Permalänk
Medlem

Typiskt svenskt godis?

Tjena!

Jobbar sen en tid tillbaka i London, men flänger till och från Sverige alldeles för ofta (för min plånbok, alldeles för sällan enligt min flickvän).

Det finns en tradition på kontoret att man tar med något slags godis som är typiskt för landet man besökt. Jag har tidigare bjudit på djungelvrål vilket främst framkallade en hel del lustiga miner hos de ovana. Så, nu behöver jag något annat att bjuda på till de som fortfarande pratar med med mig.

Jag behöver tips! Jag äter rätt lite godis själv (med undantag av just djungelvrål).

Vad är typiskt svenskt godis?

/Z

Permalänk
Medlem

Köttbullar

Permalänk
Medlem

Saltlakrits är en grej som i stort sett inget annat land förstår. Så ta med det.

Permalänk
Avstängd

Första jag tänker på är ahlgrens bilar som kanske inte är så roliga men goda
Edit: kex choklad ska ju inte glömmas

Permalänk
Medlem

Lösviktsgodis är vad jag förstår en ganska svensk företeelse.
Ta lite av varje och ställ fram påsen med etiketten kvar (om du handlar i affär med självskanning).

Permalänk
Entusiast

Ahlgrens bilar är ju också en klassiker.
Plopp och Center brukar alltid försvinna vid lösgodiset så fort det blir REA

Permalänk
Medlem

Ahlgrens bilar.
En påse med lösgodis.
Gott & blandat.
Alla varianter av Marabou choklad.
Dajm
Etc.

Finns hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Köttbullar

Tro mig, IKEA finns även i det här landet. Till och med våra kaféer på jobbet bjuder på köttbullar då och då

Skrivet av keyser:

Saltlakrits är en grej som i stort sett inget annat land förstår. Så ta med det.

Skulle vilja påstå att djungelvrål kvalar in som saltlakrits. De enda som tyckte det var gott var de två andra svenskarna och de två danskarna på kontoret. Resten litar inte på mina smaklökar längre.

Skrivet av lord_vasagos:

Första jag tänker på är ahlgrens bilar som kanske inte är så roliga men goda

Nä, det är väl det som slagit mig med. Tack för tipsen, keep 'em coming!

/Z

Permalänk
Medlem

Kexchoklad.
Turkisk peppar.
Polly
Salta katten
Juleskum

Permalänk
Medlem

Även om det är finskt.

Annars pepparkakor och då ska det va "Annas pepparkakor Original".

Permalänk
Medlem

Skumbananer har jag för mig är svenskt, efter min tid på godisfabrik. Annars är en riktig klassiker punchpraliner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Zoo
Ahlgrens bilar (orginalet)
Peacemärken (lösgodis)
Sodapops (lösgodis)
Ferarribilar (alla sorterna, lösgodis)
Marabou choklad (välj å vraka)
Center
Plopp
Polly
Tyrkisk peber
Jätte salt
Kryptoniter
Herrljunga cider (Äpple smak, päron smakar fan nu för tiden)

Här är en liten del av det jag brukar köpa när suget kommer fram

e: glömde bland det viktigaste som nämdes ovan...
punchpraliner

Permalänk
Medlem

Mandelkubb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Tjena!

Jobbar sen en tid tillbaka i London, men flänger till och från Sverige alldeles för ofta (för min plånbok, alldeles för sällan enligt min flickvän).

Det finns en tradition på kontoret att man tar med något slags godis som är typiskt för landet man besökt. Jag har tidigare bjudit på djungelvrål vilket främst framkallade en hel del lustiga miner hos de ovana. Så, nu behöver jag något annat att bjuda på till de som fortfarande pratar med med mig.

Jag behöver tips! Jag äter rätt lite godis själv (med undantag av just djungelvrål).

Vad är typiskt svenskt godis?

/Z

Ahlgrens bilar kanske?

Permalänk
Medlem

tjärpastiller eller lakritspipor

Permalänk
Medlem

Jag är en sucker för surt godis, det har vi ju mycket av i sverige och jag tror inte det är så vanligt utomlands, det är mer syrligt än surt.
Favoriten är hallon shots som brukar finnas som plockgodis., de kan ge lite roliga miner om man inte är van.

Permalänk
Medlem

Turkisk peppar ser jag som en självklarhet- minerna lär inte bli bättre om de inte uppskattade djungelvrål. Lakrisal.
Eller ett par nävar med diverse Marabou-kakor om du ska få lite mer positiv respons.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Klassiska rödvita Polkagrisstänger är väl en svensk företeelse?

Chokladboll/Kokosboll upplever jag som "svenskt", men ska erkänna att jag inte kan historien om dem.
Om inte annat så kan det väl bli liiiite roligt om du presenterar dem som "niggerballs"

Permalänk
Medlem

Ahlgrens bilar och Ferrari-bilar är ju självskrivna, precis som gott & blandat, Sura/Salta S i alla former och färger och sen precis som någon säger, lösgodis! Endast sett några enstaka gånger utomlands även om det känns som att det börjar bli vanligare nu

Permalänk
Medlem

lols.. det måste gå hem lite bättre än på annat håll iaf.

inte konstigt att det stäms till höger och vänster för allt. de där för varma kaffet som orsakade ADD var säkert ljummet, och koffeinfritt.

Permalänk
Medlem

Pastellfisk (malaco) säljs i utlandet under namnet "swedish fish".

-salt sill
-diverse hårda karameller
-Saltlakrits
-Polkagris (gränna då såklart)
-Mjuk gräddkola, ryfors
-Brio, Zoo, bravokola.

ta litet inslaget också, för en del är petiga med hygienen.

blanda inte salt, sött och surt om du skall förvara dem några dagar!

(fd karamellhandlare!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Skulle vilja påstå att djungelvrål kvalar in som saltlakrits. De enda som tyckte det var gott var de två andra svenskarna och de två danskarna på kontoret. Resten litar inte på mina smaklökar längre.

Du menar med andra att du vill ha gott godis? Jag var mer inne på elakt godis
Vet att de amerikaner jag känner gillar vår mjölkchoklad med nötter/daim/etc. i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Du menar med andra att du vill ha gott godis? Jag var mer inne på elakt godis
Vet att de amerikaner jag känner gillar vår mjölkchoklad med nötter/daim/etc. i.

Det är väll elakt att först bjuda på djungelvrål och sen komma med sånt de gillar när de inte vågar smaka längre

Permalänk
Medlem

Mina amerikanska kompisar bröt ihop fullständigt när jag bjöd på Lakrisal.

Permalänk
Medlem

Marabou mjölkchoklad, provat många andra länders mjölkchoklader och ingen är i närheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ahlgrens bilar är ju också en klassiker.
Plopp och Center brukar alltid försvinna vid lösgodiset så fort det blir REA

Gillar sursockrade versionen av bilarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Pastellfisk (malaco) säljs i utlandet under namnet "swedish fish".

-salt sill
-diverse hårda karameller
-Saltlakrits
-Polkagris (gränna då såklart)
-Mjuk gräddkola, ryfors
-Brio, Zoo, bravokola.

ta litet inslaget också, för en del är petiga med hygienen.

blanda inte salt, sött och surt om du skall förvara dem några dagar!

(fd karamellhandlare!)

Swedish Fish är INTE alls som Malacos fiskar.

Permalänk
Medlem

Lösgodis. Det blir alltid succé när jag tar med till Asien eftersom godiset där har helt värdelös kvalitet i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Tänkte på Marabou choklad.
Däremot är ju choklad rent allmänt lite problematiskt att frakta/förvara om man inte kan hålla det någorlunda svalt, eftersom choklad smälter om det blir för varmt.

Skrivet av AndreaX:

lols.. det måste gå hem lite bättre än på annat håll iaf.

oWBcupq7_aM

inte konstigt att det stäms till höger och vänster för allt. de där för varma kaffet som orsakade ADD var säkert ljummet, och koffeinfritt.

Om de reagerar SÅÅÅ starkt på det undrar man lite om de klarar att ha några kryddor i maten?
Visst, djungelvrål är salta, men inte extremt (imho).
Vill man behålla godiset för sig själv så verkar det vara ett hett tips på vad man kan ha med sig.