Ethernet-standarden utvecklas till 5 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Ethernet-standarden utvecklas till 5 Gbps

Efter en lång tids stiltje utvecklas Ethernet-standarden och rör sig bortom gigabithastigheten som varit rådande i nästan tjugo år. Förbättringen ska dessutom fungera med existerande kablar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Standarden ska inte heller kräva ny teknik, vilket innebär att de klassiska RJ45-kablarna som används idag inte behöver pensioneras.

Det är inte kablarna som heter RJ45 utan dom kallas twisted pair, för övrigt är inte RJ45 rätt benämning på kontakterna heller de kallas 8P8C

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det är inte kablarna som heter RJ45 utan dom kallas twisted pair, för övrigt är inte RJ45 rätt benämning på kontakterna heller de kallas 8P8C

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska vara så petig. Är inte den rätta benämningen för kabeln stp och utp då? För shielded twisted pair och den "o sköldade"? Just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av znusky:

Om du ska vara så petig. Är inte den rätta benämningen för kabeln stp och utp då? För shielded twisted pair och den "o sköldade"? Just saying

Jo fast jag antar att den kan köra på både utp/stp/ftp så man kan ju tillsammans benämna dessa kablar tp ja jag vet att man säger RJ45 kontakt och det är inget konstigt, men RJ45 kabel klingar bara fel imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Äntligen! SKönt också att det funkar med befintliga kablar. Håller just nu på att dra cat 6 i mitt hus. Då är det bara att uppgradera switchen och nätverkssorten när nya standarden kommer. Hoppas priserna blir överkomliga också. 10 Gbit över Ethernet är ju inte särskilt billigt.

1 Gbit/s är tyvärr flaskhals idag när man kör NAS-lösningar med hårddiskar och SSD som överskrider denna hastighet. 5 Gbit skulle kännas som en bra uppgradering i hemnätverket. Internet däremot har jag inget behov av snabbare än de 50 Mbit jag har just nu så där känns inte 1 Gbit som någon större flaskhals för min del (ännu, jag vet att behoven kan öka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Äntligen! SKönt också att det funkar med befintliga kablar. Håller just nu på att dra cat 6 i mitt hus. Då är det bara att uppgradera switchen och nätverkssorten när nya standarden kommer. Hoppas priserna blir överkomliga också. 10 Gbit över Ethernet är ju inte särskilt billigt.

1 Gbit/s är tyvärr flaskhals idag när man kör NAS-lösningar med hårddiskar och SSD som överskrider denna hastighet. 5 Gbit skulle kännas som en bra uppgradering i hemnätverket. Internet däremot har jag inget behov av snabbare än de 50 Mbit jag har just nu så där känns inte 1 Gbit som någon större flaskhals för min del (ännu, jag vet att behoven kan öka).

Med cat6 är du nog säker i många år, detta ska ju till och med funka på cat5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Låter kul iaf.

Det enda jag inte direkt begriper.... Cat 6 har de flesta haft som kabel länge, och den ska klara 10Gbit (om mått kortare sträcka än 100m, typ ca 35m). Problemet har varit att de förbenta Switcharna har kostat mer än en enkel begagnad bil... Så även om du har 6A kablar (som inte är så dyra faktiskt), så har man inte råd med nätverkskorten och switcharna att använda dem med.

Så ny standard i all ära, men frågan är i praktiken... vad kommer det kosta?
För om det kostar 15kkr för en 10Gbit nätverk, och 10kkr för en 5Gbit... varför välja 5Gbit? Och om det kostar 1kkr för 2,5Gbit, varför inte köra fler av dem? (sk Bonding/port trunking)

Men visst... även 2,5Gbit kan bli en bra uppgradering om den blir billig nog. Så jag antar att vi får se vad priset på slutprodukterna blir innan man klassar detta som misslyckat eller bra.

Permalänk
Medlem

#VågaVägraTrådlöst? Jag är då inte mycket för Wi-Fi; Riktig tråd ska det vara. Med det sagt tycker jag definitivt det trådlösa har en plats på Café och dylikt, men hemma är det lina som gäller.

Måste även tillägga att det stämmer bra att det finns produkter som bara klarar Wi-Fi och inte går att använda lina med, och då har man ju så klart inte mycket till val. Men när man har det ska det vara tråd!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Hos oss verkar det vara routern som är flaskhalsen. Har 1000 / 1000 mbit nätverk, men kommer inte över 850 mbit med kabel.
Har en Asus RT-AC66U som router men tror den har nån begränsning i det man kallar WAN-LAN? Kanske inte finns någon "hemma-router" som klarar 1000 mbit med cat5e?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker alla större tidningar borde stoppa pressarna genast och informera befolkningen om denna stora grej. 1Gbit har varit standard hos konsumenter alldeles för längre och vi är många som begränsas av denna.

Det negativa är väl att det kommer väl dröja något år innan de första nätverksprylarna med denna hastighet kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Hos oss verkar det vara routern som är flaskhalsen. Har 1000 / 1000 mbit nätverk, men kommer inte över 850 mbit med kabel.
Har en Asus RT-AC66U som router men tror den har nån begränsning i det man kallar WAN-LAN? Kanske inte finns någon "hemma-router" som klarar 1000 mbit med cat5?

Jag har en Asus RT-N56U som fixade lite drygt 950 både upp och ned när jag hade gigabit.

Edit: Med cat5 lär inte gigabit fungera. Jag använde cat5e och/eller cat6.

Permalänk
Inaktiv

Bra att det blev en nyhet tillslut, det är en stor och viktig nyhet och förhoppningsvis blir det äntligen lite fart på lösningar för konsumenter som behöver snabbare hemnätverk än vad 1 Gbit ger. Ser fram emot att få se första nätverkskorten, switchar och routrar hitta ut i handeln. Här ska det lätt uppgraderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Hos oss verkar det vara routern som är flaskhalsen. Har 1000 / 1000 mbit nätverk, men kommer inte över 850 mbit med kabel.
Har en Asus RT-AC66U som router men tror den har nån begränsning i det man kallar WAN-LAN? Kanske inte finns någon "hemma-router" som klarar 1000 mbit med cat5?

Test Description RT-AC66U
WAN - LAN 836 Mbps
LAN - WAN 839 Mbps
Total Simultaneous 819 Mbps
Maximum Simultaneous Connections 30,069
Firmware Version 3.0.0.4.164

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3184...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Som tidigare redan nämnt kul med ny standard, som fungerar för cat5 & 6. Men att kunna utnyttja denna standarden kommer säkerligen inte bli billigt. För att kunna utnyttja 1Gbit fullt ut i dag behöver man en switch som kan hantera det. Om man en switch har 5 portar behöver den kunna hantera 10Gibt för att det ska bli 1Gbit i full duplex. Ska man då köra på 5Gbit och switchen har 5 portar måste den kunna hantera 50Gbit om det ska vara i full duplex (tror dock inte alla behöver kunna skicka 5Gbit upp/ner hela tiden). Vilket låter jätte billigt

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter kul iaf.

Det enda jag inte direkt begriper.... Cat 6 har de flesta haft som kabel länge, och den ska klara 10Gbit (om mått kortare sträcka än 100m, typ ca 35m). Problemet har varit att de förbenta Switcharna har kostat mer än en enkel begagnad bil... Så även om du har 6A kablar (som inte är så dyra faktiskt), så har man inte råd med nätverkskorten och switcharna att använda dem med.

Så ny standard i all ära, men frågan är i praktiken... vad kommer det kosta?
För om det kostar 15kkr för en 10Gbit nätverk, och 10kkr för en 5Gbit... varför välja 5Gbit? Och om det kostar 1kkr för 2,5Gbit, varför inte köra fler av dem? (sk Bonding/port trunking)

Men visst... även 2,5Gbit kan bli en bra uppgradering om den blir billig nog. Så jag antar att vi får se vad priset på slutprodukterna blir innan man klassar detta som misslyckat eller bra.

Ja det var pris på switchar och liknande jag också tänkte på när jag skrev att 10 Gbit var dyrt. Men till skillnad mot 10 Gbit så låter det ändå som att de här mellanhastigheterna verkar vara mer riktade mot konsumentmarknaden och i så fall kanske priserna blir mera konsumentanpassade. Hoppas på det i alla fall.

Permalänk
Medlem

@corben2:
En router som ska klara 1Gbit (1000Mbit), hanterar vanligtvis inte det i full duplex på alla portar. Vilket betyder att om mycket data skicka genom routern kommer hastigheten sjunka. Välj istället att köpa en switch som kan hantera 1Gbit i full duplex på alla portar kostar runt 200-300 för en 5 portare. Så ska du se att din hastighet ökar från 800 till närmare 1000 .

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt att man kunnat ha kvar samma kabeltyp i 35 år, när ljud och bildöverföring bytt standard typ 20 gånger sedan dess...

Kompositvideo, komponentvideo, s-video, displayport, dvi, hdmi, scart, toslink, coaxial, vga, minivga, minihdmi, minidisplayport med mera.

Firewire, lightning, thunderbolt, usb, esata, med mera.

Permalänk
Medlem

Befintliga kablar klarar som sagt redan 10Gigabit/s, så vad är meningen? Man måste ändå köpa nya switchar/routrar osv. Vore betydligtintressantare om de kom på något som kunde höja hastigheten utan att man behövde skaffa ny utrustning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Befintliga kablar klarar som sagt redan 10Gigabit/s, så vad är meningen? Man måste ändå köpa nya switchar/routrar osv. Vore betydligtintressantare om de kom på något som kunde höja hastigheten utan att man behövde skaffa ny utrustning.

Det är väl ett lite grått sätt att se på det?
Det är klart att det hade varit roligt om befintlig utrustning hade klarat dessa hastigheter men ibland är det ju helt enkelt fysiskt omöjligt.

Jämfört med annat i hårdvaruvärlden så är ju det här en procentuellt väldigt stor uppgradering

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

#VågaVägraTrådlöst? Jag är då inte mycket för Wi-Fi; Riktig tråd ska det vara. Med det sagt tycker jag definitivt det trådlösa har en plats på Café och dylikt, men hemma är det lina som gäller.

Måste även tillägga att det stämmer bra att det finns produkter som bara klarar Wi-Fi och inte går att använda lina med, och då har man ju så klart inte mycket till val. Men när man har det ska det vara tråd!

Trådlöst har definitivt en plats i hemmet, _tillsammans_ med trådat. Inte fan springer jag runt i huset med kabel i min laptop, och telefoner/plattor/andra icke bandbreddskrävande prylar kan gott vara uppkopplade trådlöst. Sååå kul är det inte med kabeldragning...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Intel och Realteks integrerade NIC för konsumentmoderkort får stöd för detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crockett:

Fantastiskt att man kunnat ha kvar samma kabeltyp i 35 år, när ljud och bildöverföring bytt standard typ 20 gånger sedan dess...

Kompositvideo, komponentvideo, s-video, displayport, dvi, hdmi, scart, toslink, coaxial, vga, minivga, minihdmi, minidisplayport med mera.

Firewire, lightning, thunderbolt, usb, esata, med mera.

Samma kabeltyp, men tyvärr ej samma kablar. Sedan körde väl nästan hemanvändare med ISA nätverkskort med koaxialkabel standard hos konsumenter till typ 1997?

Skrivet av Ozzed:

Befintliga kablar klarar som sagt redan 10Gigabit/s, så vad är meningen? Man måste ändå köpa nya switchar/routrar osv. Vore betydligtintressantare om de kom på något som kunde höja hastigheten utan att man behövde skaffa ny utrustning.

5 gånger så snabb kommunikation per port innebär en rejäl ökad bealstning på switchar och routrar.

För den stora skaran så behöver de dock inte byta nätverksutrustning och det var väl inte länge sedan de prisvärdiga routrarna enbart hade 100Mbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är väl ett lite grått sätt att se på det?
Det är klart att det hade varit roligt om befintlig utrustning hade klarat dessa hastigheter men ibland är det ju helt enkelt fysiskt omöjligt.

Jämfört med annat i hårdvaruvärlden så är ju det här en procentuellt väldigt stor uppgradering

Jo, men eftersom befintliga kablar inte behöver bytas ut oavsett, och nätverkskort, switchar osv ändå måste bytas ut, så... Varför inte då köra på 10 Gbit/s när man ändå håller på liksom? Så onödigt att hålla på och småfjösa såhär. Med en SSD så saturerar man lätt 5Gbit/s och då är vi någonstans tillbaks i träsket igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Med din inställning så utgår jag ifrån att du fortfarande sitter med koppartrådar och DSL-anslutning.
Jösses, kryp tillbaka under din sten du.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jo, men eftersom befintliga kablar inte behöver bytas ut oavsett, och nätverkskort, switchar osv ändå måste bytas ut, så... Varför inte då köra på 10 Gbit/s när man ändå håller på liksom? Så onödigt att hålla på och småfjösa såhär. Med en SSD så saturerar man lätt 5Gbit/s och då är vi någonstans tillbaks i träsket igen.

Troligtvis för att de ej kan detta för de pengar som konsumenter är beredd att lägga ut, switcharna som klarar av att hantera 10Gbit kostar skjortan. Som denna 10 000kr för en switch, det är något för Agda och Bertil 86år att köpa för att se på barnbarnen på facebook: https://www.amazon.com/NETGEAR-ProSAFE-XS708E-Ethernet-XS708E...

Det finns som sagt 10Gbit idag som inte alls är ovanligt om man ser på lite bättre datorer, det intressanta med denna nya standarden är att det nu börjar komma konsumentprisvänliga snabba nätverksdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Med din inställning så utgår jag ifrån att du fortfarande sitter med koppartrådar och DSL-anslutning.
Jösses, kryp tillbaka under din sten du.

Hur kan du dra den slutsatsen... Hur?? Hur får du fram det? Om jag redan idag sitter på det snabbaste som går få tag på för konsumenter men tycker att det är för långsamt så är det väk inte så konstigt att jag vill ha snabbare?

10Gigabit är dessutom en redan idag etablerad och färdigställd standard så det krävs ingen nyutveckling eller så.. Det är bara det att korten är dyra för att det inte finns någon volymproduktion att tala om.

Visst tycker jag 5Gbit/s är bättre än 1Gbit/s, men om det ändå krävs nu utrustning, och 10Gbit/s redan finns, varför inte ta steget och förpacka det för konsumenter? Det var det jag menade.

Så fel det kan bli när man blint och oförståndigt bara antar saker om en person sådär. Jösses!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men eftersom befintliga kablar inte behöver bytas ut oavsett, och nätverkskort, switchar osv ändå måste bytas ut, så... Varför inte då köra på 10 Gbit/s när man ändå håller på liksom? Så onödigt att hålla på och småfjösa såhär. Med en SSD så saturerar man lätt 5Gbit/s och då är vi någonstans tillbaks i träsket igen.

Cat 6 ( som är betydligt vanligare än cat 6a) klarar bara 10 Gb/s på kortare avstånd.

Den här standarden är är skapad med accesspunkter i tanken. På campus och i andra företagsnätverk är wifi redan utbyggt. Den är nu dags att uppgradera dessa med nya AP som klarar leverera mer än 1 Gb/s. Kablarna är redan dragna (och ofta i spannet över 60m) och kan vara så pass gamla att det är Cat 5e. Det är dyrt att byta ut dessa i jämförelse med att köpa en ny switch så därav den nya standarden.

Det vore kul om standarden blev vanlig för konsumenter också men den lilla grupp hemmaanvändare som kör trådar kommer noga köra 1Gb/s eller gå över till 10 Gb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker dataportar är ett föredöme när det gäller att komma med nya standarder där prestandan rusar iväg och inte folk sitter med i princip samma dritt hela tiden.

Stegen i Ethernet var.
10Mbit, 100Mbit, 1Gbit, 5Gbit
Stegen i USB var:
1,5Mbps, 12 Mbps, 480Mbs, 5Gbps, 10Gbps.

Medans cpu stegen sedan 2010.
Typ 3-5% prestandaökning per generation.
Ett arbete som tar processorn 24h att utföra tar med nästa generations cpu 22.8h att utföra. Man kommer ropa Yeah och slå huvudet i taket när man ser att "progressbaren" fullständigt rusar iväg 5% snabbare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men eftersom befintliga kablar inte behöver bytas ut oavsett, och nätverkskort, switchar osv ändå måste bytas ut, så... Varför inte då köra på 10 Gbit/s när man ändå håller på liksom? Så onödigt att hålla på och småfjösa såhär. Med en SSD så saturerar man lätt 5Gbit/s och då är vi någonstans tillbaks i träsket igen.

Tur då att man kommer att kunna välja. Tror knappast 10 Gbit/s försvinner bara för att man inför nya hastigheter mellan 1 Gbit och 10 Gbit. Men en anledning kan ju vara kostnaden. Om en switch med 5Gbit/s-portar kostar en fjärdedel mot 10 Gbit/s switchen och man känner att 5 Gbit/s ändå är en rejäl uppgradering från 1 Gbit/s kanske man ändå väljer 5 Gbit istället för att behöva vänta ytterligare 10 år på att 10 Gbit/s ska bli prismässigt överkomligt.

Permalänk
Snusfri

Det var ta mig tusan på tiden.
#kabel4lyfe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro