Hur paketerar Inet saker som skickas?

Permalänk
Medlem

Hur paketerar Inet saker som skickas?

Jag har sett trådar av folk som fått mosade paket och generellt dåligt paketerade saker så min fråga är, hur paketerar dom om man beställer ett helt dator paket i delar dvs chassi tangentbord skärm processor osv skickar dom det i ihopmanglade lådor som vanligt eller lägger dom sakerna i riktiga lådor med någon slags skydd?
är lite orolig över det.. vill inte ha mosade paket även om sakerna klarar sig vill man ju ha hela lådor om man ska sälja sakerna om några år igen.
@Inet

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Om du inte köpt att de bygger så skickar de alla "små" delar i en låda och sen chassit för sig. Allt jag köpt därifrån har överlevt postens hantering. Likadant för kompisars byggen som är därifrån

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Istället för sådan där mjuk frigolit så kör man i regel med grus. Det håller bättre i längden.

Permalänk
Medlem

Har klarat mig från fraktskador hos alla större butiker hittills. Nån liten bula har det väl uppstått nångång men inget större problem iaf.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Om du inte köpt att de bygger så skickar de alla "små" delar i en låda och sen chassit för sig. Allt jag köpt därifrån har överlevt postens hantering. Likadant för kompisars byggen som är därifrån

ja ska beställa alla delar alltså jag sätter ihop allt själv men skickar dom fortfarande men ihopsatta kartong bitar? det var så jag fick mitt headset när jag köpte från dom de var de underligaste paketet jag har sett och gör man så med datordelar också så känns det som att saker kommer bli en aning klämda där i eller?

dina kartonger till t.ex processorn klarade sig i ett sånt paket? jaja får väl hoppas på det bästa då då

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Istället för sådan där mjuk frigolit så kör man i regel med grus. Det håller bättre i längden.

hehe har du sett inets paket? det är ihopsatta kartonbitar med några band runt i alla fall så när jag köpte mitt headset kändes lite dåligt packat, kan dom inte kosta på sig en riktig kartong med något skydds material är vad jag undrar helt enkelt det borde väl inte kosta så mkt att lägga i frigolit eller luftkuddar av något slag?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hehe har du sett inets paket? det är ihopsatta kartonbitar med några band runt i alla fall så när jag köpte mitt headset kändes lite dåligt packat, kan dom inte kosta på sig en riktig kartong med något skydds material är vad jag undrar helt enkelt det borde väl inte kosta så mkt att lägga i frigolit eller luftkuddar av något slag?

Jag fick iallafall mina komponenter därifrån i en kartong stor som en flyttlåda med massa luftkuddar och "ostbågar"... för att inte glömma pingvinstången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Oftast är det inga problem alls. Det enda paket jag fått som var dåligt packat var från Komplett (min i7 4790K) men är varan inte skadad är det inga problem, bara du tar en bild på paketet om det är skadat så du kan bevisa för dom sen att det var det ifall produkten inte är oskadd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hehe har du sett inets paket? det är ihopsatta kartonbitar med några band runt i alla fall så när jag köpte mitt headset kändes lite dåligt packat, kan dom inte kosta på sig en riktig kartong med något skydds material är vad jag undrar helt enkelt det borde väl inte kosta så mkt att lägga i frigolit eller luftkuddar av något slag?

Det handlar förmodligen om både kostnad och miljöpåverkan. Vad jag vet har Inet inte någon högre 'krossfrekvens' än någon annan internetbutik så vad är det egentligen vi ska diskutera? Förpackningarna är framtagna i samarbete med PostNord som sköter logistiken och så länge varorna är hela och rena finns det väl ingenting att anmärka på.

Jag handlar det mesta via nätet och har fått hundratals varor levererade i alla möjliga slags förpackningar och har aldrig råkat ut för ett trasigt paket så det rör sig nog om väldigt få paket som faktiskt går sönder.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

hehe har du sett inets paket? det är ihopsatta kartonbitar med några band runt i alla fall så när jag köpte mitt headset kändes lite dåligt packat, kan dom inte kosta på sig en riktig kartong med något skydds material är vad jag undrar helt enkelt det borde väl inte kosta så mkt att lägga i frigolit eller luftkuddar av något slag?

Man får hoppas att dom bara väljer sina kartongbitar till saker som inte är känsliga för stötar eller stapling. Om det är så är det väl ok.. man behöver ju inte luftkuddar och sånt till alla paket, dom klarar sig alldeles utmärkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Jag fick iallafall mina komponenter därifrån i en kartong stor som en flyttlåda med massa luftkuddar och "ostbågar"... för att inte glömma pingvinstången.

Skickades från m.sweclockers.com

aha det låter bra då hoppas jag på samma sak när jag beställer

Skrivet av Friterad:

Oftast är det inga problem alls. Det enda paket jag fått som var dåligt packat var från Komplett (min i7 4790K) men är varan inte skadad är det inga problem, bara du tar en bild på paketet om det är skadat så du kan bevisa för dom sen att det var det ifall produkten inte är oskadd

bra ide det ska jag absolut göra ska ta kort på paketet oöppnat sen på varje paket jag tar ut.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det handlar förmodligen om både kostnad och miljöpåverkan. Vad jag vet har Inet inte någon högre 'krossfrekvens' än någon annan internetbutik så vad är det egentligen vi ska diskutera? Förpackningarna är framtagna i samarbete med PostNord som sköter logistiken och så länge varorna är hela och rena finns det väl ingenting att anmärka på.

Jag handlar det mesta via nätet och har fått hundratals varor levererade i alla möjliga slags förpackningar och har aldrig råkat ut för ett trasigt paket så det rör sig nog om väldigt få paket som faktiskt går sönder.

Skrivet av anon179202:

Man får hoppas att dom bara väljer sina kartongbitar till saker som inte är känsliga för stötar eller stapling. Om det är så är det väl ok.. man behöver ju inte luftkuddar och sånt till alla paket, dom klarar sig alldeles utmärkt ändå.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440557-inet-fraktskado...

det är lite det här jag är rädd för, samma typ av paket skickade dom mitt headset i men då var det ju en bra kartong mitt headset låg i redan så spelar ingen roll där men när det kommer till cpu och annat skickar dom ändå i såna dåliga paket tydligen..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag beställde min nuvarande dator därifrån (2013).
Chassi kom i ett paket, allt från processor till musmatta kom i ett annat (i sina egna kartonger naturligtvis).
Jag tror att skärmen skickades separat i ett tredje.
Allt anlände helt och jag tror inte att det var några direkta yttre skador på de utvändiga kartongerna heller.
Det var definitivt inte så dåligt packat som i tråden som länkats ovan, men det kan ju ha skett en hel del med deras system sedan jag fick min beställning.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440557-inet-fraktskado...

det är lite det här jag är rädd för, samma typ av paket skickade dom mitt headset i men då var det ju en bra kartong mitt headset låg i redan så spelar ingen roll där men när det kommer till cpu och annat skickar dom ändå i såna dåliga paket tydligen..

Är du orolig för att det ska hända skulle jag starkt avråda dig från att handla via nätet över huvud taget. Det är klart att man kan ha otur och få ett trasigt paket men det gäller alla nätbutiker, speditörer, förpackningstyper m.m.

Vill du vara 100% säker på att dina varor inte är transportskadade är enda alternativet att köpa dem över disk där du har möjlighet att undersöka varorna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är du orolig för att det ska hända skulle jag starkt avråda dig från att handla via nätet över huvud taget. Det är klart att man kan ha otur och få ett trasigt paket men det gäller alla nätbutiker, speditörer, förpackningstyper m.m.

Vill du vara 100% säker på att dina varor inte är transportskadade är enda alternativet att köpa dem över disk där du har möjlighet att undersöka varorna.

jag förstår att risken för fraktskador kommer att finnas där hur man än vrider och vänder på det men jag tycker dom kan i alla fall minimera risken för skador genom att använda riktiga lådor med frigolit eller något annat mjukt material för att skydda känsliga saker så gott det går för att skicka varor för 15-20000kr i ett paket beståande av ihopsatta kartongbitar lite här o där känns riktigt slarvigt tycker jag i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Har beställt många produkter från inet och har alltid tyckt deras paketering är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

I den tråden du länkar till så finns svaret du söker, på sida 3 där dom går igenom steg för steg hur dom packar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

om du kollar på suboforumen så lär du hitta att "alla" packar "dåligt".

Senast så var väll netonnet sämst?
nästa vecka gissar jag på cdon
veckan efter komplet.

tror ni förstår var jag vill komma med detta..

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I den tråden du länkar till så finns svaret du söker, på sida 3 där dom går igenom steg för steg hur dom packar.

Skickades från m.sweclockers.com

ah där ser man tackar.
"Rutin 2: Packning av order som inte får plats i en vik-kartong:"
betyder det att om dom inte får plats med alla delar så skickar dom i en full kartong och inte i flera mindre vik kartonger dom använder annars? det står inget om det i deras svar där.
och här är ett svar till inet från en person i tråden
"kan ju säga att på senaste tiden stämmer inte det där.

jag köpte 3st 8tb wd reds för ungefär 2-3 veckor sedan tillsammans med en 250gb ssd.
fick bubbelplast runt wd reds men dom hade inte sin egna vikförpackning. allt låg istället i en enda stor vikförpackning"

så det verkar vara personalen som inte följer deras egna rutiner i vissa fall..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Köpte minnen från inet och dom kom i ett paket som var 55x33 cm och bestod av fyra lager kartong. Helt sjukt. Jag fick inte ner paketet i min väska och var tvungen att kuta runt med det under armen.

Så det kan vara lite blandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ah där ser man tackar.
"Rutin 2: Packning av order som inte får plats i en vik-kartong:"
betyder det att om dom inte får plats med alla delar så skickar dom i en full kartong och inte i flera mindre vik kartonger dom använder annars? det står inget om det i deras svar där.
och här är ett svar till inet från en person i tråden
"kan ju säga att på senaste tiden stämmer inte det där.

jag köpte 3st 8tb wd reds för ungefär 2-3 veckor sedan tillsammans med en 250gb ssd.
fick bubbelplast runt wd reds men dom hade inte sin egna vikförpackning. allt låg istället i en enda stor vikförpackning"

så det verkar vara personalen som inte följer deras egna rutiner i vissa fall..

Ingen aning faktiskt. Jag har handlat från dom över 20-talet gånger genom åren och aldrig haft problem med dålig paketering. Dock antar jag att dom som alla andra återförsäljare gör misstag ibland, vanligast skulle väl kunna vara vid semestertider med extra personal osv.
Vidarebefordra din undran ang rutin 2, vet dock inte om dom svarar på helger här inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ingen aning faktiskt. Jag har handlat från dom över 20-talet gånger genom åren och aldrig haft problem med dålig paketering. Dock antar jag att dom som alla andra återförsäljare gör misstag ibland, vanligast skulle väl kunna vara vid semestertider med extra personal osv.
Vidarebefordra din undran ang rutin 2, vet dock inte om dom svarar på helger här inne.

Skickades från m.sweclockers.com

mailade och frågade så jag uppdaterar tråden när jag får svar från dom.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14