Farligt att köra bakom flera mopeder och andas in alla avgaserna?

Permalänk
Medlem

Farligt att köra bakom flera mopeder och andas in alla avgaserna?

Tjenare! Jag är en mopedägare och det finns en sak som jag sitter och undrar på väldigt ofta.

Säg att vi är en grupp på 5 personer och kör på en väg, 2 st längst fram bredvid varandra, sedan 2 bredvid varan bakom dom och sist 1 ensam i mitten av vägen. Säg att vi kanske ligger 3-5 meter ifrån varandra, är det dåligt för den sista personens lungor att andas in dom avgaserna av dom framför? Detta är något som jag måste ha svar på innan jag blir galen (:

//Jonte

Permalänk
Medlem

Bra är det nog inte, men att det direkt är farligt kan jag inte heller påstå. Visst, står man med käften vid avgasröret och suger in är det nog skadligt men mycket av avgaserna försvinner ju förbi den bakomvarande. Jag har andats in mycket tvåtaktsrök under mina dar, men kan inte påstå att det har skadat min hälsa något nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Avgaser ska man ha respekt för, men jag skulle vilja påstå att du kommer stöta på värre saker i din vardag, som kan orsaka dig ohälsa. Bosätt dig i en storstad, så är dom där avgaserna du andades in under ett fåtal gånger i dina tonår (utgår från att man övergår till bil så småningom) ganska obetydliga. Eller bosätt dig i ett "dåligt" hus med ev mögel, så har du långt värre saker att oroa dig för.

Använder ni tvättmedel hemma så dina kläder "stinker" sköljmedel.. ta en funderare vad som kommer påverka dig mest i livet.

Dåligt, ja.. avgaser är aldrig bra. Men farligt, nja.. ligg inte sömnlös över det

Permalänk
Medlem

Det finns en del cancerframkallande ämnen i bensin. Men allt handlar ju om exponering. Rött kött är också cancerframkallande. Så länge du inte åker flera timmar varje dag i röken är det nog ingen fara.

Permalänk
Medlem

Hälsosamt är det inte men någon akut fara är det inte heller. Nästan allt du andas in är fortfarande vanlig luft. Möjligen kan det öka cancerrisken om man utsätts för det väldigt mycket. Däremot är det akut väldigt farligt att utsätta sig för avgaser under någon längre tid i ett slutet utrymme.

Permalänk
Medlem

Är det tvåtaktsavgaser? I såna fall bygger det karaktär och ger hår på bröstet.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det troligtvis kommer vara mer skadligt att ni kör i grupp, sida vid sida, än att andas in lite avgaser. Låg fart och ta upp halva vägen, är ingen hit om det kommer någon blådåre bakom er.