Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag undrar om ni har några bra tips på en bra skäggtrimmer, alltså liknande som barberare använder för att kunna göra former eller att korta ner skägget.

Denna har jag och den är i mitt tycke riktigt bra, olika munstycken för olika bred följer med, batteriet håller riktigt länge och det går även att använda för att klippa håret om man så önskar det.

Rekommenderar den starkt.

ROLIG/BRA tråd för övrigt, det blir en "följ" på denna!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Denna har jag och den är i mitt tycke riktigt bra, olika munstycken för olika bred följer med, batteriet håller riktigt länge och det går även att använda för att klippa håret om man så önskar det.

Rekommenderar den starkt.

ROLIG/BRA tråd för övrigt, det blir en "följ" på denna!

Tackar för tipset :)!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag undrar om ni har några bra tips på en bra skäggtrimmer, alltså liknande som barberare använder för att kunna göra former eller att korta ner skägget.

Gärna någon som är smidig, men också som man kommer åt med, att typ trimma ner mustasch och att kunna forma mustasch och skarpa kanter vid skägget.

Philips oneblade. Den är riktigt bra och smidig att ta med. Nackdelen är att knivarna slits och man måste köpa nya till och från, inte lika ofta som rakhyvlar, men lika viktigt att byta emellan åt

Finns också någon som heter PRO som har tillbehör för att ställa in olika längder.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Philips oneblade. Den är riktigt bra och smidig att ta med. Nackdelen är att knivarna slits och man måste köpa nya till och från, inte lika ofta som rakhyvlar, men lika viktigt att byta emellan åt

Finns också någon som heter PRO som har tillbehör för att ställa in olika längder.

För att fixa halsen/övre kinderna så fungerar det galant men för att trimma kan jag inte rekommendera den alls.

Jag kör PRO-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

För att fixa halsen/övre kinderna så fungerar det galant men för att trimma kan jag inte rekommendera den alls.

Jag kör PRO-varianten.

Hur långt skägg skulle du säga att den klarar av att trimma? Har en gammal philips med munstycken men allt över 1.5cm gör att den inte fångar upp alla hårstrån och blir jätte ojämt.

Ganska ny gällande att spara skägg så de kanske inte finns något annat val än att ständigt gå till en barberare om man ska hantera över 1.5cm? Såg att onebladen inte klarade av över 1cm.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur långt skägg skulle du säga att den klarar av att trimma? Har en gammal philips med munstycken men allt över 1.5cm gör att den inte fångar upp alla hårstrån och blir jätte ojämt.

Ganska ny gällande att spara skägg så de kanske inte finns något annat val än att ständigt gå till en barberare om man ska hantera över 1.5cm? Såg att onebladen inte klarade av över 1cm.

Jag kör mest på yvig-skogshuggar-hobo stilen med mitt skägg men när det ska finas till så klipper min fru det. Varit en hel del experiment innan hon fick till något hon var nöjd med men mycket billigare än barberare.

Till saken hör kanske att frun gillar skägget och vill att jag ska behålla det så kompromissen är att hon klipper det vid behov.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur långt skägg skulle du säga att den klarar av att trimma? Har en gammal philips med munstycken men allt över 1.5cm gör att den inte fångar upp alla hårstrån och blir jätte ojämt.

Ganska ny gällande att spara skägg så de kanske inte finns något annat val än att ständigt gå till en barberare om man ska hantera över 1.5cm? Såg att onebladen inte klarade av över 1cm.

Precis det kommer bli ojämnt och du kommer få köra om skägget flera och flera gånger när du trimmar det, denna är tyvärr värdelös på det, så denna ska du endast köpa i så fall för att shape upp och fixa linjerna/kanterna.

Ska du trimma fungerar denna bra: https://www.philips.se/c-p/BT5515_15/beardtrimmer-series-5000... (kör med generationen innan och har haft den i 4-5 år säkert). Denna klarar 0,4 till 20 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jag kör mest på yvig-skogshuggar-hobo stilen med mitt skägg men när det ska finas till så klipper min fru det. Varit en hel del experiment innan hon fick till något hon var nöjd med men mycket billigare än barberare.

Till saken hör kanske att frun gillar skägget och vill att jag ska behålla det så kompromissen är att hon klipper det vid behov.

Haha samma här sambon har fått trimma de med sax och med trimmern, men vill kunna känna att man kan hantera det själv

Skrivet av Durham:

Precis det kommer bli ojämnt och du kommer få köra om skägget flera och flera gånger när du trimmar det, denna är tyvärr värdelös på det, så denna ska du endast köpa i så fall för att shape upp och fixa linjerna/kanterna.

Ska du trimma fungerar denna bra: https://www.philips.se/c-p/BT5515_15/beardtrimmer-series-5000... (kör med generationen innan och har haft den i 4-5 år säkert). Denna klarar 0,4 till 20 mm.

Tack, om man vill hantera längre är det fri hand med trimmer/sax som gäller då? Finns ingen trimmer som klarar mer än 20mm för vill kanske ha runt 30mm.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Riktiga män kör hyvel med skarpa blad. Har du pengar skall Moser vara ett utav de bästa.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en bra robust batteridriven trimmer för typ 2mm skäggstubb, vilken ska man köpa? Få andra kategorier som är en sådan djungel med köpta betyg och recensioner.

Priset spelar inom rimlighetens gräns egentligen inte någon större roll, den behöver inte kunna raka slätt, det behöver absolut inte ingå 27 olika kammar och tillbehör och den ska gå att köpa i Sverige utan allt för mycket krångel

Internationellt verkar alla vara överens om att Brio beardscape är lysande, men den verkar omständig att ens köpa i Europa.

Philips Series 5000 och 7000 verkar helt ok, men finns lite väl många recensioner som säger att den gärna går sönder efter några månader.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Tog bort 10cm skägg igår.
Känner mig lite naken just nu.

Men det är jäkligt nice att börja om på nytt (med ca 1cm nu överallt) och få en bättre grund. Ska vara duktigare nu att köra olja och schampo och borsta det riktigt.

Det gör så mycket att använda dessa produkter från start. Särskilt för huden.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tips på trimmer när det kommer till kanter osv för skägget är denna;

https://wahlpro.com/store/cordless-detailer-li-08171.html

Köpte den för ca 1 år sedan och är fortfarande grymt nöjd.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Tips på trimmer när det kommer till kanter osv för skägget är denna;

https://wahlpro.com/store/cordless-detailer-li-08171.html

Köpte den för ca 1 år sedan och är fortfarande grymt nöjd.

Har du ett studentalternativ? Vill ha något bara för att få en kant vid kinderna. Så behöver något som tar närmare huden, men vill ej använda hyvel för det är inte så snällt mot huden

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Har du ett studentalternativ? Vill ha något bara för att få en kant vid kinderna. Så behöver något som tar närmare huden, men vill ej använda hyvel för det är inte så snällt mot huden

Jag är student och har den Men den kommer hålla livet ut, se det som en investering!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nytrimmad på Kollektivet Hvitan som är en salong på södermalm. Vansinnigt skönt att bli av med coronafrilla och en decimeter kortare skägg. Nöjd! Det går utmärkt att tjata hårdvara, spel o kryptovaluta +annat på den salongen. Rekommenderas!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Om man vill ha en bra robust batteridriven trimmer för typ 2mm skäggstubb, vilken ska man köpa? Få andra kategorier som är en sådan djungel med köpta betyg och recensioner.

Priset spelar inom rimlighetens gräns egentligen inte någon större roll, den behöver inte kunna raka slätt, det behöver absolut inte ingå 27 olika kammar och tillbehör och den ska gå att köpa i Sverige utan allt för mycket krångel

Internationellt verkar alla vara överens om att Brio beardscape är lysande, men den verkar omständig att ens köpa i Europa.

Philips Series 5000 och 7000 verkar helt ok, men finns lite väl många recensioner som säger att den gärna går sönder efter några månader.

Några tips?

Jag har en Philips 7000 och är ruggigt nöjd med den.

Vet inte hur länge jag haft den, men över ett halvår och den är klockren. Haft massa olika innan som inte alls varit bra.

Går den sönder inom 3 år går det alltid reklamera 👍.

Permalänk
Medlem

Kör med rakad skalle och bockskägg,håller det kortare på sidorna(kinderna) med trimmer.
Halsen och rakare linjer på kinderna/under käkarna fixar jag till med hyveln.

Tydligen nån form av "Badboy" look man har😄

Brukar hålla skägget mellan 1-1/5 dm långt.
Har turen att ha raka skäggstrån och gråa strimmor,tydligen populärt bland det motsatta könet😉

Utan skägg så ser jag dock ut som en pojk😄

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Näbbdjuret:

Nytrimmad på Kollektivet Hvitan som är en salong på södermalm. Vansinnigt skönt att bli av med coronafrilla och en decimeter kortare skägg. Nöjd! Det går utmärkt att tjata hårdvara, spel o kryptovaluta +annat på den salongen. Rekommenderas! https://www.bildtagg.se/file/h06yphn39qyy5mz15atln9pa

Grymt! Jag ska absolut kolla in dom!

btw, gött skägg broder <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Finns det någon skäggtrimmer som uppfyller detta:
- Uppsugningsfunktion
- Gärna ställbar distans utan att man måste byta kammar/distans. Speciellt i området mellan 3 till 6 mm.
- Även distanser som är lägre än 3 mm, och att man heller inte måste byta kam/distans för det

När jag tittat runt lite verkar flesta timmers med uppsugning inte var speciellt bra, går sönder osv. Finns undantag? Kanske man bara ska undvika det. Kan lägga upp till 1000 kr.

Jag har just nu denna https://www.webhallen.com/se/product/220398-Moser-Hartrimmer-...
Men tycker inte om den p.g.a.:
När man inte har den inkopplad är den märkbart segare, även om jag har laddat den ett tag innan.
Inga möjligheter mellan 0,9-3 mm för minsta kammen är 3 mm och utan distans klipper den 0,9.
Separata kammar för 3 resp 6 mm, vore smidigt att ha det inbyggt i trimmern men vet inte om det är vanligt. Det kanske är plastigt och går sönder enkelt.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av roggeee:

Finns det någon skäggtrimmer som uppfyller detta:
- Uppsugningsfunktion
- Gärna ställbar distans utan att man måste byta kammar/distans. Speciellt i området mellan 3 till 6 mm.
- Även distanser som är lägre än 3 mm, och att man heller inte måste byta kam/distans för det

När jag tittat runt lite verkar flesta timmers med uppsugning inte var speciellt bra, går sönder osv. Finns undantag? Kanske man bara ska undvika det. Kan lägga upp till 1000 kr.

Jag har just nu denna https://www.webhallen.com/se/product/220398-Moser-Hartrimmer-...
Men tycker inte om den p.g.a.:
När man inte har den inkopplad är den märkbart segare, även om jag har laddat den ett tag innan.
Inga möjligheter mellan 0,9-3 mm för minsta kammen är 3 mm och utan distans klipper den 0,9.
Separata kammar för 3 resp 6 mm, vore smidigt att ha det inbyggt i trimmern men vet inte om det är vanligt. Det kanske är plastigt och går sönder enkelt.

Hur kommer det sig att just Uppsugningsfunktion är så viktig? Förstår att det är bekvämt, men jag ansar alltid mitt med vanlig trimmer och kontroll med handen, sätter 6mm på mustaschen och borstar bort allt löst efteråt för att samla upp det i handfatet och ta bort. Det sista tar väl 3 minuter.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Hur kommer det sig att just Uppsugningsfunktion är så viktig? Förstår att det är bekvämt, men jag ansar alltid mitt med vanlig trimmer och kontroll med handen, sätter 6mm på mustaschen och borstar bort allt löst efteråt för att samla upp det i handfatet och ta bort. Det sista tar väl 3 minuter.

Kanske bara är min nuvarande trimmer som är stökig, men tycker att det trimmade håret flyger iväg över halva badrummet så brukar behöva stå i duschen med en sminkspegel i ena handen för att slippa städa efteråt...
Men någon annan trimmer kanske det inte flyger iväg så mycket!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av roggeee:

Kanske bara är min nuvarande trimmer som är stökig, men tycker att det trimmade håret flyger iväg över halva badrummet så brukar behöva stå i duschen med en sminkspegel i ena handen för att slippa städa efteråt...
Men någon annan trimmer kanske det inte flyger iväg så mycket!

Damn! Då måste du ha rätt kraftiga strån.
Jag kör i alla fall med Philips Series 7000 och den har varit min tjänare i tror snart 3 år. Supernöjd med de tillbehören som medkommer och lätt att rengöra/smörja med fett. Tål även vattenstänk.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Någon som vet en bra hyvel för runt 1000kr. Använder Oneblade insteg med feather. Tycker den är lite för lätt i tyngden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Någon som vet en bra hyvel för runt 1000kr. Använder Oneblade insteg med feather. Tycker den är lite för lätt i tyngden

Bästa hyvlarna är ju klassiska safety razors. Bladen är betydligt mycket billigare än Mach 3 eller Fusion 5 också.
Det är lättare att skära sig med dem än med moderna flerbladsvarianter men det beror oftast på att man trycker för hårt, sen brukar alunstift göra susen för att stoppa blödningen (Ingen aning hur nyttigt det är dock).

Plus:

  • Billigare blad

  • Rakar längre skäggstrån mycket bättre

  • Närmare rakning

Minus:

  • Lättare att skära sig (Använd alunstift och var lätt på handen)

Kan rekommendera Guapo.

Permalänk
Medlem

Min gamla Philips börjar ha 10 år på nacken och luckan där skäggstråna samlas upp har gått sönder så det börjar bli dags för en ny.

Är det någon som har erfarenhet av Philips S9000 skäggtrimmer?
Att den är vattentät och man kan skölja ur den verkar ju fenomenalt, minns hur smidigt det var på en gammal Philips rakapparat som jag hade.

Permalänk
Skrivet av harmacy:

Bästa hyvlarna är ju klassiska safety razors. Bladen är betydligt mycket billigare än Mach 3 eller Fusion 5 också.
Det är lättare att skära sig med dem än med moderna flerbladsvarianter men det beror oftast på att man trycker för hårt, sen brukar alunstift göra susen för att stoppa blödningen (Ingen aning hur nyttigt det är dock).

Plus:

  • Billigare blad

  • Rakar längre skäggstrån mycket bättre

  • Närmare rakning

Minus:

  • Lättare att skära sig (Använd alunstift och var lätt på handen)

Kan rekommendera Guapo.

Oneblade är en saftyhyvel. Det är inte den som är från Philips. Bara att de har samma namn. Den använder single blade. Där jag då kör feather.
Är intresserad utav något lite finare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Oneblade är en saftyhyvel. Det är inte den som är från Philips. Bara att de har samma namn. Den använder single blade. Där jag då kör feather.
Är intresserad utav något lite finare.

Okej, men den sida jag länkade har ju finare safety-razors. Mühle, Edwin Jagger, Merkur, Feather.

Permalänk
Skrivet av harmacy:

Okej, men den sida jag länkade har ju finare safety-razors. Mühle, Edwin Jagger, Merkur, Feather.

Skall läsa på lite. Tänkt mig max 1200kr. Hittade en gisen Timor. Fel stavning. Som såg fin ut. Enda jag inte gillar med den jag har nu är att den är lite för lätt i vikten så det känns mer att man jobbar i luften. Det är dess insteg modell. De andra två modellerna i serien är för dyra och då känns det nästan som man istället kan sikta mot den finare Feather. Vet att det blir dyrt. Som sagt det är en investering. Har lämnat allt som heter Gillette efter jag köpte den OneBlade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Damn! Då måste du ha rätt kraftiga strån.
Jag kör i alla fall med Philips Series 7000 och den har varit min tjänare i tror snart 3 år. Supernöjd med de tillbehören som medkommer och lätt att rengöra/smörja med fett. Tål även vattenstänk.

Vilken då? Och är du fortfarande nöjd?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av roggeee:

Vilken då? Och är du fortfarande nöjd?

Philips MG77, sjukt bra än i dag

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 