Permalänk
Medlem

Behöver tips på router att köpa

Jag behöver hjälp med att köpa router då jag inte kan något alls om detta ämne.
Jag har 100/100mbit via fiber i en lägenhet på 60kvm. Till routern ska jag koppla en stationär via kabel, sen en laptop, appletv och mobil via wifit. Vi brukar vara 2 användare åt gången och jag vill att internet är stabilt. Så vad ska man köpa för router?
Är en för 300 lagom eller behöver man en för 1000kr. Jag såg att elgiganten hade en dlink i sitt annonsblad för ca 6-700kr är den något att ha?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Permalänk
Medlem

Testat söka här på sidan?
Finns en bra tråd för denna frågan: [FAQ] Vilken router ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Testat söka här på sidan?
Finns en bra tråd för denna frågan: [FAQ] Vilken router ska jag köpa?

Jag såg den och började läsa och såg att den var från 2009 så jag trodde att tråden var utdaterad

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att slå till på denna då den är billig och finns i lager hos mediamarkt där jag bor.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165
Vad tycker ni som kan något om den?
Duger den till film och spel eller är det något man bör tänka på om man köper den framför en annan router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Jag funderar på att slå till på denna då den är billig och finns i lager hos mediamarkt där jag bor.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165
Vad tycker ni som kan något om den?
Duger den till film och spel eller är det något man bör tänka på om man köper den framför en annan router?

Jag hade sagt undvik den, den har framförallt bara 100 Mbit ethernetportar så det blir ju omöjligt att få till ett snabbt lan med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade sagt undvik den, den har framförallt bara 100 Mbit ethernetportar så det blir ju omöjligt att få till ett snabbt lan med den.

Om du har ett bra alternativ så får du gärna länka det för jag har fått igång mitt fiber nu men kan inte nyttja det förrän jag har införskaffat en router. Helst vill jag ju lägga så lite som mögligt men eftersom router är en engångskostnad så kan jag lägga runt 1000kr om det är befogat. En släkting rekommenderade en Asus RT-AC68U.
http://cdon.se/hemelektronik/router-asus-rt-ac68u-dualb-wirel...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Om du har ett bra alternativ så får du gärna länka det för jag har fått igång mitt fiber nu men kan inte nyttja det förrän jag har införskaffat en router. Helst vill jag ju lägga så lite som mögligt men eftersom router är en engångskostnad så kan jag lägga runt 1000kr om det är befogat. En släkting rekommenderade en Asus RT-AC68U.

Asus 66, 68 eller TP link Archer c7 är nog de mest mångsidiga om du ska ha nått med wifi för max 1000 kr

Permalänk
Medlem

En rekommendation är att kika på kompatibilitetslistorna för OpenWRT och DD-WRT.
Även om du inte vill köra öppen mjukvara just nu, så kanske du vill i framtiden och då är det soft att redan ha en kompatibel router.

Ur det hänseendet är Asus RT-AC68U ett riktigt bra val.
Annars är jag personligen numer förtjust i Ubiquitis accesspunkter och kör en egenbyggd router med PF-Sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Asus 66, 68 eller TP link Archer c7 är nog de mest mångsidiga om du ska ha nått med wifi för max 1000 kr

Vad är det för skillnad på en asus 66 och asus 68? Det enda jag ser är att det skiljer 300kr mellan dom.
Jag fick ut ca 110 upp och 110 ner, så om jag köpter en asus 66 eller en asus 68 så kommer de inte flaskhalsa hastigheten?

Skrivet av Gabrioth:

En rekommendation är att kika på kompatibilitetslistorna för OpenWRT och DD-WRT.
Även om du inte vill köra öppen mjukvara just nu, så kanske du vill i framtiden och då är det soft att redan ha en kompatibel router.

Ur det hänseendet är Asus RT-AC68U ett riktigt bra val.
Annars är jag personligen numer förtjust i Ubiquitis accesspunkter och kör en egenbyggd router med PF-Sense.

Jag är ledsen men det är lite som grekiska för mig.
Men nu har jag iaf fått två rekommendationer på Asus RT-AC68U så det lutar åt den, även ifall jag själv inte begriper skillnaden mot en asus 66, men jag vill inte vara dumsnål.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Vad är det för skillnad på en asus 66 och asus 68? Det enda jag ser är att det skiljer 300kr mellan dom.
Jag fick ut ca 110 upp och 110 ner, så om jag köpter en asus 66 eller en asus 68 så kommer de inte flaskhalsa hastigheten?

Att de har olika radiodelar är nog största skillnaden. Båda har Gbit Ethernet och det är ju det som egentligen är det viktigaste, trådlöst är vad det är och även om 5GHz har kortare räckvidd så det kan ge högre fart så kan man behöva riktiga accesspunkter om det är wifiprestanda man jagar just pga att kort räckvidd är ett krav för hög hastighet.

Permalänk
Avstängd

Regel nummer ett...köp aldrig Dlink, eller jo du kan ju köpa om du vill ha problem med den stup i kvarten..

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ac66u som smälte bort. Har för mig att 68:an ska gå svalare så kör på den i så fall

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd Asus ac-68 användare, har ett 200kvm hus med gipsväggar. Den har god täckning i hela huset och fungerar stabilt. Haft den i 1 år och har aldrig behövt starta om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Jag köpte en ac66u som smälte bort. Har för mig att 68:an ska gå svalare så kör på den i så fall

Det lät inget vidare, jag vill ju inte ha några brandfarliga saker direkt.
Men nu har jag 3 röster på 68 så det får nog bli den.

Jag är nog egentligen inte så kräsen för kompisen köpte en router för någon hundralapp bara och jag har aldrig märkt av något konstigt hemma hos han. Men jag kan lika gärna köpa en ordentlig router direkt så behöver jag inte byta ut den senare om det skulle vara något krångel.

Då går jag in och beställer en
nu

Nu var det beställt, 1249kr slutade notan på, jag hittade ett presentkort på cdon i mejlen. Så nu hoppas jag att jag hinner få den innan helgen börjar. Tack för hjälpen alla i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag såg den och började läsa och såg att den var från 2009 så jag trodde att tråden var utdaterad

Tråden startade 2009... Senaste inläggen är från september i år. Aktiv tråd alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det lät inget vidare, jag vill ju inte ha några brandfarliga saker direkt.
Men nu har jag 3 röster på 68 så det får nog bli den.

Jag är nog egentligen inte så kräsen för kompisen köpte en router för någon hundralapp bara och jag har aldrig märkt av något konstigt hemma hos han. Men jag kan lika gärna köpa en ordentlig router direkt så behöver jag inte byta ut den senare om det skulle vara något krångel.

Då går jag in och beställer en
nu

Nu var det beställt, 1249kr slutade notan på, jag hittade ett presentkort på cdon i mejlen. Så nu hoppas jag att jag hinner få den innan helgen börjar. Tack för hjälpen alla i tråden

Nja, brandfarligt var att ta i Men bra köp av 68:an! Surfa sen in på denna sida för RMerlins custom firmwares av Asus routers

http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/

Permalänk
Medlem

Netgear R7000

Netgear R7000 är mycket bra