Ta ut inarbetad semester i samband med uppsägning?

Permalänk
Medlem

Ta ut inarbetad semester i samband med uppsägning?

Jag håller på att byta jobb och skulle gärna vara ledig i samband med bytet.

Min fråga är som lyder; kan jag ta ut de semesterdagar jag jobbat in under året (för 2017) i samband med min uppsägning?
Kan tillägga att min chef inte har några problem med att jag tar ut semester, så den biten är helt okej, förutsatt att det är tillåtet.

När jag pratade med ekonomi på jobbet sa de att det endast går att få i pengar, men jag tycker det låter underligt.
Har försökt läsa lagtexten, https://lagen.nu/1977:480, men blev inte klokare av det.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Inaktiv

Det är ju helt upp till ditt jobb. Rent lagligt måste de ju betala ut din intjänade semester i pengar om det tvingar dig att arbeta kvar.

Har din chef inga problem kan du ju be din chef berätta för ekonomi avledningen att du tänker ta semester innan du slutar så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du inte kunna vara ledig innan du börjar det nya jobbet och få pengarna i handen? Precis samma sak ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är ju helt upp till ditt jobb. Rent lagligt måste de ju betala ut din intjänade semester i pengar om det tvingar dig att arbeta kvar.

Har din chef inga problem kan du ju be din chef berätta för ekonomi avledningen att du tänker ta semester innan du slutar så ska det inte vara några problem.

I och med att ekonomiavdelningen säger att detta inte går, så försöker jag hitta material att hänvisa till.
Det skulle inte räcka att komma in och säga "min chef sa att det var okej".

Skrivet av cbtcp:

Varför skulle du inte kunna vara ledig innan du börjar det nya jobbet och få pengarna i handen? Precis samma sak ju...

Uppsägningstiden är på två månader och den har företaget inget intresse av att korta av.
Jag försöker alltså ta ut semester under min uppsägningstid, vilket min chef är helt okej med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sniglom:

hur många semesterdagar har du inarbetat?

vart lite fundersam men rätta mig om jag har fel

du har x antal semesterdagar inarbetat och vill ta ut dessa dagar i ledighet dina sista dagar/veckor på firman vilket din chef säger är ok
ekonomi säger att nix du måste arbeta dessa 2 månader och sedan får du ut inarbetade semesterdagar i cash efter du slutat?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@sniglom:

hur många semesterdagar har du inarbetat?

vart lite fundersam men rätta mig om jag har fel

du har x antal semesterdagar inarbetat och vill ta ut dessa dagar i ledighet dina sista dagar/veckor på firman vilket din chef säger är ok
ekonomi säger att nix du måste arbeta dessa 2 månader och sedan får du ut inarbetade semesterdagar i cash efter du slutat?

Jag vill använda semesterdagarna jag arbetat in för 2017. Dessa arbetas in från april till april.
Eftersom det nu är 6 månader sedan april har jag alltså arbetat in en halv semester, vilket i mitt fall blir tre veckor.

Chefen har inte koll på vad som är rätt/fel juridiskt, men är ok med att jag tar semester på mina sista veckor på firman.
Ekonomi säger att jag inte kan ta ut semesterdagar som jag jobbat in för 2017, utan endast pengar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

I och med att ekonomiavdelningen säger att detta inte går, så försöker jag hitta material att hänvisa till.

Uppsägningstiden är på två månader och den har företaget inget intresse av att korta av.
Jag försöker alltså ta ut semester under min uppsägningstid, vilket min chef är helt okej med.

Det förstår jag inte riktigt, om din chef säger att det är ok så borde det väga tyngre än vad ekonomi-avdelningen säger. Be din chef prata med ekonomi-avdelningen så får han förklara att det inte är några problem. Det man normalt vill undvika är att en överlämning av arbetsuppgifter skulle bli lidande om man får för kort uppsägningstid; då kan man vägra att ge semester uttagen i tid. Men din chef borde vara den som kan avgöra om en överlämning fungerar på den tid som blir kvar, efter att semester beviljats.

Så: be din chef prata med ekonomi-avdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det förstår jag inte riktigt, om din chef säger att det är ok så borde det väga tyngre än vad ekonomi-avdelningen säger.

Förutsatt att det är lagligt, ja.
Det är det jag försöker reda ut. Har jag laglig rätt att göra detta, förutsatt att det går att lösa med chef/team etc?

Skrivet av videopac:

Be din chef prata med ekonomi-avdelningen så får han förklara att det inte är några problem. Det man normalt vill undvika är att en överlämning av arbetsuppgifter skulle bli problematisk om man får för kort uppsägningstid; då kan man vägra att ge semester i tid. Men din chef borde vara den som kan avgöra om en överlämning fungerar på den tid som blir kvar, efter att semester beviljats.

Så: be din chef prata med ekonomi-avdelningen.

Min chef lämnade över den uppgiften till mig.
Nämligen att lösa överlämning av arbetsuppgifter med mitt team och prata med ekonomiavdelningen.

Därför försöker jag ta reda på om ekonomiavdelningen har rätt i vad de säger.
Går chefen dit och frågar kommer han troligtvis få samma svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sniglom:

några alternativ är

be din chef ringa ekonomi och förklara att det är ok att du tar ut ledigheten i förtid
som jag ser det är den enda anledningen till att neka dig detta är om du har arbete som ska överlämnas eller att det finns för mycket jobb och av den anledningen inte kan bevilja dig att du ut intjänad semester

fungerar inte det ovan
ansök om att ta obetald ledighet motsvarande de dagar du jobbat ihop eftersom du ändå får ut den intjänade ledigheten i cash då du slutar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Förutsatt att det är lagligt, ja.
Det är det jag försöker reda ut. Har jag laglig rätt att göra detta, förutsatt att det går att lösa med chef/team etc?

Min chef lämnade över den uppgiften till mig.
Nämligen att lösa överlämning av arbetsuppgifter med mitt team och prata med ekonomiavdelningen.

Därför försöker jag ta reda på om ekonomiavdelningen har rätt i vad de säger.
Går chefen dit och frågar kommer han troligtvis få samma svar.

Det är inte olagligt, men du har ingen laglig rättighet att göra så. Enligt lagen har du bara rätt att ta ut semester under uppsägningstiden om den är godkänd sedan tidigare, och det kan den ju aldrig vara om det är nästa års semester. Sedan kan man tycka att om du och din chef är överens så finns det inget självändamål för ekonomiavdelningen att jävlas. Det är förmodligen så att de inte har något system på plats för att hantera det.

En alternativ väg kan vara att säga att ni är överens om ett tidigare datum för avslut av anställningen och att du tar din slutlön för att bekosta din semester. Pengarna är ju inget problem, du kommer att få ut semestern du tjänat in för 2017 som lön.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@sniglom:

några alternativ är

be din chef ringa ekonomi och förklara att det är ok att du tar ut ledigheten i förtid
som jag ser det är den enda anledningen till att neka dig detta är om du har arbete som ska överlämnas eller att det finns för mycket jobb och av den anledningen inte kan bevilja dig att du ut intjänad semester

fungerar inte det ovan
ansök om att ta obetald ledighet motsvarande de dagar du jobbat ihop eftersom du ändå får ut den intjänade ledigheten i cash då du slutar

Tack att ta ut obetald ledighet kanske kan vara ett alternativ, men det brukar kräva särskilda skäl.

Syftet med denna tråden var att ta reda på vad som gäller rent juridiskt, så jag har något att hänvisa till.
Självklart kan jag få chefen att prata med ekonomi, men jag föredrar verkligen att veta hur det ligger till istället.

Skrivet av giplet:

Det är inte olagligt, men du har ingen laglig rättighet att göra så. Enligt lagen har du bara rätt att ta ut semester under uppsägningstiden om den är godkänd sedan tidigare, och det kan den ju aldrig vara om det är nästa års semester.

Så långt är jag också med. Här har jag ju godkännande från chef kring att använda semestern som tid, problemet är att ekonomi skiljer på sparad semester och den som är inarbetad för 2017. När jag läser i lagtexten står det en hel del om hur semester som arbetas in hanteras och hur den som redan finns sparad hanteras. Men i samband med uppsägning hittar jag inget matnyttigt.

Skrivet av giplet:

Sedan kan man tycka att om du och din chef är överens så finns det inget självändamål för ekonomiavdelningen att jävlas. Det är förmodligen så att de inte har något system på plats för att hantera det.

Eller att det är så enkelt att personen på ekonomi sagt fel till mig och kan jag hänvisa till något annat så löser sig allt. Tänker jag.

Skrivet av giplet:

En alternativ väg kan vara att säga att ni är överens om ett tidigare datum för avslut av anställningen och att du tar din slutlön för att bekosta din semester. Pengarna är ju inget problem, du kommer att få ut semestern du tjänat in för 2017 som lön.

Här har då chefen krånglat till det, genom att inte vilja sätta ett tidigare datum utan istället vill att jag ska lösa semester med mitt team och ekonomiavdelningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontakta ditt fack så får du hjälp med att reda ut det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kontakta ditt fack så får du hjälp med att reda ut det.

Jag är inte fackansluten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tack att ta ut obetald ledighet kanske kan vara ett alternativ, men det brukar kräva särskilda skäl.

Syftet med denna tråden var att ta reda på vad som gäller rent juridiskt, så jag har något att hänvisa till.
Självklart kan jag få chefen att prata med ekonomi, men jag föredrar verkligen att veta hur det ligger till istället.

Rent juridisk gäller att företaget får neka dig att ta ut den insparade semestern (i lediga dagar) innan du nu slutar.

Det finns dock inget som säger att du inte får ta ut den om det är ok för företaget. Om din chef har något att säga till om verkar det ju som att det skulle gå bra.

Permalänk
Medlem

Hej
Om jag minns rätt har du rätt att ta ut fyra veckors sammanhängande semester per år. om du redan har haft semester i år kan dom neka dig till att ha semester. det är billigare för företaget om du jobbar än har semester.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Rent juridisk gäller att företaget får neka dig att ta ut den insparade semestern (i lediga dagar) innan du nu slutar.

Det finns dock inget som säger att du inte får ta ut den om det är ok för företaget. Om din chef har något att säga till om verkar det ju som att det skulle gå bra.

Ja, så långt kan jag läsa i lagtexten med. Men ingen vill neka mig detta.
Som jag tolkat lagtexten så säger den, du får begära semester under din uppsägningstid men arbetsgivaren får säga nej.

Mitt problem är något annat, nämligen, får jag ta ut 2017 års semesterdagar och begära semester för dessa?
Ekonomi säger att jag inte får lov att göra det och jag hittar inget som säger motsatsen.

Jag hittar ingenting i lagtexten som säger något särskilt om vad som händer med 2017 års semesterdagar i samband med uppsägning heller. Förutom att jag garanterat får pengar för det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Min fråga är som lyder; kan jag ta ut de semesterdagar jag jobbat in under året (för 2017) i samband med min uppsägning?
Kan tillägga att min chef inte har några problem med att jag tar ut semester, så den biten är helt okej, förutsatt att det är tillåtet.

När jag pratade med ekonomi på jobbet sa de att det endast går att få i pengar, men jag tycker det låter underligt.
Har försökt läsa lagtexten, https://lagen.nu/1977:480, men blev inte klokare av det.

Om din arbetsgivare inte bryr sig är det ok. Det är dock inte säkert att du får ta ut den om de motsätter sig det såvida det inte finns någon sådan rätt i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal (betvivlar dock det).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

jag tror du spelade ut dina kort fel tyvärr.
när jag sa upp mig från mitt gamla jobb ansökte jag först om semester och sade sedan upp mig efter beviljad semester och får på så sätt kortare uppsägningstid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Då får du kolla i ditt anställningsavtal eller andra dokument för arbetsplatsen. Det finns ingen som säger att du ska få ta semester av den anledningen och så. Däremot är du ju berättigad ett visst antal lediga dagar per år, men det gäller ju inte när du säger upp dig.

Men ska du ta semester förstår jag inte varför du behöver prata med ekonomiavdelningen. Oavsett om det är under din uppsägningstid eller inte är det ju semester som semester.

Alternativt kan du ju försöka få din chef och ekonomipersonen i samma rum, men jag vet inte alls vilken sorts arbetsplats du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte olagligt, men du har ingen laglig rättighet att göra så. Enligt lagen har du bara rätt att ta ut semester under uppsägningstiden om den är godkänd sedan tidigare, och det kan den ju aldrig vara om det är nästa års semester. Sedan kan man tycka att om du och din chef är överens så finns det inget självändamål för ekonomiavdelningen att jävlas. Det är förmodligen så att de inte har något system på plats för att hantera det.

Blandar du inte ihop äpplen och päron här? Du har rätt i att TS inte kan kräva att få semester under uppsägningstiden om den inte var godkänd innan uppsägningen lämnades in men det gäller ju bara innevarande års uttag, dvs dagar som TS tjänade in i fjol. Det finns ingen laglig rätt att redan nu ta ut nästa års semesterdagar (dvs de dagar TS tjänar in i år).

Skrivet av sniglom:

Så långt är jag också med. Här har jag ju godkännande från chef kring att använda semestern som tid, problemet är att ekonomi skiljer på sparad semester och den som är inarbetad för 2017. När jag läser i lagtexten står det en hel del om hur semester som arbetas in hanteras och hur den som redan finns sparad hanteras. Men i samband med uppsägning hittar jag inget matnyttigt.

Eller att det är så enkelt att personen på ekonomi sagt fel till mig och kan jag hänvisa till något annat så löser sig allt. Tänker jag.

Här har då chefen krånglat till det, genom att inte vilja sätta ett tidigare datum utan istället vill att jag ska lösa semester med mitt team och ekonomiavdelningen.

Oavsett vad som är rätt och fel så kommer det bli betydligt lättare för dig om du förklarar för chefen att det bara blir strul på det här viset och att du önskar ta tjänstledigt utan lön de sista veckorna av din anställning. Nästa års semester är just det, nästa års semester.

Om han/hon/hen/hun inte ser något problem med att ge dig semester de sista veckorna borde det ju inte vara något problem att ge dig tjänstledigt heller, du kommer ju inte utföra något arbete under tiden oavsett vilken lösning det blir.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

jag tror inte att du kan ta ut den semester som du jobbar in år till nästa år..
nu kan du ta ut semestern du arbetade in från april 2015 till april 2016.. säg att du har 15 dagar kvar är dom helt ok att ta ut om din chef säger ja..
men den semester du just nu jobbar in som blir tillgängliga april 2017 har du inte fått än och därför har du ingen semester att ta ut.

jag hade samma lika när jag sa upp mig från en tidigare jobb.. de semesterdagar jag hade kvar var ju inga problem att ta ut.. men den semester jag höll på att tjäna in tills nästa år kunde jag inte röra då jag inte fått den semestern än.. låter skumt men så var det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Rekordmedlem

Juridiskt gäller semesterlagen >
Semesterlag (1977:480)
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...
Det borde inte finnas några juridiska problem att lösa det om du är överens med din chef, om det inte går att ta semester av administrativa anledningar så blir det i princip samma sak om du tar obetald ledighet eftersom alla innestående semesterdagar ändå kommer att utbetalas som pengar när du slutar.

Du har inte lånat semesterdagar så att du egentligen ligger minus ? Man kan ibland göra så men lånen brukar förfalla efter 5 år i så fall.
Man kan låna dagar tex när man är nyanställd och inte har dagar intjänade men ändå följer företagets normala semesterperiod men du borde ju veta om det i så fall och det borde finnas uppgifter om det på lönespecen och hos chefen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Rent juridiskt har du inget att komma med. Du har ingen rätt att ta ut din semester för 2017. Semesterlagen är tydlig med att du tjänar in semestern ena året och får ta ut den året efter samt med vad som händer med semester som du tjänat in men inte tagit ut när du slutar.

Det är inget konstigt med att olika funktioner på ett företag trumfar vad din chef säger, den risken finns alltid. Om det hade varit lite stake i din chef så hade han löst det, men det verkar inte vara så att han vill det, så det är bara att gilla läget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag tror du spelade ut dina kort fel tyvärr.
när jag sa upp mig från mitt gamla jobb ansökte jag först om semester och sade sedan upp mig efter beviljad semester och får på så sätt kortare uppsägningstid.

Nej, du missförstår grundproblemet.

Jag har sparad semester för 2016, den får jag ta ut, det är inga problem.

Jag har även inarbetad semester för 2017. Jag försöker se över om jag har någon form av rätt att ta ut dem i semesterdagar, förutsatt att min arbetsgivare godkänner detta.

Även om jag hade valt att ansöka om min semester först, hade jag inte kunnat ansöka om att ta ut 2017 års semesterdagar innan.

Skrivet av giplet:

Rent juridiskt har du inget att komma med. Du har ingen rätt att ta ut din semester för 2017. Semesterlagen är tydlig med att du tjänar in semestern ena året och får ta ut den året efter samt med vad som händer med semester som du tjänat in men inte tagit ut när du slutar.

Det är inget konstigt med att olika funktioner på ett företag trumfar vad din chef säger, den risken finns alltid. Om det hade varit lite stake i din chef så hade han löst det, men det verkar inte vara så att han vill det, så det är bara att gilla läget.

Jag har inte pressat min chef, så det är inga problem med hans stake. Det här är en fråga som ligger mellan mig och ekonomi. Jag som person föredrar att vara påläst om vad som gäller innan jag sätter igång och tar den här typen av konversation.

Så, har jag inga som helst rättigheter att hämta hem 2017 års semester när jag säger upp mig 2016, då är det något jag kan försöka förhandla med min chef. Men innan den konversationen vill jag försäkra mig om vad som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ja, så långt kan jag läsa i lagtexten med. Men ingen vill neka mig detta.
Som jag tolkat lagtexten så säger den, du får begära semester under din uppsägningstid men arbetsgivaren får säga nej.

Mitt problem är något annat, nämligen, får jag ta ut 2017 års semesterdagar och begära semester för dessa?
Ekonomi säger att jag inte får lov att göra det och jag hittar inget som säger motsatsen.

Jag hittar ingenting i lagtexten som säger något särskilt om vad som händer med 2017 års semesterdagar i samband med uppsägning heller. Förutom att jag garanterat får pengar för det.

Ok, läste frågan lite för fort. Då blir det, som flera andra sagt, till att ta ut obetalda dagar (tjänsteledigt) som ju på ett ungefär borde kvittas ut mot utbetalda semsterdagar på slutlönen. Om nu företaget går med på det.

Sen om företaget vore sjysst och inte så regelryttigt så är det ju inte omöjligt att få ta ut hitills intjänade semesterdagar för 2017 redan i år. Men det verkar de ju inte så sugna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag har även inarbetad semester för 2017. Jag försöker se över om jag har någon form av rätt att ta ut dem i semesterdagar, förutsatt att min arbetsgivare godkänner detta.

Även om jag hade valt att ansöka om min semester först, hade jag inte kunnat ansöka om att ta ut 2017 års semesterdagar innan.

Jag har inte pressat min chef, så det är inga problem med hans stake. Det här är en fråga som ligger mellan mig och ekonomi. Jag som person föredrar att vara påläst om vad som gäller innan jag sätter igång och tar den här typen av konversation.

Så, har jag inga som helst rättigheter att hämta hem 2017 års semester när jag säger upp mig 2016, då är det något jag kan försöka förhandla med min chef. Men innan den konversationen vill jag försäkra mig om vad som gäller.

Många anställningsavtal stipulerar ju något liknande: "semester ska planeras så att 20 dagar förläggs under perioden juni-augusti enligt överenskommelse med din chef". Vem har beslutsrätt, din chef eller ekonomiavdelningen? Har ekonomiavdelningen högre befogenhet än din chef, och tycker att det inte gynnar företaget att du tar semester den aktuella perioden så kan de neka dig. De kanske alltså hellre betalar ut semesterdagarna till dig än låter dig använda dem.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Avstängd

Om ekonomi-avdelningen säger att det är olagligt så be dem tala om var det står så. Har svårt att föreställa mig att det skulle vara olagligt om båda parter är överens. I värsta fall kan man väl skriva ett avtal som reglerar det hela (om ekonomi-avdelningen är oroligt för att du skall dra detta till rätten av någon obskyr anledning).

Tycker det är svagt av din chef att inte driva detta. De måste ju ändå prata med honom om det blir aktuellt då de nog inte bara går på dina ord om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag vill använda semesterdagarna jag arbetat in för 2017. Dessa arbetas in från april till april.
Eftersom det nu är 6 månader sedan april har jag alltså arbetat in en halv semester, vilket i mitt fall blir tre veckor.

Chefen har inte koll på vad som är rätt/fel juridiskt, men är ok med att jag tar semester på mina sista veckor på firman.
Ekonomi säger att jag inte kan ta ut semesterdagar som jag jobbat in för 2017, utan endast pengar.

Problemet är ju att du inte har fått ut några semesterdagar.
Du jobbar in en viss summa "ersättning" varje dag du jobbar. Denna kommer "april till april" att ges ut som semesterdagar att ta ut. Men du kan inte ta ut lediga dagar som du inte har... (då får dem först 2017 april mån).

Så som jag ser det, kan du inte kräva något mer än ersättning för vad du jobbat in, vilket är exakt vad ekonomiavdelningen vill betala dig för. Det kan gå att be snällt om att försöka ta ut obetalda dagar, där du istället "lever" på semester pengarna, men det kan bli svårare att få godkänt om de vill ha dig jobbande fram till siste tiden. Detta är liksom poängen med en uppsägningstid, att man måste jobba kvar, så att företaget hinner ersätta dig.

Så, jag tror du är i händerna på chef + ekonomiavdelningen, och det enda sättet du kan komma runt det, är att få ledigt, utan betalning. Se upp bara, för det kan bli en månad mellan utbetalningarna.

Permalänk
Medlem

Problemet är (för ekonomiavd.) att dom inte kan ge dig semester med semesterdagar från detta semesterintjänadeår.
Det du tjänar in nu 2017-2018 får du ta ut 2018-2019 osv
Men säger du upp dig får du dom i cash vid slutlönen, så det smidigaste för alla är nog om du tar ut obetald semester/tjänstled., du får ju pengarna iallafall.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

jaha, ok då är jag med...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"