Ny router denna helgen (verkar vara rea helg)

Permalänk
Medlem

Ny router denna helgen (verkar vara rea helg)

Hej!

Ska införskaffa ny router. Kommer ha 1gbit fiber nästa vecka så behöver ha en router till detta.
Har kollat på dom här 3 som det verkar vara rea på denna helgen. Vilken ska jag satsa på tycker ni?

https://www.komplett.se/product/829858/datorutrustning/natver...

https://www.dustinhome.se/product/5010977498/nighthawk-x4s-r7...

http://cdon.se/hemelektronik/router-netgear-r7000-4p-ac1900-p...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köpa Asus alla dagar i veckan,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Jag skulle köpa Asus alla dagar i veckan,.

Någon speciell anledning?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Har sålt mycket netgear och asus produkter och tittat på rma statusen så är det sjukt vad det diffar, Asus ligger i framkant när det gäller teknik och engagerar dom sig i tillverkningen av något så tar dom snabbt marknadsandelar. Taiwaneser har en annan företagskotym där man anställer 1000 nya ingenjörer för ett ändamål, att alltid vara bäst

Permalänk
Medlem

Jag har haft ASUS men dom överhettar ju och är väldigt känsliga för ventilation

Jag har själv nu Netgear R7500 och är toknöjd med den..R7800 är en uppgraderad version av den jag har och snacka om grymt pris för den router.Så jag hade valt den alla dagar i veckan..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Själv gillar jag generellt Linksys grejer, netgear håller jag på samma låga nivå som d-link. Asus nätverksprylar har jag aldrig ägt

Permalänk
Avstängd

netgear och dlink är skräp och Linksys var bra för några år sedan annars överprisade.

Permalänk
Medlem

Håller med Rocket om Netgear/linksys.
Största felet med de stora aktörerna är när nya modellen kommer så lämnas de äldre för vind o väder..
Specielt med Netgear, jag rör aldrig mer vid deras produkter då jag blivit bränd fler talet gånger.

Asus blir varma men funkar bra!
AC66u = funkar super! men du kan steka ägg på den. ;P
Får man skumma kompatibilitets problem kan man alltid testa Merlin firmware innan man gör en reklamation.
Glöm inte att flasha tillbaka till original firmware innan du skickar in den.

TP-Link är också bra fast de har förlorat sin Bang for the buck efter Archer C7 v2 (AC1750)
Och kan man tåla lite kompromisser pga priset så funkar de kanon.
Lite rörig softvara jämfört med asus.
Hyfsat snabba uppdateringar med fix på äldre routers är ett stortplus.

D-Link har en del riktigt bra routrar MEN det är långt emellan dem och
De kostar ganska mycket om du ska ha en av deras bättre.
Dlink 880L är en riktigt bra router dock väldigt förenklad softvara och dyr för det man får.
hittar du den under 1000 lappen, då är den prisvärd.

Men val av router beror mest på vad DU ska ha på LAN sidan och din hastighet från din operatör.

/Perra

Annars personligen kör jag med Draytek Vigor 2132AC.
Lite bökig i början tills man vänjer sig då de har en mycket kraftfullare softvara med alla funktioner som man normalt bara kan drömma om i andra routrar om man inte väljer typ att flasha in Tomato/dd-wrt med tilllägg.
De är snabba som attans också ex. omstart tar 10sek, och ingen värme utveckling att tala om.
Draytek har också fattat det där med väggmontering, kablage nedåt antenner uppåt. ;P
Funkar kanon för mig men jag e knappast standard router användare.

Visa signatur

Fractal Define S / Ryzen 1700 @ 4.086 GHz @ 1,38vc (109x37.3) / Noctua NH-D15 / Asus ROG Strix Gaming-F / 2x8GB G.Skill Flare-X 3196.2Mhz 14,14,14,34,67,T1 / Samsung 970 Evo Plus 1TB / 2TB Western Digital Black / MSI Dragon GTX 1080 Gaming-X/ FSP Aurum Pro 1200W / Acer Predator 27" xb271hbmi / Philips Fidelio XHR 2 / Vmod Boom Pro Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per76:

Håller med Rocket om Netgear/linksys.
Största felet med de stora aktörerna är när nya modellen kommer så lämnas de äldre för vind o väder..
Specielt med Netgear, jag rör aldrig mer vid deras produkter då jag blivit bränd fler talet gånger.

Asus blir varma men funkar bra!
AC66u = funkar super! men du kan steka ägg på den. ;P
Får man skumma kompatibilitets problem kan man alltid testa Merlin firmware innan man gör en reklamation.
Glöm inte att flasha tillbaka till original firmware innan du skickar in den.

TP-Link är också bra fast de har förlorat sin Bang for the buck efter Archer C7 v2 (AC1750)
Och kan man tåla lite kompromisser pga priset så funkar de kanon.
Lite rörig softvara jämfört med asus.
Hyfsat snabba uppdateringar med fix på äldre routers är ett stortplus.

D-Link har en del riktigt bra routrar MEN det är långt emellan dem och
De kostar ganska mycket om du ska ha en av deras bättre.
Dlink 880L är en riktigt bra router dock väldigt förenklad softvara och dyr för det man får.
hittar du den under 1000 lappen, då är den prisvärd.

Men val av router beror mest på vad DU ska ha på LAN sidan och din hastighet från din operatör.

/Perra

Annars personligen kör jag med Draytek Vigor 2132AC.
Lite bökig i början tills man vänjer sig då de har en mycket kraftfullare softvara med alla funktioner som man normalt bara kan drömma om i andra routrar om man inte väljer typ att flasha in Tomato/dd-wrt med tilllägg.
De är snabba som attans också ex. omstart tar 10sek, och ingen värme utveckling att tala om.
Draytek har också fattat det där med väggmontering, kablage nedåt antenner uppåt. ;P
Funkar kanon för mig men jag e knappast standard router användare.

Upplever det precis likadant, det fetstilta. Jag hade en R7500 ett tag som bara tvärdog på WAN-interfacet i snitt varannan dag eller så. Är typ övertygad om att det var någon mjukvarubugg, men eftersom produkten säljs under så pass kort tid finns det ju ingen ekonomi i att faktiskt försöka undersöka och fixa såna problem. När jag tröttnade och skickade tillbaka den så fick jag tillbaka pengarna utan några krusiduller vilket var skönt. Jag hade länge dragit mig för det eftersom jag var rädd för att åka på undersökningsavgifter och att de inte skulle hitta något fel på den.

Permalänk

Det är ditt behov så vad passar dig! :-)

Netgear Nighthawk X4S R7800 2år garanti 2st USB-3, 1st e-sata
ASUS RT-AC87U 11AC AC2400 Router 3år garanti 1st USB-3, 6st gäst nätverk

Om du inte behöver flera extra utgångar för tillbehör välja Asusen men det är ditt behov så vad passar dig!
Googla för tester se mer en informations bladen.

Permalänk
Medlem

Vi har en EdgeRouter Lite för det trådade nätverket, och en R8000 från Netgear för det trådlösa (DD-WRT på den senare).

Inga strul överhuvudtaget. Ingen nertid eller liknande. Jag har även kört R8000 som huvudrouter för hela hushållet och det fungerade finfint. EdgeRoutern ersatte den funktionen mest för att jag ville ha annat i mjukvaruväg som EdgeRoutern erbjöd.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Asus-routrar i 6 år, en RT-AC66U de senaste två åren, och har alltid varit nöjd med dom. Men eftersom jag aldrig haft något problem så vet jag inte vad som händer om man får det. Nuvarande routern har jag kanske fått starta om 1 eller två gånger. Men jag tror faktiskt att det är comhem-skitroutern som varit problemet (Asus routern har jag bakom för att kunna använda mer än 3 kanaler för 2,4 GHz-bandet som comhemskiten är låst till).

Överhettar dom? Inte denna iaf och den står i en tv-möbel med en smal öppning bakåt för antennerna.

Jag tror dock alla är bra och att du mer ska kolla vilka funktioner du behöver.

Mvh

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ska bara ha den till trådat anslutning till datorn och ps4an och sen telefonerna och xboxen på wireless.
Tog nighthawken till slut för har varit så nöjd med den Netgear vi har nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har en R7000 och kan bara säga att den är hur stabil som helst för mig. Köpte min för 1111 spänn så den var något billigare.

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/74-wan...

Permalänk
Medlem

Måste hålla med, har en R7000 på gigabit och haft i sådär 13 månader nu. får ut 980mbit trådat och nästan 700mbit till min macbook. Inte gått ner en sekund, funkar bra med extern hårddisk och mjukvaran. Är toknöjd, betalde sådär 1000-1100kr på någon drive,

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

köpte en asus router nu sist och är väldigt nöjd flickvännen kör med deras pci trådlösa kort funkar super bra för henne! själv kör jag med kabel då den usb värstingen från asus sög.. men själv routern är klockren

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emtek:

Ska bara ha den till trådat anslutning till datorn och ps4an och sen telefonerna och xboxen på wireless.
Tog nighthawken till slut för har varit så nöjd med den Netgear vi har nu.

Kan bara instämma, har själv en närmare +10 år gammal netgear router som fortfarande tuffar på som tåget. Asus routrar ger jag inte mycket för, verkar tydligen vara väldigt instabila tills de blir flashade med custom firmware.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Livsnjutare 😎

Asus ac68

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Edgerouter med en ac ap alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem

Linksys WRT1900AC är ett odjur jag rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

end vettiga lösningen är väl en Fortigate 60D samt unifi AP

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear Nighthawk R7000 och jag är riktigt nöjd! Har aldrig krånglat och får riktigt bra fart och täckning.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3