Har man ett liv av att bara gå hemma å just bara spela data?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Man kan väl inte få sjukersättning innan 30?

Det är från 30 och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv

Gräset är alltid grönare på andra sidan, tills du varit där ett tag och vant dig. Människan är aldrig riktigt nöjd, utan strävar alltid framåt av någon anledning... Vi dör ju alla en vacker dag, så vad spelar någonting för roll i slutändan?

De fåtalet människor som upptäckt detta i tidig ålder är avundsvärda, eftersom de oftast är nöjda med livet som det är. Dessutom gör jobbhets, fortplantning och konsumtion bara att klotet vi lever på går under fortare...

Mitt råd är att du fortsätter vara nöjd med det du gör och skiter i normer och vad andra tycker.

Tänk på vad du äter och få tillräckligt med motion så du slipper dålig hälsa.

Permalänk
Medlem

Jag tror/tycker att det är döden för själen att en längre tid inte ha någon arbetsliknande syssla i livet.
Med arbetsliknande syssla menar jag något på rutin som leder till någon form av resultat (och helst ger mervärde för samhället och/eller någon annan.)
Känslan att ta sig framåt eller uppnå någonting är i längden mer positivt än den passiva orkeslösa spiralen som arbetslöshet och känslan av att inte uppnå någonting kan leda till.

Det är min egen erfarenhet i alla fall.

Om du inte kan ta ett hel eller deltidsarbete kanske du kan engagera dig i någon volontärorganisation en dag i veckan/månaden eller så?
Om inte annat för att stilla det dåliga samvetet.
En snabb googling gav denna sida som verkar vara någon form av annonsplats. Kanske hittar du något dator/IT-relaterat där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Gräset är alltid grönare på andra sidan, tills du varit där ett tag och vant dig. Människan är aldrig riktigt nöjd, utan strävar alltid framåt av någon anledning... Vi dör ju alla en vacker dag, så vad spelar någonting för roll i slutändan?

De fåtalet människor som upptäckt detta i tidig ålder är avundsvärda, eftersom de oftast är nöjda med livet som det är. Dessutom gör jobbhets, fortplantning och konsumtion bara att klotet vi lever på går under fortare...

Mitt råd är att du fortsätter vara nöjd med det du gör och skiter i normer och vad andra tycker.

Tänk på vad du äter och få tillräckligt med motion så du slipper dålig hälsa.

Tack var bra skrivet. Jag antar att man ska se det framåt i livet och inte trycka ner det och få dåligt samvete jag känner ju vilken skillnad det blir när jag har gjort något helt annat en halv dag vilket jag mår jätte bra varje gång jag har kommit hem sen och det kan vara vad som helst bara jag får röra på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag tror/tycker att det är döden för själen att en längre tid inte ha någon arbetsliknande syssla i livet.
Med arbetsliknande syssla menar jag något på rutin som leder till någon form av resultat (och helst ger mervärde för samhället och/eller någon annan.)
Känslan att ta sig framåt eller uppnå någonting är i längden mer positivt än den passiva orkeslösa spiralen som arbetslöshet och känslan av att inte uppnå någonting kan leda till.

Det är min egen erfarenhet i alla fall.

Om du inte kan ta ett hel eller deltidsarbete kanske du kan engagera dig i någon volontärorganisation en dag i veckan/månaden eller så?
Om inte annat för att stilla det dåliga samvetet.
En snabb googling gav denna sida som verkar vara någon form av annonsplats. Kanske hittar du något dator/IT-relaterat där.

Inga platser finns i Lidköping där jag bor och dom andra städerna som stockholm blir för mycket pendlande och för långt från mig men tack för tips från dig och att du bryr dig på ett gott sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Jag måste få känna mig lite duktig ibland, annars skulle jag gå under. Det får jag av jobbet. Typ så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag måste få känna mig lite duktig ibland, annars skulle jag gå under. Det får jag av jobbet. Typ så.

Tycker jag känner mig duktig av vad jag kan med datorn varje dag med 😊 hur som helst tack för era åsikter och att ni ville bry er. Det får mig att må bra av att prata om det jag grynnar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Okej du har ju ett jobb du verkar trivas bra med iaf 😊 tycker bara att det är jobbigt att få dåligt samvete över att man just varje dag går upp ur sängen och vill snabbt sätta sig och spela med en god kopp kaffe jag vet att det blir jätte skillnad av att komma ut och röra på sig och det är väl just det jag behöver göra och inte bara sitta där man sitter i sin lägenhet. Vad. Ska man göra om man går ut? Det kan ju vara vad som helst antingen gå promenader, träffa vänner vilket inte prioriteras mycket för att jag mer vill spela men jag prioriterar mer att va med flickvän om jag ska slita mig ifrån datorn. Har inga kompisar som jag kan träffa och umgås med som både gillar lika mycket data och är lika insatta i data världen så därför har det mer blivit att jag har prioriterat mer tid åt datorn och att spela än att vara med vänner för att mina vänner har andra intressen i livet. Något jag länge har undrat och det är om jag är ensam om detta att känna såhär.?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, (mest för att jag inte vill ha det så som man förväntas, trivs bara inte med "Svensson livet" går bra att träffa kunder i verkstaden så det är inte det, men privat känner jag ytterst sällan för det, än mindre umgås med folk på byn/stan bara för att som det heter... jag vill bara koppla av mentalt från det då jag kommer hem.)

Räcker att bara gå ut någon timma när man har lust så att kroppen får syre och hjärnan får litet nya intryck (litet är i allafall bättre än inget), om du kan så försök att gå i skog och mark och inte i urbana miljöer om du kan välja.

Jag går till fots mycket till och från delar av jobbet när det låter sig göras rent tekniskt, sedan brukar jag ta långpromenader på helgerna ibland när man har mental ork till det.

Jo, visst är det så att man växer ifrån varandra ibland, får olika intressen, levnadsförhållanden, mm eller differenser i personkemi, osv, jag tror de flesta saknar nära vänner ibland som förstår och är intresserade av samma saker som en själv och liknande, vet tyvärr ingen bra universal lösning för det, men om du kan hitta någon praktikplats där man kan göra ett upplägg som fungerar för dig och arbetsgivaren där det också är personer som har liknande intressen som du tror jag att det i allafall är en bit på vägen.
Räcker ju att du tex kör en eller två dagar i veckan om det är svårt att få till det på grund av diagnoser och liknande. Det är ingenting underligt med det egentligen, bara det att det inte syns utanpå som om någon sitter i rullstol eller liknande, vore ju trevligt om det bara vore att kunna tänka sig frisk med rätt attityd, men alla vet ju att det inte går för de flesta rullstolsbundna, men det kan vara svårare att se för omgivningen när det gäller psykiska diagnoser men även dessa ar ju som regel medicinska grunder och det har ingeting med dålig karraktär att göra.

Men som du själv är inne på så brukar man må bättre själv om man känner att man bidrar och kan utföra meningsfulla och intressanta arbeten, gärna om du kan hitta något mindre företag där du kan få riktiga uppgifter men där man förstår dina svårigheter och tex kan anpassa tider och veckoskeman mm till detta.

Det har bitvis varit en enorm uppförsbacke att komma dit jag vill och någonting som känns vettigt och meningsfullt samt även trivsamt och inspirerande att jobba med, jag tror inte att särskilt många glider in på en räkmacka och hittar det perfekta jobbet rakt av, men jag anser att mitt liv är viktigare än att allas liv skall passa in i en stereotyp mall, slutade med att jag struntade i 7-4 jobben och ekorrhjulet och körde halt eget i stället, trots att man hela tiden lever på fattigdomsgränsen ibland känns det som, men nu fungerar det för mig också, jag har jobbat ihop med människor från samhall och liknande ibland när de skickat ut dem på riktiga jobb och det finns idag ganska flexibla system för upplägg av arbeten och annat så att det passar alla.

Haka inte upp dig på dina fel och brister utan lägg fokus på vad du egentligen VILL göra och gå hårt in för det, låt processen att få fram detta, vad du vill, mm ta den tid det behöver, det är som regel ingenting man gör över en natt.
Våga bryta upp och flytta om det känns rätt, tex jag har inte ångrat en minut att jag flyttade långt bort från en plats där jag kände mig hindrad i mitt liv till en friare plats där mer saker klaffade. Hade inte alls en tanke på det först, men nog ett av de bästa val jag gjort i mitt liv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Ja man kan ha ett jättebra liv att bara gå hemma, speciellt om man slipper myndigheter som jag en hela tiden och tvingar en bränna sin tid på meningslösa saker.

Så om det är fel och gå hemma endast om man själv riskerar en dålig framtid för detta.

Vad man kan göra hemma är att plugga järnet och t.ex utveckla olika applikationer, när sedan applikationerna blir riktigt bra, ja då kan man starta eget. Det finns även olika donationsinkomster, men man får passa sig så det ej räknas som arbete. Har man annat intresse så kan man satsa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Meningen med livet är att arbeta deltid.

Bra. Då har vi ett svar på den frågan iaf.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Så länge du är nöjd dom sagt. Själv hade jag nog velat ha någon slags sysselsättning om en så kanske bara ett få par timmar för att ge lite variation/kontrast till dagarna, kanske träffa lite folk utanför hemmet genom sysselsättning eller hobby.

Permalänk
Medlem

Hur försörjer du dig genom att vara hemma och träffa flickvän? Hårdvara kostar ju mycket och flickvän kostar ännu mer (av mina egna erfarenheter ).

Men så länge du har en stadig inkomst ser jag inget problem med att sitta och game:a. Jag önskar jag hade mer tid till det, men jobb/flickvän/bil/lägenhet osv osv tar upp en stor del av tiden, men det blir väl några timmar om dagen i snitt iallafall och kanske 24h om tjejen är bortrest och jag är ledig.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Samma här, (mest för att jag inte vill ha det så som man förväntas, trivs bara inte med "Svensson livet" går bra att träffa kunder i verkstaden så det är inte det, men privat känner jag ytterst sällan för det, än mindre umgås med folk på byn/stan bara för att som det heter... jag vill bara koppla av mentalt från det då jag kommer hem.)

Räcker att bara gå ut någon timma när man har lust så att kroppen får syre och hjärnan får litet nya intryck (litet är i allafall bättre än inget), om du kan så försök att gå i skog och mark och inte i urbana miljöer om du kan välja.

Jag går till fots mycket till och från delar av jobbet när det låter sig göras rent tekniskt, sedan brukar jag ta långpromenader på helgerna ibland när man har mental ork till det.

Jo, visst är det så att man växer ifrån varandra ibland, får olika intressen, levnadsförhållanden, mm eller differenser i personkemi, osv, jag tror de flesta saknar nära vänner ibland som förstår och är intresserade av samma saker som en själv och liknande, vet tyvärr ingen bra universal lösning för det, men om du kan hitta någon praktikplats där man kan göra ett upplägg som fungerar för dig och arbetsgivaren där det också är personer som har liknande intressen som du tror jag att det i allafall är en bit på vägen.
Räcker ju att du tex kör en eller två dagar i veckan om det är svårt att få till det på grund av diagnoser och liknande. Det är ingenting underligt med det egentligen, bara det att det inte syns utanpå som om någon sitter i rullstol eller liknande, vore ju trevligt om det bara vore att kunna tänka sig frisk med rätt attityd, men alla vet ju att det inte går för de flesta rullstolsbundna, men det kan vara svårare att se för omgivningen när det gäller psykiska diagnoser men även dessa ar ju som regel medicinska grunder och det har ingeting med dålig karraktär att göra.

Men som du själv är inne på så brukar man må bättre själv om man känner att man bidrar och kan utföra meningsfulla och intressanta arbeten, gärna om du kan hitta något mindre företag där du kan få riktiga uppgifter men där man förstår dina svårigheter och tex kan anpassa tider och veckoskeman mm till detta.

Tack det kändes skönt å läsa och bra skrivet. Jag ska se över med kommun med dagligverksamhet som dom kallar det om jag kan få en plats där. Dagligverksamhet är jobb för sånna som har någon form av diagnos och har dåliga gymnasiebetyg som inte räcker till i hårda arbetslivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv

Om man kan se det så här då. Du har ett liv oavsett vad du gör. Sen har folk åsikter om vad som "är ett liv".
Om du känner själv att det saknas nånting, kan det va klokt att börja tänka på varför det känns så, och vad kan behöva ändras? Du kommer inte få svaret i morgon bitti. Det kommer ta sin tid.

Permalänk
Avstängd

´Jo, men häng inte upp dig på det, fokusera som sagt på var du vill komma och fundera om det är där du vill vara eller om du vill kämpa vidare ut i det riktiga arbetslivet på praktik eller liknande, lås inte upp dig vid diagnosen utan se framåt i stället.
Fungerar det inte så gå vidare tills du hittar någonting som fungerar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Hur försörjer du dig genom att vara hemma och träffa flickvän? Hårdvara kostar ju mycket och flickvän kostar ännu mer (av mina egna erfarenheter ).

Men så länge du har en stadig inkomst ser jag inget problem med att sitta och game:a. Jag önskar jag hade mer tid till det, men jobb/flickvän/bil/lägenhet osv osv tar upp en stor del av tiden, men det blir väl några timmar om dagen i snitt iallafall och kanske 24h om tjejen är bortrest och jag är ledig.

Jag lever på sjuk ersättning 11K i månan och har råd till någon data pryl varje månad och ja hmm flickvännen har jag precis träffat hehe 😁 så ja pengar att hitta på saker med henne måste man ju ha med 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

Det är däremot bra om man har någon kontaktperson på arbetsförmedlingen som kan hjälpa en med praktiska saker relaterade till diagnoser och liknande.

(Jgg har också diagnoser som gör en del saker milt sagt skitsvårt utan att andra begriper varför om de inte vet hur det fungerar, men å andra sidan ger det ju också en del styrkor)
Det är bra om din kontaktperson kan hjälpa dig med att förklara sådant för arbetsgivaren på ett möte tex.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Oh, DAWN! Jag hade bara 6-7k...
nu har jag 8 jag kan använda i lön... Tycker det är skitmycket jämfört med tidigare, men visst suger det ibland.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Jag lever på sjuk ersättning 11K i månan och har råd till någon data pryl varje månad och ja hmm flickvännen har jag precis träffat hehe 😁 så ja pengar att hitta på saker med henne måste man ju ha med 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ah ok, ja så länge pengarna räcker är det bara tuta och köra på det du gillar

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Hm kan vara svårt det där. Prövat på plugga upp betyg? Eller kanske för svårt? Testat att kolla med tråkiga arbetsförmedlingen lr så? Om du kan pröva på nått jobb som man orkar. Vet inte vad du har för diagnos. Men alla blir väl lite små Depp ibland. Då brukar jag inte sitta vid datorn lika ofta gå ut o gå eller springa eller något. Bara man gör nått som bryter vardagen ibland. Ursäkta för dålig formulering

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Det där var väl väldigt elakt skrivet. Du borde inte skriva här om du ska bete dig så fruktansvärt illa. Tycker du att jag är förtjänt till det du skriver?

Skickades från m.sweclockers.com

Eh? Om bil var för att illustrera att det inte alltid är nödvändigt, de kostar en del, man kan ha ett liv utan bil. Är det en förolämpning att säga vad jag skulle använda bilen till? Så länge man kör är det en belastning på miljön, mer värdering går väl inte att lägga i det.

'Bipolära motsatser igen' för att jag jobbar en hel del och har ingen flickvän men har jag nåt liv? Inte mer än dig eller de flesta skulle jag tro. Har faktiskt inte ens en susning hur det var elakt eller ens kontroversiellt skrivet.

Jag hoppas för att sammanfatta att du blir tillfreds med tillvaron. Folk som arbetar sig halvt fördärvade tenderar att ställa sig samma fråga.

Skrivet av morxy49:

Bra. Då har vi ett svar på den frågan iaf.

Kommer du på nåt bättre så säg till. Man behöver känna att man gör nåt konstruktivt, bidrar, känna gemenskap, etc, men de flesta behöver inte göra det 40+ t i veckan, rent mentalt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:

precis, två raider i veckan brukar vara lagom för att man ska ha en mening med livet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Att sitta hemma är i längden inte det bästa för ens psykiska hälsa. Om du inte kan jobba så är det så, och det behöver absolut inte betyda att du inte kan ha ett liv. Däremot är det ju bra att aktivera sig på något sätt, möta folk osv. Kanske kan man läsa några kvällskurser på ABF, engagera sig i någon förening, sporta etc.

Gör vad du känner för men försök att inte bli passiviserad. Att göra halvtråkiga saker som är produktiva ökar ofta välbefinnandet, och get ofta ett socialt samanhang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Så länge det inte är att ligga på soffan och göra njet. Nu fungerar de flesta människor inte riktigt så, eventuellt.

Meningen med livet är att arbeta deltid.

Jag tycker meningen med livet är lycka, för att uppnå detta så krävs det att man rör på sig ibland, att man är frisk, att man socialiserar sig med människor.

Ts borde försöka uppnå någon balans, jag tycker också att det är kul att lira dator och skulle kunna göra det i mängder dock mår jag inte bra om jag bara skulle göra det utan jag måste hitta på lite annat också och variera mig och stimulera andra sinnen osv.

Att röra på sig mår man också bra av men att bara gå ut och gå planlöst kan ju kännas en aning trist efter ett tag, det är där jobb eller träning kan komma in för då rör man på sig samtidigt som man har någon typ av mål och då blir rörelsen i sig inte meningslöst i den bemärkelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Okej tack spelar du mycket dator själv och jobbar du eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr hinner jag inte med så mycket spelande som jag skulle vilja. Jag har lyckan att ha ett jobb, samt att nu när hockeyn har börjat tar det upp mycket av min fritid

Permalänk
Medlem

Meningen med livet är att hålla sig så sysselsatt att man inte hinner tänka på ångesten.

Seriöst dock. Att spela spel är så jävla bortkastat och leder inte till någonting. Skapa någonting istället. Lär dig programmera/designa. Starta ett företag. Bygg någonting, det är otroligt rewarding.

Spel är byggda för att vara beroendeframkallande. Jag får dåligt samvete varje gång jag startar mitt ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Har länge tänkt på har man ett liv överhuvudtaget av att bara gå hemma och för det mesta bara spela dator eller ägnar tid till att träffa sin flickvän?. Är livet verkligen helt bortkastat om man bara går hemma i sin lägenhet och varje dag sätter på kaffe och försöker äta något samt sätter sig som vanligt och spelar på sin dator när alla för det mesta sliter och jobbar, är det bortkastat av sitt liv som 30 åring? Mitt liv är ett högt intresse av datorer och hårdvara eller så unnar jag mig att träffa min tjej. Hur ser ni på saken om detta eftersom jag ofta får dåligt samvete över detta. Om jag har lagt tråden i fel forum så vänlig ändra det! Mvh. Gamerfreak87

Nä, iofs har jag jobb men det är i princip det enda jag gör på min fritid alltså spela och umgås med min flickvän resten är inte så viktigt för min del

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Som fler här säger, det viktiga är i sammanhanget vad du själv tycker känns rätt och vad som är realistiskt att klara av. Själv kändes det som jag växte flera centimeter när jag var yngre och första gången drog på mig arbetskläder på jobbpraktiken, att kunna visa utåt att man var någon och en del av de som bidrar med åtminstone det lilla jag som ung lärling kunde.

Jag vet tex en person med diagnoser som jobbade två-tre dagar i veckan så att den kunde få ihop det mentalt att fungera (då personen blev väldigt förvirrad annars, berodde inte på lathet utan på medicinska problemsom gjorde det väldigt krävande mentalt att köra igång med arbetsuppgifter, att man behövde veta innan i detalj vad som skulle göras så att det inte blev för stora överraskning, osv, men sanningen att säga så tyckte jag också faktiskt att det blev enklare när man hade ett rikigt schema att gå efter, tex en whiteboard tavla med rutor och minnesanteckningar, faktiskt så bra att vi införde systemet med dubbla kopior på listor och annat permanent på förra jobbet.

Men, som sagt, om detta känns rätt för dig som alternativ, så skall du börja med att tala med någon inom AF, vården, eller motsvarande som har kunskaper om just dina problem och se till att ni får en vettig och bra kontaktperson på AF eller motsvarande (samt försäkringskassan för din sjukpension och annat) som kan hjälpa dig att gå vidare och att prova ut lösningar om upplägg mm på din tänkta arbetsplats så att det hela fungerar i längden också.
Det är lätt att man blir begeistrad över att få tex en praktikplats men sedan kanske någonting annat gör så att det inte fungerar i längden, osv (har själv sett det). Ingenting märkligt med det egentligen men man måste vara beredd att kunna bryta upp tills man hittat någonting som klaffar sas.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87:

Fråga dig själv om du vill leva på 11k per månad resten av livet. Om nej, omvärdera vad du gör med ditt liv, bidragen lär knappast öka med tiden. Eftersom du skriver att du har en diagnos så kan jag ändå visa sympati till att du går hemma. Hade du varit "fullt frisk" och levt på diverse bidrag betalade av mig och andra skattebetalare hade jag inte gjort det. Jag har själv en bekant som är i din sits men utan diagnos och hans leverne föraktar jag, då det är jag som får vara med och betala att en fullt frisk människa väljer att inte jobba och leva på samhället.

Med det sagt, diagnos eller ej, allt går oavsett handikapp. Min tjej föddes med ett handikapp och hon är enhetschef inom habiliteringsvården idag så ett handikapp/diagnos är inget som behöver hindra någon.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Tycker du svara på din fråga själv.
Du skriver att du är nöjd med din situation men samtidigt har du dåligt samvete.
Det känns inte som att du innerst inne är nöjd med din situation.

Skulle rekommendera små mål utanför datorn det behöver hjärnan i längden iaf.

Du kan ju utvidga ditt intresse med datorer genom att läsa någon kurs om elektronik och kanske reparationer och så småningom kanske du hittar ett jobb som du kan ha på halvtid tillsammans med sjukersättning och vara helnöjd med din situation.

Vi människor behöver socialt umgänge för att fungera i det långa loppet.