Lönt att investera i dollar?

Permalänk
Medlem

Lönt att investera i dollar?

Hej!
Jag har en hel del besparingar som bara ligger och samlar typ 0-ränta på ett sparkonto.
Jag har alltid varit för feg för att köpa aktier och har heller kanske inte lust att lägga ner många timmar på att följa upp sånt dagligen.
Jag bor alltså i Finland och har alla mina besparingar i euro. Låt säga att man tror (och välkomnar) att EU kommer kollapsa inom ett par år vore dollar en bra och säker investering?

Jag har haft en hel bitcoin! men sålde största delen nyligen och nu känns priset för högt för att investera, plus att bitcoins framtid är betydligt osäkrare, vill heller inte köpa silver/guld tackor pga att det skiljer så enormt i köp/sälj pris.

Är dollarn ett smart val och hur går jag tillväga isf?

En arbetskompis rekommenderade Nordnet.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Hej!
Jag har en hel del besparingar som bara ligger och samlar typ 0-ränta på ett sparkonto.
Jag har alltid varit för feg för att köpa aktier och har heller kanske inte lust att lägga ner många timmar på att följa upp sånt dagligen.
Jag bor alltså i Finland och har alla mina besparingar i euro. Låt säga att man tror (och välkomnar) att EU kommer kollapsa inom ett par år vore dollar en bra och säker investering?

Jag har haft en hel bitcoin! men sålde största delen nyligen och nu känns priset för högt för att investera, plus att bitcoins framtid är betydligt osäkrare, vill heller inte köpa silver/guld tackor pga att det skiljer så enormt i köp/sälj pris.

Nordnet/Avanza.

Om man kunde förutspå det skulle vi alla vara rika! EU har ju onekligen en hel del bekymmer, men å andra sidan, vem vet om Trump hamnar vid rodret (har ju onekligen ett öga för finans, men även ytterst oberäknelig...). Jag skulle absolut inte se USD som en säker investering, och generellt sett inte se valutor som säkra investeringar om du inte vet vad du gör.

En aktiefond är ett bättre alternativ i mina ögon, så slipper du ha koll på enskilda aktier också. Vill tillägga att jag själv dock inte är allt för insatt.

Permalänk
Medlem

Valutamarknaden är komplex och det är inte alls säkert att sjunkande euro betyder dyrare dollar, de kan sjunka tillsammans. Jag skulle undvika att spekulera i valutor såvida du inte är rejält insatt (vilket du, i all välmening, inte verkar vara). Satsa på diversifiering, det vill säga sprid ut dina investeringar på olika saker. Jag rekommenderar att du glider in på:

https://rikatillsammans.se/

Enkel portfölj som gett bra avkastning. Den sköter sig dessutom själv till stor del.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Hej!

har en kollega som kör nordnet, han ångrar att han inte skaffade Avanza, som min rekommendation är.
avvakta med dollar tills efter valet i november. trist att du välkomnar eu-kollaps, men alla får väl tycka som de vill.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur du beskriver hur du vill göra med riskerna så är kanske den här sidan en bra match för just dig:
https://rikatillsammans.se/

Investeringsblogg där skribenten verkar erfaren och sansad, men framförallt försiktig! Där har du en hel del att sätta dig in i ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

sprid ut pengarna på olika saker

jag har en del i guld (klassas i sverige som en valuta och kan därför till skillnad mot andra ädelmetaller köpas och säljas momsfritt)
Några bitcoins, för det måste man ju
En del pengar på ISK (tjänar inte mycket på det, men är väldigt "hands off", man behöver inte bry sig direkt och får några procent per år)
Sen en del på vanligt sparkonto som bara minskar i värde i takt med inflationen

Menar absolut inte att du ska spara som jag gör, utan du gör helt som du själv vill, men sprid ut pengarna på olika saker iaf så du inte har alla ägg i samma korg

Permalänk
Medlem

Investeringssparkonto, kontakta din bank så hjälper de dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Fungerar det på samma sätt i Finland som i Sverige?

Permalänk
Entusiast

Borde inte olja vara bra att investera i nu när det är billigt?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

Dollar är nog ett dåligt alternativ. Vinner vår käre Donald Trump valet i USA så tror jag dollarn kommer rasa. Vet samtidigt inte om Hillary är ett bättre val då hon sysslar med en hel del skumaffärer hon också. Kan nog få dollarn att rasa hon också, bara frågan vem som får det att rasa mest.

Just nu skulle jag nog satsa på någon säker aktie i ett antal av våra storbolag som ger utdelning.

Själv gillar jag att gambla lite i småbolagen och ibland blir det bra och ibland blir det skit. Så länge man inte satsar pengar som du måste ha samma år så är det väl en sak.
En säker investering annars är att titta på de små nischbankerna där du iallafall kan få lite ränta fortfarande, se bara till att de har insättningsgaranti så du inte missar alla pengar vid en konkurs av banken. Ibland kan denna garanti vara upp till ett visst belopp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Guld eller Euro innan USA-valet är klart. Faller dollarn, vilket är ganska troligt oavsett vem som vinner (särskilt Trump), så kommer antagligen Euron att stärkas. Guldet med.

Vill du ha en roligare investering så titta på lovande teknikbolag som är halvstora. Tobii är ett bra exempel.

Grundregeln är ju dock som alltid: sprid ut dina investeringar, gör ordentlig research och var långsiktig (tålmodig).

Skrivet av MrAdde:

Borde inte olja vara bra att investera i nu när det är billigt?

Jag skulle aldrig investera i olja. Anledningen är att jag gillar att vara långsiktig, och se bara vad som händer på bilmarknaden - fler och fler storsatsar på el. Tillgång och efterfrågan. Det finns en anledning till att den är billig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fungerar det på samma sätt i Finland som i Sverige?

Jag vet att bankerna tar en massa avgifter när man köper och säljer till skillnad från t.ex. Nordnet

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undie:

Well. Det som ensamt råd eller utan närmre förklaring är kanske inte så bra. Om TS nu bara skulle skaffa ett ISK istället för vanligt konto för att förvara pengarna där så hade det ju bara blivit extra avgifter...
Jag använder själv ISK så jag tycker inte det är en dålig grej, men det är något som behöver förklaras för att det ska bli rätt.

Skrivet av J-Ballz:

Jag vet att bankerna tar en massa avgifter när man köper och säljer till skillnad från t.ex. Nordnet

Nordnet är också en bank ;). Men visst tar nordnet och avanza lägre courtageavgifter än de flesta av sina konkurrenter. Det är till och med gratis att köpa/sälja om man inte har så stora belopp hos dem.

Sedan finns degiro också. De har courtagefritt upp till första miljonen. Inte på all handel men på en del av svenska börsen iaf.
http://www.degirogroup.com/

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Dollar är nog ett dåligt alternativ. Vinner vår käre Donald Trump valet i USA så tror jag dollarn kommer rasa. Vet samtidigt inte om Hillary är ett bättre val då hon sysslar med en hel del skumaffärer hon också.

Jag tror tvärtom faktiskt, du har nog större chans att dollarn ökar i värde med Trump som president, han vill stärka USA's ekonomi och även jobba på bättre bytes handel, vilket kommer göra det sämre för export vilket även påverkar Sverige och andra EU länder.

Men visst, jag håller nog med om att valuta, som dollar, inte är en bra investering.

Permalänk
Avstängd

guld/guldfonder kanske.

Dollarn är väl absolut inte speciellt säkert att ha sina pengar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

har en kollega som kör nordnet, han ångrar att han inte skaffade Avanza, som min rekommendation är.
avvakta med dollar tills efter valet i november. trist att du välkomnar eu-kollaps, men alla får väl tycka som de vill.

Nyfiken på vad anledningen är till att Avanza skulle föredras över Nordnet?
Såvitt jag vet är de väl väldigt snarlika, med lite fonder som skiljer, typ Nordnet Superfonden kontra Avanza Zero.

Jag rekommenderar också att läsa på rikatillsammans.se med reservation för investeringarna som ibland nämns för Better Globe, verkar vara lite mer skumt och har anklagats för att likna pyramidspel. Man ska inte glömma att Bolmeson tjänar pengar på att rekommendera vissa saker, alltså sunt med lite lagomt kritisk blick på det man läser.

Permalänk
Medlem

Problemet med Dollarn är att den har ökat jättemycket de senaste åren men nu stannat till. Skulle personligen säga att det är lite försent för att investera i dollarn då det är nog högre risk att den sjunker än ökar ännu mer.

Permalänk
Medlem

Dollar och guld är för instabilt det får du ha daglig koll på och tjänar inte mycket på de höga inköps priserna glöm inte du måste betala skatten också så, Avansa är ett bra aktie företag där vann jag 70% på Amd och 100% på brexit så kunskap om omvärlden och teknik beroende vad och frankrike nu i sina positioner mot eu kan falla drastiskt så då köper man, deras handel är övertygande med omvärlden som mycket inom dessa fall är betydande.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Dollar och guld är för instabilt det får du ha daglig koll på och tjänar inte mycket på de höga inköps priserna, Avansa är ett bra aktie företag där vann jag 70% på Amd och 100% på brexit så kunskap om omvärlden och teknik beroende vad och frankrike nu i sina positioner mot eu kan falla drastiskt så då köper man, deras handel är övertygande med omvärlden som mycket inom dessa fall är betydande.

Du får gärna redogöra för hur du "vann 100%" på Brexit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du får gärna redogöra för hur du "vann 100%" på Brexit.

Pundet gick ner till 2 på ett par dagar och upp till 12 på ett par veckor.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Dollar kan fungera om Trump vinner, I Di idag fanns denna artikel.
http://www.di.se/nyheter/seb-starkare-dollar-om-trump-vinner/

Däremot så är jag själv ett stort fan av Peter schiff, och tror att dollarn kommer att tappa i värde, speciellt om "sick and lying Hillary" vinner, men hoppas att den inte gör det då jag har mina pensionsförsäkringar i dollar.
https://www.youtube.com/watch?v=ptbGT518Ibs

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Pundet gick ner till 2 på ett par dagar och upp till 12 på ett par veckor.

Pundet bottnade i 10,8SEK. Vad pratar du om?

Permalänk
Medlem

@J-Ballz:

dollar och valuta generellt är ju spekulativt och kräver att du är aktiv precis som med volatila aktier.

vill du ha avkastning utan att behöva göra något aktivt och med låg risk tycker jag att du ska sätta pengarna i någon lågriskfond.
finns ju i sverige tex "svenska småbolag (kanske ej att klassa som lågriskfond dock)" som historiskt har gått bra, finns säkert liknande finska fonder hos din bank. alternativt en vanlig pensionsfond.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nyfiken på vad anledningen är till att Avanza skulle föredras över Nordnet?
Såvitt jag vet är de väl väldigt snarlika, med lite fonder som skiljer, typ Nordnet Superfonden kontra Avanza Zero.

Jag rekommenderar också att läsa på rikatillsammans.se med reservation för investeringarna som ibland nämns för Better Globe, verkar vara lite mer skumt och har anklagats för att likna pyramidspel. Man ska inte glömma att Bolmeson tjänar pengar på att rekommendera vissa saker, alltså sunt med lite lagomt kritisk blick på det man läser.

Han menade på att hemsidan var mer uttänkt och bearbeta än den i nordnet. jag har inga kommentarer då jag enbart kör Avanza. förmedlar bara det han sa eftersom han testat båda. jag är nöjd med Avanza. gör nästan inget på nordea längre som känns som en föråldrar typ av bank. titta bara på deras hemsida. går inte att göra något utan att få vänta på att sidan ska laddas.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Han menade på att hemsidan var mer uttänkt och bearbeta än den i nordnet. jag har inga kommentarer då jag enbart kör Avanza. förmedlar bara det han sa eftersom han testat båda. jag är nöjd med Avanza. gör nästan inget på nordea längre som känns som en föråldrar typ av bank. titta bara på deras hemsida. går inte att göra något utan att få vänta på att sidan ska laddas.

Hmm, ja jag har inte provat Avanza så jag kan inte heller uttala mig om skillnaderna. Det enda jag känner att jag stört mig på hos Nordnet är att fördelningen av månadssparande köp av fonder bara kan väljas i procent av beloppet, inte i kronor. Men det är ett mycket litet aber eftersom jag hittills i alla fall fördelat beloppet jämnt över ett jämnt antal fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Pundet bottnade i 10,8SEK. Vad pratar du om?

Handlar om procent som valutan bestäms åt från dollar så 2 dollar för 2 pund per aktie mot 12 pund per dollar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Handlar om procent som valutan bestäms åt från dollar så 2 dollar för 2 pund per aktie mot 12 pund per dollar.

Kan du förklara detta en gång till?

Permalänk
Medlem

@joakim99: Ta och kolla hur man handlar med aktier på Avanza istället, där står allt förklarat hur man tjänar på när aktierna är värda minst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför tror folk att dollarn ska rasa om Donald Trump vinner? Är det för att hans åsikter om invandring inte stämmer överens med er?
Han har ju bevisat för hela världen att han är en fantastisk affärsman åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Varför tror folk att dollarn ska rasa om Donald Trump vinner? Är det för att hans åsikter om invandring inte stämmer överens med er?
Han har ju bevisat för hela världen att han är en fantastisk affärsman åtminstone.

Fantastisk affärsman? Jag kan också konka flera företag, kommer du kalla mig fantastisk då? Eller räcker det med att du läser något för att tro på det?

Skickades från m.sweclockers.com