Raspberry Pi + bildskärm = digital fotoram?

Permalänk

Raspberry Pi + bildskärm = digital fotoram?

Har under en längre tid varit på jakt efter en riktigt bra och stor digital fotoram till vardagsrummet men har visat sig vara allt annat än lätt att få tag på.

Funderade därför på om en RPi och en vanlig bildskärm skulle kunna funka där jag isf skulle vilja få RPi'n att köra ett bildspel med foton som jag har liggande på min Windows 10-dator.

Någon som vet hur lätt/svårt det skulle vara att få till eller har ni förslag på enklare lösning?

Tänkte isf köpa prylarna på NetOnNet där man även kunde köpa till ett SD-kort med ett förinstallerat OS som heter Noobs 1.5. Frågan är om det klarar av det jag vill eller om jag skulle behöva något annat OS?

Tack på förhand för tips och idéer!

Permalänk
Snusfri

Om du bara skall ha en digital fotoram så skulle jag kika på en datorsticka och en lämplig skärm med HDMI istället.

Dom kostar några hundringar mer, men har Windows 10 förinstallerat och det är bara att plugga in i HDMI-porten på en skärm, starta ett bildspel i valfritt bildvisningsprogram så är du hemma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Helt klart ett alternativ, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hade du passat på härom veckan så hade Dustin Lenovo Stick 300 för 555 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

En billig surfplatta, med en Digital foto ram app (gäller Android surfplatta).
Kan krävas ett bordsställ eller väggfäste för plattan.

Använder själv appen Digital Photo Frame Slideshow som visar bilderna från hemnätverkets NAS över Wifi men det finns fler alternativ.
Andra fördelar är att man får högre upplösning på skärmen och snabbare kretsar.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Blev en Rasberry Pi som jag kör openelec på och en 24 tums Samsung-skärm och verkar funka riktigt bra faktiskt men har en del pyssel kvar som ifall det går att automatisera start av bildspel och sen en del triviala nybörjarfrågor som hur man t ex slår på sin Rasberry Pi igen efter att ha stängd av den från openelec utan att behöva dra ut strömsladden och sen sätta i den igen

Ska prova att labba lite så får vi se. Köpt alla saker där jag har möjlighet att lämna tillbaka ifall jag inte blir nöjd och provar kanske isf någon av de andra förslag som kommit här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Blev en Rasberry Pi som jag kör openelec på och en 24 tums Samsung-skärm och verkar funka riktigt bra faktiskt men har en del pyssel kvar som ifall det går att automatisera start av bildspel och sen en del triviala nybörjarfrågor som hur man t ex slår på sin Rasberry Pi igen efter att ha stängd av den från openelec utan att behöva dra ut strömsladden och sen sätta i den igen

Ska prova att labba lite så får vi se. Köpt alla saker där jag har möjlighet att lämna tillbaka ifall jag inte blir nöjd och provar kanske isf någon av de andra förslag som kommit här.

Finns ingen mjukvarulösning för att starta den efter att du har stängt av den vad jag vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Finns ingen mjukvarulösning för att starta den efter att du har stängt av den vad jag vet.

Ok.

Hade ju varit nice med en liten strömbrytare men gissar att man inte kan få allt till en dator för 399:-

Permalänk
Medlem

OpenELEC läggs inte längre in på de nya NOOBSkorten eftersom utvecklingen avstannat, i fortsättningen blir det LibreELEC. OpenELEC är även numera bortplockat från Raspberry Pi's hemsida.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Ok.

Hade ju varit nice med en liten strömbrytare men gissar att man inte kan få allt till en dator för 399:-

En sådan här strömbrytare skulle du kunna skaffa, om det är rpi du tänker på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Sådär ja, allt på plats och känner mig mer än nöjd med slutresultatet De riktiga digitala fotoramar jag testat hittills kommer inte i närheten när det gäller kvalitet och framför allt betraktningsvinkel!

Lösningen blev nu enl följande:

Låter Rasberry Pi'n vara på för jämnan men hoppar ur bildspelet enkelt på kvällen när jag går och lägger mig med hjälp av en gratis iPhone-app som heter Constellation. Detta för att inte openelec ska bli upprörd när jag stänger av min Windows 10-dator där mina foton ligger. Stänger sen av skärmen enkelt med en fjärrströmbrytare från Kjell & Co. På morgonen blir det omvänd ordning, startar skärmen med fjärrströmbrytaren och drar igång bildspelet igen med hjälp av Constellation.

Något annat som var schyst med Samsung-skärmen jag köpte var att den står helt OK utan sin fot vilket gör att den mer ser ut som en stor digital fotoram istället för en monitor. Tycker även skärmen var väldigt snygg och stilren med väldigt tunn ram vilket passar perfekt när man har den som fotoram.

Några bilder som visar slutresultatet med skärmen och RPi'n liggande gömd bakom skärmen.

https://www.dropbox.com/s/5qg5oqicx2owtxu/2016-09-18%2013.34.10.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/p7nikxgldmrw6tc/2016-09-18%2013.35.24.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/fthu7sg58y01494/2016-09-18%2013.35.47.jpg?dl=0

Får köra med länkar istället eftersom jag inte lyckas få bilder att visas i det här forumet...
Permalänk
Medlem

Hur har det gått med detta?
Är du fortfarande nöjd? Har tänkt exakt samma setup, dock så kommer jag ha på den dygnet runt.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Tjena.
Köpte mig en Raspberry pi 3 i helgen som jag kör tillsammans med en 24tums skärm på lite test i köket. Får jag till det bra ska jag bygga in allt i en träram MEN... installerade kodi (OSMC) på den, vilket jag även kör på i Tv-rummet och Sov-rummet. Allt i hopp om att få till en bra setup som ska visa bilder dygnet runt. MEN det är så jävla segt?!
Oavsett om det är 50-500eller 5000 bilder i en mapp så tar det en evighet att starta, för att sedan ladda mellan bilderna.
Bilderna ligger på en SFTP server tillsammans med annan media som streamas. Tycker det känns konstigt att Pi3/kodi kan strömma en BluRay rip 1080p på 20-25gb utan lagg men inte kunna visa bilder...

Har du/ni samma problem?

Skrivet av WebMaximus:

Sådär ja, allt på plats och känner mig mer än nöjd med slutresultatet De riktiga digitala fotoramar jag testat hittills kommer inte i närheten när det gäller kvalitet och framför allt betraktningsvinkel!

Lösningen blev nu enl följande:

Låter Rasberry Pi'n vara på för jämnan men hoppar ur bildspelet enkelt på kvällen när jag går och lägger mig med hjälp av en gratis iPhone-app som heter Constellation. Detta för att inte openelec ska bli upprörd när jag stänger av min Windows 10-dator där mina foton ligger. Stänger sen av skärmen enkelt med en fjärrströmbrytare från Kjell & Co. På morgonen blir det omvänd ordning, startar skärmen med fjärrströmbrytaren och drar igång bildspelet igen med hjälp av Constellation.

Något annat som var schyst med Samsung-skärmen jag köpte var att den står helt OK utan sin fot vilket gör att den mer ser ut som en stor digital fotoram istället för en monitor. Tycker även skärmen var väldigt snygg och stilren med väldigt tunn ram vilket passar perfekt när man har den som fotoram.

Några bilder som visar slutresultatet med skärmen och RPi'n liggande gömd bakom skärmen.

https://www.dropbox.com/s/5qg5oqicx2owtxu/2016-09-18%2013.34.10.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/p7nikxgldmrw6tc/2016-09-18%2013.35.24.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/fthu7sg58y01494/2016-09-18%2013.35.47.jpg?dl=0

Visa signatur

// Benz

Permalänk

Funkar fortfarande fint men har dock ändrat lite så jag nu kör med en extern USB-disk kopplad till min Raspberry Pi istället vilket gör att den snurrar 24/7 utan problem. Stänger istället av skärmen på nätterna.

Inga problem med lag eller långa tider för att ladda/visa kort vilket väl säkert också beror på att jag nu plockar korten från den USB-anslutna disken. Även enkelt att uppdatera korten då jag kommer åt den externa disken över nätverket.

Permalänk
Medlem

@WebMaximus: Intressant,, ska testa och se ifall det blir bättre. Men googlar man på Pictures Kodi och Raspberry pi 3 så finns det en uppsjö av folk som upplever detta. Men ska felsöka först, återkommer

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Funkar fortfarande fint men har dock ändrat lite så jag nu kör med en extern USB-disk kopplad till min Raspberry Pi istället vilket gör att den snurrar 24/7 utan problem. Stänger istället av skärmen på nätterna.

Inga problem med lag eller långa tider för att ladda/visa kort vilket väl säkert också beror på att jag nu plockar korten från den USB-anslutna disken. Även enkelt att uppdatera korten då jag kommer åt den externa disken över nätverket.

Vilka storlekar har du på bilderna? Har du konverterat till något annat än JPG?
Hur har du lyckats dela ut Externa USB-disken från kodi?

Visa signatur

// Benz

Permalänk

Bilderna är i jpg-format och i storleken 5472x3080.

Ang utdelning av disk minns jag inte exakt och har inte grejerna framför mig men rätt säker på att det fanns ett alternativ för det i någon av menyerna inne i Kodi i stil med 'Gör disken synlig på nätverket' eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Okej, testade att köra ifrån usb-disk istället och han laddar bilderna betydligt snabbare iaf, dock laggar det i bildbytena.
Men måste säga att jag är riktigt besviken på hur kodi lirar med detta. Tänkte att detta skulle funka smidigt eftersom jag är van att arbeta med kodi då jag har haft det på mina htpcs i flera år + att jag styr dom med iphone (constellation) och då kan styra fotoramen ifall man vill titta slå på nån film eller styra bilderna.
Shuffle/random funktionen fungerar inte i kodi, är bara dom första bilderna sedan tar han dom i namnordning.
Kanske kan finnas något addon eller om man byter theme så kanske fler/bättre funktioner finns.

Grund tanken som jag haft är att jag ska kopiera alla bilder i till en mapp som alltid ska rulla, och sedan om man vill kan ska man kunna lämna och gå in i specifika mappar ifall man får feeling. Denna mapp kommer det ju finnas flera tusen bilder. Därav min besvikelse över laddningstider och shuffle funktionen

Det sura i detta är att jag köpte en pi3 för detta förra veckan, nu för några dagar sedan släppte dom en pi4 med 3ggr snabbare wifi,,, surt sa räven

Ska forska vidare i detta.

Skrivet av WebMaximus:

Bilderna är i jpg-format och i storleken 5472x3080.

Ang utdelning av disk minns jag inte exakt och har inte grejerna framför mig men rätt säker på att det fanns ett alternativ för det i någon av menyerna inne i Kodi i stil med 'Gör disken synlig på nätverket' eller något åt det hållet.

Visa signatur

// Benz

Permalänk

Skumt att det laggar för dig med lokal disk. Här funkar det klockrent utan minsta lagg. Kör med en WD Elements och vill minnas att den är på 500 GB.

När det gäller bildspel funkar även det klockrent med slumpvis uppspelning. Har en folder på disken som heter Foton. Under den har jag sen ett antal kataloger som innehåller foton. Det jag gör via menyn är att gå in i foto-katalogen. Sen pil till vänster för att få upp menyn med alternativ där jag längs ned kryssar i 'Slumpa' och väljer därefter alternativet 'Rekursiv uppspelning'. Funkar klockrent som sagt med en konstant blandning av alla foton från de olika underkatalogerna.

Kör i dagsläget inte med någon app för att komma åt den utan surfar bara direkt till IP-adressen, i mitt fall 192.168.1.102 och får då upp ett web-gränssnitt där ett av alternativen heter Remote som ger mig en fjärrkontroll. Det här gör att jag kan komma åt den både från min dator eller mobil utan någon extra programvara. Ibland när den av anledning inte svarar på IP-adressen kopplar jag bara in ett trådlöst tangentbord. Dock sällan jag behöver komma åt den nuförtiden eftersom den bara står och rullar på. Enda gången är när jag fyllt på med nya foton där jag tror man måste gå ur bildspelet och sen starta upp det på nytt för att den ska läga in de nya foton jag lagt till.

Minns inte om jag redan skrev det men version av Kodi (OpenELEC) är 6.03. Säkert långt ifrån den senaste vid det här laget men orkar inte uppgradera eftersom allt funkar bra.

Hoppas du får snurr på allting i slutändan för tycker själv det är en väldigt bra lösning och kunde inte vara mer nöjd! Kul att hela tiden ha möjlighet att se alla fina kort man tar istället för att de bara ligger och dammar lagrade någonstans.

Permalänk
Medlem

Har också en WD USB3 500gb inpluggad. Skumt detta..
Enda skillnaden är ju att jag kör kodi OSMC istället för OpenElec. Körde OpenElec tidigare på alla mina maskiner men läste att dom slutat uppdatera så gick över till libreElec och nu slutligen OSMC. Ska prova att köra in OpenElec och sedan LibreElec för att se om det blir någon skillnad.

Jaha? Trodde han inte kunde spela upp bilder från flera undermappar samtidigt, trodde man bara kunde spela en mapp i taget.?

Skrivet av WebMaximus:

Skumt att det laggar för dig med lokal disk. Här funkar det klockrent utan minsta lagg. Kör med en WD Elements och vill minnas att den är på 500 GB.

När det gäller bildspel funkar även det klockrent med slumpvis uppspelning. Har en folder på disken som heter Foton. Under den har jag sen ett antal kataloger som innehåller foton. Det jag gör via menyn är att gå in i foto-katalogen. Sen pil till vänster för att få upp menyn med alternativ där jag längs ned kryssar i 'Slumpa' och väljer därefter alternativet 'Rekursiv uppspelning'. Funkar klockrent som sagt med en konstant blandning av alla foton från de olika underkatalogerna.

Kör i dagsläget inte med någon app för att komma åt den utan surfar bara direkt till IP-adressen, i mitt fall 192.168.1.102 och får då upp ett web-gränssnitt där ett av alternativen heter Remote som ger mig en fjärrkontroll. Det här gör att jag kan komma åt den både från min dator eller mobil utan någon extra programvara. Ibland när den av anledning inte svarar på IP-adressen kopplar jag bara in ett trådlöst tangentbord. Dock sällan jag behöver komma åt den nuförtiden eftersom den bara står och rullar på. Enda gången är när jag fyllt på med nya foton där jag tror man måste gå ur bildspelet och sen starta upp det på nytt för att den ska läga in de nya foton jag lagt till.

Minns inte om jag redan skrev det men version av Kodi (OpenELEC) är 6.03. Säkert långt ifrån den senaste vid det här laget men orkar inte uppgradera eftersom allt funkar bra.

Hoppas du får snurr på allting i slutändan för tycker själv det är en väldigt bra lösning och kunde inte vara mer nöjd! Kul att hela tiden ha möjlighet att se alla fina kort man tar istället för att de bara ligger och dammar lagrade någonstans.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Vilket filsystem kör du på din disk? Kör NTFS, kanske ska köra ext4, vet dock inte om kodi stöder det..

Visa signatur

// Benz

Permalänk

Bildspel där foton plockas slumpvis från undermappar funkar bra för mig iaf i den version av OpenELEC jag använder.

Minns inte vad jag kör för filsystem eller ens att det var något jag reflekterade över vid installationen. Tror jag bara pluggade in disken. Tror dock att det är NTFS.

Permalänk
Medlem

Körde in LibreElec och det flyter mycket bättre.

Skrivet av WebMaximus:

Bildspel där foton plockas slumpvis från undermappar funkar bra för mig iaf i den version av OpenELEC jag använder.

Minns inte vad jag kör för filsystem eller ens att det var något jag reflekterade över vid installationen. Tror jag bara pluggade in disken. Tror dock att det är NTFS.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Skrivet av Benz0187:

Körde in LibreElec och det flyter mycket bättre.

Vad schysst att du fick ordning på det!

Permalänk
Medlem

Jag byggde en fotoram med rpi och en LCDskärm. Hittade någon som gjort något och så modifierade jag lite själv. När jag var klar så hittade jag just lösningen som ni kör på, Kodi med pothoscreensaver. Klart mycket enklare.

Jag kör något som heter FBI (linux framebuffer imageviewer) samt omxplayer (om man vill spela upp filmklipp). i FBI kan man välja vilja bilder som skall visas, hur länge och lite i vilken ordning.
Använder mig av en CRON-jobb som stänger av skärmen på kvällen och startar den på morgonen igen och sen startar om FBI.
Bildfilerna ligger lokalt på SD-kortet men synkas mha Resilio-Sync till Raspberryn.

Flödet blir då att: man fotar lite med telefonen. Startar Resilio appen i telefonen väljer vilka foton man vill synka till fotoramen, bilderna laddas upp och sen så visas alla gamla bilder plus de nya bilderna morgonen där på.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Fotoram där flera användare delar bilder

Mor å fars fotoram fungerar efter 6 år fortfarande men Kodak har stängt ner funktionen att mejla till den, vilket är hela grejen, att barnen mejlar in de tokigheter de håller på med.

Nu funderar jag på att växla upp, dvs göra så vi är minst 4st som har varsin fotoram där alla ser samma bilder och dit man kan mejla/"appa" in nya bilder till samlingen. Kommunikationen att skicka bild måste fungera både med Apple och Android då vi har blandade system.

Vi vill ha runt 10"-ramar. Funderar på att helt enkelt köpa oss varsin Android-padda och sedan hitta mjukvara. Är det någon som gjort något liknande? Vilken mjukvarukombo har ni då?

Exv denna padda, behöver väl då bara någon form av stöd och minneskort till eller?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4032023

Vad är alternativet? Någon Rasberry Pi -lösning och köpt LCD som man får rama?

Vore glad för svar från de som kan/provat mer i ämnet än vad jag har gjort.