Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004

Rimworld

Någon som lirar detta underbara spel och som har tips på bra scenarioseeds?

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

@hybris6: Hej! Jag är uppe på ca 200h. Galet skoj spel - och beroendeframkallande! Vad är vitsen med scenario seeds? Jag kör oftast rich Explorer eller crashlanded. Sedan varierar jag biome och terräng och svårighetsgrad. Det är tillräcklig variation för mig än så länge

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004

Mest för att hitta sjukt roliga seeds..

Har hittat en seed för en koloni med unga nudister och en där majoriteten är gay (men den missade jag att anteckna).

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jun 2003

Jag köpte nyss spelet för alla fantastiska berättelser jag läst ifrån det. Min känsla hittills är att det är en simulering i hur länge du kan sköta kolonin innan det går åt helvete. Inget fel i det! Alltid något som går snett, och det är många parametrar att hålla ordning på. Jag hoppas dock att jag hittar magin snart för jag vill verkligen gilla spelet så mycket som jag "borde"! Spelar ni det för att skapa roliga berättelser eller för att minmaxa/skapa mest möjligt avancerade koloni?

Tar tacksamt emot alla nybörjartips, allt från bästa till mest underhållande skötsel.

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av ryu_hanzon:

Jag köpte nyss spelet för alla fantastiska berättelser jag läst ifrån det. Min känsla hittills är att det är en simulering i hur länge du kan sköta kolonin innan det går åt helvete. Inget fel i det! Alltid något som går snett, och det är många parametrar att hålla ordning på. Jag hoppas dock att jag hittar magin snart för jag vill verkligen gilla spelet så mycket som jag "borde"! Spelar ni det för att skapa roliga berättelser eller för att minmaxa/skapa mest möjligt avancerade koloni?

Tar tacksamt emot alla nybörjartips, allt från bästa till mest underhållande skötsel.

Spelar mest för att hitta den optimala strategin :). Att lära sig spelet och alla olika mekanismer.

1. Håll dom glada
1.a städa med jämna mellanrum (och använd home area för att begränsa var de städar. Se dock upp med att de inte reparerar eller släcker eld utanför home
1.b stolar, dining Chairs till en början, vid alla arbetsstationer. När du fått bra construction skill, se till att de är good eller bättre. Även sängar.
2. Använd storage smart - 1-2 rutor med critical prio intill stationer. Större centrallager med low.
3. Kläder, sätt outfit HP över 50%. Electric tailor och tool bench underlättar.
4. Håll stort matlager.
5. Fokusera på det dina gubbar är bäst på, sälj överskott. Cooking får man snabbt upp skill på, sälj mat över ett visst antal.
6. Gör få saker i taget. Fokusera på 1. Och 5.
7. Passive coolers går snabbt att bygga vid heatwave.
7b, campfires värmer gött vid köldknäppar. Kom ihåg att alltid ha ved i lager (se 2).
8. Geothermal power kan byggas in på vinter för att få uppvärmning. Glöm inte att ta bort taket på våren. Kan kombineras med odling och sun lamps för okänslig odling (strömavbrott dödar garanterat dina hydroponics, se 4.)
9. Nyttja detaljerad work Bills - begränsa resurshämtningsavståndet, dina proffs ska inte haula.
9.b din mästerkock bör göra fine meals, övriga sämre kockar kan slakta. Se 9a, 10 och 5. Gäller även för övriga hantverk, låt bara proffs jobba med dyrt material. Övriga får öva med material som finns i överflöd.
10. Ha hjärndöda individer som betjänar för de duktiga, se 9.
11. Grisar/svin och stora hundar kan tränas till bra haulers. Ta bort master och ge unrestricted area. Se 10. De i 10 kan då städa med högre prio.
12. Sten kan inte brinna
13. Elektriska lampor behöver inte underhållas som facklor, dock ger de sämre värme.
14. Försök inte med en hönsfarm...

Lycka till

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004

Jag lirar nog mest för att få en liten underhållande story som när en påfågel blev manhunter och hade ihjäl min doktor i ett ögonblick då jag rotade runt i kylen efter en matbit och trodde att de kunde sköta sig själva några minuter.. utan läkare började det gå åt skogen och sen blev vi raidade och folk fick benen bortskjutna..

Sen gillar jag att hitta roliga seeds för missions som en SM koloni eller när alla hade typ 90% chans att starta som gay...

Jag gillar även att pula lite med planeringen för att hitta effektiva designs på baserna... det är tillfredställande att se dem springa runt och sköta sig själva och lägga saker på rätt plats...