Permalänk

Strul med ljudet!

Tjena!
Det finns en risk att jag kommer bli utslängd härifrån med huvudet föra för delvis handlar denna fråga om PS4, men tänker att jag ändå vågar mig på att fråga!

Jag köpte nyligen ett trådlöst Headset från Steelseries, Steelseries H Wireless. Ett headset som marknadsförst som utmärkt om man har många spellådor hemma man vill koppla till en ljudkälla.
Det kommer med en liten hub dit man ansluter alla sladdar och ljust nu använder jag vanlig AUX in i datorn och det låter hur bra som helst.
Men det är när jag kommer till mitt PS4 som problemen börjar.
Jag noterade att PS4 hade ett Optiskt Uttag på baksidan och jag anslöt min optiska sladd från PS4 till Intaget på min Steelseries HUB.

Men PS4 vill inte känna igen anslutningen utan kör bara ljud som vanligt från TVn via HDMI. Inte heller vill min hub känna igen signalen utan spelar på som vanligt i hörlurarna oavsett om den är inställd på PC eller PS4.

Så kort sagt, allt ljud hörs från PCn t.om. när det inte borde, och inget ljud från PS4 hörs.
Någon som känner till något om Headsettet och kanske råkar ha suttit i samma knipa?

Tack på förhand
Anton

Permalänk
Medlem

Anslutit båda usb-kablarna till ps4an?

Finns väl nån inställning för ljudutgångar också i inställningar? gör iallafall det på ps3

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvtagaren:

Tjena!
Det finns en risk att jag kommer bli utslängd härifrån med huvudet föra för delvis handlar denna fråga om PS4, men tänker att jag ändå vågar mig på att fråga!

Jag köpte nyligen ett trådlöst Headset från Steelseries, Steelseries H Wireless. Ett headset som marknadsförst som utmärkt om man har många spellådor hemma man vill koppla till en ljudkälla.
Det kommer med en liten hub dit man ansluter alla sladdar och ljust nu använder jag vanlig AUX in i datorn och det låter hur bra som helst.
Men det är när jag kommer till mitt PS4 som problemen börjar.
Jag noterade att PS4 hade ett Optiskt Uttag på baksidan och jag anslöt min optiska sladd från PS4 till Intaget på min Steelseries HUB.

Men PS4 vill inte känna igen anslutningen utan kör bara ljud som vanligt från TVn via HDMI. Inte heller vill min hub känna igen signalen utan spelar på som vanligt i hörlurarna oavsett om den är inställd på PC eller PS4.

Så kort sagt, allt ljud hörs från PCn t.om. när det inte borde, och inget ljud från PS4 hörs.
Någon som känner till något om Headsettet och kanske råkar ha suttit i samma knipa?

Tack på förhand
Anton

Du måste nog manuellt välja audio output på din PS4, annars kör han HDMI som standard.

http://manuals.playstation.net/document/gb/ps4/settings/audio...

Länken förklarar hur du ändrar detta.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

@Arvtagaren:
vilken audio output har du på enheten?
gissar på hdmi och inte optisk

ser att ovan hann före med en bra länk

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Tack för alla snabba svar! Faktum är att jag redan varit inne i PS4ans inställningar och valt optisk som output istället för HDMI, men då utan någon skillnad.
Nu har dock problemet lösts. Faktum att jag koncentrerade mig så mycket på inställningar i PS4 och i Steelseries hubben noterade jag inte att jag satt optiska sladden i två ut-uttag. När jag nu flyttade sladden till mitt in-uttag på hubben så löste sig problemet lika fort som det uppstod. Så tack för hjälpsamheten @HabbarN, @Patrasket och @erieri02, men det var tyvärr min kortsynthet som var den stora boven!