Permalänk
Medlem

Det bästa med Iracing är att i längden får man den rating man förtjänar. Visst är det irriterande när klantskallar förstör ens race men att hantera klantskallar är också en del av det. I längden bör ens trend vara positiv, annars gör man något fel.

Jag kan för all del tänka mig att GT3 och liknande klasser har en större del sopiga förare. Av någon anledning har ju sim racing nästan blivit synonymt med GT3 och alla ska minsann ta sig dit så fort som möjligt. Då missar man också en del jäkligt bra racing i andra klasser och framförallt lär man sig inte rejsa bra.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Mazdan är otroligt rolig att köra med. Den är inte snabbast och kanske inte roligast i sig att köra men just för att den är lite åt det långsammare hållet så blir det ganska ofta väldigt tajt racing.

Och på tal om rating så har jag idag klättrat upp till 1500 efter mitt långa avbrott. Inga speciellt imponerande siffror men för mig är det bra.

Men nästa säsong ska jag börja köra lite Lotus 49 så då kommer det väl sjunka igen

Edit: Har kört tre race ikväll och det var verkligen som mansäger ibland "när iracing är bra är det riktigt bra men när det är dåligt är det riktigt dåligt".

I sista racet hamnade jag på pole för första gången sedan mitt avbrott så jag var ju ganska taggad, lite för taggad så efter ett par varv sumpar jag det och förlorar 3-4 placeringar. Hamnar bredvid en kille som kör in i mig. Ena gången på en raksträcka och ena gången i en kurva men då hade jag legat bredvid honom en halv evighet så han borde ha vetat att jag fanns där men ändå försökte han ta kurvan som om jag inte existerade.

Förlorade ett par placeringar till på grund av det och hamnade bakom en kille som tappar kontrollen och kör in i en annan bil som i sin tur tvärt svänger in mot mig. Jag lyckas med nöd och näppe göra så att vi bara touchar varandra men trots det får jag 4X.

Jag tycker att iRacings IR är rättvis i längden men när man får 12X i ett race utan minsta möjlighet att undvika det, ja då blir man lite sur

Lägg till några off track på det också... Från att ha varit 1-3 race från A-licensen så känns den nu ganska avlägsen.

Permalänk
Medlem

Mazdan är grym och bjuder på riktigt bra racing. Gäller dock att komma upp i, säg, top 3 splitarna (vilket inte är så svårt, det är bara lite högre IR än man startar med). Sen vill man gärna höra till den snabbare halvan av startfältet. På det viset brukar det bli tight och clean racing och man slipper de värsta stolpskotten.

En underskattad bil är annars Spec Racer Ford. Klart snabbare än Mazdan och en riktig tricksig bil att köra. Senaste uppdateringen av bilen har gjort den mer förlåtande men det är fortfarande en bil som kan bita en i röven ifall man gör misstag. Den gillar att styras med pedalerna och för att få ut det mesta av den måste man ha riktigt bra trailbraking. Det ska vara som en liten viskning på pedalen. Utan trailbraking får man lätt understyrning och ger man aningen för mycket vill bilen snurra.

Körde lite igår mot AI. Tyckte det skulle vara kul sådär efter jag varit på AW och dragit respektabla mängder öl. Visar sig att jag är härdad som en baltisk lastbilschaffis så det blev en okej tid istället (mitt personbästa är 7:50 på Nordschleife med den bilen, men det är utan trafik).

Permalänk
Medlem

Nu har jag betalt för ett år. Känner mig dock initialt ganska lurad. UI är katastrofalt dåligt, tycker det är oerhört svårt att navigera och hitta något lämpligt att köra. Körde dock några Time attacks för att känna på och tänkte sedan att jag skulle prova köra någon rookie-serie men det kändes så bökigt att först hitta någon och veta vad som faktiskt gäller, samt att de allra första jag klickade in mig på krävde köp av bana.

Nä, känner det är många trösklar, alldeles för många för en autist att ta sig över, så risken är stor att det blir en helt bortkastad investering. Rörigare spel har jag aldrig sett.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu har jag betalt för ett år. Känner mig dock initialt ganska lurad. UI är katastrofalt dåligt, tycker det är oerhört svårt att navigera och hitta något lämpligt att köra. Körde dock några Time attacks för att känna på och tänkte sedan att jag skulle prova köra någon rookie-serie men det kändes så bökigt att först hitta någon och veta vad som faktiskt gäller, samt att de allra första jag klickade in mig på krävde köp av bana.

Nä, känner det är många trösklar, alldeles för många för en autist att ta sig över, så risken är stor att det blir en helt bortkastad investering. Rörigare spel har jag aldrig sett.

Låter som du förväntar dig att det ska vara som andra spel där du kan hoppa in och välja bil och sätta upp ett race. Iracing är fokuserat på serier. De är organiserade efter typ (oval, road, dirt oval och dirt road), licensklass, om det är låsta eller öppna setups osv.

Klicka in på "Go Racing" och "Up Next". Filtrera listan efter vad som intresserar dig. Det finns såvitt jag vet en oval-serie som har ett par köpta banor. På tisdag börjar en ny vecka och då är det nya banor som gäller för alla serier.

"Road"-kategorin har två rookie-serier - Global Mazda MX-5 Cup och Formula Vee.

Börja med att klicka in på vald serie. Välj sen "Solo Race" och "Test Drive". Nu kan du köra banan utan att det påverkar din rating. Hoppar du in på practice, vilket rekommenderas när du lärt dig banan och vill öva med andra bilar, så har det en viss (om än reducerad) påverkan på din rating. Kval har större, men fortfarande reducerad, påverkan.

Inne i spelet bör du kika under "track info" också. Där ser du saker som temperatur och luftfuktighet, vilket påverkar greppet på banan. Annars är det bara köra.

Desktop-UI;t är verkligen inte dåligt. Webb-UI;t däremot... det är fruktansvärt rörigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu har jag betalt för ett år. Känner mig dock initialt ganska lurad. UI är katastrofalt dåligt, tycker det är oerhört svårt att navigera och hitta något lämpligt att köra. Körde dock några Time attacks för att känna på och tänkte sedan att jag skulle prova köra någon rookie-serie men det kändes så bökigt att först hitta någon och veta vad som faktiskt gäller, samt att de allra första jag klickade in mig på krävde köp av bana.

Nä, känner det är många trösklar, alldeles för många för en autist att ta sig över, så risken är stor att det blir en helt bortkastad investering. Rörigare spel har jag aldrig sett.

Till att börja med ska du inte använda webbläsaren för att starta race. Under ganska lång tid var deras ”riktiga” program så dåligt att nästan alla använde webbläsaren men numera är det tvärtom; programmet fungerar bra men webbläsaren är knappt användbar för mig.

För att hitta race gör du som föregående person sa, gå in på ”race now”, en ganska stor ruta som jag tror syns när du startar programmet (finns även i menyn till vänster).

Därefter brukar jag filtrera bort serier (=typer av race) jag inte är intresserad av. Jag kör t.ex. nästan bara ”road” vilket betyder att det är vanliga banor så som vi europeer är vana vid. Du kan också välja de licensklasser du är intresserad av, i ditt fall så kan du välja att bara visa ”rookies” så slipper du se allting annat.

OBS: Det har sagt förr men det tål att upprepas. När man är ny så spelar man i serier full av andra nybörjare så det kommer bli krascher och dyl. i de flesta race. Det bästa är om man kan kvala sig till en bra startposition så man slipper vara mitt i smeten men det är förstås lättare sagt än gjort. Så mitt råd är att ta det väldigt lugnt när du kör till en början. Ser du en krasch så släpp på gasen, kanske till och med bromsa lite försiktigt.

Framförallt så tycker jag inte man ska försöka köra om en massa bilar under första varvet. Allas däck är kalla så det är rena halkbanan där ute, samt att det ofta är många bilar tätt inpå en så om man börjar sick-sacka blir det ofta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Till att börja med ska du inte använda webbläsaren för att starta race. Under ganska lång tid var deras ”riktiga” program så dåligt att nästan alla använde webbläsaren men numera är det tvärtom; programmet fungerar bra men webbläsaren är knappt användbar för mig.

För att hitta race gör du som föregående person sa, gå in på ”race now”, en ganska stor ruta som jag tror syns när du startar programmet (finns även i menyn till vänster).

Därefter brukar jag filtrera bort serier (=typer av race) jag inte är intresserad av. Jag kör t.ex. nästan bara ”road” vilket betyder att det är vanliga banor så som vi europeer är vana vid. Du kan också välja de licensklasser du är intresserad av, i ditt fall så kan du välja att bara visa ”rookies” så slipper du se allting annat.

OBS: Det har sagt förr men det tål att upprepas. När man är ny så spelar man i serier full av andra nybörjare så det kommer bli krascher och dyl. i de flesta race. Det bästa är om man kan kvala sig till en bra startposition så man slipper vara mitt i smeten men det är förstås lättare sagt än gjort. Så mitt råd är att ta det väldigt lugnt när du kör till en början. Ser du en krasch så släpp på gasen, kanske till och med bromsa lite försiktigt.

Framförallt så tycker jag inte man ska försöka köra om en massa bilar under första varvet. Allas däck är kalla så det är rena halkbanan där ute, samt att det ofta är många bilar tätt inpå en så om man börjar sick-sacka blir det ofta problem.

Wait. Använder någon UIt? Känner inte en enda person som vill använda UIt. Har använt den av tvång för att köra en time trial för de är flyttade dit.
Annars är det bara en sida som man använder och det är kallendervyn på hemsidan för att hålla koll vilka race som går och var. Tänker inte klicka igenom 7-8 serier för att få en överblick NÄR ett race går.
Hemsidan kommer få leva kvar tills den dagen de gjort en copy paste till UIt....om ens den dagen. Går fortare att starta webbsidan än UIt och jag kan kolla tiden ett race går som jag vill passa, på jobbet eller på telefonen på vägen hem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Wait. Använder någon UIt? Känner inte en enda person som vill använda UIt. Har använt den av tvång för att köra en time trial för de är flyttade dit.
Annars är det bara en sida som man använder och det är kallendervyn på hemsidan för att hålla koll vilka race som går och var. Tänker inte klicka igenom 7-8 serier för att få en överblick NÄR ett race går.
Hemsidan kommer få leva kvar tills den dagen de gjort en copy paste till UIt....om ens den dagen. Går fortare att starta webbsidan än UIt och jag kan kolla tiden ett race går som jag vill passa, på jobbet eller på telefonen på vägen hem.

Håller inte med. Som sagt så var appen i det närmaste värdelös för ett par år sedan men nu tycker jag det är tvärtom. Hemsidan har dolda menyer, döda länkar och i allmänhet inte speciellt rapp enligt mig.

Håller inte heller med om att programmet är långsam att starta. Går säkert långsammare än att starta hemsidan men då pratar vi om någon enstaka sekund per spelsession. Vette tusan om det ens räknas som en nackdel…

Men visst, om det finns en funktion på webben som inte finns i programmet så är det ju dumt att byta. Men jag tvivlar på att speciellt många har ett behov av att bläddra igenom 7-8 serier för att hitta en bra tid. De flesta kör väl inte mer än 2, kanske 3, serier åt gången och då vet man ju tiderna i huvudet (och har man inte det så går det väldigt snabbt att kolla). Med det sagt har jag för mig att man kan få en översikt av uppkommande race i programmet men det kanske är något jag drömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låter som du förväntar dig att det ska vara som andra spel där du kan hoppa in och välja bil och sätta upp ett race. Iracing är fokuserat på serier. De är organiserade efter typ (oval, road, dirt oval och dirt road), licensklass, om det är låsta eller öppna setups osv.

Klicka in på "Go Racing" och "Up Next". Filtrera listan efter vad som intresserar dig. Det finns såvitt jag vet en oval-serie som har ett par köpta banor. På tisdag börjar en ny vecka och då är det nya banor som gäller för alla serier.

"Road"-kategorin har två rookie-serier - Global Mazda MX-5 Cup och Formula Vee.

Börja med att klicka in på vald serie. Välj sen "Solo Race" och "Test Drive". Nu kan du köra banan utan att det påverkar din rating. Hoppar du in på practice, vilket rekommenderas när du lärt dig banan och vill öva med andra bilar, så har det en viss (om än reducerad) påverkan på din rating. Kval har större, men fortfarande reducerad, påverkan.

Inne i spelet bör du kika under "track info" också. Där ser du saker som temperatur och luftfuktighet, vilket påverkar greppet på banan. Annars är det bara köra.

Desktop-UI;t är verkligen inte dåligt. Webb-UI;t däremot... det är fruktansvärt rörigt.

Nej, jag förväntade mig inte det. Jag vet att iracing är fokuserat på serier. Jag tycker bara det var oerhört rörigt upplagt, inte alls särskilt intuitivt för att hitta det man KAN köra direkt utan att behöva köpa till en massa extra. Det kanske är enkelt när man lärt sig hur det fungerar men för mig som har ett extremt stort behov av tydlig struktur så kände jag bara direkt att det var allt annat än en tydligt

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Till att börja med ska du inte använda webbläsaren för att starta race. Under ganska lång tid var deras ”riktiga” program så dåligt att nästan alla använde webbläsaren men numera är det tvärtom; programmet fungerar bra men webbläsaren är knappt användbar för mig.

För att hitta race gör du som föregående person sa, gå in på ”race now”, en ganska stor ruta som jag tror syns när du startar programmet (finns även i menyn till vänster).

Därefter brukar jag filtrera bort serier (=typer av race) jag inte är intresserad av. Jag kör t.ex. nästan bara ”road” vilket betyder att det är vanliga banor så som vi europeer är vana vid. Du kan också välja de licensklasser du är intresserad av, i ditt fall så kan du välja att bara visa ”rookies” så slipper du se allting annat.

OBS: Det har sagt förr men det tål att upprepas. När man är ny så spelar man i serier full av andra nybörjare så det kommer bli krascher och dyl. i de flesta race. Det bästa är om man kan kvala sig till en bra startposition så man slipper vara mitt i smeten men det är förstås lättare sagt än gjort. Så mitt råd är att ta det väldigt lugnt när du kör till en början. Ser du en krasch så släpp på gasen, kanske till och med bromsa lite försiktigt.

Framförallt så tycker jag inte man ska försöka köra om en massa bilar under första varvet. Allas däck är kalla så det är rena halkbanan där ute, samt att det ofta är många bilar tätt inpå en så om man börjar sick-sacka blir det ofta problem.

Var inte webbläsaren jag använde.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla serier där finns så är det inte konstigt att det tar tid att vänja sig.
För oss som är van vid hemsidan så är UI rena mardrömmen
Och ju fler bilar o ju större bana ju längre tid tar det att ladda in sen är motorn i grunden inte direkt ny heller.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag har gått över helt till appen, tycker hemsidan i sig är värdelös men tyckte den var rätt kass redan från start, men appen var ju ännu sämre. Men appen fungerar avsevärt mycket bättre nu än förr, filter och annat fungerar inte riktigt som man skulle önska dock, men för mig har det blivit det enklaste sättet att starta upp och köra de grejerna jag kör.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Går det inte ställa in vilket nummer man vill ha på bilen? Jag fattar att jag inte alltid får det men då det är möjligt vill jag gärna ha ett jag väljer själv. Jag hittar iaf ingenstans att göra det på?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Går det inte ställa in vilket nummer man vill ha på bilen? Jag fattar att jag inte alltid får det men då det är möjligt vill jag gärna ha ett jag väljer själv. Jag hittar iaf ingenstans att göra det på?

My content - välj bil - paint car. Där kan du ändra nummer. I officiella race sätts dock alltid numret efter din IR. Lägre nummer innebär högre IR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

My content - välj bil - paint car. Där kan du ändra nummer. I officiella race sätts dock alltid numret efter din IR. Lägre nummer innebär högre IR.

Jag har förstått att det är så med numret. Var dock inne där och letade men hittade inte. Får kolla igen då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har förstått att det är så med numret. Var dock inne där och letade men hittade inte. Får kolla igen då.

Näst längst ned, under sponsorsdekalerna och ovanför fälgarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Näst längst ned, under sponsorsdekalerna och ovanför fälgarna.

Hittade. Missade att det fanns en scrollist förra gången.

Ikväll har jag kört två rookie-race med Mazdan. Gick väl sådär. Första racet blev jag fyra efter att ha kvalat in som femma, trots att jag missade byta setup. Andra racet kvalade jag in som fyra. Klantade till mig i andra kurvan och halkade ner till elfte plats men körde upp mig till femte till slut. Gav dock inte så värst mycket på ratingen, fick bara 0.08 på safety i första racet, tappade 0.02 i andra. Känns lite segt att komma sig uppåt då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till. Måste nog börja köra i VR för med den FOV som jag känner mig bekväm med ser jag absolut inget åt sidorna, definitivt inte backspeglarna trots att jag kör 21:9. Det kanske går att flytta POV längre bak i bilen utan att försämra FOV? Får leta lite mer. Det är så himla mycket att lära sig i början.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hittade. Missade att det fanns en scrollist förra gången.

Ikväll har jag kört två rookie-race med Mazdan. Gick väl sådär. Första racet blev jag fyra efter att ha kvalat in som femma, trots att jag missade byta setup. Andra racet kvalade jag in som fyra. Klantade till mig i andra kurvan och halkade ner till elfte plats men körde upp mig till femte till slut. Gav dock inte så värst mycket på ratingen, fick bara 0.08 på safety i första racet, tappade 0.02 i andra. Känns lite segt att komma sig uppåt då.

Mazdan är en grym bil att bygga race craft (vad nu det heter på svenska) med. Det är svårt att köra om och bygga upp ett signifikant avstånd till andra, så det blir ofta tight. I de lägre splitsen måste du samtidigt förhålla dig till dårar som inte har en aning om vad de håller på med.
Finns mycket nyttigt att lära sig där. Kör rent och undvik incidenter samtidigt som du kan rejsa hårt; lär dig olika sätt att försvara och attackera, planera omkörningar m.m. Att hantera bilen så den uppför sig väl på banan är också en utmaning (trail braking är din vän).

Din SR räknas på genomsnittliga incidenter per kurva. Räcker med några race utan incidenter, om du inte haft för många innan, för att uppgradera licensen. Jag gjorde 3-4 race för att komma ur rookies (fast sen har jag ändå fortsatt med MX5;an för den är helt enkelt jäkligt bra och rolig att rejsa).

Skrivet av Alphahanne:

Kom på en sak till. Måste nog börja köra i VR för med den FOV som jag känner mig bekväm med ser jag absolut inget åt sidorna, definitivt inte backspeglarna trots att jag kör 21:9. Det kanske går att flytta POV längre bak i bilen utan att försämra FOV? Får leta lite mer. Det är så himla mycket att lära sig i början.

Ja, ska du ha korrekt FOV med en skärm behöver du 60" ultrawide (21:9) på 70cm avstånd för att ha en FOV på 90 grader. Och då kan du ändå inte titta runt som i ett VR-headset.
Det går att vänja sig vid mindre FOV men det är knappast något som underlättar. Jag körde på en 27" skärm ett tag...
VR är som gjort för sim racing. Det är det bästa sen skivat bröd, bara man har hårdvara som orkar driva det. Tack och lov är inte Iracing det mest krävande liret därute. Förutom hyfsad FOV och kunna titta runt får du också riktigt djupseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kom på en sak till. Måste nog börja köra i VR för med den FOV som jag känner mig bekväm med ser jag absolut inget åt sidorna, definitivt inte backspeglarna trots att jag kör 21:9. Det kanske går att flytta POV längre bak i bilen utan att försämra FOV? Får leta lite mer. Det är så himla mycket att lära sig i början.

Hur långt ifrån skärmen sitter du ?
Du kommer aldrig få med ytterspeglarna utan trippel skärmar.
Om du pausar/esc - cockpit view så trycker du ctrl +F12 så poppar camera tool upp.
Där kan du justera bak sätet en bit men du kommer aldrig få med höger spegel.

Det är bara att vänja sig, rätt fov är långt viktigare än att se ut på sidorna.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mazdan är en grym bil att bygga race craft (vad nu det heter på svenska) med. Det är svårt att köra om och bygga upp ett signifikant avstånd till andra, så det blir ofta tight. I de lägre splitsen måste du samtidigt förhålla dig till dårar som inte har en aning om vad de håller på med.
Finns mycket nyttigt att lära sig där. Kör rent och undvik incidenter samtidigt som du kan rejsa hårt; lär dig olika sätt att försvara och attackera, planera omkörningar m.m. Att hantera bilen så den uppför sig väl på banan är också en utmaning (trail braking är din vän).

Din SR räknas på genomsnittliga incidenter per kurva. Räcker med några race utan incidenter, om du inte haft för många innan, för att uppgradera licensen. Jag gjorde 3-4 race för att komma ur rookies (fast sen har jag ändå fortsatt med MX5;an för den är helt enkelt jäkligt bra och rolig att rejsa).

Då jag kört oerhört mycket F1 2021 så har jag stött på det allra värsta man kan hitta i dårar så där är jag van. Var ganska förskonad dessa två race dock, bortsett från en som tyckte sig ha rätt att försöka knuffa av mig när jag körde om på sista rakan sista varvet.

Citat:

Ja, ska du ha korrekt FOV med en skärm behöver du 60" ultrawide (21:9) på 70cm avstånd för att ha en FOV på 90 grader. Och då kan du ändå inte titta runt som i ett VR-headset.
Det går att vänja sig vid mindre FOV men det är knappast något som underlättar. Jag körde på en 27" skärm ett tag...
VR är som gjort för sim racing. Det är det bästa sen skivat bröd, bara man har hårdvara som orkar driva det. Tack och lov är inte Iracing det mest krävande liret därute. Förutom hyfsad FOV och kunna titta runt får du också riktigt djupseende.

Jag skulle ju kunnat se lite åt vänster iaf men a-stolpen skymmer precis allt åt det hållet. Ska försöka köra med headsetet nästa gång. Har kört mycket med VR i AC och rFactor2 men spelar dem så sällan då jag mestadels kör F1-serien som inte har stöd för VR så är det ett tag sedan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Hur långt ifrån skärmen sitter du ?
Du kommer aldrig få med ytterspeglarna utan trippel skärmar.
Om du pausar/esc - cockpit view så trycker du ctrl +F12 så poppar camera tool upp.
Där kan du justera bak sätet en bit men du kommer aldrig få med höger spegel.

Det är bara att vänja sig, rätt fov är långt viktigare än att se ut på sidorna.

Har en 34" 21:9 och sitter ungefär 60cm från skärmen. Tack för tipset, får testa lite. Även om jag inte får fram båda speglarna så det lilla jag får kan göra stor skillnad för att se vad som finns bredvid mig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har en 34" 21:9 och sitter ungefär 60cm från skärmen. Tack för tipset, får testa lite. Även om jag inte får fram båda speglarna så det lilla jag får kan göra stor skillnad för att se vad som finns bredvid mig.

34" är inte heller den största skärmen men du vänjer dig.
Trippel är häftigt men du kommer inte bli SuperDuper snabbare för det.
Lyssnar man bara på crew chief o håller sitt spår så kommer det gå bra

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

34" är inte heller den största skärmen men du vänjer dig.
Trippel är häftigt men du kommer inte bli SuperDuper snabbare för det.
Lyssnar man bara på crew chief o håller sitt spår så kommer det gå bra

Har inte utrymme för något större, definitivt inte trippelskärm.

Men för mig som ändå kört en hel del racing IRL så är det besvärligt när jag instinktivt tittar åt sidorna och inte ser något alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har inte utrymme för något större, definitivt inte trippelskärm.

Men för mig som ändå kört en hel del racing IRL så är det besvärligt när jag instinktivt tittar åt sidorna och inte ser något alls.

Jag vet hur du känner dig för jag gjorde det samma.
Om du får plats med en 49" 21:9 så gör det Riktigt mycket.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag skulle ju kunnat se lite åt vänster iaf men a-stolpen skymmer precis allt åt det hållet. Ska försöka köra med headsetet nästa gång. Har kört mycket med VR i AC och rFactor2 men spelar dem så sällan då jag mestadels kör F1-serien som inte har stöd för VR så är det ett tag sedan.

Om du redan har ett VR-headset, finns det någon anledning till att du inte kör med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du redan har ett VR-headset, finns det någon anledning till att du inte kör med det?

Mest för att jag i huvudsak bara kört F1 2020/2021 senaste tiden där jag inte kan använda det. Vill lära mig hur allt fungerar i iRacing först, sen drar jag på headsetet.

Edit:

Har testat lite ikväll. Lyckades inte få till bra inställningar. Dels kändes det som jag satt med huvudet i taket och halvvägs in i buren på mazdan. Får väl trixa mer för att se om jag kan lösa det. Initialt satt jag med ratten i magen och såg inte displayen så fick kalibrera om headsetet för att få till det. Sedan hade det ju varit bra om man kunde komma åt UI inifrån headsetet så man slipper ta av sig då jag måste byta till glasögon för att se vad jag gör. Vill inte vara låst till att alltid använda headset.

Testat.
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Mest för att jag i huvudsak bara kört F1 2020/2021 senaste tiden där jag inte kan använda det. Vill lära mig hur allt fungerar i iRacing först, sen drar jag på headsetet.

Edit:

Har testat lite ikväll. Lyckades inte få till bra inställningar. Dels kändes det som jag satt med huvudet i taket och halvvägs in i buren på mazdan. Får väl trixa mer för att se om jag kan lösa det. Initialt satt jag med ratten i magen och såg inte displayen så fick kalibrera om headsetet för att få till det. Sedan hade det ju varit bra om man kunde komma åt UI inifrån headsetet så man slipper ta av sig då jag måste byta till glasögon för att se vad jag gör. Vill inte vara låst till att alltid använda headset.

Har du ställt in det i SteamVR och kört "recenter HMD" i Iracing (bind en knapp till det i kontrollerna)? Det finns också en "driver height" på första sidan i menyn.

Hur menar du att du inte kan komma åt UI;t innifrån headsetet? Det ska inte vara något problem. Tryck space om du dolt det, annars får du upp det genom att hålla in escape.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har du ställt in det i SteamVR och kört "recenter HMD" i Iracing (bind en knapp till det i kontrollerna)? Det finns också en "driver height" på första sidan i menyn.

Hur menar du att du inte kan komma åt UI;t innifrån headsetet? Det ska inte vara något problem. Tryck space om du dolt det, annars får du upp det genom att hålla in escape.

Tror han pratar om members sidan/iracinig UI utanför sessionen. Tycker själv inte det är ett problem, men man kan defaulta tillbaka till desktop i steam VR tror jag.
Drar av mig VR headsetet och använder hemsidan, tycker det fungerar bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har du ställt in det i SteamVR och kört "recenter HMD" i Iracing (bind en knapp till det i kontrollerna)? Det finns också en "driver height" på första sidan i menyn.

Hur menar du att du inte kan komma åt UI;t innifrån headsetet? Det ska inte vara något problem. Tryck space om du dolt det, annars får du upp det genom att hålla in escape.

Skrivet av infigo:

Tror han pratar om members sidan/iracinig UI utanför sessionen. Tycker själv inte det är ett problem, men man kan defaulta tillbaka till desktop i steam VR tror jag.
Drar av mig VR headsetet och använder hemsidan, tycker det fungerar bra.

Precis det jag menar, huvudmenyn i spelet så att säga. Det är ingen stor grej utan bara en lite praktisk detalj. Jag vill inte bli låst att alltid vara tvungen använda headsetet, vill köra utan ibland också, annars hade jag kunnat konfigurera spelet att använda heatsetet som default.

Men, det löser sig nog. Får trixa lite med inställningarna så jag känner att jag "sitter" rätt i bilen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2