Linksys WRT1900ACS och IPTV/Viasat-problem.

Permalänk
Medlem

Linksys WRT1900ACS och IPTV/Viasat-problem.

Tjena! Jag har stora problem med att få min Viasatbox (Samsung) att lira med min Linksys WRT1900ACS. Jag är ingen hejare på nätverksteknik men är rätt säker på att det är en konfigurationsfråga och att jag behöver ändra någon inställning i min router. Om det är en port forward, nån VLAN-inställning eller vad vet jag dock inte. Boxen känner inte av när den är ansluten till nätet, men när jag drar den inkommande fiberkabeln direkt från ISP till uttaget till boxen funkar det utmärkt. Det är när jag går via routern det skiter sig.

Mycket tacksam för hjälp. Har haft sjukt mycket teknikstrul det senaste halvåret och är rätt frustrerad just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronin:

Tjena! Jag har stora problem med att få min Viasatbox (Samsung) att lira med min Linksys WRT1900ACS. Jag är ingen hejare på nätverksteknik men är rätt säker på att det är en konfigurationsfråga och att jag behöver ändra någon inställning i min router. Om det är en port forward, nån VLAN-inställning eller vad vet jag dock inte. Boxen känner inte av när den är ansluten till nätet, men när jag drar den inkommande fiberkabeln direkt från ISP till uttaget till boxen funkar det utmärkt. Det är när jag går via routern det skiter sig.

Mycket tacksam för hjälp. Har haft sjukt mycket teknikstrul det senaste halvåret och är rätt frustrerad just nu.

Vad har du för uppkoppling (ISP) och är det internet, TV och telefon i samma?
Du säger fiberkabel från ISP, är det verkligen fiber eller är det ethernet?
Det normala om man har fiber in är att man först har en mediaomvandlare som sedan delar upp till TV, Internet samt Telefon.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Tack för svar. Jag har fiber via Göteborgs stadsnät, Itux. Fiber från telestation in till en box i väggen från vilken jag drar mina TP-kablar. Internet 100/10 via Bredband 2. Jag är 99 % säker på att boxen i väggen inte delar upp något, utan att alla portar är lika.

Någon omvandlare har jag ju inte (det står heller inte angivet något om det i Viasats instruktioner, där visas en genereisk router eller modem, bara - inte för att det motsäger något, men lite undermålig information är det ju kan man tycka i så fall). Det är mer att det verkligen känns som om man ska kunna ställa in/komma runt det i routerns menyer när man läser lite. Men vad och hur är inte min grej riktigt. Om det visar sig att man inte tror att det går att lösa, finns liknande omvandlare att köpa i helt vanliga teknikbutiker? Det känns ju sjukt omständligt (och dyrt) om det är så. Då ska jag alltså ha en fiberbox i väggen, router, switch och sedan ytterligare en box ... Men först vore det intressant att försöka konstatera om man kan försöka ändra något eller inte. Har ställt frågan i Linksys supportforum också.

Permalänk
Rekordmedlem

Fibern går ofta in i en kombinerad omvandlare och switch som ger dig 4 ethernetportar där en är data, en för telefon och en för tv och en används inte, din router sitter i dataporten men tvboxen ska kopplas i tvporten och inte i din router.

Permalänk
Medlem

@ronin: Som @mrqaffe: säger och som jag nämnde i första posten så brukar dom boxarna (mediaomvandlare) dela upp signalen till Internet, TV, och telefon, så testa koppla in TV'n direkt till boxen.

edit: Titta på denna boxen så ser du att man måste använda rätt port till sak.
http://utsikt.se/bredband/support/koppla-tjanster/switchar/ct...

Har du TV från bredband2 också?

Permalänk
Medlem

Tack! Jo, visst vet jag att olika portar ibland är avsedda för olika ändamål. Jag trodde ni menade ytterligare en box. Precis som ni säger nu tyckte jag att en eventuell indelning i så fall borde sitta i fiberboxen - vilket den alltså verkar göra också. Två saker, då.

1) Skitkasst att Bredband 2 aldrig har nämnt en ev. indelning. Så har det ju varit ända sedan de gamla telefonmodemen, men i och med att det aldrig har nämnts någon på min box har jag inte trott att det var någon skillnad. Ingen etikett på min som i mrqaffes fina exempel, inget i felsökningsdiskussioner med dem o.s.v. Frågar jag dem borde de ju dock veta. (Jag har också en CTS-box, f.ö.)

2) Nästa problem. Vi använder samma fiber i två hus, och vi är hus två. Det betyder att vi har dragit en CAT-kabel hela vägen från huset där boxen kommer in till hus nummer två. I mitt hus har vi alltså bara en utgång in. Det verkar ju väldigt obra i detta fall. Frågan är om den porten BB2 vill att man ska använda till tv också funkar för internet. I så fall hade jag ju kunnat byta port ut, bara. Nästa problem är dock att i och med att det är två hushåll, behöver vi i så fall två utgångar till internet (och i värsta fall även två till teve). Bökigt men så ser det ut. Jag vet inte om det andra hushållets internet och tv funkar klockrent, men det är ju lätt att fråga. Gör det det, kan jag som sagt testa att byta port om man har sån tur att man hittar en port som funkar till båda. Gör det inte det, vete fasen vad jag gör. Kanske elektrikern kan dra ytterligare en CAT mellan husen, men jag vet inte om det går.

**Edit**

Men förresten, varför fungerar det om jag går direkt från porten in i mitt hus till boxen men inte via routern? Gör routern något med signalen? Oavsett om det är rätt eller fel port jag går från i hus ett borde det väl inte bli skillnad när jag kopplar in min router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronin:

Tack! Jo, visst vet jag att olika portar ibland är avsedda för olika ändamål. Jag trodde ni menade ytterligare en box. Precis som ni säger nu tyckte jag att en eventuell indelning i så fall borde sitta i fiberboxen - vilket den alltså verkar göra också. Två saker, då.

1) Skitkasst att Bredband 2 aldrig har nämnt en ev. indelning. Så har det ju varit ända sedan de gamla telefonmodemen, men i och med att det aldrig har nämnts någon på min box har jag inte trott att det var någon skillnad. Ingen etikett på min som i mrqaffes fina exempel, inget i felsökningsdiskussioner med dem o.s.v. Frågar jag dem borde de ju dock veta. (Jag har också en CTS-box, f.ö.)

2) Nästa problem. Vi använder samma fiber i två hus, och vi är hus två. Det betyder att vi har dragit en CAT-kabel hela vägen från huset där boxen kommer in till hus nummer två. I mitt hus har vi alltså bara en utgång in. Det verkar ju väldigt obra i detta fall. Frågan är om den porten BB2 vill att man ska använda till tv också funkar för internet. I så fall hade jag ju kunnat byta port ut, bara. Nästa problem är dock att i och med att det är två hushåll, behöver vi i så fall två utgångar till internet (och i värsta fall även två till teve). Bökigt men så ser det ut. Jag vet inte om det andra hushållets internet och tv funkar klockrent, men det är ju lätt att fråga. Gör det det, kan jag som sagt testa att byta port om man har sån tur att man hittar en port som funkar till båda. Gör det inte det, vete fasen vad jag gör. Kanske elektrikern kan dra ytterligare en CAT mellan husen, men jag vet inte om det går.

**Edit**

Men förresten, varför fungerar det om jag går direkt från porten in i mitt hus till boxen men inte via routern? Gör routern något med signalen? Oavsett om det är rätt eller fel port jag går från i hus ett borde det väl inte bli skillnad när jag kopplar in min router?

Allt går att lösa med vlan och det finns 2 stora trådar om hur man konfar Telia, principerna är de samma men parametrarna kan skilja beroende på vilken kombination av operatörer man har. Det kommer in en trunk (anslutning som innehåller flera olika lan med vlantaggar) via fibern och switchen (som ibland kallas tjänstefördelare) delar trunken och matar ut respektive lan på avsedd port.

När du kopplar in en egen hemmarouter så påverkar du adresseringen via NAT/PAT och det kan slå ut tvn beroende på hur systemet är gjort.
Jag är inte insatt i hur din kombination ska konfas men jag är helt säker på att det går att lösa med vlan om du skaffar utrustning (switchar) som kan hantera det och konfar rätt. Det går också att själv skapa trunkar för att köra data och tv i samma kabel mellan husen.
Du kan ju kolla desa trådar, de visar i alla fall principerna >
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronin:

1) Skitkasst att Bredband 2 aldrig har nämnt en ev. indelning.

B2 är ju inte leverantör av din IPTV så varför ska de bry sig om hur du som Viasatkund ska få TV'n att fungera? För problem med TV bör du vända dig till din leverantör Viasat.

Skrivet av ronin:

Din router använder du för din internet-tjänst, den har ingenting med din TV-tjänst att göra. Varför tror du att din internetrouter och B2's internettjänst ska fungera för Visats TV-lösning?

Se det som att du har två uttag: ett uttag för Internet och ett annat uttag för TV. Du kan aldrig få TV att funka om du kopplar in dig i Internetuttaget. Och du kan inte heller få Internet om du kopplar in dig på TV-uttaget.

Permalänk
Medlem

mrqaffe:

Det finns en flik bland min routers inställningar med VLAN-inställningar och det är en bra router med mycket möjligheter, men du kanske mer menar att lösa det tidigare, d.v.s. innan routern? I vilket fall som helst har jag ingen aning om hur jag sätter upp. Handlar det om att konfigga routern borde nån i Linksysforumet kunna hjälpa mig, förhoppningsvis. Ska kika på trådarna också. Tack.

"När du kopplar in en egen hemmarouter så påverkar du adresseringen via NAT/PAT och det kan slå ut tvn beroende på hur systemet är gjort."
Aha. Ok.

madtop:

Jag menar förstås Itux, inte Bredband 2. Sorry. Itux borde märkt upp sin box alt. informerat om hur den bör användas. Och ja, jag har funderat på att kolla med Viasat. Samtidigt, om det handlar om hur jag ska konfigurera min router eller om det är så att jag kommer in med en kabel från fel port i min box är det väl svårt för dem att svara på vad jag ska göra, I guess. Men skaffa sig kött på benen är självklart bra, och de kan ju åtminstone säkert säga hur de vill att man ska göra med deras utrustning.

"Din router använder du för din internet-tjänst, den har ingenting med din TV-tjänst att göra. Varför tror du att din internetrouter och B2's internettjänst ska fungera för Visats TV-lösning?"

Bra fråga, men för någon som inte andas teknik tänkte jag väl att nätet ska funka till saker som vill ha nät helt enkelt. Jag vet ju att man använder olika portar till olika saker, men jag hade nog glömt det eller s.a.s. blivit lite lurad av vår box då den som sagt inte har någon märkning. Nåväl, eftersom det blivit rätt uppenbart att det handlar om två saker: att utgå från rätt port borta i hus ett och/eller allokera på annat sätt i min routers inställningar, bör jag fokusera på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronin:

mrqaffe:

Det finns en flik bland min routers inställningar med VLAN-inställningar och det är en bra router med mycket möjligheter, men du kanske mer menar att lösa det tidigare, d.v.s. innan routern? I vilket fall som helst har jag ingen aning om hur jag sätter upp. Handlar det om att konfigga routern borde nån i Linksysforumet kunna hjälpa mig, förhoppningsvis. Ska kika på trådarna också. Tack.

"När du kopplar in en egen hemmarouter så påverkar du adresseringen via NAT/PAT och det kan slå ut tvn beroende på hur systemet är gjort."
Aha. Ok.

madtop:

Jag menar förstås Itux, inte Bredband 2. Sorry. Itux borde märkt upp sin box alt. informerat om hur den bör användas. Och ja, jag har funderat på att kolla med Viasat. Samtidigt, om det handlar om hur jag ska konfigurera min router eller om det är så att jag kommer in med en kabel från fel port i min box är det väl svårt för dem att svara på vad jag ska göra, I guess. Men skaffa sig kött på benen är självklart bra, och de kan ju åtminstone säkert säga hur de vill att man ska göra med deras utrustning.

"Din router använder du för din internet-tjänst, den har ingenting med din TV-tjänst att göra. Varför tror du att din internetrouter och B2's internettjänst ska fungera för Visats TV-lösning?"

Bra fråga, men för någon som inte andas teknik tänkte jag väl att nätet ska funka till saker som vill ha nät helt enkelt. Jag vet ju att man använder olika portar till olika saker, men jag hade nog glömt det eller s.a.s. blivit lite lurad av vår box då den som sagt inte har någon märkning. Nåväl, eftersom det blivit rätt uppenbart att det handlar om två saker: att utgå från rätt port borta i hus ett och/eller allokera på annat sätt i min routers inställningar, bör jag fokusera på det.

Många hemmaroutrar har funktioner för att hantera vlan, (jag har själv föregångaren till den du kör med, en wrt 1900ac) men det svåraste är att ta reda på vad man ska ställa in, operatörerna är inte så "bra" på att upplysa om det och det är dessutom inte alltid samma inställningar på alla orter eftersom det det kan vara 3-5 parter inblandade, nätägare/nätoperatör, internet och tv och ev teleoperatör.
Viasat ger dig dessutom 2 möjligheter, du har kabeltv via boxen men du har även Viaplay som går via datadelen av internet och det fungerar ju så fort du loggat in via datorn. hus 2 kanske kan använda tv via Viaplay ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronin:

Bra fråga, men för någon som inte andas teknik tänkte jag väl att nätet ska funka till saker som vill ha nät helt enkelt.

Jag köper självklart att alla inte kan allt. Och i det här fallet tänker du fel när du säger "nätet" (singular) eftersom det handlar om två olika nät, ett Internät och ett TV-nät. Det kanske ser ut som ett nät (en fiber, en fiberbox) men logiskt sett handlar det om två helt olika nät.

I ditt fall handlar det dessutom om två nät från två olika operatörer.

Permalänk
Medlem

mrqaffe:

OT: Ah, intressant. Jag har faktiskt precis fått min ACS då de bytte ut min AC pga att den inte verkade funka riktigt. Pga Postnords värdelösa hantering (trol. paketet stulet) har jag varit utan router i två månader, men tack vare Linksys grymma support skickade de den nya även utan att den gamla kom fram.

On topic, då:

Hmm. Ja utmaningen med VLAN blir väl att försöka hitta alla parametrar då, som sagt. Försöka få info från Viasat först och främst då, gissar jag? Det är ju de som s.a.s. borde veta vad boxen vill ha.

Viaplay kan jag inget om men kan sätta mig in i, förstås.

madtop:

Nej precis, så är det ju med kunskap.

Jag ska ärligt säga att även om jag har vetat i många år att man använder olika portar för olika ändamål, aldrig funderat på varför, eller att signalen var annorlunda. Jag är en sådan person som gillar att använda teknik, men är helt ointresserad av tekniken bakom ...
Nätet kommer ju inte _från_ två olika leverantörer, men jag förstår vad du menar.

Har för mig att Viasat har brutalt bra tider på sin telefonsupport. Kan se om de har öppet nu och kolla om de vet något. Är det någon mer avancerad teknisk kunskap kanske jag får jaga någon i veckan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronin:

mrqaffe:

OT: Ah, intressant. Jag har faktiskt precis fått min ACS då de bytte ut min AC pga att den inte verkade funka riktigt. Pga Postnords värdelösa hantering (trol. paketet stulet) har jag varit utan router i två månader, men tack vare Linksys grymma support skickade de den nya även utan att den gamla kom fram.

On topic, då:

Hmm. Ja utmaningen med VLAN blir väl att försöka hitta alla parametrar då, som sagt. Försöka få info från Viasat först och främst då, gissar jag? Det är ju de som s.a.s. borde veta vad boxen vill ha.

Viaplay kan jag inget om men kan sätta mig in i, förstås.

madtop:

Jag ska ärligt säga att även om jag har vetat i många år att man använder olika portar för olika ändamål, aldrig funderat på varför, eller att signalen var annorlunda. Jag är en sådan person som gillar att använda teknik, men är helt ointresserad av tekniken bakom ...
Nätet kommer ju inte _från_ två olika leverantörer, men jag förstår vad du menar.

Har för mig att Viasat har brutalt bra tider på sin telefonsupport. Kan se om de har öppet nu och kolla om de vet något. Är det någon mer avancerad teknisk kunskap kanske jag får jaga någon i veckan.

De som är först med att få igång det för nån kombination av operatörer brukar analysera nätverkstrafiken med program som Wireshark för att få reda på hur trafiken sker, Wireshark är ett oerhört kraftfullt program men det är inte direkt lätt att tolka svaren om man inte kan åtminstone grunderna i nätverkskunskap, du bör nog ha kunskap motsvarande Cisco CCNA för att kunna analysera trafiken eftersom operatörerna ofta inte vill och ibland inte kan ge ut all info.
Viaplay kommer att funka om du har en internetansluten dator så just det borde du få igång utan all för mycket strul.
Wireshark däremot är ett verktyg som kräver kunskap, mikrosokpisk nivå är nog verkligen rätt uttryck i det fallet, du ser varje bit som rör sig i nätet.

Wireshark is the world's foremost network protocol analyzer. It lets you see what's happening on your network at a microscopic level. It is the de facto (and often de jure) standard across many industries and educational institutions.

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som WS är något för mig, men tack ändå.

Viasat visste inget om VLAN eller hade uppgifter att mata in. De trodde spontant Itux var de som borde kunna svara på om man överhuvudtaget kan dela signal/nät från deras boxar, och ev. i så fall hur. Spontant tänker jag att Itux snarare kommer hänvisa till företagen som installerar boxarna i så fall. Deras namn har jag någonstans i mailen, jag kan ju alltid testa att ringa dem. Känns som det kommer bli ganska bökigt att lösa det här, tyvärr. :/

Jag skulle ju också kunna testa att plugga i min TP-kabel i den port jag tror är till teven i hus ett, se om det fungerar och därefter ringa elektrikern som drog över kabeln. Det kanske går att dra över en kabel till och få två inkommande här i hus två, internet + IPTV. Om det skulle gå att lösa och kostar ett par tusen till är det lätt värt det, snarare än att inleda en vild jakt på någon som bemästrar hela VLANsgrejen. Måste i så fall också kolla hur det funkar i hus ett nu. Ev. tar jag deras teveuttag och i så fall måste det ju till en switch i hus ett också. Blä.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronin:

Det ser inte ut som WS är något för mig, men tack ändå.

Viasat visste inget om VLAN eller hade uppgifter att mata in. De trodde spontant Itux var de som borde kunna svara på om man överhuvudtaget kan dela signal/nät från deras boxar, och ev. i så fall hur. Spontant tänker jag att Itux snarare kommer hänvisa till företagen som installerar boxarna i så fall. Deras namn har jag någonstans i mailen, jag kan ju alltid testa att ringa dem. Känns som det kommer bli ganska bökigt att lösa det här, tyvärr. :/

Jag skulle ju också kunna testa att plugga i min TP-kabel i den port jag tror är till teven i hus ett, se om det fungerar och därefter ringa elektrikern som drog över kabeln. Det kanske går att dra över en kabel till och få två inkommande här i hus två, internet + IPTV. Om det skulle gå att lösa och kostar ett par tusen till är det lätt värt det, snarare än att inleda en vild jakt på någon som bemästrar hela VLANsgrejen. Måste i så fall också kolla hur det funkar i hus ett nu. Ev. tar jag deras teveuttag och i så fall måste det ju till en switch i hus ett också. Blä.

Det går garanterat att dra via en kabel och vlan, 2 separata kablar eller en kabel och splitters men då begränsar man lanet till 100Mbit så det är ofta en dålig lösning totalt sett.
Kör du via box så behöver du som minst ett tvillingkort för att låsa upp kanalerna.
Eftersom Viaplay ingår om du var kabeltv från Viasat så kan du väl bara gå in på hemsidan och fixa ett konto och prova det, det är inte exakt likadant som med box men det är ju samma innehåll du får.

Permalänk
Medlem

Tjenare.

TS, jag har samma router och det fungerar direkt in i routern för mig om jag kopplar in den i "uttaget från ISP" först och sedan tillbaka in i routern så fort den visar någon bild på tvn. Har även jag Viasat. Inget extra VLAN, inget fipplande med inställningarna.

Se dock till att stänga av stand-by läget på boxarna då den skiter ner sig så fort den hamnar i stand-by.

Permalänk
Medlem

mrqaffe:

Så kabel och vlan, 2 separata kablar eller en kabel och splitters ska funka alltihop? Då vet jag att det borde gå i alla fall. Tack.

"Kör du via box så behöver du som minst ett tvillingkort för att låsa upp kanalerna." hajar jag inte riktigt i sammanhanget ovan, men jag ska reda ut vad AMDDDDD säger först, så kan vi se om det finns en quick fix.

AMDDDD:

Say what?! Det här låter intressant. Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar. Eller rättare sagt hur du kopplar. Jag vet inte om du läst tråden uppifrån, men jag försöker troligtvis få bild ur min Viasatbox med kabeln från min fiberbox internetport istället för den rätta tv-porten. Är det så för dig också och ändå funkar det?

Det är det här jag snubblar på. "... direkt in i routern för mig om jag kopplar in den i "uttaget från ISP" först och sedan tillbaka in i routern så fort den visar någon bild på tvn."
Kan du kanske förklara precis hur du har kopplat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronin:

madtop:

Jodå, det handlar om två nät från två olika leverantörer.

Nät ett kommer från B2 som levererar tjänsten Internet.
Nät två kommer från Viasat som levererar tjänsten TV.

ITUX är bara en bärare för olika nät och tjänster, de har inte ett eget nät sett i ett tjänsteperspektiv.
Den tekniska förklaringen är att det i en fysisk kabel går att köra flera virtuella nät. I ditt fall finns det ett b2-nät och ett viasat-nät i samma kabel. Din router ska vara ansluten till B2-nätet för att internet ska fungera och din TV-box måste vara ansluten till Viasats nät för att fungera.

Permalänk
Medlem

Nu hajade jag vad du menade, AMDDDDD. Det var som fasen! Det funkar här också. Jag vågar inte riktigt tro att det kommer hålla i sig än, men vi får se. Dagens stalltips i alla fall, tack!!! Med min förra router dök nätet helt var åttonde minut i 8-10 sekunder. Vi får se om det felet håller sig borta. Bilden frös nyss vilket är ett dåligt tecken. Kommer det tillbaka finns det ju något annat fel någonstans, men en sak i taget.

Har stängt av automatisk och passiv standby på boxen, var det så du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronin:

Nu hajade jag vad du menade, AMDDDDD. Det var som fasen! Det funkar här också. Jag vågar inte riktigt tro att det kommer hålla i sig än, men vi får se. Dagens stalltips i alla fall, tack!!! Med min förra router dök nätet helt var åttonde minut i 8-10 sekunder. Vi får se om det felet håller sig borta. Bilden frös nyss vilket är ett dåligt tecken. Kommer det tillbaka finns det ju något annat fel någonstans, men en sak i taget.

Har stängt av automatisk och passiv standby på boxen, var det så du menade?

Ja, min goda vän. Det kommer att rulla på, jag är några veckor stark och det går inte ner så länge du själv sätter boxen på stand-by läge via fjärren. Automatiskt och den skiter ner sig, notera det

Jag tyckte dessutom att jag var ganska tydlig men den lösningen kanske inte var så trolig eftersom den var så pass enkel?

Lycka till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMDDDDD:

Ja, min goda vän. Det kommer att rulla på, jag är några veckor stark och det går inte ner så länge du själv sätter boxen på stand-by läge via fjärren. Automatiskt och den skiter ner sig, notera det

Jag tyckte dessutom att jag var ganska tydlig men den lösningen kanske inte var så trolig eftersom den var så pass enkel?

Lycka till.

Vet du varför den tappar kontakten om man använder standby ? Tappar den sin ipaddress elerl öppnar boxen portar bara vid stat eller nått sånt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du varför den tappar kontakten om man använder standby ? Tappar den sin ipaddress elerl öppnar boxen portar bara vid stat eller nått sånt ?

Jag har inte orkat ge mig in på det men ip-addressen behåller den och den e kvar. Varför den beteer sig så vet jag som sagt inte men jag lär dra igång wireshark eller liknande för att analysera skillnader när jag väl orkar.

Permalänk
Medlem

Så var det nog. Det var för enkelt. Ja än så länge lever bilden i alla fall. Episkt. Stort tack! Stort tack till ni andra också! Hade vi inte haft turen att snubbla på den enkla lösningen hade jag behövt ge mig in på djupt vatten. Tack alla!

Permalänk
Medlem

Ett dygn in har jag fått samma problem som jag hade med min gamla router - vilket med tanke på vad vi kommit på med portar i foberboxen och annat nu misstänker inte har med routern att göra. Mitt internet dyker regelbundet. Med förra routern var det var åttonde minut i 8-10 sekunder. Tyvärr har jag inte lyckats hitta det fantastiska ping-program jag körde i browsern tidigare med tidsstämpel så jag har inte kunnat mäta det lika exakt, men nu ikväll har boxen hängt sig flera gånger i 5-15 sekunder. Säkerligen precis samma sak igen, tyvärr. Skitstörigt förstås. Frågan är om det har med "fel port i fiberboxen" att göra. Enklast är väl att gå bort till grannen vid något tillfälle, byta port och sedan testköra Viasat ett tag. Så tradigt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronin:

Ett dygn in har jag fått samma problem som jag hade med min gamla router - vilket med tanke på vad vi kommit på med portar i foberboxen och annat nu misstänker inte har med routern att göra. Mitt internet dyker regelbundet. Med förra routern var det var åttonde minut i 8-10 sekunder. Tyvärr har jag inte lyckats hitta det fantastiska ping-program jag körde i browsern tidigare med tidsstämpel så jag har inte kunnat mäta det lika exakt, men nu ikväll har boxen hängt sig flera gånger i 5-15 sekunder. Säkerligen precis samma sak igen, tyvärr. Skitstörigt förstås. Frågan är om det har med "fel port i fiberboxen" att göra. Enklast är väl att gå bort till grannen vid något tillfälle, byta port och sedan testköra Viasat ett tag. Så tradigt. :/

Steg ett är nog att inte koppla ihop de två näten som du nu gjort. Det är helt enkelt en dum ide som kan ge upphov till en massa skumma problem.

Använd din router till enbart Internet.
Koppla din TV-box direkt till switchen (fiberboxen).

Permalänk
Medlem

Jag hör dig, och det är självklart ett bra tips. Det sura är bara att jag då är tillbaka på ruta ett, att jag inte vet hur jag ska få ut ekvationen. VLAN:s-grejen verkar ju närmast körd att hitta någon som vet hur man ska göra och vilka parametrar man ska mata in. Det mest intressanta alternativet hade kunnat vara att kolla med elektrikern om det finns plats att dra över en andra kabel. Då behöver jag å andra sidan sannolikt sno teveuttaget från hus ett, vilket heller inte är någon höjdare. Pust.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronin:

Jag hör dig, och det är självklart ett bra tips. Det sura är bara att jag då är tillbaka på ruta ett, att jag inte vet hur jag ska få ut ekvationen. VLAN:s-grejen verkar ju närmast körd att hitta någon som vet hur man ska göra och vilka parametrar man ska mata in. Det mest intressanta alternativet hade kunnat vara att kolla med elektrikern om det finns plats att dra över en andra kabel. Då behöver jag å andra sidan sannolikt sno teveuttaget från hus ett, vilket heller inte är någon höjdare. Pust.

Vlan är hyfsat enkelt om du sätter upp vlan mellan husen själv med utgångspunkt i de 2 otaggade lan du får ut från tjänsteförelaren, du använder då 2 switchar och skapar själv trunken mellan dem, trunken överför du via den kabel du redan har dragen.
Det blir typ blått nät för data och rött för tv

Om du gör så behöver du inte veta hur det är konfat från början men det krävs en switch i varje ände.

Permalänk
Medlem

Oj, jösses. Det där känns som att be mig hoppa fem meter. Det kan gå, men det kommer kräva väldigt mycket av mig.

Ska jag ens försöka ge mig på det här kommer jag behöva så mycket hjälp med hur kablar ska dras o.s.v. att jag vete fasen. Finns det inte nätverkstekniker eller dylikt man kan anlita som kan hjälpa en med sådant här? (Det borde det göra om inte annat.)

Tack för att ni tar er tid, förresten. Det uppskattas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronin:

Oj, jösses. Det där känns som att be mig hoppa fem meter. Det kan gå, men det kommer kräva väldigt mycket av mig.

Ska jag ens försöka ge mig på det här kommer jag behöva så mycket hjälp med hur kablar ska dras o.s.v. att jag vete fasen. Finns det inte nätverkstekniker eller dylikt man kan anlita som kan hjälpa en med sådant här? (Det borde det göra om inte annat.)

Tack för att ni tar er tid, förresten. Det uppskattas.

Kabeldragningen är oftast busenkel, det ska bara kopplas in i switchen, det är konfigurationen av switchen som kan vara knepig om man inte gjort sånt förut och alla switchafabrikat är lite olika i hur de ska hanteras.
Vill du inte ge dig på att prova själv så brukar det finnas installatörer som bygger hemnätverk och en del kan nog lösa en sån konf också om du behöver hjälp, annars borde det inte vara nått problem för nån som håller på med företagsnät, om du behöver nått "kompetensbevis" så fråga om de är Cisco CCNA certifierade.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Efter att ha funderat och också dragit det på Facebook med ett par nätverkskunniga personer, kom vi fram till att försöka dra en kabel till eller VLAN - ungefär som ni här alltså. Idag fick jag tag på väldigt hjälpsamma installatörer på det företag som installerade min box för ett par år sedan. Sammanfattningen ser ut så här:

* Alla portar i boxen är likadana. Den känner av vad som ansluts.
Enkelt och bra. (Grundkonfiggen är internet i port ett, men det ska inte
spela någon roll.)
* Jag kan vända och vrida hur jag vill, men det går inte att köra IPTV
och internet med samma kabel med mindre än att sätta upp en rätt
avancerad VLAN-lösning. Jag måste dessutom ha två "rätt
avancerade switchar à 2-2 500 kronor styck. Mycket bättre då att
försöka dra över en kabel till. Jag slipper köpa fler switchar, slipper
risken att behöva göra om VLANs-konfiggen om ITUX om X år gör om
tjänst eller utrustning. Dessutom ska det heller alltså inte finnas risk
för konflikt med grannen i och med att alla portar är likadana. En kabel
till in löser problemen, helt enkelt. En dedikerad, rakt in till teven och
en dedikerad via routern till internet.

Nu ska jag ringa elektrikern och kolla om han minns hur det såg ut med plats i röret m.m.
Dock kan man ju fundera på varför jag fortfarande har exakt samma problem som med min förra router, att nätet dyker med jämna intervaller. Jag har dragit ut kabeln som går till teven, men felet bestpår. Tänkte i morgon gå över till grannen, kolla hur alla kablar ser ut där, sätta min i port ett för säkerhets skull samt dra ur hennes temporärt, och sedan resetta min router här hemma. Flera gånger när jag resettat har det funkat utan att dyka i ett dygn ungefär, sedan drar det igång igen. Har förtvivlat letar efter en sida som kör en pingfunktion i browsern med tidsstämpel men hittar den inte, så jag drog ner och installerade Pingplotter. Dock förstår jag inte jättemycket av hur man läser ut parametrar där, förstås. Tänkte visa hur det ser ut just nu men hittar inte var man infogar bild. Känner mig efterbliven. Hittar bara länk till url. :/