Ljud i högtalare fungerar ej efter Windows update

Permalänk
Medlem

Ljud i högtalare fungerar ej efter Windows update

Igår kväll när jag stängde av min dator så drog Windows 10 en uppdatering, en ganska stor sådan verkade det som. Nu fungerar inte mina högtalare (ljudsystem 7.1 tror jag). Jag brukar switcha mellan att köra med hörlurar och högtalare, och då ändrar jag bara Default device i ljudinställningarna. Men nu fungerar ljudet inte alls för högtalarna bara för headsetet.

När jag har ändrat default device till högtalarna och försöker spela upp nå ljud så visar volume mixern förändringar i ljudvolym (de gröna staplarna rör på sig), men inget ljud hörs.

Jag har testat att högerklicka på Speakers, properties, advanced och sen försökt att ändra ljudkvaliten. Jag har testat att plugga in och ut, ändrat input på högtalarna, gått in i Realtek HD audio manager och ändrat på inställningar, men inget funkar. Jag har även uppdaterat Realtek audio drivrutinerna.

Vet någon hur jag får ljudet att fungera igen?

Permalänk
Medlem

Var två minuter från att skapa samma tråd.

Samma problem. Inget ljud ut till receivern, men ljud i lurar. Efter anniversary update.

Har testat installera om ljuddrivisarna och fipplat med receivern/inställningarna för att dubbelkolla så att rätt format skickas ut.
Värt att notera var att innan jag installerade om drivrutinerna så såg jag en sak. I enhetshanterarens log för drivrutinerna såg man att windows varit där och pillat iom uppdateringen. Vet inte om det finns en mer detaljerad logg där man kan se vad windows update ändrat. Om det är specifika filer etc som man kan fixa.

Lutar mot att avinstallera windows 10 om jag ska behöva bråka med den här skiten en gång i halvåret.

Edit: Kopplade i och ur receivern medan den och windows var igång samtidigt som foobar spelade musik. Suddenly music.
gg windows

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Windows installerar drivrutiner själv som default och det brukar allt som oftast inte gå så bra så stäng av det. Kontrollpanelen, System, ändra inställningar (till höger), fliken hårdvara i fönstret som dyker upp, nedre knappen, bocka ur att windows skall ha hand om drivrutins uppdateringarna.
vet inte exakt vad det står på svenska då vi har engelsk windows här på jobbet.