5.1 till tv 3.5mm, hur göra? (Bilder)

Permalänk
Medlem

5.1 till tv 3.5mm, hur göra? (Bilder)

Jag antar att denna fråga besvarats 100 gånger men jag hittar inte ett lämpligt svar. Tänkte därför bifoga bilder så ni kan hjälpa en total amatör på det här.

De 3 sladdarna på bild 1 går inte att föra in på tv:n´s baksida, på bild 2.

Bild 1 (baslådans baksida)

Bild 2 (tv:n´s baksida)

Krävs det någon omvandlare eller adapter av något sort?
Tacksam för hjälp

(Bilderna kommer raderas om 48h, om dem försvunnit och ni har något förslag så säg till så postar jag dem igen)

Mvh

Permalänk
Medlem

Line in på basen till Audio Out på TV:n

Permalänk
Medlem

3.5mm uttaget där bak är f.ö AUDIO IN. Du har förmodligen 3.5mm ut på sidan av tv som brukar vara för hörlurar.

Dock så kommer du inte få ljud ut genom alla högtalare om du bara kopplar till line-in på suben.

Har haft ett logitech 5.1 system för länge sedan som hade samma struktur på kablarna bakom suben som jag ser du har:
Grön för H/V främre kanal
Svart för CENTER
Rosa för H/V bakre.

Du behöver troligtvis en adapter för detta i stil med denna (fast 3.5mm på andra sidan istället för RCA)

Glömde img taggen.
Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

@tioende: Har TVn inga fler anslutningar? Om den inte har det så blir det ganska bökigt.

- Du har endast 2st analoga ljudutgångar, så vill du ha 5.1 så måste du använda den koaxiala utgången (Digital Audio Out) med en RCA-kabel.
- Därefter behöver du en DAC som omvandlar de digitala signalerna till analoga. Efter en liten snabbsökning så hittade jag ingen enkel DAC med koaxial till 5.1 RCA-kontakter, såvida man inte vill ha en riktig receiver. I så fall behöver receivern utgångar som är märkta "Pre Out". Såhär ser det ut på min receiver, nere i högra hörnet.
- Därefter behöver du 3st 2x RCA - 1x 3,5mm kablar som du kopplar från receivern till ingångarna på subwoofern.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan troligen få ut stereoljud via scarten https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... utan att köpa en dac, men ska du ha surround behöver du en DD/DTS dekoder eller liknade och då är det troligen billigast att köpa en begagnad hembioreceiver och då kan du nästan lika gärna skaffa ett riktigt ljudsystem också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.