Vilken av dessa två bärbara bör jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två bärbara bör jag köpa?

Hej,

Håller på och letar efter en liten laptop som jag dels tänkte koppla till min förstärkare för att spela musik via spotify, och dels använda som "videospelare" genom att dra en HDMI sladd till min smart tv. Sökandet efter rätt produkt har mynnat ut i två alternativ, nämligen:

https://www.komplett.se/product/896317/datorer/datorer-barbar...

https://www.komplett.se/product/896310/datorer/datorer-barbar...

Den förstnämnda har Full HD och kostar mer.

Vilken av dessa två laptops anser ni jag bör välja för dessa syften. Kommer jag märka någon skillnad på HD och Full HD när det gäller filmtittandet? Eller är det HD-upplösningen på smart tv'n som avgör bildkvaliteten helt och hållet?

Båda alternativen har Micro HDMI. Innebär Micro HDMI ett avsteg från bildkvaliteten när det kommer upp på tv skärmen jämfört med "vanlig" HDMI eller är det ingen märkbar skillnad?

Som ni märker kan jag inte ett skit om detta!! : D Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om du kopplar till tvn så är det tvn som styr den maximala upplösningen förutsatt att den bärbara klarar att skicka ut det ( vilket den bör så länge det inte är 4k för då kan det bli trixigt). HD vs Full HD i detta fall är på den bärbaras egna skärm

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är vad för typ av material du kommer spela upp? Handlar det om streaming som Netflix och Viaplay eller kommer du ha filer lokalt? För i så fall har de där surfplattorna bara 64GB lagring, vilket inte bli särskilt många filmer 1080p. Då kanske en vanlig laptop med större lagringsutrymme vore att föredra.

Handlar det om streaming (du nämner Spotify till exempel), så skulle ju en Chrome-cast fungera ypperligt för ditt ändamål, och går endast på några hundralappar!

Permalänk
Medlem

Kanske en Raspberry Pi 3? Betydligt billigare och mindre än båda.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om du kopplar till tvn så är det tvn som styr den maximala upplösningen förutsatt att den bärbara klarar att skicka ut det ( vilket den bör så länge det inte är 4k för då kan det bli trixigt). HD vs Full HD i detta fall är på den bärbaras egna skärm

Ok tack, bra att veta. Sorry min okunskap men 4k vadå?

Skrivet av Blomman90:

Min första tanke är vad för typ av material du kommer spela upp? Handlar det om streaming som Netflix och Viaplay eller kommer du ha filer lokalt? För i så fall har de där surfplattorna bara 64GB lagring, vilket inte bli särskilt många filmer 1080p. Då kanske en vanlig laptop med större lagringsutrymme vore att föredra.

Handlar det om streaming (du nämner Spotify till exempel), så skulle ju en Chrome-cast fungera ypperligt för ditt ändamål, och går endast på några hundralappar!

Det kommer främst bli Spotify och lokala videofiler (har Netflix direkt på smart tv'n) så du har onekligen en poäng. Dock så kommer laptopen att stå på tv bänken och jag vill därför inte att den tar upp för mycket plats... Spotify Chrome cast tror jag inte kommer bli aktuellt då min andra dator är stationär och befinner sig i ett annat rum i lägenheten, tror det blir lite för långt bort för att kännas smidigt.

Permalänk
Medlem

@swans:
4k är en upplösning. HD är 1280x720. FHD eller full HD är 1920x1080 och 4k är 3840x2160 alltså 4 gånger full hd (2 gånger i varje led)
Det är alltså upplösning. antalet pixlar och det brukar skrivar som detta i BREDD x HÖJD eller dess förkortning (HD, FHD, 4k) eller pixlar i höjd (720p, 1080p, 2160p). finns fler typer avv upplösningar men dessa 3 är vanliga

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swans:

Båda alternativen har Micro HDMI. Innebär Micro HDMI ett avsteg från bildkvaliteten när det kommer upp på tv skärmen jämfört med "vanlig" HDMI eller är det ingen märkbar skillnad?

Micro-HDMI är likvärdig de andra HDMI-kontakterna, bara mindre (se officiell sida).

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@swans:
4k är en upplösning. HD är 1280x720. FHD eller full HD är 1920x1080 och 4k är 3840x2160 alltså 4 gånger full hd (2 gånger i varje led)
Det är alltså upplösning. antalet pixlar och det brukar skrivar som detta i BREDD x HÖJD eller dess förkortning (HD, FHD, 4k) eller pixlar i höjd (720p, 1080p, 2160p). finns fler typer avv upplösningar men dessa 3 är vanliga

Ok då förstår jag, 4k är inte aktuellt i det här fallet med andra ord

Skrivet av perost:

Micro-HDMI är likvärdig de andra HDMI-kontakterna, bara mindre (se officiell sida).

Tack