Permalänk
Medlem

Okända enheter i nätverket

Hej!

Nu på morgonen så skulle jag sätta mig och leka lite med min NAS, så jag gick in datorns "network" flik (där man får upp alla enheter som är anslutna till nätverket). Till min stora förskräckelse så upptäckte jag att det inte bara var mina datorer och min router som fanns med på kartan utan även en mobil som hette "Angler", jag gick in och kollade på egenskaperna för den mobilen och såg att det var en nexus 6p (en telefon som aldrig funnits i vårat husåll) och så fick jag fram vad den använde för MAC adress. Snabbt in i routern och kollade vilka klienter som var anslutna till min router och såg direkt att den där nexusen inte var ansluten till mitt nätverk... Jaja, misstänker man att någon är inne i ens nätverk så är det ju bara att byta lösenord på det trådlösa, sagt och gjort.

När jag hade bytt lösenord och gick in i "network" igen så såg jag att det nu fanns en ny j*vel där istället, den här gången var det en Sony F3311... Snabbt in i routern och kollade klient listan igen, föga förvånande så fanns inte den mobilen heller listad där. Vidare in i routerns log och för att se om enheten hade loggats in i routern, men det hade den inte.

Nu till min fråga:

Varför kommer det upp olika mobila enheter "anslutna" till mitt nätverk när dom inte är det? Jag har alltid haft långa, invecklade lösenord och aldrig gett ut det lösenordet till folk.

https://postimg.org/image/3jsyf85hh/

Permalänk
Medlem

Tydligen ett vanligt problem. Men telefonerna är nog inte inne i ditt nät, bara att routern ser dom.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-ne...

Se till att stäng av WPS också (det ska man ALLTID göra på en router). Verkar som att det löser problemet för vissa att okända telefoner syns i explorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla wifienheter inom radioräckvidd försöker kommunicera och det kan vara så att du ser allt som passerat och pratat med ditt ssid snarare än det som släppts in på lanet

Det kanske går att söka reda på hur din accesspunkt uppför sig när det gäller att logga allt som pratar med den men det brukar inte vara nått verkligt problem såvida du inte bor på nått ställe där det är otroligt mycket tillfälliga wifienheter som passerar men på såna ställen kan en del konsumentprylar få slut på minne och bli instabila om det passerat några tusen wifienheter på kort tid.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Permalänk

Du kan stänga av SSID utrop från routern så syns den inte utåt och du slipper både detta + många andra lycksökare. Om din miljö är hyfsat statisk så är det inte särskilt besvärligt att administrera heller. Lite meck med att manuellt söka efter routern när du har ny enhet bara, helt klart värt det i längden