Kommer inte åt mitt hemmanätverk, troligen pga störande VPN inställningar

Permalänk

Kommer inte åt mitt hemmanätverk, troligen pga störande VPN inställningar

På min bärbara dator har jag experimenterat länge och mycket med VPN uppkopplingar.
Det har varit tal om MS egna VPN, OpenVPN samt Cisco AnyConnect.

Någonstans under resans gång kunde jag inte längre koppla upp mig hemma till "\\HEMMASERVER", medan utifrån gick det (sist jag provade - får prova igen hemma, kanske genom mobil hotspot eller ta med datorn till jobbet eller så)

Jag kan se min dator \\HEMMASERVER under Network. Ändå kommer jag inte in på den med förklaringen

Hur kan jag felsöka eller nollställa saker?

Permalänk
Medlem

Du missade att skriva med vilken förklaring du fick när du inte kommer in.

Testa att lägga med suffixet på sökvägen, det är en klassiker när man håller på med vpn... att man ska ange det alltså. Jag har "löst" många företags VPN-problem på det viset. Exempelvis är det brukligt att ha .local i det interna nätverket, men då dhcp/dns skickar med det på interfacen lokalt räcker det med \\servern\resursen\mappen vid nätverksmappningar. Över vpn "tappar" folk sina nätverksmappningar osv. Lösningen är alltså att skicka med suffixet, både lokalt och över vpn. exempelvis x: mappat mot \\servern.local\resursen\mappen

/G

Permalänk

Tack Gurk för ditt snabba svar!

Jag får inleda vackert med "falskt larm!" eftersom jag var boven i dramat. *pinsamt*
Visade Var o pillade runt i hostsfilen för att tillfälligt lösa ett network-name-broadcast problem genom att peka om VPN-IP:t till \\SERVER

Vet inte vad som fick mig att tänka på det. Tror jag kände att all trafik blockades helt enkelt, som på en brandvägg. Det visade sig att trafiken leddes fel.

Tack för att du tog dig tiden. Måste säga att detta med .local kan vara något som kan hjälpa mig med andra problem. Jag nämnde ju network name broadcast tidigare. Är detta något som avlöser den typen av problem tro?