Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kraeshok:

@Yoshman: Angående rapid packed math så är väl det 2x 16FP där tidigare design gjorde 16 FP - Playstation 4 Pro har funktionen men icke Polaris. Spekulerar ur designvinkel där AMD förut gjorde 16FP bör man med Vega NCU kunna göra en 32FP eller 2x 16FP på samma cykel? Alltså om vi tittar på MI25 för teoretisk 25 TFLOPS 16FP och 12.5 TFLOPS för 32FP så får vi en ganska bra jämförelse mot Pascal Titan X teoretiska 11 TFLOPS för 32FP

Exakt! Lär ju vara så att "packed" i "rapid packed math" är att man implementerar FP16 på samma sätt som Nvidia gjorde först i Tegra och numera även i Pascal.

I FP32 och FP64 har man ett register som håller 32 eller 64-bitar data. FP16 introducerar inga specifika 16-bitars register utan man packar in två 16-bitars FP i ett 32-bitars register.

FP16 kräver då rätt lite kisel att implementera men blir inte lika flexibelt som FP32/FP64.

Skrivet av Gruarn:

@yoshman

Jag sprang i en reddittråd på följande patent som handlar om deferred primitives från AMD och funderar på om det är samma "primitive" som används i båda. Kan dessa höra ihop? Vad tror du?

Rätt säker att detta är patentet som implementerar det man kallar "draw stream binner rasterizer". Gissar att detta till stor del är vad som döljer sig under "next generation pixel engine".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Kan inte AMD bara släppa Vega redan? Behöver lite ny hårdvara att nörda över. Gillar mitt 980ti men tycker att det finns fler intressanta skärmval när det gäller freesync. Mer anslutningsmöjligheter på dom också. Användarvänligt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nja, i alla fall som 980Ti minst. Från en nyhetstråd:

Fast nu är någon ute o cyklar!

Vega visas på Endor banan, INTE Tatooine!

Endor är betydligt mer krävande och ett stock GTX 1080 klarar inte stabilt 4k/60 fps på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har det inte heller så vet inte hur mycket det skiljer mellan olika ställen. Vore nice om någon här i tråden som har det kan testa vad dom får för fps med ultra/4k vid det stället som visas ifrån CES.

Det som visades på CES var Endor banan vilket är det som Techspot kör och får Stock GTX1080 att hamna på under 50fps i 4k.

Här har du en film med samma banan där någon försöker replikera det som visas på CES med en 5960x@4,5ghz

Så det som visas på CES är uppenbarligen på nivå med en high end cpu + GTX1080.

https://www.youtube.com/watch?v=TqLahPRLxl8&feature=youtu.be

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@PalmiNio
tack.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-vega-ryzen-4k-vr-setup-running-doom-4...

Citat:

So for most of the screen time, the counter hovers at around 71-73, occasionally going up to 75. When effects are triggered there are instances where it falls to the 64 fps mark (and very occasionally lower to a limit of about 54 fps). Considering the fact that the average Geforce GTX 1080 variant out there averages around 68 fps on the 4K Ultra preset, this is an incredible performance and one that is probably higher than the GTX 1080 considering the amount of time it stays above the 70 fps mark.

Nu är ju frågan om det räcker hela året ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

~30% bättre än Fury X. Säkert beroende på vart det testas också.

¨

edit: Räknade på 72 medelfps istället för 75.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Noticer:
- Draw Stream Binning is based on AMD's recent patent published in Dec 2016. It's a hybrid Tile-based Rasterization. In effect, it will boost Rasterization performance as well as reduce bandwidth requirements. This feature is great for both performance & efficiency and it's what makes Maxwell/Pascal so good vs Kepler/GCN.

- New Geometry Engine. Compared to GCN in Fury X, the Geo Engines can do 4x polygons per clock. Vega can do up to 11x polygon per clock, a very nice boost.

- The "Render Back Ends are now Clients of the L2 Cache" basically means less trips to and from memory for game engines that use deferred rendering. Bandwidth savings can lead to performance gains and efficiency.

- NCU confirmed new Compute Units (CU). Not based on GCN as the end-notes are distinctly bringing up the fact that GCN is composed of CUs with 64 Shaders (4x 16 ALU SIMDs). NCU is not going with this config anymore. The config is flexible and per their patents, it can be 1x 16 ALU + 3-5 x 8/4/2 ALU SIMDs & 2x Scalar ALU (twice as many as GCN, really fast for certain ops). From the looks of their diagram, I would guess, twice the # of CUs, hence, twice the Ops per clock when compared to GCN (which AMD is comparing against Fiji/Fury X). This means per CU, ALU count will drop to 32. The derived SIMD config will be potentially: 1x 16 ALU & 1x8 & 1x4 & 1x2 + 2 Scalar ALU = 32.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

AMD Vega eller 1080TI vi vår väl se vilket det blir, den snabbaste blir det oavsett pris.

Permalänk
Medlem

"The Worlds most scalable GPU", men ändå är det Navi där de skall satsa på scalability?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

"The Worlds most scalable GPU", men ändå är det Navi där de skall satsa på scalability?

Vill minnas att det var så också, men kan ju hända de har ändrat sig.
Eller så blir Navi snäppet mer skalbar ändå.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

AMD Vega eller 1080TI vi vår väl se vilket det blir, den snabbaste blir det oavsett pris.

Problemet är väl att bästa varianten/modellen hamnar under etiketten Radeon Pro WX.

Det är samma sak hos nVidia där de bästa bestarna blir NVIDIA Quadro.

De priserna vill du säkert inte betala.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ser bra ut men hoppas att det där är inte deras värsta kort, hoppas att det kommer ett som är på samma nivå som 1080ti, gärna ett steg högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Problemet är väl att bästa varianten/modellen hamnar under etiketten Radeon Pro WX.

Det är samma sak hos nVidia där de bästa bestarna blir NVIDIA Quadro.

De priserna vill du säkert inte betala.

Men dom är ju inte ens snabbare i spel. Det som är "problemet". Och skulle någon vara det idag (inte koll på dagens nya quadro) så skulle jag inte betala 50 tusen för 10 mer fps, jag köper hällre 4st 1080TI och får den högsta FPS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men dom är ju inte ens snabbare i spel. Det som är "problemet". Och skulle någon vara det idag (inte koll på dagens nya quadro) så skulle jag inte betala 50 tusen för 10 mer fps, jag köper hällre 4st 1080TI och får den högsta FPS:en.

Nja, slutade inte Nvidia supporta så många kort? Har för mig att två är max, om man inte bara är ute efter höga poäng i benchmarks.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men dom är ju inte ens snabbare i spel. Det som är "problemet". Och skulle någon vara det idag (inte koll på dagens nya quadro) så skulle jag inte betala 50 tusen för 10 mer fps, jag köper hällre 4st 1080TI och får den högsta FPS:en.

Jo, de är snabbare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Är lite i sista timmen nu men lite så jag börjar fundera på och köpa lite aktier innan uppvisningen. Jag är väl inte den enda som följt http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419297-vart-att-invest... och värdet har ju fotsatt stiga.

Det läckta materialet ovan ser riktigt lovande ut med. Blir ett dyrt år detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Nja, slutade inte Nvidia supporta så många kort? Har för mig att två är max, om man inte bara är ute efter höga poäng i benchmarks.

Det stämmer, officiellt två kort max och då de dyraste modellerna, 1070 och uppåt. 4 går bara i benchmarks, dumt att köpa fler än två med andra ord.

Var en del fram och tillbaks vid lanseringen av Pascal då Nvidia sa lite allt möjligt. Gav inget vidare intryck men är så här det ligger till idag på gott och ont. Själv hörde jag till en relativ minoritet som tyckte Nvidia gjorde rätt. Mycket nog att supporta två kort och ska man köra en sån lösning så är det ändå de kraftfullaste kretsarna som är mest relevanta. För de allra flesta är en single GPU-lösning bättre på nästan alla punkter. Är väl möjligen när det är billigare att köpa två mellanklassare än ett prestandakort när mellanklassarlösningen ger högre prestanda då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men 2st Titan lär väl endå vara snabbare? Och kostar mindre. Så vill man ha det bästa, som min poäng var förut så köper man Vega eller kommande 1080TI i Crossfire eller SLI (vilken som nu presterar bäst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Ser bra ut men hoppas att det där är inte deras värsta kort, hoppas att det kommer ett som är på samma nivå som 1080ti, gärna ett steg högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas mest på att de kan komma ikapp nvidias prestanda/transistor. Kommer de dit så är det gott nog med den uppvisade prestandan. Om de måste göra en krets lika stor som gp102 för att nå prestanda hos gp104 så blir det inge bra i förlängningen😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är lite i sista timmen nu men lite så jag börjar fundera på och köpa lite aktier innan uppvisningen. Jag är väl inte den enda som följt http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419297-vart-att-invest... och värdet har ju fotsatt stiga.

Det läckta materialet ovan ser riktigt lovande ut med. Blir ett dyrt år detta.

Yepp, earning call nästa vecka. Laddat upp med 10k i köp till utöver de 15k jag köpte under sommaren.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Men dom är ju inte ens snabbare i spel. Det som är "problemet". Och skulle någon vara det idag (inte koll på dagens nya quadro) så skulle jag inte betala 50 tusen för 10 mer fps, jag köper hällre 4st 1080TI och får den högsta FPS:en.

och en sämre spel upplevelse än Vega.
mer fps som sli ger microstutter dvs sämre upplevelse

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/articles-pages/editorial-amd-vega-gpu-a...

Guru3d kör igång parallellt med presentationen på CES! Verkar som om de haft förhandsinformation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De publicerade massa videos nu!
Doom

Radeon Pro

Vega for gaming

Radeon Instinct

Vega for game dev

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Finns det nån live stream på presentationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Finns det nån live stream på presentationen?

Undrar också detta!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Lite antiklimax att man inte får se en live stream

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Inte på twitch iaf.