Snabb uppkoppling men långsamt laddande av Youtube/Netflix på mobilen

Permalänk

Snabb uppkoppling men långsamt laddande av Youtube/Netflix på mobilen

Hej! Jag fick nyligen Telia Fiber indraget i hemmet och det har generellt fungerat bra (efter ett byte från Telias egna router till en Linksys EA7500).

Det enda problem jag upplever är då jag vill använda YouTube eller Netflix på min telefon. Att surfa i allmänhet fungerar galant men öppnar jag YouTube så kan jag nästan inte se någon av "thumbnailsen". Kommentarsfält och liknande tar också tid på sig. Då jag väl har tagit mig till en video så fungerar det dock korrekt. Liknande problem med Netflix. Inloggningen tar uppåt 30sec och dom flesta "thumbnailsen" laddar inte. Byter jag från mitt Wi-fi till 4g så fungerar det som det ska. Här är ett par bilder på hur YouTube/Netflix kan se ut för mig

Telefonen använder oftast 5ghz bandet men problemet är likadant på 2.4ghz. Konstigt nog så verkar min laptop inte dela dom här problemen även fast den är uppkopplad mot samma Wi-fi. Routern är bara ett par meter bort.

Lite luddig beskrivning av problemet, jag vet. Men det är ett ganska luddigt problem!

Permalänk

Det är löst!

Problemet låg i att jag hade kopplat samman Telia routern med min nya LinkSys. Mediaomvandlare -> Telia Router(avaktiverat Wi-Fi) -> LinkSys (Wi-Fi). Detta var bara tänkt som en temporär lösning då en kabel från min stationära inte räckte till LinkSys routern, därför fick Telias agera som en switch.

Även fast det nu fungerar så är jag ändå nyfiken på exakt vad som orsakade problemet då allt förutom Netflix/Youtube fungerade normalt med seriekopplingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaustaway:

Det är löst!

Problemet låg i att jag hade kopplat samman Telia routern med min nya LinkSys. Mediaomvandlare -> Telia Router(avaktiverat Wi-Fi) -> LinkSys (Wi-Fi). Detta var bara tänkt som en temporär lösning då en kabel från min stationära inte räckte till LinkSys routern, därför fick Telias agera som en switch.

Även fast det nu fungerar så är jag ändå nyfiken på exakt vad som orsakade problemet då allt förutom Netflix/Youtube fungerade normalt med seriekopplingen!

Du skall inte ha två routrar i systemet. Endast en router, är att be om problem annars.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som ts. Två olika mobiler och en surfplatta, alla Android, alla samma problem. All övrig surf funkar perfekt även stationär dator funkar utan problem (även Netflix)
Bytte från Telia till Bahnof som isp (fiber) och inbillar mig att det var då problemen började (har aldrig varit något problem tidigare)
Jag har en Linksys WRT1900AC som router, men har även bahnhofs Tilgin router (bryggad) för att kunna ansluta hemtelefonen.
Problemet kvarstår dock även om jag kopplar bort Tilginroutern.
Bahnhof kan inte se några problem med min uppkoppling, vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.

Förslag någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaris:

Jag har exakt samma problem som ts. Två olika mobiler och en surfplatta, alla Android, alla samma problem. All övrig surf funkar perfekt även stationär dator funkar utan problem (även Netflix)
Bytte från Telia till Bahnof som isp (fiber) och inbillar mig att det var då problemen började (har aldrig varit något problem tidigare)
Jag har en Linksys WRT1900AC som router, men har även bahnhofs Tilgin router (bryggad) för att kunna ansluta hemtelefonen.
Problemet kvarstår dock även om jag kopplar bort Tilginroutern.
Bahnhof kan inte se några problem med min uppkoppling, vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.

Förslag någon?

Kan svara själv på detta då det verkar vara löst.
Fabriksåterställning av min Linksys-router avhjälpte problemet. När jag återställde backupen så kom det tillbaka. Efter ytterligare fabriksåterställning så la jag in alla inställningar i routern manuellt och nu verkar det lira.

Skickades från m.sweclockers.com