50)--->---routerY(192.168.1.1 DHCP-range 192.168.1.60-90)

Skall jag koppla en av routerXs ethernetportar till routerYs WANport?

Hur skall jag ställa in Route-inställningarna i respektive router? Kan båda switchar köra samma subnetmask?

RouterX en Asus AC68-U med subnetmask 255.255.255.0 med följande options att välja i Route:
Network/Host IP - Netmask - Gateway - Metric - Interface(scroll-lista med LAN/MAN/WAN

RouterY en Netgear R6400 med subnetmask 255.255.255.0 med följande options att välja i Static route:
Kan bocka i Private eller Active. Destination IP address - IP Subnetmask - Gateway IP address - Metric. Finns ej något val för LAN/MAN/WAN

DHCP-range är påhittad för tråden.

Permalänk
Medlem

Vad vill du uppnå med denna config?

Permalänk
Medlem

@Zånkt:

Jag har ett hus med routerX och ett hus med routerY. Kabel dragen mellan routrarna.

routerX ska ge ut adresser till enheter i husX som blir 192.168.0.x och denna router sitter mot internet
routerY ska ge ut adresser till enheter i husY som blir 192.168.1.x

Båda ska kunna prata med varandra obehindrat

Permalänk
Medlem

switch+AP i hus2?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

@qhrizz:

Jo så kan man göra men det är inte den lösningen jag är ute efter, vill köra som jag beskrev i tråden.

Permalänk
Medlem

Om två routrar inom samma nätverk ska kunna prata med varandra så måste du använda dig av ett routingprotokoll som t.ex. RIP (Routing Information Protocol). RIP broadcastar routing-tabellen från den konfigurerade routern till alla aktiva nätverksinterface (din andra router), så att båda routrarna använder samma uppdaterade routing-tabell och därmed känner till vad som finns bakom varandra.

Låt säga att du har två routrar, router 1 och 2 kopplad till varsin dator, dator 1 och 2 och du vill att dessa datorer ska kunna nå varandra genom routrarna. För att lyckas måste båda routrarna känna till varandras nätverk för att veta vart trafiken ska skickas.

Exempel:
Vertikala streck (|) vänster och höger under R1-R2 ner till Dator1-2 föreställer nätverkskabel, vertikala strecket i mitten under RIP är för att skilja näten åt.

----------R1-int0/0-----RIP----int0/0-R2
----------| int0/1----------|----------------| int0/1
----------|192.168.0.1--|----------------|192.168.1.1
----------|DHCP 10-50-|----------------|DHCP 60-90
----------|-------------------|----------------|
----------Dator1----------|---------------Dator2

I exemplet ovan har RIP har konfigurerats mellan båda routrarna (R1-R2) på respektive interface. Trafik mellan routrarna skickas nu genom interface 0/0. R1 och R2 broadcastar nu sina routing-tabeller till varandra via int0/0 och känner därmed till varandras nätverk. Nu kan dator 1 prata med dator 2 då R2 har berättad (RIP) för R1 på vilket interface och adress dator 2 befinner sig.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

@qhrizz:

Jo så kan man göra men det är inte den lösningen jag är ute efter, vill köra som jag beskrev i tråden.

Förklara vad du vill uppnå. Att skaffa två konsumentroutrar som ska hänga påvarandra är som att be om strul. Vill du att hus A ska kunna prata med hus B?

Jag tror det är bäst att du skaffar en semiproffsrouter (typ Ubiquiti EdgeRouter-serien, sätta upp en pfsense) och sätta upp tre interface; ett för WAN (Internetanslutningen) och ett för vardera hus. Då kan du sätta upp regler på vad som får prata med vad och hur (Tex. Hus A kan komma åt hus B, men inte tvärtom, etc).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Varför vill du specifikt ha två routrar? Har det med wifi att göra? Som redan nämnts, du är antagligen inne på fel spår för det du vill uppnå, men utan mer info är det oklart.

Men om jag gissar så skulle du behöva en semi-proffsrouter (type Edgerouter eller Mikrotik) i ett hus som router för båda husen.
Wifi löser du med accesspunkter (dina ASUS-routrar går nog ställa om till accesspunkter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Syftet med denna tråd är att ta reda på hur två routrar kan dra nytta av samma Internetanslutning. Dom två routrarna ska ge ut ett varsitt olika IP-spann, kunna nå internet samt att alla enheter under båda routrar ska kunna prata med varandra.

Internet--->---routerX(192.168.0.1 DHCP-range 192.168.0.10-50)--->---routerY(192.168.1.1 DHCP-range 192.168.1.60-90)

Skall jag koppla en av routerXs ethernetportar till routerYs WANport?

Hur skall jag ställa in Route-inställningarna i respektive router? Kan båda switchar köra samma subnetmask?

RouterX en Asus AC68-U med subnetmask 255.255.255.0 med följande options att välja i Route:
Network/Host IP - Netmask - Gateway - Metric - Interface(scroll-lista med LAN/MAN/WAN

RouterY en Netgear R6400 med subnetmask 255.255.255.0 med följande options att välja i Static route:
Kan bocka i Private eller Active. Destination IP address - IP Subnetmask - Gateway IP address - Metric. Finns ej något val för LAN/MAN/WAN

DHCP-range är påhittad för tråden.

Skall jag koppla en av routerXs ethernetportar till routerYs WANport?
Ja

Hur skall jag ställa in Route-inställningarna i respektive router?
RouterX ska ha en route för 192.168.1.0 som pekar på routerY's wan-adress (192.168.0.x)

Kan båda switchar köra samma subnetmask?
Swichar har ingen subnetmask

Dessutom kanske du behöver lägga in routes i samtliga hosts som sitter på 192.168.0.0 eftersom de inte vet att 192.168.1.0 sitter bakom routerY, de har hara en def-route till routerX.

Permalänk
Medlem

Varför ska du dela upp det? olika familjer och vill inte ha samma nätverk?
VLAN?

bara dela internet?
Internet-router?

Egen router med olika LAN?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Inaktiv

Låter som en fråga i någon skolbok?