4K skärm ... hur stor kan man ha innan det blir löjligt? :D

Permalänk

4K skärm ... hur stor kan man ha innan det blir löjligt? :D

Aloha!

Sitter och plockar ihop en speldator. Det rycker i Skyrim muskeln så jag kan bara inte låta bli tanken att återvänd till att spöa drakar och uppleva nya fantastiska CTDs )

1st 1080 8GB ligger i shoppinglistan. Men nu kommer jag till skärm. Kollade först på en 28" från Asus. Men nu hittade jag en 43" skärm på Inet som jag ändå får plats med i budgeten.

Acer 43" ET430K UHD/4K
https://www.inet.se/produkt/2205517/acer-43-et430k-uhd-4k

Min fråga är dock:
1. Kommer 43" att bli löjligt överdrivet stort att ha på ett skrivbord?
2. Kan 1st 1080 ens driva 3840x2160 med highres texturer i 60+ FPS?
Skulle ju känns HELT värdelöst att investera i en ny dator för 25 lax och sedan få samma FPS som på min 15" MacBook/Bootcamp som bara mäktar med Skyrim i med allt på low/medium.

typo
Permalänk
Medlem

Låter det som att det kommer vara en bra typ av 4k-skärm när den kostar 7000 och är såpass stor, när det finns andra 4k-apparater för 30k+?

Kort svar: nej, det är inte värt det. Sedan beror det väl på hur nära du sitter osv. Jag hade hellre lagt samma pengar på en mindre skärm och fått bra kvalité istället.

Med det sagt vet jag ingenting om denna modellen, men låter det för bra för att vara sant brukar det vara det (i fallande skala).

Permalänk
Medlem

@stormfrog:
1. Beror på hur långt ifrån du kommer sitta.
2. Ska nog klara av det. Skyrim ska inte vara några problem även om du kastar på hundra moddar. Nya och kommande spel blir det kanske värre med. Skulle inte köpa en 4k-skärm utan g-sync/free sync i dagsläget.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Angående storlek på skärm så är det ju självklart en smaksak. Men 43" på ett skrivbord låter alldeles för stort om du frågar mig. En polare har 32" och t.om det är alldeles för stort för min smak.
Angående om ett 1080 kan driva spel i 4k så kan man bara säga nej, inte på högsta inställningarna i 60+ fps om du pratar om nyare spel. Syftar du enbart på skyrim däremot ska jag inte uttala mig i frågan.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

4K skärmar kan inte visa mer än 60hz. Satsa istället på 1440p/144hz skärmar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vill du ha den storleken på en skärm med hög upplösning finns det egentligen bara en jag kan rekommendera. https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...

Betydligt dyrare än den du länkade, men vill du ha en 30"+, nästan 4k upplösning, 100Hz och g-sync blir valen betydligt färre.

Permalänk
Medlem

@stormfrog: En smaksak skulle jag vilja säga och givetvis beroende på vad du oftast gör vid din dator. Jag sitter ca 0,8m från en 40" 4k 60hz Philips datorskärm. I datorn sitter bla ett 1080. Jag är inte vad man skulle kalla en "hardcore gamer" så skyhöga fps intresserar mig mindre än ögongodis. Star Wars Battlefront och liknande rullar på kring 60fps på high i 4k. Desto större nöje med stor skärmyta kommer till multitasking i skrivbordmiljö. Det är där du har den stora vinsten. Är spel ochi förstaperson främsta intresset så satsa lite mindre och högre frekvens.

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk

Kan flika in med lite personlig erfarenhet av 40" på skrivbordet.
För spel: nej.
För allt annat: ja.

Nu kan jag bara utgå från min egen skärm som jag har på 1m avstånd men det känns för stort när man spelar i fullscreen och jag brukar oftast köra windowed i typ 27" storlek.
För min del så spelar jag väldigt lite men om jag skulle byggt en maskin för spel så hade jag absolut valt något mindre och snabbare.

Permalänk

Tack för alla svar!!! Det hjäper massor i min förvirrad tillvaro av alltför många spännande grejer.

Ni som rekomenderar en snabbare skärm: hur stor skillnad blir det egentligen på singleplayer spel som Skyrim och Mass Effect? Jag är totalt ointresserad av CS och liknande shooters och lirar bara story-drivna spel. (Jag är medveten om att fysiken i Skyrim f***ar ur i 144hz, men för exemplets skull kan vi utgå från att det skulle fungera)

Permalänk
Medlem

köp en 1440/144hz gsync instället

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Jag tror den kan trivas bättre här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Innan jag bytte skrivbord så tyckte jag 24" var lite överdrivet stort. Men så satt man ju bara en halvmeter ifrån då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

Tack för alla svar!!! Det hjäper massor i min förvirrad tillvaro av alltför många spännande grejer.

Ni som rekomenderar en snabbare skärm: hur stor skillnad blir det egentligen på singleplayer spel som Skyrim och Mass Effect? Jag är totalt ointresserad av CS och liknande shooters och lirar bara story-drivna spel. (Jag är medveten om att fysiken i Skyrim f***ar ur i 144hz, men för exemplets skull kan vi utgå från att det skulle fungera)

Kör också den typen av spel och mycket isometrisk rpg. För mig föll valet på en 4k-skärm ganska enkelt och jag ångrar det inte en sekund.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

4K skärmar kan inte visa mer än 60hz. Satsa istället på 1440p/144hz skärmar.

Skrivet av Blommen75:

köp en 1440/144hz gsync instället

Ni har uppenbarligen inte spelat Skyrim utan 60FPS lås... Helt ospelbart så fort man kliver över 60FPS även om man bara går över lite. Tror videon lär ge er en bra förklaring till varför.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att du ska köra på 4k om du vill ha det, inte lika bra för spel men jag är otroligt nöjd med min.
http://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dator... är mitt tips, jag har lillebror på 40" med VA-panel och den är fantastisk för priset.
För mig som gör en del produktivt arbete skulle jag aldrig välja en mindre skärm, jag sitter 1-1.5m ifrån skärmen.
Är det stort? Ja absolut, vissa skulle kalla det för stort, men på 40" blir pixeltäteheten helt rätt (samma som 1440p på 27" eller 1080p på 24" vad jag förstått) så man behöver inte pyssla med massa uppskalning av text, smidigt för mig som har en 27" 1440p skärm i porträttläge på sidan.

Edit:
1080 är faktiskt rätt kompetent när det gäller 4k, allt på ultra är att glömma men många spel går att driva runt på high/very high iallafall.
Det är åtminstone fallet med 980SLI som har liknande prestanda i spel med stöd.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är det stort? Ja absolut, vissa skulle kalla det för stort, men på 40" blir pixeltäteheten helt rätt (samma som 1440p på 27" eller 1080p på 24" vad jag förstått)

1080p 24" har definitivt sämre pixeltäthet 1080p på 20" är likvärdig. Har en 22-tummare fäst vid sidan av min Philips 4k 40-tums och märker redan där att allt blir marginellt större om man flyttar nåt till den skärmen.

TS. 40-43" är stort, så din upplevelse kan variera. Jag var inte så hemskt nöjd först, men vande mig vid det senare och nu är det svårt att gå tillbaka.

För produktivitet tror jag fortfarande mer på att ha flertalet mindre skärmar på bredden snarare än en stor, då jag själv iaf inte upplever att stapla fönster på höjden är lika angenämt för nacken.

För spel så älskar jag upplevelsen 40-tummaren ger mig.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Köp du din 4K om du bara spelar spel som Skyrim. Inte för att jag sett en 4K i verkligheten, men jag kan tänka mig att detaljerna blir väldigt bra i spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Köpte en ET430K och tycker den känns utmärkt. Kör CAD (SolidWorks) och Office mm. Bra storlek och funkar bra på vanligt skrivbord.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormfrog:

Acer 43" ET430K UHD/4K
https://www.inet.se/produkt/2205517/acer-43-et430k-uhd-4k

Min fråga är dock:
1. Kommer 43" att bli löjligt överdrivet stort att ha på ett skrivbord?
2. Kan 1st 1080 ens driva 3840x2160 med highres texturer i 60+ FPS?
Skulle ju känns HELT värdelöst att investera i en ny dator för 25 lax och sedan få samma FPS som på min 15" MacBook/Bootcamp som bara mäktar med Skyrim i med allt på low/medium.

Sweclockers gav iaf just den där skärmen "Bra produkt" utmärkelsen: http://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-4... så det är ju bra i alla fall.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE