Permalänk
Medlem

Tips på hörlurar

Hej, jag har använt ett par Asus strix pro hörlurar. tragiskt nog har dem gått sönder efter 2 års användning, min plan var att skaffa sig ett par Asus strix 7.1 men jag gick hit för att kolla i förhand efter några andra hörlurar som inte överstiger 2000kr.

Några tips, jag vill gärna höra

Permalänk
Medlem

Dessa hörlurarna har fått rätt bra kritik. Som grädde på moset är de även på rea just nu. Beställt ett par själva. Ska hämta ut dem ikväll eller imon. Kan återkomma med lite åsikter Sennheiser är väl någorlunda kända för att tillverka bra lurar.

https://www.dustinhome.se/product/5010550283/hd-558

Permalänk
Medlem

Är det en löstagbar mic på han eller finns det ingen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera QH-90. Kör dem själv med ett Asus Xonar Essence STX och det funkar skitbra.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

kingston hyper x cloud 2 dom är exakt samma som qh-90 fast med mer tillbehör för samma pris typ! jag har ett par för när man är på lan tillexempel då mina dt990 är öppna gryma lurar för priset faktiskt micen kan man ta bort om man har bords mic eller liknande funkar även till konsoller om man nu spelar på sådana

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

kingston hyper x cloud 2 dom är exakt samma som qh-90 fast med mer tillbehör för samma pris typ! jag har ett par för när man är på lan tillexempel då mina dt990 är öppna gryma lurar för priset faktiskt micen kan man ta bort om man har bords mic eller liknande funkar även till konsoller om man nu spelar på sådana

de enda med dom lurarna är att när man läser om dom på INET å liknande så klaggade nästan all på att dom gick sönder efter nån månad och att sladdarna alttid glappade.
tycker du att några av problemen stämmer eller har du några andra åsikter om lurarna?

Permalänk
Medlem

Har haft mina hyperX sen i julas och har inget att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasan:

de enda med dom lurarna är att när man läser om dom på INET å liknande så klaggade nästan all på att dom gick sönder efter nån månad och att sladdarna alttid glappade.
tycker du att några av problemen stämmer eller har du några andra åsikter om lurarna?

både jag och tjejen har vars ett par funkat hur bra som helst! ibland föredrar jag dom framför mina dt990 lurar haft andra diverse hörlurar tillexempel logitech g35 som inte alls är imponerande om man jämnför med cloud 2 lurarna verken i kvalitetskänslan, ljudet eller micen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Okej
Asus strix 7.1, Kingston hyperX cloud 2, dt990 och QH-90
Några fler förslag?

Permalänk
Medlem

@grasan: Sony mdr-1a är riktigt bra med ordentlig bas. Kostar strax över tusenlappen nu hos netonnet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad.*

Citat:

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommender att du provlyssnar de lurar du är intresserad av innan du handlar då ljud är väldigt subjektivt och det en person tycker är bra ljud tycker en annan är skräp. Jag har exempelvis haft Sennheiser HD-595 och Beyerdynamic DT-770 tidigare och dessa lurar är bägge två mycket bra lurar men med väldigt olika ljud.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag skulle rekommender att du provlyssnar de lurar du är intresserad av innan du handlar då ljud är väldigt subjektivt och det en person tycker är bra ljud tycker en annan är skräp. Jag har exempelvis haft Sennheiser HD-595 och Beyerdynamic DT-770 tidigare och dessa lurar är bägge två mycket bra lurar men med väldigt olika ljud.

det blir lite svårt, jag bor i Mora och ingen affär här har varken asus grejer eller all andra som har nämnts.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela och kolla film fungerar ett gaming headset bra.

Men är du intresserad av musik så rekommenderar jag ett par hörlurar med mer ärligt ljud.

Då exempelvis ett par Sennheiser 600/650 eller Beyerdynamic DT 880/990. Kombinera detta med en bordsmick och du har en grym setup.

Kan bli dyrt i slutändan dock, säljer mina DT 990 här på SweC då jag nyligen uppgraderat till Audeze LCD-2. Bra ljud är kul.

Det finns mycket info att hitta på head-fi.org, reviews etc.

Permalänk
Avstängd

Köp inte gaminglurar vad du än gör. Även de som låter bra /är baserade på riktiga hifi lurar är överprisat plastigt skit jämfört med den riktiga varan.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med HyperX Cloud. Haft mina i 1½ år nu, skönt att man kan koppla ur mic och den kommer med 2 par olika öronkuddar att välja emellan, ljudet är bra antar jag. Men strikt för ljud så borde man gå för högre kvalite hörlurar av Sennheiser, Beyerdynamic osv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ledsen denna setup gick över 2000kr. annars såg den okej ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Om du ska spela och kolla film fungerar ett gaming headset bra.

Men är du intresserad av musik så rekommenderar jag ett par hörlurar med mer ärligt ljud.

Då exempelvis ett par Sennheiser 600/650 eller Beyerdynamic DT 880/990. Kombinera detta med en bordsmick och du har en grym setup.

Kan bli dyrt i slutändan dock, säljer mina DT 990 här på SweC då jag nyligen uppgraderat till Audeze LCD-2. Bra ljud är kul.

Det finns mycket info att hitta på head-fi.org, reviews etc.

Spel, film å lite till. det är vad jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasan:

Ledsen denna setup gick över 2000kr. annars såg den okej ut.

Om du inte har bråttom så brukar Fidelio X2 säljas för ca 1500 lite då och då. Lägg en bevakning på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasan:

Ledsen denna setup gick över 2000kr. annars såg den okej ut.

Synd att budgeten var så strikt för annars är Fidelio X2 ett par fantastiska hörlurar med byggkvalité som en pansarvagn. Dom är dessutom lättdrivna så dom funkar ur vilken enhet som helst, motför Sennheiser HD600/650 som det tipsats om ovan.

Har du någon hörlursförstärkare? Isf så finns det lite fler alternativ.

Andra hörlurar som är lätta att driva är Audio Technica AD 500x/700x. Dom har dock en fast och irriterande sladd som är rätt så lång också. Sen har dom en lite annorlunda upphängning som ser konstig ut men är skön!
Sennheiser HD558 (fast kabel = hatobjekt och glappvarning) samt Sennheiser HD598 (löstagbar kabel men en irriterande 2,5 mm med skruvanslutning så Vmoda-micken funkar inte utan adapter). Du kan alltid köra en modmick istället med headsets som har fast kabel. Du får dock två kablar från ditt headset.

Som du märker tipsar jag bara om öppna hörlurar och det är för att jag är ett fan av denna typ att ha till dator för att gejma eller kolla film.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Synd att budgeten var så strikt för annars är Fidelio X2 ett par fantastiska hörlurar med byggkvalité som en pansarvagn. Dom är dessutom lättdrivna så dom funkar ur vilken enhet som helst, motför Sennheiser HD600/650 som det tipsats om ovan.

Har du någon hörlursförstärkare? Isf så finns det lite fler alternativ.

Andra hörlurar som är lätta att driva är Audio Technica AD 500x/700x. Dom har dock en fast och irriterande sladd som är rätt så lång också. Sen har dom en lite annorlunda upphängning som ser konstig ut men är skön!
Sennheiser HD558 (fast kabel = hatobjekt och glappvarning) samt Sennheiser HD598 (löstagbar kabel men en irriterande 2,5 mm med skruvanslutning så Vmoda-micken funkar inte utan adapter). Du kan alltid köra en modmick istället med headsets som har fast kabel. Du får dock två kablar från ditt headset.

Som du märker tipsar jag bara om öppna hörlurar och det är för att jag är ett fan av denna typ att ha till dator för att gejma eller kolla film.

bara så att alla bet så har jag INGET ljud kort å jag tror att jag inte kommer att köpa ett om ett ganska bra tag (budget och andra orsaker). och jag är ganska skeptisk om jag ska köpa ett studio headset.

Permalänk

Jag har kört på Logitech G930 i cirka 3-4 ish år jag är mycket nöjd, bra 7.1 ljud och stort + för mig att de är trådlösa.

Permalänk
Medlem

Ska du köra med det inbyggda ljudet utan extern DAC eller hörlursförstärkare så kan du köpa lite billigare lurar då du inte kommer att märka skillnaden, exempelvis Logitech G930 ovan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ska du köra med det inbyggda ljudet utan extern DAC eller hörlursförstärkare så kan du köpa lite billigare lurar då du inte kommer att märka skillnaden, exempelvis Logitech G930 ovan.

Klart han kommer märka skillnad om lurarna är lättdrivna. Lättdrivna hörlurar betyder inte att ljudet är dåligt och dagens ljudkort har bra nog DAC för att man ska klara sig.

Däremot kan man köpa ett par trådlösa hörlurar som har en egen dac och förstärkning. Jag har själv ett par gamla Logitech F540 som jag använder då och då när jag går runt i lägenheten. Fast dom är gamla så är dom roliga att lyssna på ibland på grund av sin absurda bas. X2:orna låter supertunna när hjärnan vant sig vid F540:orna. Tar 1 min, sen om man byter tillbaka inser man hur totalt fel logitechlurarna låter. Men roligt är det!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Om du inte är villig att ge mer än 2000kr för ex HD650 som definitivt är bland det bästa i prisklassen, är Sony MDR-1A att rekommendera. Har dom och är nöjd, priset är bara 1111kr. Håller med recensenten att du vill gärna lyssna på musik (spel låter bra också) med dessa hörlurar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787457

Permalänk
Medlem

Själv är jag helnöjd med Func HS-260
299kr
http://www.webhallen.com/234510

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för alla era förslag. jag tror att jag har fått tillräckligt med alternativ. jag ska bara kolla upp saker som priser, reviews, åsikter och liknande.

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Synd att budgeten var så strikt för annars är Fidelio X2 ett par fantastiska hörlurar med byggkvalité som en pansarvagn. Dom är dessutom lättdrivna så dom funkar ur vilken enhet som helst, motför Sennheiser HD600/650 som det tipsats om ovan.

Har du någon hörlursförstärkare? Isf så finns det lite fler alternativ.

Andra hörlurar som är lätta att driva är Audio Technica AD 500x/700x. Dom har dock en fast och irriterande sladd som är rätt så lång också. Sen har dom en lite annorlunda upphängning som ser konstig ut men är skön!
Sennheiser HD558 (fast kabel = hatobjekt och glappvarning) samt Sennheiser HD598 (löstagbar kabel men en irriterande 2,5 mm med skruvanslutning så Vmoda-micken funkar inte utan adapter). Du kan alltid köra en modmick istället med headsets som har fast kabel. Du får dock två kablar från ditt headset.

Som du märker tipsar jag bara om öppna hörlurar och det är för att jag är ett fan av denna typ att ha till dator för att gejma eller kolla film.

Sennheiser HD558 har löstagbar kabel precis som 598. Köpte nyligen 558an då dustin rear ut dom för 799kr. Troligen då dom ska bytas ut mo 559 framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Ah, då kommer jag ihåg fel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770