KVM switch - påverkar prestandan på systemen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

KVM switch - påverkar prestandan på systemen?

Hej som topic lyder, jag har tänkt koppla mitt tangentbord och min mus till en KVM switch så att jag kan styra mitt andra system med samma tangentbord och mus med ett klick men min fråga är om det påverkar systemens prestanda någorlunda?

Tex, blir det delay i knapptryckningarna till systemet som man använder ?

Tack på förhand!

/Ben~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

beror på vilka KVM system du använder. vissa kan ge en kort delay medans andra itne ger dig någonting du märker av.

jag jobar vätdligt mycket med ATEN. inget dyrt fancy pancy märke men jag upplever minimalt med delay.

notera att jag itne spelar på det utan enbart arbetar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Klart att det tar längre tid för signalerna att komma fram om du går via en switch(KVM), men om det ens är märkbart av en människa får du själv testa dig fram till.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Hope 12.1

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2015
Citat:

Many have had issues with the difference between a mechanical KVM which uses relays and has no lag and is cheaper, but is the KVM is not on the selected source, there will be no Keyboard/mouse detected.

An emulated KVM does the opposite, it emulates a Keyboard/mouse attached and sneds the input as an emulation, there is a lag time in these.

Citat:

At most it will be 1-2 ms lag.Unless you are using a high refresh rate monitor and a <10 ms internet connection you won't notice the difference.

KVM switches work by emulation.Emulated ones initialize emulation when switched.DDM ones map the connected devices and switch everything seamlessly.The emulation doesn't cause any noticable lag.

There are 3 types of switches.

Emulated ones take time to initialize.
Semi-DDM ones switch the video immediately but they take time to initialize the keyboard and mouse.
DDM ones switch everything immediately.

If you plan to use both of your computers simultaneously it is better to buy a DDM one.If you just want to use one at a time then you can buy emulated ones which are cheaper.

Hope this helps making a decision

Stötte på detta problem tidigare och kom ihåg var jag hittade svar på mina frågor.

En KVM med Relä kommer byta källa snabbare, men det finns tilfällen där datorn inte känner av keyboard / mus.
Har "ingen" delay, eftersom signalerna endast skeppas vidare till datorn (Tänk dig ett tåg som byter räls, man byter bara var spåren pekar).

En som har emulator kommer ta något ögonblick att byta (ungefär som när du kopplar in mus osv) eftersom den måste "emulera" input osv, men kommer alltid att skicka signaler till datorn, eftersom själva KVM-dosan säger åt datorn att den är mus/keyboard. Kan orsaka inut lag, men det är som ovanstående poster skriver, inte noterbart.

Jag själv testade först en KVM-switch med relä, men den tyckte inte min MacBook om, då den verkade få spunk av man switchade så ofta, så fick använda en som emulerar. Märkte ingen input-delay när jag körde. MEN - detta var på min arbetsplats så jag spelade heller ingenting, och var därmed rätt okänslig för lag. Märkte dock ingenting när jag skrev mycket, och laggar "input" i Word / PS / Bash så märker man det nog rätt snabbt.

Både relä och emulator-switcharna kostade i runga slängar 150kr, så det var ingen vidare dyr investering. Har för mig att en, om inte båda var av märket monoprice.

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Anledningen är mesta dels för att jag spelar fps spel då gäller millisekunderna rätt mycket.

Tack för svar, antar att svaret är att ja då det ger en viss delay

/Ben~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Köpte en med fysiska knappar för att byta mitt tangentbord mellan min huvudburk och min macbook. Har inte känt av någon delay över huvudtaget. Men det är ju också typ den mest enkla designen av en switch också. Hittade ingen just nu som har två ingångar så man kan ha mus och tangenbord. Men det är ju bara att köpa 2 och köra en för vardera de är ju billiga.

http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-Sharing-Share-Switch-Box-Hub-...

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.