[Ubuntu 14.04.5] plötsligt skärm började flimra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vilnius/Stockholm
Registrerad
Sep 2016

[Ubuntu 14.04.5] plötsligt skärm började flimra

Post'ar här istället för "skärm" eller nåt annat för att jag är nästan säker att det är ett linux problem.

Min laptop: jag har en Lenovo G50 laptop, den fungerar okej med Ubuntu men Lenovo support'erar inte Linux och ibland får jag random konstiga problemer. T.ex frysar när låst för längre tid och då måste man cold-reboot'a, osv. Jag gjorde ganska många saker som jag hittade på askubuntu.com innan den blev bekväm att använda.

Nu låste jag laptoppen och gick afk för typ 15min. När jag återvände och försökte låsa upp, den frös. Okej, cold reboot. Och precis när skärmen blev på (innan UEFI startades) den började flimra som om refresh rate är för låg. Restart'ade en gång men samma sak.

Jag har aldrig ändrade nåt om skärmen, utan ljusstyrkan första dagen när jag köpte laptoppen. Kollade med xrandr vad kan jag få för refresh rate, endast 60 och 60 var redan på.

Kollade kanske finns nya drivers men nej, allt är up to date. Kollade fler random saker men inget hjälpade.

Nu verkar det att flimrning är slut men jag vet ej. När jag öppnar nåt nytt (t.ex nytt terminal fönster) det flimrar igen och slutar sen. Förstår inte blev jag vann med det eller det på riktigt slutades. Även när det var tydligt, jag frågade mamma "ser du flimrning?" hon sa nej.

Förvirrad. Kanske någon upplevade något liknande? Skulle uppskata vad som helst hjälp, tack.