Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB och Palit Geforce GTX 1060 Dual 3 GB

Permalänk
Melding Plague

Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB och Palit Geforce GTX 1060 Dual 3 GB

Det blåser upp till storm i mellanklassen, där SweClockers testlabb blir arena för en sann grafikkortsbatalj mellan lågminnesvarianterna av Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som väntat stod Nvidia segrandes, AMD's prissättning här i norden ställer verkligen till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Som väntat stod Nvidia segrandes, AMD's prissättning här i norden ställer verkligen till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, inga överraskningar där inte.

Permalänk
Medlem

varför inte köra några mer seriösa kort? asus kortet är ju värdelöst det visste man ju redan innan man kollat resultatet..
kör på msi gaming x 4gb kortet eller sapphire nitro va sjutton valde ni asus kortet för?

men priset är ju åt skogen fel på båda sidor här i sverige det är verkligen tråkigt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Alla fanboys kommer fortfarande skrika att 480 kommer bli så mkt bättre än 1060 om 3-4år och länka till Doom Vulcan tester enbart....

EDIT: lite on topic. såg på Digital Foundry när de testade 1060 3gb versionen där de kom fram till att nvidias drivrutin jobbar ganska duktigit med att hantera den lägre minnesmängden på olika sätt jämfört med amds drivrutin som drabbas hårdare när minnet blir fullt. 1060 3gb versionen presterar i princip identiskt med 6gb versionen i 1080p och även i 1440p i vissa fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Alla fanboys kommer fortfarande skrika att 480 kommer bli så mkt bättre än 1060 om 3-4år och länka till Doom Vulcan tester enbart....

EDIT: lite on topic. såg på Digital Foundry när de testade 1060 3gb versionen där de kom fram till att nvidias drivrutin jobbar ganska duktigit med att hantera den lägre minnesmängden på olika sätt jämfört med amds drivrutin som drabbas hårdare när minnet blir fullt. 1060 3gb versionen presterar i princip identiskt med 6gb versionen i 1080p och även i 1440p i vissa fall.

Nej man undrar varför AMD:s kort blir prissatt så konstigt i Norden. Skulle det ha hänt samma sak med geforce skulle vi ha sett 1060 med ett pris på 3600kr och 1070 pris på 5000kr som minst och de "bättre" kosta mer.

Hur kan 200 dollar översättas till 2500kr för AMDs 480 4GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Alla fanboys kommer fortfarande skrika att 480 kommer bli så mkt bättre än 1060 om 3-4år och länka till Doom Vulcan tester enbart....

EDIT: lite on topic. såg på Digital Foundry när de testade 1060 3gb versionen där de kom fram till att nvidias drivrutin jobbar ganska duktigit med att hantera den lägre minnesmängden på olika sätt jämfört med amds drivrutin som drabbas hårdare när minnet blir fullt. 1060 3gb versionen presterar i princip identiskt med 6gb versionen i 1080p och även i 1440p i vissa fall.

Well, kolla hur 290x vs 780 TI fallit ut.

Säger inte det blir samma, men ett av dem åldrades lite mer som vin än vinäger och då behöver man inte bara peka på Doom.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Well, kolla hur 290x vs 780 TI fallit ut.

Säger inte det blir samma, men ett av dem åldrades lite mer som vin än vinäger och då behöver man inte bara peka på Doom.

Fast om 3-4 år så är ju båda korten ointressanta i alla fall. Man får ju utgå i från det man ska spela i närtid.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tar fram foliehatten och anklagar distributörerna för kartell, det går liksom inte ihop att två kort för 200$ skiljer sig 300+ SEK i butik. Det stämmer nästan på alla RX 480 oavsett tillverkare.
De kommer ju från samma tillverkare och har helt fkade priser, de måste ju få mer kickback eller något som gör att de känner att man måste lägga till 10-15% på priset beroende av tillverkare av GPUn.

Permalänk
Medlem

Pris till Palit för största skrällen. Kortet drar kanske 80w på sin höjd men kylaren pallar inte ens att hålla temperaturerna under 70c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

EDIT: lite on topic. såg på Digital Foundry när de testade 1060 3gb versionen där de kom fram till att nvidias drivrutin jobbar ganska duktigit med att hantera den lägre minnesmängden på olika sätt jämfört med amds drivrutin som drabbas hårdare när minnet blir fullt. 1060 3gb versionen presterar i princip identiskt med 6gb versionen i 1080p och även i 1440p i vissa fall.

Hur läser du tester?

Det presterar inte alls identiskt då det inte är identiskt. Skillnaderna var upp till 17% i 1440p.

Skillnaden mellan RX480 4GB vs RX480 8GB är märkbart mindre än GTX 1060 3GB vs GTX 1060 6GB.

Så vart i DF hittar du att RX480 på 4GB svettas mer?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Extremt bra prestanda för så lite pengar. Idag maxar du nästan alla spel med ett grafikkort under 2500kr i 1980*1080.
Tänk vad många det är som sitter med en 1080P med max 60Hz och köpt grafikkort för 5000kr+ till ingen nytta.
Tulla man lite på inställningarna så leverera korten även 60Hz i 1440

Att göra ett test och lämna ut rekommendationer utan att testa DX12 och Vulkan då börjar man undra om man är på ett forum där medlemmarna är intresserad av det senaste eller om det är så att man vill vinkla testet som tack

Alla vet att AMD vinner om man räknar in DX12/Vulkan när man kommer till prestanda ELLER????

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast om 3-4 år så är ju båda korten ointressanta i alla fall. Man får ju utgå i från det man ska spela i närtid.

True, dock så sitter folk på kort så länge i snitt om du ser till Steam.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Pris till Palit för största skrällen. Kortet drar kanske 80w på sin höjd men kylaren pallar inte ens att hålla temperaturerna under 70c.

Va? det är ju säkerligen ett tempmål att den ska hålla 75grader, missa du att den endast ökar 2dB från ingen belastning till full belastning? medans asus kortet ökar 10dB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast om 3-4 år så är ju båda korten ointressanta i alla fall. Man får ju utgå i från det man ska spela i närtid.

Det här är ju inte nödvändigtvis sant. För de som handlar i den här prisklassen kanske det är viktigare hur kortet presterar om 2 år än hur det fungerar idag eftersom det förmodligen är tillräckligt kraftfullt just nu oavsett vilket av dem man väljer.

Nu finns det dock inget som säger att AMD-kortet kommer att vara bättre om två år och när man kollar prissättningarna på dessa så verkar ju AMD ha lämnat walkover.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tar fram foliehatten och anklagar distributörerna för kartell, det går liksom inte ihop att två kort för 200$ skiljer sig 300+ SEK i butik. Det stämmer nästan på alla RX 480 oavsett tillverkare.
De kommer ju från samma tillverkare och har helt fkade priser, de måste ju få mer kickback eller något som gör att de känner att man måste lägga till 10-15% på priset beroende av tillverkare av GPUn.

Kartell mot ett specifikt företag från en uppsjö leverantörer är väldigt osannolikt.
Det finns en enda gemensam nämnare i mysteriet med högt prissatta kort. Det är AMD.
Det sägs inte officiellt från AMDs håll men partnertillverkare har officiell prissättning som bekräftar det jag sagt sedan lansering. Priset sätts i samma antal Euro som Dollar. Priset i norden följer det i Europa.
Priset är alltså inte 199$, det är markant högre på 199€.

Permalänk
Avstängd

RX 480 4GB bör kosta 1499:- för att vara intressant..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

EDIT: lite on topic. såg på Digital Foundry när de testade 1060 3gb versionen där de kom fram till att nvidias drivrutin jobbar ganska duktigit med att hantera den lägre minnesmängden på olika sätt jämfört med amds drivrutin som drabbas hårdare när minnet blir fullt. 1060 3gb versionen presterar i princip identiskt med 6gb versionen i 1080p och även i 1440p i vissa fall.

Resultatet var därför ganska väntat i DX11, och det hade varit extra intressant att istället testa 3 GB kontra 4 GB i just DX12 och Vulkan, iom att minneshanteringen då verkar vara mer krävande när mer av ansvaret läggs över på speltillverkarna. Det spelar ju mindre roll för Nvidia; när de ändå presterar så pass bra med sina DX11-drivrutiner kan de defaulta till DX11 om spelen är grafiskt identiska under båda api:erna. I princip måste man då testa både med DX11 och DX12 i de spel som har det tillgängligt, så kan man välja det bästa värdet. Idag ger ju enbart test av DX11 i dessa "dubbelsidiga" spel inte hela sanningen (oavsett tillverkare).

Och också testa med spel som enbart finns exklusivt under DX12, och inte har någon DX11-väg (gäller väl iofs bara GoW 4 och Quantum Break idag). Dock krävs ju antingen DX12 eller Vulkan för att lägga till async compute, så det vore kul om testet kunde kompletteras i framtiden.

Alltså, den fråga jag skulle vilja ha svar på är snarare om 3 GB vs 4 GB spelar roll under DX12/Vulkan? Även att se om minnesmängden gör någon skillnad mellan DX11 och DX12. Och då även ta med ett 2 GB-kort, för att se om det finns en trend. Tips till redaktionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Va? det är ju säkerligen ett tempmål att den ska hålla 75grader, missa du att den endast ökar 2dB från ingen belastning till full belastning? medans asus kortet ökar 10dB

Den kunde lika gärna haft 70c som tempmål för att sedan hamna på 40-41db. Hade varit en bättre avvägning enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Som väntat stod Nvidia segrandes, AMD's prissättning här i norden ställer verkligen till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller Nvidias prissättning ställer till det, beror på hur man vill se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det här är ju inte nödvändigtvis sant. För de som handlar i den här prisklassen kanske det är viktigare hur kortet presterar om 2 år än hur det fungerar idag eftersom det förmodligen är tillräckligt kraftfullt just nu oavsett vilket av dem man väljer.

Nu finns det dock inget som säger att AMD-kortet kommer att vara bättre om två år och när man kollar prissättningarna på dessa så verkar ju AMD ha lämnat walkover.

Precis, att ett grafikkort skulle bli ointressant om 3-4 år är bara dumheter. Jag klassar mig själv som intresserad bland datorkomponenter, men inte köper jag grafikkort mer än var fjärde år.

Duger utan problem till allt jag spelar idag, men så har jag ju å andra sidan ett kort som har åldrats extremt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Den kunde lika gärna haft 70c som tempmål för att sedan hamna på 40-41db. Hade varit en bättre avvägning enligt mig

vet inte varför 75c skulle vara ett problem, om inte 70c är det... men men lär inte vara svårt att ändra tempmålet direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

vet inte varför 75c skulle vara ett problem, om inte 70c är det... men men lär inte vara svårt att ändra tempmålet direkt...

Jag påpekade endast, och konstaterade att 75c för ett kort som drar 80w är för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag påpekade endast, och konstaterade att 75c för ett kort som drar 80w är för mycket.

Knappast. Finns ingen anledning att kortet låter extra mycket bara för att få en lägre temperatur som ändå inte är något problem.

Jag tror de flesta numera år 2016 prioriterar lägre ljudnivå än lägre temperatur då temperaturen ändå är helt irrelevant ur alla aspekter såvida den inte ligger för högt, men då snackar vi långt högre än 75 grader, snarare runt 95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag påpekade endast, och konstaterade att 75c för ett kort som drar 80w är för mycket.

Inte om fläktarna knappt snurrar. Eller menar du att 75 C är utanför specifikation för grafikkretsen?

Jag tycker det är klockrent att dom ställt en fläktkurva som inte är onödigt högljud. Bra jobbat Palit!

Angående testet så är helt enkelt 1060 ett bättre och billigare kort än dagens Rx480. DX12 och vulkan kan kanske få upp 480 lite i prestanda men det är långt ifrån alla test som visar detta. I dagens läge är 480 långsammare, effekthungrigare och därmed högljuddare samt DYRARE!

Man ser tydligt på hur strömförbrukningen skjuter i taket på 480-kretsen att AMD lagt sig på absoluta max av vad tillverkningstekniken klarar av. Enligt mig behöver Global Foundries förbättra sig eller AMD hotta en annan kiseltillverkare.

nVidia stompar på AMD just nu, tyvärr.

RX 480 är fortfarande ett bra grafikkort och det är möjligt att det kommer åldras bra så vill man ha en produkt från det röda laget är det så klart inget felköp. Jag hade bara hoppats på mer från AMD. Jag är less på att bli besviken, gång på gång.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Inte om fläktarna knappt snurrar. Eller menar du att 75 C är utanför specifikation för grafikkretsen?

Nej, det menar jag inte. Jag tycker bara 75c är en ruskigt dålig temperatur för ett kort som kostar 3000kr och drar 80w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Som väntat stod Nvidia segrandes, AMD's prissättning här i norden ställer verkligen till det.

Ja det är absolut 1060-kortet som känns mest prisvärt, speciellt med tanke på att 1080p är den upplösningen som ligger i fokus. Men man bör anmärka på att Asus-korten är dyrare och känns mer "exklusiva" än Palit och tittar man på priserna brukar Asus-korten ligga flera hundralappar över Palit. Men ja det slutar ändå med 1060 som bästa val här i norden och möjligtvis Europa.

Skrivet av Ruzikx:

Pris till Palit för största skrällen. Kortet drar kanske 80w på sin höjd men kylaren pallar inte ens att hålla temperaturerna under 70c.

Nu har jag redan hunnit med en fredagswhisky så rätta mig gärna om jag har fel. Men varför i hela världen skulle du vilja ha en kylare som brassar på för att hålla grafikkortet svalt "bara för att"? 70 grader är ju knappast något problem och jag är övertygad om att kylaren orkar mer men i så fall på bekostnad av ljudnivå.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Som väntat stod Nvidia segrandes, AMD's prissättning här i norden ställer verkligen till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis till Netonnet! Som första butik i Sverige når de rekommenderade priser på RX 480 4GB.
Enl Sweclockers var det 2180:-, och Netonnet tar nu 2190:- för
Sapphire Nitro+ RX 480 4GB

(syns inte på Prisjakt än, där står det 2490:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Grattis till Netonnet! Som första butik i Sverige når de rekommenderade priser på RX 480 4GB.
Enl Sweclockers var det 2180:-, och Netonnet tar nu 2190:- för
Sapphire Nitro+ RX 480 4GB

(syns inte på Prisjakt än, där står det 2490:-)

Kan det inte vara en kampanj dom kör?
Helt klart ett betydligt bättre pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan det inte vara en kampanj dom kör?
Helt klart ett betydligt bättre pris

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske.. men det är rätt bra pris på detta med:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
2 290:-

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.