Permalänk
Medlem

@andenn91:
Tråkigt! Syftade mer på allmän läsning om överklockning då jag förstod att man själv kunde justera volten genom att göra så. Även tips jag fick från det här inlägget om bland annat att inte kolla på vidcore. Samt så fanns en del info om samma upplevelse angående 6700k på google
Men som sagt det löste sig genom att ställa in volten själv. Dock så undrar jag varför de flesta med 6700k upplever samma problem. Detta kanske inte är ett problem endå då det verkar vara standard på denna cpu.
Hoppas att det löser sig. Har ställt in min på 1.28v 4.4. Så ingen extrem överklockning. Men tempen kommer inte över 60C på timmar av spelande

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt fel att delidda din cpu. Liquid ultra kylpasta direkt på cpun mot värmeskölden gav mig cirka 15-20c mindre och endast någon grad skillnad imellan kärnorna.

Dock så är min stackars 6700k rullande i 4.85hhz och 1.46v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är ju inte helt fel att delidda din cpu. Liquid ultra kylpasta direkt på cpun mot värmeskölden gav mig cirka 15-20c mindre och endast någon grad skillnad imellan kärnorna.

Dock så är min stackars 6700k rullande i 4.85hhz och 1.46v

Låter som en intressant grej att prova. Men för stunden känns det som om processorkraften räcker för min användning. Dock så undrar jag om det verkligen räcker med att ändra coreratio och ställa in volten på adaptive mode. Känns som om dett finns så mycket trådar om överklockning och de flesta verkar vara "avancerade" för en nybörgare. I alla fall för mig. Men när jag väl testade så känndes det ganska simpelt. Med undrar dock om jag missar något. Du verkar kunna din grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Sitter själv på 6700k och samma kylare som dig. Under Prime95 blir temperaturerna extrema.
Det motsvarar dock ingen realistisk belastning, så ingen fara. Min volt är snäppet högre dock då jag ligger på 4,7GHz.

Jasså:
Spelrigg: Z170 Deluxe - 6700k @ 4,8GHz - Vengeance 32GB @ 3400MHz - Evolve - HX1000i -
Skryter du då

Skrivet av Xash85:

@bärplockaren: Körde den i ca 1 min och men då den var över 80C ville jag inte fortsätta.
Det är det som är också konstig. Medans jag skriver till dig nu så ligger den på 27C sen hoppar den upp till 39C och sen ner till 27C igen. Ca 2 sekunders intervall. Känns inte som om den håller några stabila temeraturer. Sen när jag testat att spela bf4 i några minuter så säger afterburner att jag hade en temp på 78C som max. Känns som det är allt för högt. Hade förväntat mig att det skulle ligga rund 60C med denna kylare

Problemet är att Skylake har samma begränsning som tidig Haswell.. dvs.. värmeledningen mellan kärna och IHS är inte den bästa.
Du kan se vilken skillnad det kan göra:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419764-resultat-delid-...

Skrivet av Xash85:

Det är just det. Min är just nu på stock utan överklockning. 4,2Ghz och högre temp än det du visar

Skrivet av Dusken912:

Polaren hade samma problem. Om du söker på det så är det många som har problem med att vcore ligger närmare 1.4
Ställ ner den manuellt så borde det rätta till sig med dina temperaturer

Ber om ursäkt för dålig svenska skrivet från en säng på akuten

Detta är ofta pga moderkorten "Auto-överklockar" både Haswell och Skylake. De matar ofta på betydligt mer spänning än vad som behövs. Ex är min 4790k som behövde ca 1.1V för att hantera "stock", men moderkortet tryckte på 1.32V. Och spänningen är typ 95% av det som ger värmen...

Skrivet av Xash85:

Har inte ställt in något där utan ligger allt ligger på stock. Och där ligger den på Auto. En liten ruta på sidan säger dock 1,28V i biosen.
Men cpu-z visar just nu 1,35V.
Kan så lite om detta men hade planer på att läsa på och överklocka. Men just nu känns det som jag redan får ganska höga temps utan större belastning. Tex efter att jag kört en testrunda på bf4 så visade afterburnen max temp på upp till 78-79C. Känns som han borde ligge rund 60-65C som min 4790K gjorde med luftkylare.

Ställ ner spänningen manuellt då (eller öka frekvensen om du hellre vill det). Som sagt, temp = värme, och frekvens är inte direkt relevant till värme, men "auto" ger ofta mycket mer spänning än vad som behövs. Så vill du ha svalt och tyst... undervolta den. Och du vill ha prestanda, öka frekvensen och låt spänningen vara på en nivå du är nöjd med temps för.

Permalänk
Medlem

Det ger dock inte så mycket att delidda om du inte överklockar då ger bara cpun ut som max kanske 70w. Problemet är vid högre effekt då funkar liquid ultra bättre

Btw kan inte kommentera på adaptive mode, pga mitt moderkort är värdelöst på det överkompenserar något så fantastiskt på spänningen. Ska inte vara någon fara att köra med konstant spänning, sålänge det inte är över 1.45v. Det minskar livstiden och ökar förbrukningen något i låg belastning. Men livstiden går väl kanske från 15 år till 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det ger dock inte så mycket att delidda om du inte överklockar då ger bara cpun ut som max kanske 70w. Problemet är vid högre effekt då funkar liquid ultra bättre

4,0Ghz eller 5Ghz... är skit samma.
1.2V eller 1.40V, där har du delid anledning.

Men jag håller med, om han bara är intresserad av "stock" prestanda så är det mer vettigt att sänka spänningen. Men varför då ha en sådan stor kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jasså:
Spelrigg: Z170 Deluxe - 6700k @ 4,8GHz - Vengeance 32GB @ 3400MHz - Evolve - HX1000i -
Skryter du då

Snarare att jag lyckats komma upp i högre hastighet efter att jag skrev det där inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

4,0Ghz eller 5Ghz... är skit samma.
1.2V eller 1.40V, där har du delid anledning.

Men jag håller med, om han bara är intresserad av "stock" prestanda så är det mer vettigt att sänka spänningen. Men varför då ha en sådan stor kylare?

Anledning till att jag håller mig till stock är att det borde räcka med den prestandan den ger mig nu för stunden. Dock så hade jag tänkt att överklocka framöver därav utrustningen "komponenterna". Först måste man ha grejer innan man kan göra något :). Så kylaren har jag någ nytta av framöver.
Tack all info

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Snarare att jag lyckats komma upp i högre hastighet efter att jag skrev det där inlägget

Nice

Skrivet av Xash85:

Anledning till att jag håller mig till stock är att det borde räcka med den prestandan den ger mig nu för stunden. Dock så hade jag tänkt att överklocka framöver därav utrustningen "komponenterna". Först måste man ha grejer innan man kan göra något :). Så kylaren har jag någ nytta av framöver.
Tack all info

Man behöver bra kylning för att OC mycket, ja, då spänningskraven stiger fort. Men du kan faktiskt nå rätt högt även med medelmåttig kylning, då även 300-400kr kylare idag är rätt kraftfulla.

Men jag tycker du gjort ett klokt val ändå. Vänta inte för länge med att OCa dock, för pump och fläktar slits, och det är ju lite synd att när du väl vill OCa så är H100i:n utsliten. (Och du kunde kört på en billigare kylare tills du ville OCa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nice

Man behöver bra kylning för att OC mycket, ja, då spänningskraven stiger fort. Men du kan faktiskt nå rätt högt även med medelmåttig kylning, då även 300-400kr kylare idag är rätt kraftfulla.

Men jag tycker du gjort ett klokt val ändå. Vänta inte för länge med att OCa dock, för pump och fläktar slits, och det är ju lite synd att när du väl vill OCa så är H100i:n utsliten. (Och du kunde kört på en billigare kylare tills du ville OCa)

Ska passa på att överklocka men är lite försiktigt nu i början därav tordes jag bara gå upp till 4.4. Fick den inte stabil på 1,35v och 4.6
Skulle det skada att köra den på 1.4v och testa så länge den håller sig inom rimliga temperaturer.
Läste om denna kylare och den verkade göra sitt jobb. Därav valde jag den. Hade dock ingen aning om att den slits på det viset.

Permalänk
Medlem

@Wasp: det där med livstid var intressant. Trode faktisk att det sliter på processorn betydligt mer. Typ att den håller 1år eller något och köra den på en fast spänning. Självklart kan man ju ha den oturen med, med det kan man ha på stock med för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

@wasprocker: det där med livstid var intressant. Trode faktisk att det sliter på processorn betydligt mer. Typ att den håller 1år eller något och köra den på en fast spänning. Självklart kan man ju ha den oturen med, med det kan man ha på stock med för den delen

1.4v är ingen fara. 1.45 är max
Se till att hålla koll på spänningen bara, ex igenom hwinfo
Och är inte säker på detta. Men den bör hålla en 5-6 år minst med rimlig överclockning

Permalänk
Medlem

Prime95 är väl inte certifierad att använda med Intels proppar

IntelBurn test ska man väl köra istället..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Prime95 är väl inte certifierad att använda med Intels proppar

IntelBurn test ska man väl köra istället..

Jag använder mig av rog benchmark. Använder ju deras moderkort så då borde väll denna vara bästa valet eller?

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Tänkte följa ditt råd om överklockning.
Detta är vad jag kommit fram till hittils:

Överklockninng
1: 4.4ghz - 4.7ghz
2 volt max 1,45 rekomenderat ej över 1.4v 24/7
3.manuell, ej adaptive för stabilitet
4.Temp max 80C load
5.bclk?
6.Hyperthreading:on
7. Llc 1:0% 2:25% 3:50% 4:75% 5:100%
(Olika på moderkort tex 1:0% - 8:100% osv.)
8.CPU/Cache Current Limit: 255.50
9.Min. CPU/Cache Ratio: 44
10.Max. CPU/Cache Ratio: 44
(Rekomenderat att köra 9-10 på 40 och jobba uppåt till samma ghz man ställer in)
11.cpu svid support?

Har jag missat något?
Ska man låta bclk vara?
Cpu svid support? Vad är det?

Tack för din tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

@Paddanx:
Tänkte följa ditt råd om överklockning.
Detta är vad jag kommit fram till hittils:

Överklockninng
1: 4.4ghz - 4.7ghz
2 volt max 1,45 rekomenderat ej över 1.4v 24/7
3.manuell, ej adaptive för stabilitet
4.Temp max 80C load
5.bclk?
6.Hyperthreading:on
7. Llc 1:0% 2:25% 3:50% 4:75% 5:100%
(Olika på moderkort tex 1:0% - 8:100% osv.)
8.CPU/Cache Current Limit: 255.50
9.Min. CPU/Cache Ratio: 44
10.Max. CPU/Cache Ratio: 44
(Rekomenderat att köra 9-10 på 40 och jobba uppåt till samma ghz man ställer in)
11.cpu svid support?

Har jag missat något?
Ska man låta bclk vara?
Cpu svid support? Vad är det?

Tack för din tid

Base clock (bclk) ska man lämna på 100 för den ändrar frekvensen på allt som minnen, pci portar mm, så den är onödigt att pilla på om man inte är extrem klockare.
Stänga av Intel speedstep gör att cpun inte klockar ner sig i idle så den blir lite stabilare och brukar klocka något bättre om man vill klocka till gränsen men den drar samtidigt mer ström så det är ju ett val man kan göra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning