Datorhögtalare snappar upp telefonstörningar

Permalänk
Medlem

Datorhögtalare snappar upp telefonstörningar

Detta har stört mig ganska länge nu

Oberoende av volym på mitt 2.1 system snappar den upp telefonen när den får någon form av nätaktivitet om den befinner sig inom en meter. Sms, samtal eller bara en synkning så hörs det sprakande i högtalarna. Kan man skärma detta på något vis? Jag har provat ferrtikärnor runt lågnivåkabeln utan lycka.

Högtalarna är alltså kopplade via 3.5mm på datorns baksida.

Kan man köpa skärmade kablar eller är det något jag helt enkelt får finna mig i?

Permalänk
Medlem

Om störningen är samma oavsett volym så är dte nog varken datorn eller sladden till datorn som är boven, utan högtalarsystemets effekt-förstärkare. Gissar att förstärkaren sitter i bas-lådan som antagligen är av plast och inte har jordat el-uttag? blir nog svårt att lösa på något vettigt sätt. Kanske stoppa ner mobilen i en jordad bly-låda? men då kan du lika gärna stänga av den

Permalänk
Medlem

Samma för mig, lite irriterande ibland...

Permalänk
Medlem

@Klubba: Mycket riktigt är det ett system med förstärkaren i baslådan och en ojordad adapter till denne.
Om störningar ökar i volym ju mer jag krämar på. Vad kan man dra för slutledning av detta då?

Permalänk
Medlem

Datorhögtalare bör vara skärmade.
Så detta problem borde inte finnas. Lägg en hundring eller två extra vid nästa köp.
Eller om du har möjlighet, skärma dem.

Överkurs:
https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Klubba: Mycket riktigt är det ett system med förstärkaren i baslådan och en ojordad adapter till denne.
Om störningar ökar i volym ju mer jag krämar på. Vad kan man dra för slutledning av detta då?

Samma med mina PA-högtalare. Även jag har ojordade uttag. Synd att det skall vara ojordat överallt tamigfan.

/Lifooz

Permalänk
Rekordmedlem

En signaltransformator kan hjälpa även mot detta även om det inte är dess primära funktion så blir den en sorts bandpassfilter och den ökar dessutom "cmrr" så störningar som plockas upp av kablaget minskar. Jag ger inga garantier för att det blir helt bra man man kan testa med en trafo i högtalaränden av kablaget eller trafos i båda ändar och en partvinnad kabel mellan dem.

Det går oftast även att placera telefonen nån annan stans .

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Om störningarna ändras med volymkontrollen så tyder det istället på att det är något innan effektförstärkaren som plockar upp störningar (eller ev båda ) och då hade jag misstänkt datorns ljudchip direkt, speciellt om du har datorn kopplad i ett ojordat uttag. Men även signalkabeln mellan datorn och baslådan blir då misstänkt. Förförstärkar-delen i baslådan blir också misstänkt så blir helt enkelt mer att välja på då

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Så detta problem borde inte finnas. Lägg en hundring eller två extra vid nästa köp.

Överkurs:

Brukar det inte vara magneterna i högtalarna som är skärmade så att dom inte skulle förvränga bilden hos tidigare crt-skärmar?

Alltså man skyddade utrustning från högtalarna, inte högtalarna i sig.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all info. Jag hade såklart hoppats på något billigt svar som en skärmad signalkabel eller nåt.
Men det verkar helt enkelt som att jag får som många andra (förvisso ännu billigare) och finna mig i det.

Skrivet av grynnan:

Överkurs:

En hundring extra? Är du alldeles vansinnig?! Detta är en fin blandning av baslåda från Creative T3100 och satelliter och volymkontroll I-Trigue 3600.
Alltihop väl utvald på lämplig loppis för 20kr eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om störningarna ändras med volymkontrollen så tyder det istället på att det är något innan effektförstärkaren som plockar upp störningar (eller ev båda ) och då hade jag misstänkt datorns ljudchip direkt, speciellt om du har datorn kopplad i ett ojordat uttag. Men även signalkabeln mellan datorn och baslådan blir då misstänkt. Förförstärkar-delen i baslådan blir också misstänkt så blir helt enkelt mer att välja på då

Datorn är i jordat uttag. Och eftersom jag ingenting hör i hörlurarna, som sitter med Y-splitter tillsammans med högtalare, så misstänker jag nog mest signalkabeln. Jag ska kanske gräva vidare och se vad jag hittar inom detta området.

Ljudkortet ska vara ett bra sådant. Rampage Gene 2 har ett SupremeFX X-Fi inbyggt. Det betyder förvisso inte att oljud elimineras, men det är inget skit heller och bör vara av den bättre sorten.