Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

@Ratatosk: Tror vi kommer see Vega 64 gå om GTX 1080ti.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Vilken tur då jag precis köpt och fått ett vega 64. Sitter ett ek block på nu

Permalänk
Medlem

@murklor: Det beror väl på vad du menar med "bli klok på"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

@Ratatosk: Tror vi kommer see Vega 64 gå om GTX 1080ti.


Vega är helt enkelt inte tillräckligt bra
med async så får du ut samma spel upplevelse vilket räddar amd för tillfället.
Volta kan dock bli en tuff nöt för amd

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:


Vega är helt enkelt inte tillräckligt bra
med async så får du ut samma spel upplevelse vilket räddar amd för tillfället.
Volta kan dock bli en tuff nöt för amd

vega har mer råstyrka än 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:


Vega är helt enkelt inte tillräckligt bra
med async så får du ut samma spel upplevelse vilket räddar amd för tillfället.
Volta kan dock bli en tuff nöt för amd

Fast det Vi hört om GV100 handlar mest om att de skalar ut till 800mm² och om att fylla kretsen med kretsar som specialdesignats i ett syfte (tensor cores) för att uppnå bättre prestanda i specifik last. Skulle AMD göra en lika stor krets så verkar det vanskligt att sia om relativ prestanda i specifik applikation redan idag.

Den stora frågan jag funderar på är:
Nu har vi sett Hur Infinity Fabric fungerar med 2-4 kluster med CPU-kärnor.
Vi har fått en försmak av hur Infinity Fabric fungerar med 1 CPU-kluster och ett VGA-kluster.
Nu vill jag se hur Infinity Fabric fungerar med 2-4 GPU-kluster!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

vega har mer råstyrka än 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste kodas specifikt för att dra nytta, ingen speltillverkare vill göra det direkt med tanke på amd ca 30% och Nivdia 70% av marknaden så vilken api skulle du välja att optimera din grafikmotor för?
I spel där amd har dx12 visar det sig igen att 1080ti är betydligt bättre trots amd råstyrka och att 1080 fortfarande efter typ 2 år är det bättre valet

Vega drar 150w mer för liknande prestanda som 1080.
om det inte vore för freesync skulle amd Vega varit helkört för Raja
(Tveksamt om han har kvar sitt jobb)
Med tanke på problemen med Vega och de är många så lär vi inte se speciellt många kort från tredjepart men desto fler med tex 1070ti av nån anledning.

svaret är att amd helt enkelt har för många produktions problem med Vega idag.
HBM samt montering plus infinity fabrik som ställer till det.
Kanske de kan fixa det med Navi men tveksamt då vi inte vet hur de ska lösa latens problemen

Hur amd ska lösa Vega som ska ersätta Polaris med HBM har jag ingen aning om ifall de inte kan använda gddr5

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

@Flopper:

2-4Gb av HBM och HBCC i gång är vad som är framtiden kan jag tro.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

@Flopper:

2-4Gb av HBM och HBCC i gång är vad som är framtiden kan jag tro.

Problemet är följande,
min systerson köper idag ett 1080 för samma pris som amd har för vega 56.
kommer förbi i morgon för hjälp med installation etc..
Han får ett bättre kort, tyst, kallt och ger maxat för allt han gör.
nu kan vega göra samma men drar också dubbelt upp i ström och sätter mer press på nätagg samt ger mer värme.
så Nvidia är helt enkelt ett bättre alternativ för honom.

Visst, underklocka men då tappar du prestanda med Vega och igen ett 1080 blir ett bättre köp.
framtiden?
om ett år har vi amd Navi next gen samt nästa gen nvidia ute.

Vega är tyvärr dödsdömt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

@Flopper: Är det verkligen flopper som skriver detta?

Vem är du och vad har du gjort med Flopper!?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Problemet är följande,
min systerson köper idag ett 1080 för samma pris som amd har för vega 56.
kommer förbi i morgon för hjälp med installation etc..
Han får ett bättre kort, tyst, kallt och ger maxat för allt han gör.
nu kan vega göra samma men drar också dubbelt upp i ström och sätter mer press på nätagg samt ger mer värme.
så Nvidia är helt enkelt ett bättre alternativ för honom.

Visst, underklocka men då tappar du prestanda med Vega och igen ett 1080 blir ett bättre köp.
framtiden?
om ett år har vi amd Navi next gen samt nästa gen nvidia ute.

Vega är tyvärr dödsdömt.

du mena väl ÅF/Handeln. om AMD fick välja så skulle dem någ inte vilja har denna prisskillnaden. men det är ju olagligt att försöka få ÅF/Handeln att hålla sig till MSRP över en längre tid. finns ju t.ex. 38 stycken 56 i lager hos komplett. men fram tills dem har ligga där i flera månader så kommer komplett eller andra ÅF inte sänka priserna.

förstå mig inte riktig på varför folk envisas med att alltid peka på AMD när det är fel fast dem har väldigt lite kontroll över hur marknaden funka och se ut.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Flopper: Är det verkligen flopper som skriver detta?

Vem är du och vad har du gjort med Flopper!?

Om du betalar samma eller mer så gäller samma förutsättningar.
power draget på vega är helt åt fanders anders.
amd kan kanske ge en bättre skillnad med en uppdaterad nod i tillverkning men för tillfället så kan jag inte be ens systerson köpa vega då han får en sämre produkt för samma pris eller mer. Han uppgraderar från 480 till 1080.
dubblar fps och kan köra kortet i 3 år utan problem.

Skrivet av Bernd_P1:

du mena väl ÅF/Handeln. om AMD fick välja så skulle dem någ inte vilja har denna prisskillnaden. men det är ju olagligt att försöka få ÅF/Handeln att hålla sig till MSRP över en längre tid. finns ju t.ex. 38 stycken 56 i lager hos komplett. men fram tills dem har ligga där i flera månader så kommer komplett eller andra ÅF inte sänka priserna.

förstå mig inte riktig på varför folk envisas med att alltid peka på AMD när det är fel fast dem har väldigt lite kontroll över hur marknaden funka och se ut.

Priset är ju vad det är, oavsett vad faller Vega bort pga av det inte finns nån fördel med Vega idagsläget.
ett misslyckande av Raja helt enkelt.
Kör med ryzen och ett 390 och för tillfället finns inget alternativ att uppgradera till.
ett vega56 för 3500kr är väl vart kortet ska ligga med tanke på dess nackdelar.
eventuellt uppgradera nätagget för ett nytt kort?
seriöst?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

@Flopper: undervolta kortet, få ner värmen och klocka högre. Värmen är det stora problemet för Vega just nu. + drivare.

Power draw är hög jämfört med ""pascal"" men jag undrar om nu när de byter till TMSC för vega refresh i 12nm så kanske vi får see dem komma ner till pascal nivåer eftersom att efter bytet ifrån TMSC till Global foundery så har skillnaden mellan AMD/nvidia i power draw bara blivit sämre. Tillverknings tekniken kan vara skillnaden här.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

@Flopper: undervolta kortet, få ner värmen och klocka högre. Värmen är det stora problemet för Vega just nu. + drivare.

Tillverknings tekniken kan vara skillnaden här.

absolut,
montera 1080 i syrrans grabbs låda i afton.
han var nöjd.
kostar därefter men dubbla fps typ så.
överklocka lite hans prolle samt fixade ström till fläktarna som stod stilla i lådan, dem hade han inte kopplat in.
undrade varför det vart varmt men inte så konstigt.
en bra dag

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

absolut,
montera 1080 i syrrans grabbs låda i afton.
han var nöjd.
kostar därefter men dubbla fps typ så.
överklocka lite hans prolle samt fixade ström till fläktarna som stod stilla i lådan, dem hade han inte kopplat in.
undrade varför det vart varmt men inte så konstigt.
en bra dag

Ok. Hur är detta relevant till vega?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Flopper

Citat:

Vega drar mer ström 150w mer, ett Vega kort drar ca 350w vs ett 1080 som med sina ca 180w presterar bättre.

Enligt sweclockers test är det snarare 120w skillnad och det bör gå ner om man får kort med vettigare kylare. Men visst är det en stor nackdel för vega kortets del.

Citat:

Du får mer prestanda av ett 1080 i 99.9% av spel än Vega för bättre pris

Man kikar på den typ av spel man spelar ligger de tillräckligt nära varandra tar man det från det företag man föredrar annars det som presterar bäst.

Citat:

Är det inte relevant att mäta pris och ström i ett inköp samt prestanda i spel du spelar?

Vad blir merkostnaden av att ett kort drar 150w mer vid full belastning? Säg att du har kortet i 3 år, och i genomsnitt spelar 1-2h per dag. För vid idle så ligger de på typ samma nivå. Antagligen en aldeles för liten summa för att jag skulle bry mig i alla fall. Blir väl några hundralappar.

Jag har en 144hz skärm med freesync så jag lutar starkt åt att byta till Vega men just nu är jag faktiskt ganska nöjd med r9 290, så avvaktar till vega med bättre kylare kommer och de sjunker i pris. Alternativt att det blir navi.

Citerat inlägg redigerat
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

absolut,
montera 1080 i syrrans grabbs låda i afton.
han var nöjd.
kostar därefter men dubbla fps typ så.
överklocka lite hans prolle samt fixade ström till fläktarna som stod stilla i lådan, dem hade han inte kopplat in.
undrade varför det vart varmt men inte så konstigt.
en bra dag

För att utveckla Dekkans fråga...

Hur är en "nVidia bygglogg" relevant i denna forumtråd?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

1 av tusentals spel, hur funkar det med gta5 eller overwatch ?
eller tex majoriteten dvs typ alla dx11 titlar?

Skrivet av jOnÄTÄn:

@Flopper

Enligt sweclockers test är det snarare 120w skillnad och det bör gå ner om man får kort med vettigare kylare. Men visst är det en stor nackdel för vega kortets del.

Man kikar på den typ av spel man spelar ligger de tillräckligt nära varandra tar man det från det företag man föredrar annars det som presterar bäst.

Vad blir merkostnaden av att ett kort drar 150w mer vid full belastning? Säg att du har kortet i 3 år, och i genomsnitt spelar 1-2h per dag. För vid idle så ligger de på typ samma nivå. Antagligen en aldeles för liten summa för att jag skulle bry mig i alla fall. Blir väl några hundralappar.

Jag har en 144hz skärm med freesync så jag lutar starkt åt att byta till Vega men just nu är jag faktiskt ganska nöjd med r9 290, så avvaktar till vega med bättre kylare kommer och de sjunker i pris. Alternativt att det blir navi.

Kör med 390 men Vega blir det inget köp pga av dess nackdelar, hör inga bra argument från forumet då det helt enkelt är både dyrare och sämre än 99.9% av fallen med vega. Hur Raja kunde misslyckas så mycket är en gåta med tanke på hur pascal funnits ute i 2 år nu

Vega56 behöver droppa i pris till 3500kr för att det ska funka och lyssna på återförsäljare som webhallen, typ osäljbart för tillfället med vega

*** raderat ***

§ 1.5
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade och redigerade ***

Jag har raderat och redigerat lite inlägg p.g.a. nedvärderande anklagelser. Det finns inte heller någon anledning att besvara den typen av anklagelser, utan följ istället § 5 och anmäl sådana inlägg innan det hinner solka ner trådar.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Bättre än mitt 1080ti
3DMARK 11
P23 813 with AMD Radeon RX Vega 64 and AMD Ryzen 5 1600X
Graphics Score 40 365
Physics Score 11 571
Combined Score 9 570

allt rullar i stock cpu/gpu

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Avstängd

@astr84: vad fick ditt 1080ti ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Strax under 27000 i graphicscore
Glömde kanske tillägga att det är två Vega64 som kramas i burken nu istället

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Strax under 27000 i graphicscore
Glömde kanske tillägga att det är två Vega64 som kramas i burken nu istället

Då presterar mitt 1080 bättre än ditt 1080Ti i 3dmark11. 31572 på graphics score. Låter som att något var knas med ditt kort eller att benchmarken är missvisande.

Jag körde gratisversionen dock. Du kanske körde andra inställningar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Då presterar mitt 1080 bättre än ditt 1080Ti i 3dmark11. 31572 på graphics score. Låter som att något var knas med ditt kort eller att benchmarken är missvisande.

Jag körde gratisversionen dock. Du kanske körde andra inställningar?

Provar till helgen när jag har tid att byta kort igen
Gratisversionen här också, så verkar skumt

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väntat? Eller vad säger du/ni?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@farnebr1nk: Kändes nästan väntat efter Vegas knasiga launch. Raja har ändå gjort ett bra jobb och jag hoppas dom kan hitta en värdig ersättare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |