Vilket ger mest ögongodis?

Permalänk
Medlem

Vilket ger mest ögongodis?

Jag kom på den här frågan i en annan tråd, men fann den så intressant att jag tycker den är värd en egen tråd:

Vilket ger mest ögongodis: En 1080 skärm med maxade inställningar kontra en 1440 skärm med mindre maxade?

För att förtydliga: Låt oss säga att jag sitter med ett GTX1060 och spel X. Om jag kör spel X på en 1080p skärm, så kan jag ha alla inställningar på max. Men om jag kör samma spel på en 1440p skärm så måste jag skruva ner grafiken lite.

Vilken skärm skall jag ha för att det skall se så snyggt ut som möjligt? Är 1080 med max grafik snyggare än 1440 med inte max grafik? Vilket ger mer ögongodis för pengarna: En högre upplöst skärm eller maxade inställningar?

Ja, det här är ju väldigt subjektivt, men jag hoppas ni förstår min tankebana...?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ptja... Med konsolerna så körs ju många spel med lägre upplösning och sen skalas upp, just för att då kan man ha fler effekter. Så enligt de flesta speltillverkare så är lägre upplösning + "bättre grafik" att föredra.

Men med PC får du chansen att själva beställa vad just du föredrar.

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle satsat på 1440p på en 27" istället för 1080p på en 24", för att byta upp mig i grafikkort längre fram när jag kände att det inte orkade med. Då har du både bättre grafik och högre upplösning i slutändan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Bildexpert 📺

Även om vi bortser från skärmarnas egenskaper, en gaming-anpassad 2560x1440-skärm är i dagsläget en eller ett par kvalitetsklasser högre än en genomsnittligt 1920x1080-spelskärm, så skulle jag säga att det skiljer sig oerhört från spel till spel.

En del titlar, särskilt de äldre, vinner öht inte mycket på större pixelmatris. Andra och nyare titlar verkligen kan ta tillvara på exempelvis en ökad detaljnivå och texturkvalitet.

Permalänk
Medlem

att gå från 1080 allt maxat till 3440x1440 med lägre settings var en enorm skillnad, allt blir mycket mer crisp när du kommer upp i högre upplösning, så högre upplösning är att föredra om man vill ha ögongodis (om man frågar mig)

Permalänk
Digital fyndjägare

1440p med GSYNC, GTX1070.
Flyter på som smör. Allt på MAX.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

1440p med GSYNC, GTX1070.
Flyter på som smör. Allt på MAX.

Säkert.. men det var inte frågan

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av SweMerlin:

Säkert.. men det var inte frågan

Mmm, OK. Jag kör hellre allt på ULTRA i första hand. Tycker det är snyggare att se helheten i spelen alltid. Men spelar man typ FPS spel i multiplayer då kan jag förstå varför man väljer lägre effekter istället för snyggare grafik. Det går mer ut på att vinna och pricka fienden innan man blir prickad själv. Jag gillar grafik och kan jag dra upp även upplösningen, då gör jag det också. Alltså i första hand ALLT på MAX sedan upplösning beroende på spelet man spelar och varför man spelar det.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Mmm, OK. Jag kör hellre allt på ULTRA i första hand. Tycker det är snyggare att se helheten i spelen alltid. Men spelar man typ FPS spel i multiplayer då kan jag förstå varför man väljer lägre effekter istället för snyggare grafik. Det går mer ut på att vinna och pricka fienden innan man blir prickad själv. Jag gillar grafik och kan jag dra upp även upplösningen, då gör jag det också. Alltså i första hand ALLT på MAX sedan upplösning beroende på spelet man spelar och varför man spelar det.

Ja, fast frågan var vad som blir finast att se på: Max grafik på en 1080 eller mindre max på en 1440...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast frågan var vad som blir finast att se på: Max grafik på en 1080 eller mindre max på en 1440...

.

Skulle tyvärr säga att det är helt upp till dig själv

Men min åsikt är att ju snabbare spel, desto mindre spelar upplösningen roll. I långsamma spel, strategispel, rollspel etc så väljer jag ofta högre upplösning för det ser klarare ut. Snabba spel kör jag i lägre upplösning. Det är dock i första hand mest för att få bättre flyt i de spelen men jag tycker att det känns som att när jag slänger med ögonen mellan saker i högt tempo så spelar upplösningen mindre roll än när jag i lugn och ro ska titta på dem.

Sen beror det så klart på hur nära din skärm du sitter, ju närmare du är desto högre ppi vill du ha.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Efter att för två år sedan bytt upp mig från en 27" 1080p 120Hz skärm till en 27" 1440p 144Hz skärm så skulle jag välja 1440p alla dagar i veckan. Båda skärmarna har TN-panel så det var inte det avgörande utan det var upplösningen som var lyftet (och G-Sync på den nya skärmen men det är OT).

Sedan håller jag med herr Ytterberg att det beror otroligt mycket på spelet. Vissa spel har inte någon avsevärd skillnad på högsta grafikinställningarna och de lite lägre medan andra spel ser inte så roliga ut med lägre inställningar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: lägre upplösning och bättre inställningar alla dagar i veckan!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast frågan var vad som blir finast att se på: Max grafik på en 1080 eller mindre max på en 1440...

.

Både ock men på olika vis.

1'a: Max grafik på en 1080p, 24" (EJ 27")
1'a: Mindre max på en 1440p, 27"
2'a: Max grafik på en 1080p, 27"

Tänker man på avstånd 4-5 meter till skärm/TV ~42" så spelar nog upplösningen inte lika stor roll för mig (ser knappt skillnad).

Kör man en 24" så duger en 1080p skärm på nära håll jätte bra.
Kör man med en 27" så är det iallafall för mig ett måste med 1440p.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Högre View distance på lägre upplösning än dimma på distans o högre upplösning. Tror många glömmer vad detaljnivån kan göra med vissa spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Intressanta svar, tack. Det verkar vara upp till tycke och smak

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3