Vad ska jag ha för grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ha för grafikkort egentligen?

Så, jag har en stationär dator här...
Har funderingar på att byta upp grafikkortet till något modernare, främst för att få två DP och lite jämnare FPS i spel.

Men jag hänger inte med i diskussionerna här. När jag först läste om att GTX 1060 skulle lanseras och att det skulle vara minst lika bra som GTX 970 så tyckte jag att det verkade ett självklart val. Men här på forumet läser man att det klarar bara av 1920x1080px??

Sedan läser jag vidare att för 2160p behöver man GTX 1080 eller ännu bättre?

Som exempel, kör ibland GTA online/GTA V och har en 60hz-skärm:
Kör i normala fall i 1440p då utan större problem, mestadels 55-60fps
Ökar jag till 3840x2160 flyter det fortfarande på hyfsat, 40-60fps bereonde på vad man gör, fullt spelbart.

Kortet jag har nu heter GTX 770, menar man verkligen att jag skulle få sämre flyt om jag byter upp mig till 1060?
Det borde väl kunna driva 2160 i 60hz konstant?

Sitter med en E5-1620 v2, vad för kort kan jag byta till innan den sätter stopp?
CPU-användningen när jag kör ovan nämnda spel brukar ligga på 90-100%!

Vilket kort skulle ni rekommendera om jag vill få stabilare fps och dubbla DP?
Samt att det inte kostar en fantasisumma.

Jag skulle föredra att kunna spela i 1440 och få nära konstant 60fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte du sitter med nämnvärt höga inställningar med ditt 770 isåfall, då dina 2 gb ram skulle slukas upp direkt om man vrider på lite. För att "klara" den upplösningen, är inga problem, men för att få tillfredställande inställningar så krävs ett väsentligt bättre kort. Mitt 1080, får krypa på mattan i 1080p, med allt på max, även i advanced graphics, med vram användning närmare 7GB, och i 3840x2160 skulle jag nog slå i taket på både vram och vad kortet klarar av.

Så svaret på din fråga, minst ett 1070 förslagsvis 1080

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Inställningar har inte vart något jag brytt mig om, satte något som såg okej ut och har haft det så hela tiden. Tänker mig ju att jag fortsätter med samma inställningar även med nytt kort.

1070 och 1080 tycker jag har lite omotiverat höga priser, just nu i vart fall.

Är ju lite sugen på att testa 1060 men vet inte riktigt vad man ska förvänta sig.

Sen är jag ju ingen hardcore gamer och har nog lite lägre krav än de flesta andra.
Sitter också med en dell-dator, som i sin tur har ett special-nätagg som man måste anpassa sig efter (går inte att byta ut mot atx). 685 watt om jag inte minns helt fel.

Visa signatur