Permalänk
Medlem

Hårdvara till webbserver(vps)?

Hej

Min hemsida börjar bli klar och jag börjar kolla på VPSer som skulle kunna passa mig. Jag har absolut ingen koll på hårdvara osv. så jag skulle vara jättetacksam om någon skulle kunna förklara för mig vad de olika delarna gör/ger mig när det gäller en webbserver.

Vad blir skillnaden om jag höjer/sänker minne, cpu-kärnor och brandbredd? (jag kollar just nu specifikt på glesys VPS https://glesys.se/vps/pris )

Permalänk
Medlem

Jag tittade också på GleSYS när jag letade efter en VPS. Jag skaffade det aldrig på grund av att det var löjligt dyrt, och är det än i dag! Några månader senare berättade en vän till mig, att Scaleway existerar. Blev genast intresserad och tvekade inte att köpa en server, då de hade sänkt priset till $2, vilket är cirka 18 kr (i dag är det 99 cent dyrare). Per månad!

I dag betalar jag mellan 50-80 kr för en server (den billigaste för BareMetal) hos Scaleway. Priset är högre för mig, på grund av att jag har valt att göra en kopia av min server och lite mer, men det är fortfarande en mycket mer acceptabel summa, jämfört med den hos GleSYS..

Gällande vad du ska skaffa för server, så beror det helt och hållet på hur populär din(a) webbsida/webbsidor blir. Jag har just nu fyra webbsidor (troligtvis snart fem) på den billigaste servern, och det funkar hur bra som helst. Dock har jag ingen koll på hur många som går in på webbsidorna dagligen. Har inte ännu gjort klart statistik-sidan för alla mina projekt än, men jag har en känsla av att de inte är så välbesökta... än

Uppdatering
Jag jämförde priserna bara för att jag har tråkigt. Jag klickade på länken som du gav oss till GleSYS och ändrade spalterna, så att den matchade Scaleways billigaste server. GleSYS är cirka 9 048 kr dyrare per år, än vad Scaleway är. Det är cirka 754 kr per månad som du då sparar.

Värt att påpeka, är att jag valde den största summan för min del per månad, vilket är 80 kr. 80*12 = 960. 834*12 = 10 008. Valde bort IPv4- och IPv6-adresserna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag tittade också på GleSYS när jag letade efter en VPS.

Tack för svaret! scaleaway är verkligen intressant med tanke på priset men de har inga VPSer i USA vilket jag skulle behöva :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Tack för svaret! scaleaway är verkligen intressant med tanke på priset men de har inga VPSer i USA vilket jag skulle behöva :/

https://www.digitalocean.com/ har servrar runt om i världen och deras priser börjar på $5USD per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

https://www.digitalocean.com/ har servrar runt om i världen och deras priser börjar på $5USD per månad.

Digitalocean indeed. Använd "heresthething" som kod så får du 10$ att använda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!