Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad allt det där betyder?

2x Bandwidth per pin
high bandwidth cache controller
4x power efficiency
rapid packed math
next generation computer engine
draw stream binner rasterizer
next generation pixel engine
512tb virtual address space
primitive shaders

Jag trodde helt ärligt bilden var ett skämt först med dom där orden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Next Compute Unit stämmer bra. Man behåller fördelarna med GCN med dess massiva potential av beräkningskapacitet, men gör sig kvitt med dess största akilleshäl, att hålla samtliga ALU's upptagna i en CU. En helt ny arkitektur med andra ord. Vega ser ut att bli ett riktigt monster och med dessa siffror och vad man gjort för ändringar så ser det ut som att man ställer sig mot Titan X eller högre direkt.

Varför? Jo först såg man "poor volta" i videon, det betyder att man har något som är mer kraftfullt än Pascal. Hur? Jo dom radikala ändringar som gjorts och dom konkreta fakta som visas i bilden säger att det är enorma ökningar som kommer i Vega.

Det låter ju helt klart rimligt förstås.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk men hoppas det blir bra. Såg ju hur det blev med 2x power efficiency och Polaris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd med mitt Pro Duo, men när Vega kommer ska det självklart bytas bara för att det är AMDs nästa stora släpp, blir två st i Crossfire, eller om jag får drömma, ett nytt kort med dubbla kärnor på ett kort.
MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Next Compute Unit stämmer bra. Man behåller fördelarna med GCN med dess massiva potential av beräkningskapacitet, men gör sig kvitt med dess största akilleshäl, att hålla samtliga ALU's upptagna i en CU. En helt ny arkitektur med andra ord. Vega ser ut att bli ett riktigt monster och med dessa siffror och vad man gjort för ändringar så ser det ut som att man ställer sig mot Titan X eller högre direkt.

Varför? Jo först såg man "poor volta" i videon, det betyder att man har något som är mer kraftfullt än Pascal. Hur? Jo dom radikala ändringar som gjorts och dom konkreta fakta som visas i bilden säger att det är enorma ökningar som kommer i Vega.

Dock har ju siktet varit just high end med vega Men bra om AMD faktiskt försöker ta titan (något dom inte lyckas ens slå x80TI korten knappt). När Fury släpptes som halo kort.

Var ju inte tal om ny arkitektur med vega, utan att AMD väntade in HBM 2. Men då låter ju som polaris blir kortlivad serie och hela 400 serien (men enligt mig rätt tänkt när det blir så långt i mellan släppen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock har ju siktet varit just high end med vega Men bra om AMD faktiskt försöker ta titan (något dom inte lyckas ens slå x80TI korten knappt). När Fury släpptes som halo kort.

Fury korten (och speciellt 290/390 korten för sin tid) är extremt kraftfulla så fort man kan köra kod som kan utnyttja alla ALU'er i designen. Tekniskt sett ett rejält mycket snabbare och bättre kort än 980Ti. Doom är tyvärr ett av för få exempel på detta, men man ser också fler exempel på spel där man kodat väl för GCN:

Vega kommer givetvis bli snabbare i spel som Doom också, men framförallt betydligt snabbare i nuvarande DX11 spel och spel som inte drar samma nytta utav async compute och SIF.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag har varit sugen på SLI/Crossfire men har hört att det alltid har legat mycket bök bakom.
Min förhoppning är att Vulkan och DX12 kommer i praktiken, till skillnad mot SLI/Xfire, att stödja multi-gpu på ett bra och någorlunda stabilt sätt.

Fram tills dess så låter det klokt att köra singelkort men... säg aldrig aldrig

Det kan ju vara kul att pilla också
Jag hade crossfire ett tag och jag tyckte att det fungerade bra. Om du vill testa så kör bara, kan ju köpa två beg kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är ju faktiskt helt sant. Vi får se. Demonstrationen i Doom visar ju dock inget revolutionerande.

1500MHz är möjligt. Det finns ju indikationer på att de initialt hoppats att Polaris skulle nå högre innan effekten skulle börja skena. T.ex. blev ju deras siffra på 2.5x högre energieffektivitet helt fel. I så fall kan det vara något som är löst till Vega. Får inte glömma att det verkar finnas en Polaris 10 XT2 också som pekar på att Polaris 10 inte var helt som den skulle på frekvens och energieffektivitet.
Men med Polaris ligger AMD oavsett en hel del efter när det kommer till prestanda per transistor, de kan inte vinna ett prestanda race genom att bara bygga större. Behövs en hel del effektiviseringar i Vega.

Din generalisering om att Polaris presterar som Hawaii kan man ju helt tillskriva frekvens. Dessutom är Hawaii 3-15% snabbare i Sweclockers prestandaindex. Räknar du Shaders x Frekvens så ser du att Polaris inte är ett skit effektivare än Hawaii, utan tvärtom. Tar du sedan hänsyn till att Polaris 10 ligger på nästan samma transistorantal trots enormt mycket lägre dubbelprecisionsprestanda och färre minneskontrollers, och att Polaris då som sagt har högre frekvens, så ser du att prestandan per transistor har gått ner radikalt från Hawaii till Polaris 10.

Skulle du göra Hawaii på 14nm och lyckas höja frekvensen 20% så skulle du med ungefär samma kretsstorlek få 23-38% högre spelprestanda och 1100% högre dubbelprecissionsprestanda. Det trots arkitekturförbättringar som skulle höja effektiviteten i Polaris. För mig är Polaris helt enkelt trasigt. Det är inte konstigt att man förväntade sig mer av Polaris när man bryter ner det så här.

Jag har en tanke om att Polaris 10 XT2 kan saluföras som mellan- och budgetsegmentet i 500-serien och på så vis komplettera Vega för en komplett lineup i en ny superduperserie. Vad tror du om det?

Holy shit!

Skrivet av ClintBeastwood:

Kan någon förklara vad allt det där betyder?

2x Bandwidth per pin
high bandwidth cache controller
4x power efficiency
rapid packed math
next generation computer engine
draw stream binner rasterizer
next generation pixel engine
512tb virtual address space
primitive shaders

Jag trodde helt ärligt bilden var ett skämt först med dom där orden.

Är ingen expert, men gör ett försök
2x Bandwidth per pin = handlar om HBM, att varje kontaktpinne på HBM-chippet ger dubbelt så hög bandbredd jämfört med GDDR5
high bandwidth cache controller = bättre cashekontroll för att matcha HBM
4x power efficiency = ja gissa
rapid packed math = ingen aning
next generation computer engine = ny arkitektur
draw stream binner rasterizer = ingen aning
next generation pixel engine = ny arkitektur i slutsteget vad det låter. Fråga mig inte närmare.
512tb virtual address space = kanske mest kul för beräkningar
primitive shaders = ingen aning, kanske någon form av skalning för shaders, typ som för tesselering och texturskalning till lägre upplösning på långa avstånd. Tycker mig ha hört det förut

Tillägg:
Binned Rasterisation är samma som Tile based Rasterisation, bara annat namn.

'As noted earlier, Larrabee uses chunked (also known as binned or tiled)
rendering, where the target is divided into multiple rectangles, called
tiles. The rendering commands are sorted according to the tiles they
touch and stored in the corresponding bins, and then the contents of
each bin are rendered separately to the corresponding tile. It's a bit
complex, but it considerably improves cache coherence and
parallelization.'

https://software.intel.com/en-us/articles/rasterization-on-la...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan någon förklara vad allt det där betyder?

2x Bandwidth per pin
high bandwidth cache controller
4x power efficiency
rapid packed math
next generation computer engine
draw stream binner rasterizer
next generation pixel engine
512tb virtual address space
primitive shaders

Jag trodde helt ärligt bilden var ett skämt först med dom där orden.

@yoshman Vet nog svaret

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan någon förklara vad allt det där betyder?

2x Bandwidth per pin
high bandwidth cache controller
4x power efficiency
rapid packed math
next generation computer engine
draw stream binner rasterizer
next generation pixel engine
512tb virtual address space
primitive shaders

Jag trodde helt ärligt bilden var ett skämt först med dom där orden.

Det Stavar Nvidia slakt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det Stavar Nvidia slakt.

Vi har dock sett de förut, så jag vill se resultatet innan jag tror på det. Eller får jag påminna om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag har en tanke om att Polaris 10 XT2 kan saluföras som mellan- och budgetsegmentet i 500-serien och på så vis komplettera Vega för en komplett lineup i en ny superduperserie. Vad tror du om det?

Jo det är vad jag tror också. Får se vilka iterationer av Vega som kommer, men har ju ryktats om att det kanske ska komma en som ska ta utrymmet mellan Polaris 10 och Vega 10, men vi får se som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Vi har dock sett de förut, så jag vill se resultatet innan jag tror på det. Eller får jag påminna om denna?

http://images.eurogamer.net/2015/articles//a/1/8/0/3/1/2/2/f.jpg.jpg/EG11/resize/1920x-1

Ska inte "försvara" presentationsbladet men Polaris fyllde väl sin kvot ganska bra? Bara i Sverige som vi fick lite sämre priser än väntat, annars har det vart ett relativt välsäljande grafikkort för AMD, speciellt med tanke på att dom genererar goda siffror i mining. I presentationsbladet så står det mycket riktigt också att det är en ny gen av GCN, och den är förfinad, men samtidigt med mindre resurser på alla plan vilket kan göra det lite svårt att jämföra med 290/390 och känna någon "wow" effekt. Tillverkningsnoden man kör på när Polaris var ny var väl kanske inte heller var i mognaste laget.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ska inte "försvara" presentationsbladet men Polaris fyllde väl sin kvot ganska bra? Bara i Sverige som vi fick lite sämre priser än väntat, annars har det vart ett relativt välsäljande grafikkort för AMD, speciellt med tanke på att dom genererar goda siffror i mining. I presentationsbladet så står det mycket riktigt också att det är en ny gen av GCN, och den är förfinad, men samtidigt med mindre resurser på alla plan vilket kan göra det lite svårt att jämföra med 290/390 och känna någon "wow" effekt. Tillverkningsnoden man kör på när Polaris var ny var väl kanske inte heller var i mognaste laget.

tyvärr, var typ bara usa som fick låga priser. De flesta andra länder gnällde om överpriser på rx480 oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Inte direkt Vega relaterad men titeln för denna artikel fick mig att gå wowowowow:
AMD announces FreeSync 2

Ja du kan gissa hur besviken jag blev när jag väl läste ingressen på artikeln.

What’s FreeSync2? Well, it’s not FreeSync1 successor, in fact it has very little to do with FreeSync. FreeSync 2 is simply a new technology that will automatically switch your monitor into HDR mode, and that’s pretty much it.

Dold text
Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Inaktiv

http://wccftech.com/amd-vega-features/

Över 300w tdp för Vega, blir lövblås igen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Vi har dock sett de förut, så jag vill se resultatet innan jag tror på det. Eller får jag påminna om denna?

http://images.eurogamer.net/2015/articles//a/1/8/0/3/1/2/2/f.jpg.jpg/EG11/resize/1920x-1

Vill nog påstå att det inte är något större fel på den där bilden. Visst får man intrycket av att det händer grejer, men samtidigt påstås ingenting konkret eller väsentligt. Arkitekturen är ju densamma så "new" betyder i praktiken att delen är modifierad eller fått någon extra funktion. "New Multimedia cores" innebar att chipet hade fått stöd för kodning av h265. "New geometry processor" var att den hade tesselation discard eller vad det hette, att tesselering som inte syntes på skärmen inte renderades. Prestanda per watt tog ju ett stort kliv för Radeon, precis som det står, men det gick inte till Nvidias (nya) nivå.

I slutändan är det inget som har ljugits eller ens överdrivits om tycker jag. Inga konstiga diagram eller siffror som inte stämmer. De påstod iofs 2,5 gånger bättre prestanda per watt på presentationen först, men det gällde väl i slutändan bara OEM-versioner av Polaris 11.

Skrivet av anon200632:

http://wccftech.com/amd-vega-features/

Över 300w tdp för Vega, blir lövblås igen ?

Nu hittar du på och FUD:ar friskt. Det enda som nämns är <300W TDP i ett diagram, dvs WCCF vet ej. I övrigt står det mycket om 4 gånger så effektiv och 2 gånger högre prestanda per klockcykel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Det är precis det som jag reagerar på. I det här läget har vi ingenting att gå på, så allt som står på den där bilden kan vara vad som helst. 4x bättre energieffektivitet jämfört med vadå? Som kör vilken last? Pratar vi h265 uppspelning? Jämför de med fiji/hawaii/tonga innebär det ungefär samma energieffektivitet som polkagris fast med hbm2 istället. "Throughput" kan också betyda vad som helst! Tills motsatsen bevisats tror jag det handlar om bandbredd till och från hbm2 och det gäller för de flesta av de buzzwords som de har slängt ihop. Det är inte osannolikt att det mest har med hbm att göra.

Jag är lika sugen som alla andra på ett kort som potentiellt skulle kunna ersätta mitt grafikkort utan att behöva betala nvidia-skatten, men jag har svårt att se att Vega skulle bli bättre än 1080. BLIR det bättre än 1080 (med en ungefär lika stor krets) kommer jag stå upp och göra vågen, för då har de lyckats passera nvidia i beräkningseffektivitet/transistor, men att tro på prestanda >1080 är att tro på att AMD skall kunna utföra mirakel. Precis som vi brukar förvänta oss av AMD och sedan bashar dem för att de inte lyckas uppnå våra orimliga förväntningar. De kommer inte få till ngt mirakel.

Men just nu är det bara hype och det som sägs på senaste bilden innehåller inte mycket mer ny information än vad vi skulle fått ut av 10 fraser bestående av slumpvis valda ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tyvärr, var typ bara usa som fick låga priser. De flesta andra länder gnällde om överpriser på rx480 oxå.

Lite spännande att se hur priserna förändrasnär man går över till yrkesrelevanta grafikkort

http://videocardz.com/65014/nvidia-quadro-p6000-outperforms-t...

Citat:

As you might know, Quadro P6000 is the only GP102-based graphics card which has all CUDA cores enabled. Even TITAN X Pascal only has 3584 cores. What you may find surprising is that despite different purpose of this card, it still performs better than TITAN X in games. Starting with Time Spy, we get 8698 overall points with Quadro compared to 8175 of TITAN X. [...] The only thing that should stop you from buying Quadro P6000 is the price. It’s four times more expensive than already expensive TITAN X?

Är det känt hur stor andel av intäkterna från en modell som kommer från Quadro vs GTX (inkl TITAN X)?

AMD vill säkert åter till high end här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

http://wccftech.com/amd-vega-features/

Över 300w tdp för Vega, blir lövblås igen ?

"< 300W" betyder mindre än 300W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

"< 300W" betyder mindre än 300W.

När det står så brukar det ju alltid bli mer av någon konstig anledning när kortet testas ordentligt.

Radeon 290 skulle ju va det tystaste och kallaste kortet när AMD gjorde reklam för det.
Jag köpte och vart lurad som fan.

Men hoppas detta kan bli något, då ska grabben min få ärva mitt gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

När det står så brukar det ju alltid bli mer av någon konstig anledning när kortet testas ordentligt.

Radeon 290 skulle ju va det tystaste och kallaste kortet när AMD gjorde reklam för det.
Jag köpte och vart lurad som fan.

Men hoppas detta kan bli något, då ska grabben min få ärva mitt gtx 1070.

Fast det där är rent hittepå. När sa AMD det om 290?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Fast det där är rent hittepå. När sa AMD det om 290?

Ska se om jag hittar det sen.
Va ju med quiet mode switchen och hela den resan så inget hitta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det Stavar Nvidia slakt.

Lugn nu, jag om någon vill att det ska gå bra för AMD och att Vega blir bättre än Nvidias men låt oss vara resonliga och rationella.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

När det står så brukar det ju alltid bli mer av någon konstig anledning när kortet testas ordentligt.

Radeon 290 skulle ju va det tystaste och kallaste kortet när AMD gjorde reklam för det.
Jag köpte och vart lurad som fan.

Men hoppas detta kan bli något, då ska grabben min få ärva mitt gtx 1070.

Hoppas också att grabben din får ditt gamla 1070.
Jag tycker att detta verkar lovande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag har varit sugen på SLI/Crossfire men har hört att det alltid har legat mycket bök bakom.
Min förhoppning är att Vulkan och DX12 kommer i praktiken, till skillnad mot SLI/Xfire, att stödja multi-gpu på ett bra och någorlunda stabilt sätt.

Fram tills dess så låter det klokt att köra singelkort men... säg aldrig aldrig

Jag har blandade erfarenhetet (singel card dual gpu), dom flesta spelen jag har kört har fungerat riktigt bra, men 2-3 spel som jag verkligen har velat spela har haft microstuttering eller buggat och då blir det ju ett stort problem. Så se till att gilla rätt spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Lugn nu, jag om någon vill att det ska gå bra för AMD och att Vega blir bättre än Nvidias men låt oss vara resonliga och rationella.

Skickades från m.sweclockers.com

visst tycket bara det var skoj att ge svar på tal.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

visst tycket bara det var skoj att ge svar på tal.

https://sv.wiktionary.org/wiki/svar_p%C3%A5_tal
"ett starkt motargument"...

Tack till @GilbertG som försökte. Jag blev inte mycket klokare men hoppas dom visar lite faktisk prestanda nu på CES.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om Binned Rasterisation är samma sak som Tile Based Rasterisation så har vi lite effektivitetsökningar redan där. Om de dessutom får en bra skjuts från att de kan maximera shaderanvändandet så tittar vi på kanske 15-20% eller ännu högre prestanda vid motsvarande Gflop som tidigare GCN. Når de dessutom 12+ Gflops som det sägs så lär ju kortet prestera extremt bra. Så närmar vi oss det dubbla mot Fury X. Ska bli intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om Binned Rasterisation är samma sak som Tile Based Rasterisation så har vi lite effektivitetsökningar redan där. Om de dessutom får en bra skjuts från att de kan maximera shaderanvändandet så tittar vi på kanske 15-20% eller ännu högre prestanda vid motsvarande Gflop som tidigare GCN. Når de dessutom 12+ Gflops som det sägs så lär ju kortet prestera extremt bra. Så närmar vi oss det dubbla mot Fury X. Ska bli intressant att se.

Det låter grymt! Det är väl just det AMD har haft en del problem med, att få ut den prestandan som korten faktiskt har? Så en förbättring där är ju helt klart bra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.