Permalänk
Medlem

Råd sökes för nätverksbygge!

Hej mina vänner!

Jag har nyligen gått och blivit med radhus, 3 våningar (2 plan + källare). Ett ganska standard radhus byggt början av 70 talet. Jag tänkte sätta utanpåliggande Rj45 med Cat 6 dragna till en patchpanel i källaren. Fibret är indraget i ena hörnet på entreplan, vilket gör att jag först måste dra en kabel ner till källaren. De tre rummen på ovanvåningen ska ha två uttag vardera, källaren 4, vardagsrum 2 el 4.

Routern som ska sköta detta är en ASUS RT56 Gigabit med 4 ethernetportar. Det som skall kopplas in är (i dagsläget); 1 st speldator, 1 NAS, 1 el 2 digitalboxar (IPTV), 1 larmdosa, HTPC, Steam Link och möjligtvis något jag glömt. För att undvika att göra något korkat tänkte jag dubbelkolla om min planering håller och om jag missat nåt väsentligt.

Om jag har förstått det rätt bör det se ut så här; Fiber in--->router i källare. Övriga rum--->patchpanel-->switch--->router?

Om jag vill ha gigabit behöver jag en separat kabel för varje RJ45?

I fiberlådan sitter det ett RJ45, ska man dra en patchkabel till routern eller sätta ett RJ45 som man sen drar ner till en port i patchen?

Som ni förstår är jag inte helt flytande i nätverksbygge och all hjälp och alla tips uppskattas!

Ska jag titta på en patchbox eller en patchpanel? Vad är skillnaden?

Vilken typ av CAT 6 ska jag dra? Skärmad? 250 hz eller 500 hz?

PS. Tyvärr måste kablarna dras utanpå då sambon är tveksam till nyttan av att sätta nya gipsskivor i hela huset :O.

Glömska
Permalänk
Rekordmedlem

Box eller panel är precis vad det låter som, en box är en komplett låda och en panel är typ en lådfront, vad som passar bäst beror på hur du ska montera det.
Troligen är oskärmat kablage lämpligast.
Saknar du inte accesspunkter, minst en på varje våning om du ska ha wifi.
Du kanske behöver en switch som kan hantera vlan beroende på hur du gör med tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.