Microsoft tar bort mjukvara för att uppgradera till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar bort mjukvara för att uppgradera till Windows 10

Det är sedan två månader tillbaka inte längre möjligt att uppgradera gratis till Windows 10. Därför tar nu Microsoft bort programvaran kopplad till detta i Windows 7 och Windows 8.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att denna "specialare" fortfarande funkar.
https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade

Man uppnår samma mål i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Äntligen. Hoppas detta även innebär all Spyware och trojaner och håller de exklusivt till win10 som var tänkt istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ah. Då kanske man vågar avinstallera GWX Control Panel till slut.

Men som @Nima2001 säger så fick de gärna plocka bort telemetrihelvetet också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det skall bli spännande att se hur länge folk orkar harva på i de äldre operativen. Med tiden så måste de ju uppgradera liksom. Stöd för ny hårdvara och sådant kommer ju inte finnas till Windows 7 hur länge som helst, och nyare processorer kommer inte fungera fullt ut i de äldre operativen.

Går dessa människor liksom och hoppas på att Microsoft ska "ändra sig" eller vad är det frågan om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Går dessa människor liksom och hoppas på att Microsoft ska "ändra sig" eller vad är det frågan om?

Nä det tror jag inte ;).
Eller en del kanske, men jag tror väl snarare att många av de som är nöjda med vad de redan har och byter hellre mjukvara när de själva tycker att tiden är inne snarare än på kommando när Microsoft säger till.

Tror det är rimligt att vara lite ödmjuk här och se att en del vill vill vara snabba på att hoppa på tåget med nya grejer medan andra är mindre intresserade av att byta bara för bytets skull om man redan är nöjd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall bli spännande att se hur länge folk orkar harva på i de äldre operativen. Med tiden så måste de ju uppgradera liksom. Stöd för ny hårdvara och sådant kommer ju inte finnas till Windows 7 hur länge som helst, och nyare processorer kommer inte fungera fullt ut i de äldre operativen.

Går dessa människor liksom och hoppas på att Microsoft ska "ändra sig" eller vad är det frågan om?

Skrivet av Söderbäck:

Nä det tror jag inte ;).
Tror väl snarare att många är nöjda med vad de redan har och byter hellre mjukvara när de själva tycker att tiden är inne snarare än på kommando när Microsoft säger till.

Tror det är rimligt att vara lite ödmjuk här och se att en del vill vill vara snabba på att hoppa på tåget med nya grejer medan andra är mindre intresserade av att byta bara för bytets skull om man redan är nöjd.

Håller med, det ska bli spännande att se när folk MÅSTE uppgradera för att kunna nyttja senaste hårdvaran, och börjar gnälla att det inte är gratis längre.

Att inte uppgradera till Win 10 när det var gratis och man hade chansen känns lite som att det var en grej bara: Nä, jag ska minsann inte uppgradera, bara massa spyware och skit.... Har läst så mycket dåligt om det... Osv osv osv.

Att folk sen inte har några som helst problem med att hänga ut hela sitt liv på Instagram eller Facebook är ju en hel annan sak....

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä det tror jag inte ;).
Eller en del kanske, men jag tror väl snarare att många av de som är nöjda med vad de redan har och byter hellre mjukvara när de själva tycker att tiden är inne snarare än på kommando när Microsoft säger till.

Tror det är rimligt att vara lite ödmjuk här och se att en del vill vill vara snabba på att hoppa på tåget med nya grejer medan andra är mindre intresserade av att byta bara för bytets skull om man redan är nöjd.

Word. Att det ska vara så svårt för en del att inse detta är rätt fascinerande faktiskt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä det tror jag inte ;).
Eller en del kanske, men jag tror väl snarare att många av de som är nöjda med vad de redan har och byter hellre mjukvara när de själva tycker att tiden är inne snarare än på kommando när Microsoft säger till.

Tror det är rimligt att vara lite ödmjuk här och se att en del vill vill vara snabba på att hoppa på tåget med nya grejer medan andra är mindre intresserade av att byta bara för bytets skull om man redan är nöjd.

Kan man verkligen kalla det för "på kommando" när Microsoft gav folk ett helt år? Jag tycker inte det. "Ett helt år är en halv evighet i teknikbrachen".

Skrivet av DeFeCT79:

Håller med, det ska bli spännande att se när folk MÅSTE uppgradera för att kunna nyttja senaste hårdvaran, och börjar gnälla att det inte är gratis längre.

Att inte uppgradera till Win 10 när det var gratis och man hade chansen känns lite som att det var en grej bara: Nä, jag ska minsann inte uppgradera, bara massa spyware och skit.... Har läst så mycket dåligt om det... Osv osv osv.

Att folk sen inte har några som helst problem med att hänga ut hela sitt liv på Instagram eller Facebook är ju en hel annan sak....

Det blir inte bättre av att de inte ens har uppgraderat och sparat på en image, för att sedan rulla tillbaka. Liksom... "Nä, jag tror aldrig jag kommer köra Windows 10 så jag hoppar nog över det här.. Kommer fortfarande sitta på Windows 7 år 2030 är jag rätt säker på".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Tror faktiskt att denna "specialare" fortfarande funkar.
https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade

Man uppnår samma mål i alla fall.

Ja, den fungerar mig veterligen fortfarande men precis som artikeln nämner behöver man inte krångla med denna workaround eftersom Microsofts servrar fortfarande gladeligen låter dig aktivera med en äldre licens (dvs. de registrerar ditt hardware id som aktiverat). Specialaren du nämner kan dock potentiellt fungera även när den enklare uppgraderingen slutar göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Kan man verkligen kalla det för "på kommando" när Microsoft gav folk ett helt år? Jag tycker inte det. "Ett helt år är en halv evighet i teknikbrachen".

Ja jag tyckte det passade ganska väl. Är väl en rätt ointressant subjektiv bedömning egentligen men jag editerade mitt förra inlägg och strök över orden iaf. Win win för alla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall bli spännande att se hur länge folk orkar harva på i de äldre operativen. Med tiden så måste de ju uppgradera liksom. Stöd för ny hårdvara och sådant kommer ju inte finnas till Windows 7 hur länge som helst, och nyare processorer kommer inte fungera fullt ut i de äldre operativen.

Går dessa människor liksom och hoppas på att Microsoft ska "ändra sig" eller vad är det frågan om?

Skrivet av DeFeCT79:

Håller med, det ska bli spännande att se när folk MÅSTE uppgradera för att kunna nyttja senaste hårdvaran, och börjar gnälla att det inte är gratis längre.

Att inte uppgradera till Win 10 när det var gratis och man hade chansen känns lite som att det var en grej bara: Nä, jag ska minsann inte uppgradera, bara massa spyware och skit.... Har läst så mycket dåligt om det... Osv osv osv.

Att folk sen inte har några som helst problem med att hänga ut hela sitt liv på Instagram eller Facebook är ju en hel annan sak....

Skrivet av KTL:

Word. Att det ska vara så svårt för en del att inse detta är rätt fascinerande faktiskt.

Vad säger ni till Jehovas vittnen när de knackar på dörren? Tycker faktiskt att microsofts strategi att köra ner windows 10 i halsen på användare liknar dörrknackandet ganska mycket.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan man verkligen kalla det för "på kommando" när Microsoft gav folk ett helt år? Jag tycker inte det. "Ett helt år är en halv evighet i teknikbrachen".

Det blir inte bättre av att de inte ens har uppgraderat och sparat på en image, för att sedan rulla tillbaka. Liksom... "Nä, jag tror aldrig jag kommer köra Windows 10 så jag hoppar nog över det här.. Kommer fortfarande sitta på Windows 7 år 2030 är jag rätt säker på".

Öööh..ja. MS tvångsinstallerade ju 10:an hos en del, till och med. Kommandoattack från MS. Ren desperation. Och inte ens när det var gratis ville folk ha det.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...
Denna länk går att uppgradera från win 7 och 8 till 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Vad säger ni till Jehovas vittnen när de knackar på dörren? Tycker faktiskt att microsofts strategi att köra ner windows 10 i halsen på användare liknar dörrknackandet ganska mycket.

Hur är det på något sätt en relevant jämförelse?

Jehovas vittnen skickar inte ut massa förvarningar om att de kommer, och det börjar inte kosta pengar att tro på gud om man inte frälser sig inom ett år. Det var inte riktiogt genomtänkt.

Skrivet av SweMerlin:

Öööh..ja. MS tvångsinstallerade ju 10:an hos en del, till och med. Kommandoattack från MS. Ren desperation. Och inte ens när det var gratis ville folk ha det..

Det här med att "ingen vill ha" Windows 10 tycker jag är ett hysteriskt roligt och okunnigt uttalande. Du vet väl om att Windows 10 är det vanligaste skrivbordsoperativet va? Det gick om Windows 7 i somras och Windows 7 har inte återtagit "tronen" efter semestern

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall bli spännande att se hur länge folk orkar harva på i de äldre operativen. Med tiden så måste de ju uppgradera liksom. Stöd för ny hårdvara och sådant kommer ju inte finnas till Windows 7 hur länge som helst, och nyare processorer kommer inte fungera fullt ut i de äldre operativen.

Går dessa människor liksom och hoppas på att Microsoft ska "ändra sig" eller vad är det frågan om?

Nej. Sannolikt går dessa människor och väntar på att deras nuvarande dator skall packa ihop så att det finns en vettig anledning att köpa en ny, och då ingår ju oftast ett aktuellt os i köpet. Det finns ju trots allt massor av skumma människor som köper en färdig dator och sen kör vidare med den tills den måste bytas ut, utan att hålla på och pilla med att uppgradera hårdvaran så länge den som redan finns där fungerar.

Att byta till ett nyare OS bara för att det finns ett är väl inget självändamål? Om man redan har en dator som funkar, med ett OS som också funkar så finns det väl ingen anledning alls att byta bara för bytandets egen skull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Öööh..ja. MS tvångsinstallerade ju 10:an hos en del, till och med. Kommandoattack från MS. Ren desperation. Och inte ens när det var gratis ville folk ha det.

.

Fast det var nog en hel del med folk som "autoklickade" utan att tänka sig för också.

Men jag håller med @Ozzed och övriga förespråkare för Windows 10
Folk gapar alltid och gnäller när det kommer något nytt.

Det var samma sak när Windows 7 kom, Det var fullt med folk som för evigt svor blodig trohet till Windows XP.
Skulle vara kul att veta hur många av dom som sitter kvar i dagens läge.

För att inte tala om det mest skrämmande, när Sweclockers äntligen rapporterade att det var något som inte hade stöd för 32bit.
I mina ögon är det en underbar nyhet men jodå, folk klagade då också.

Så snart stöden tas bort för Windows 7, så kommer folk ställa sig i rad och uppgradera till Windows 10.
Men deras rättmätiga straff blir då att betala för det, för dom liksom vi andra hade chansen att uppgradera när det var gratis.
Själv tog jag den chansen samma minut som jag fick erbjudandet.

Sedan kan jag hålla med om att telemetrin inte är så mysig, men själv har jag stängt av den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawke67:

Nej. Sannolikt går dessa människor och väntar på att deras nuvarande dator skall packa ihop så att det finns en vettig anledning att köpa en ny, och då ingår ju oftast ett aktuellt os i köpet. Det finns ju trots allt massor av skumma människor som köper en färdig dator och sen kör vidare med den tills den måste bytas ut, utan att hålla på och pilla med att uppgradera hårdvaran så länge den som redan finns där fungerar.

Att byta till ett nyare OS bara för att det finns ett är väl inget självändamål? Om man redan har en dator som funkar, med ett OS som också funkar så finns det väl ingen anledning alls att byta bara för bytandets egen skull?

Kanske inte tidigare, för då var det inte så enkelt (och kostade pengar) att uppgradera. Men nu är det ju skitenkelt, Ja eller, "var", då, för nu går det ju inte längre... Och så var det gratis.

Såklart är det onödigt att uppgradera om det inte finns någta nyheter eller förbättringar i operativet, men jag fattar inte varför du tar upp det för det stämmer ju inte på något sätt med Windows 10. Det är mycket nytt, även om man uppgraderar från relativt nya Windows 8.1, så att det skulle sakna poäng att uppgradera är ju ren och skär lögn. Plus att det var gratis så även om det bara varit en pytteförändring så blir det ju värt det. Att det inte är "tillräckligt stor skillnad" håller bara som argument om man måste betala för uppgraderingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProxyMarauder:

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...
Denna länk går att uppgradera från win 7 och 8 till 10

Eller här
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Håller med, det ska bli spännande att se när folk MÅSTE uppgradera för att kunna nyttja senaste hårdvaran, och börjar gnälla att det inte är gratis längre.

Att inte uppgradera till Win 10 när det var gratis och man hade chansen känns lite som att det var en grej bara: Nä, jag ska minsann inte uppgradera, bara massa spyware och skit.... Har läst så mycket dåligt om det... Osv osv osv.

Att folk sen inte har några som helst problem med att hänga ut hela sitt liv på Instagram eller Facebook är ju en hel annan sak....

Själv tog jag mellan vägen och har registrerat moderkortet för Windows 10. Men alla utom en maskin sitter numera tillbaka på äldre OS. Och den dagen jag "måste" så byter jag OS. Men som det är idag, när DX12 inte fungerar snart 1 år efter att MS lovade att det skulle finnas massor med titlar, gör det hela löjligt.

Men jag håller med, det ska bli spännande och se när folk verkligen behöver byta. För med tanke på antalet 2600k som än rullar... så lär det vara typ 2020 när Windows 7 supporten slutar, eller kanske 2023 när Win 8.1 supporten slutar med tanke på att Haswell/Skylake räcker rätt långt...

Btw... ny maskin + gratis OS? Tror du yrar i nattmössan. Erbjudandet gällde befintlig maskin, inte ny, och inom den maskinens livslängd. Du måste mao också köpa det till nästa dator, precis som alla andra. Så jag har inte förlorat ett enda dugg, utom möjligen problemen med Win 10 AU.

PS. Mitt liv ligger verken på Instagram eller Facebook.

Oavsett... Som @Söderbäck säger... varför kan ni inte bara låta folk byta när de vill? Eller är ni rädda att Windows 10 ska floppa!? (Eller vad är problemet?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oavsett... Som @Söderbäck säger... varför kan ni inte bara låta folk byta när de vill? Eller är ni rädda att Windows 10 ska floppa!? (Eller vad är problemet?)

Det finns enkel logik bakom det. Som de som hängt med vet så kommer inget "Windows 11", utan windos 10 kommer att få årliga uppdateringar som typ aniversary update. Om man kan samla kundbasen under ett operativ, som man dessutom kan hålla hyffsat homogent genom månatliga uppdateringar, sparas massa resurser på det. Som det är nu så har ju Microsoft flertalet OS som de måste patcha och ge support på. Har man ett enda blir det lättare för alla. "One OS to rule them all" helt enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Kan man verkligen kalla det för "på kommando" när Microsoft gav folk ett helt år? Jag tycker inte det. "Ett helt år är en halv evighet i teknikbrachen".

Det blir inte bättre av att de inte ens har uppgraderat och sparat på en image, för att sedan rulla tillbaka. Liksom... "Nä, jag tror aldrig jag kommer köra Windows 10 så jag hoppar nog över det här.. Kommer fortfarande sitta på Windows 7 år 2030 är jag rätt säker på".

Win 10 håller ju fortfarande knappt betakvalitet och innan det är lika stabilt som 7an så kommer åtminstone inte jag att förespråka 10an för allmänt bruk men det duger i spelkonsoler, senast förra veckan så uppförde sig win update illa i 10an och tvingade mig att bryta strömmen för att starta om "hårt" bara pga att det omedelbart och oönskat skulle in med en halvdan uppdatering av en Nvidiadriver och dessutom så blev jag en gång utloggad pga att jag öppnade en mapp med för många filer i (det var ca 400 000 filer i den) och då tuggade utforskaren på ett bra tag och sen satt jag vid startskärmen och allt jag hade haft öppet var nerstängt, det var en bugg jag inte känt av på ett tag men tydligen så händer det fortfarande.

10an känns verkligen inte färdig ännu och när det buggfixas på ett ställe så skapas det lika många nya buggar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 10 håller ju fortfarande knappt betakvalitet och innan det är lika stabilt som 7an så kommer åtminstone inte jag att förespråka 10an för allmänt bruk men det duger i spelkonsoler, senast förra veckan så uppförde sig win update illa i 10an och tvingade mig att bryta strömmen för att starta om "hårt" bara pga att det omedelbart och oönskat skulle in med en halvdan uppdatering av en Nvidiadriver och dessutom så blev jag en gång utloggad pga att jag öppnade en mapp med för många filer i (det var ca 400 000 filer i den) och då tuggade utforskaren på ett bra tag och sen satt jag vid startskärmen och allt jag hade haft öppet var nerstängt, det var en bugg jag inte känt av på ett tag men tydligen så händer det fortfarande.

10an känns verkligen inte färdig ännu och när det buggfixas på ett ställe så skapas det lika många nya buggar.

jag är helt säker på att du har hittat fler fel på windows 7 under åren och ändå använder du windows 7. Jag är säker på att du bara har bestämt dig för att w10 är skit, hur bra det än är.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Behöver man inte bevisa att man använder accessibility-programvaror?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns enkel logik bakom det. Som de som hängt med vet så kommer inget "Windows 11", utan windos 10 kommer att få årliga uppdateringar som typ aniversary update. Om man kan samla kundbasen under ett operativ, som man dessutom kan hålla hyffsat homogent genom månatliga uppdateringar, sparas massa resurser på det. Som det är nu så har ju Microsoft flertalet OS som de måste patcha och ge support på. Har man ett enda blir det lättare för alla. "One OS to rule them all" helt enkelt

Men hur ska de tjäna pengar? Om alla uppgraderingar kommer vara gratis så har jag svårt att se att MS kan tjäna något, förutom att sälja data om sina användare då såklart.

Svårt att se att det kan gå runt med en liten intial kostnad bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft har tidigare meddelat att Windows 10 blir den sista stora versionen av operativsystemet. Planen är istället att Windows 10 blir en plattform som Microsoft kan bygga vidare på med nya funktioner genom kontinuerliga uppdateringar.

Om detta var avsikten med Windows 10, varför inte kalla det något mer flytande, som "Windows One", eller "Windows Omega"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robbankentor:

jag är helt säker på att du har hittat fler fel på windows 7 under åren och ändå använder du windows 7. Jag är säker på att du bara har bestämt dig för att w10 är skit, hur bra det än är.

Jo det har hänt saker med 7an också men jag har aldrig råkat ut för så här allvarliga saker som gör att man tappar tid, har man kört ett program som tar något dygn på sig och så släcks skärmen pga att en driver ska in på stört i stället för vid omstart eller att man åker ut för att man öppnar en mapp så är det otroligt irriterande och då föredrar jag nog nästan blåskärmarna, det blir hursomhelst färre stop i 7an.
Att uppdateringarna fortfarande funkar så extremt dåligt är nog det sämsta med 10an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns enkel logik bakom det. Som de som hängt med vet så kommer inget "Windows 11", utan windos 10 kommer att få årliga uppdateringar som typ aniversary update. Om man kan samla kundbasen under ett operativ, som man dessutom kan hålla hyffsat homogent genom månatliga uppdateringar, sparas massa resurser på det. Som det är nu så har ju Microsoft flertalet OS som de måste patcha och ge support på. Har man ett enda blir det lättare för alla. "One OS to rule them all" helt enkelt

Dock har de ju sedan tidigare lovat att hålla liv i 7:an till 2020 och 8.1 till 2023. Så de är ju fast med de ett tag till ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men hur ska de tjäna pengar? Om alla uppgraderingar kommer vara gratis så har jag svårt att se att MS kan tjäna något, förutom att sälja data om sina användare då såklart.

Svårt att se att det kan gå runt med en liten intial kostnad bara.

Nu är ju inte Windows det enda Microsoft säljer. Planen är ju att UWP skall bli något stort, samt att xvox-spel skall funka på Windows. Sen är det ju reklamförsäljning av appar och sådant.

Om jag inte mins fel så är dessutom största iintäktera från Windows på företagssidan och för enterprise-versionen så betalar företagen en årlig kostnad, så där får de in pengar flera gånger om.

Sen är det ju också så att tiderna förändras. Apple och Google tar ju noll kronor för sina operativsystem och Microsoft riskerar att bli något av en Dinosaurie om det skulle förbli så att operativet är inkomstkällan.

Skrivet av Aene:

Dock har de ju sedan tidigare lovat att hålla liv i 7:an till 2020 och 8.1 till 2023. Så de är ju fast med de ett tag till ändå?

Mja.... Fast det gäller bara säkerhetsuppdateringar. Ny funktionalitet kommer bara till Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men hur ska de tjäna pengar? Om alla uppgraderingar kommer vara gratis så har jag svårt att se att MS kan tjäna något, förutom att sälja data om sina användare då såklart.

Svårt att se att det kan gå runt med en liten intial kostnad bara.

Hur tjänar Android och Apple stålar tror du..Tänkt efter lite så förstår du nog planen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz