Permalänk

Glapp i högtalaren.

Har en receiver av märket Sony, ett par år på nacken.
Högtalarna är kopplade med rca kablar.
Ljudet i ena högtalaren försvinner ibland. Vrider man på ljudkabeln så hoppar det tillbaka eller om man vickar lite på själva receivern.
Kan det vara glapp inuti? Nåt man vågar kolla själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eterkvesa:

Har en receiver av märket Sony, ett par år på nacken.
Högtalarna är kopplade med rca kablar.
Ljudet i ena högtalaren försvinner ibland. Vrider man på ljudkabeln så hoppar det tillbaka eller om man vickar lite på själva receivern.
Kan det vara glapp inuti? Nåt man vågar kolla själv?

Är det möjligt att byta plats på högtalarna, test om det är glapp i kabelen eller om de sitter i förstärkaren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:

Jo jag bytte faktiskt sladdarna i uttagen och då blev glappet i andra högtalaren istället!
Nya sladdar?

Permalänk
Medlem

Öppna upp och kolla så "lägesväljaren" eller uttagen inte ergat igen, brukar ju lätt bli så då dem stått ett par år, om det är lägesväljaren som är lite ergad så brukar det ju gå att ratta runt den lite så att det försvinner

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk

@didde31:
Får våga mig på att öppna! Rädd jag pajar nåt bara! 😜
Men då borde man ju se lätt om det är ergat!

Permalänk
Medlem

Jupp, nya sladdar. Det var ju trevligt att att felet låg där. Har du aktiva högtalare? (Eftersom du skriver att det är RCA kablar)
Du kan testa att vicka på kabeln nära kontakten för att se om det är ett brott där.

Permalänk

@Celebmir:
Vas menar du med aktiva? Oteknisk som man är!!
Försvinner ljudet har det funkat att vrida volymratten så har det kommit tillbaka eller puttat lite på receivern.
Eller om jag ryckt lite i sladdarna, men inte alltid det funkat därav jag fnulade på om det är i själva receivern.

Permalänk

Hade tur, var sladden som glappade. Kapade ena änden en bra bit och nu funkar det problemfritt! 😁🙌🙌🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eterkvesa:

@didde31:
Får våga mig på att öppna! Rädd jag pajar nåt bara! 😜
Men då borde man ju se lätt om det är ergat!

Sen kan det ju också hjälpa om du sprejar med lite kontaktsprej om du inte kommer åt

Visa signatur

-Citera för svar-