Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk

@Zachtionman Tänkte ha den som mediaspelare, köra iptv, eventuellt roms och även testa streama spel från pc och se hur det lirar så handkontrollen är ett plus.

@grovsnusarn Ah okej, såg att den även funnits på inet och netonnet men att produkten utgått/inte säljs längre. Därför jag blev lite misstänksam.

Permalänk
Medlem

Nåt för er som har problem med att fjärren är allmänt laggig och kass:

Hittade detta på Nvidias forum imorse.

Har väl alltid misstänkt att fjärrkontrollsproblemen snarast har med hårdvaran att göra, då det bara tycks muppa sig när man är några meter bort med fjärren, men i och med att de tryckt ut update efter update för att fixa det, har jag ändå hållit an med att försöka göra nåt åt saken tills nu. Tyckte att de måste ju ändå tro på vad de håller på med, och de har väl i slutändan bättre koll på sina grejor än jag.

Gjorde motsvarande mod nyss, och nu är problemen som bortblåsta. Räckvidden har lätt dubblats, tidigare kunde jag bara sitta säg 3 meter bort innan det började småmuppa sig. På 4 meter var det stendött. Nu kan jag vara i köket 7-8 meter bort utan problem och zappa loss med fjärren.

Snodde wifi-antennen från en gammal router som jag ändå borde kasserat sen länge (man vill givetvis ha en 2.4GHz-bandsantenn i och med att det är Bluetooth), skar bort plasthöljet, och lödde loss SMA-connectorn. Slappare än att räkna på och bygga en hemmameckad antenn, även om det inte direkt är nån raketforskning det heller.

Att öppna Shielden är lätt. Lossa de två PH00-skruvarna på baksidan, jamma in ett par plektrum eller nåt i springan på alla tre sidor kring sidan med alla kontakter för att clipsen längs kanten ska gå fria, och skjut locket framåt. Finns säkert Youtubevideos som visar hur man gör.

Borstade sedan bort lacken från änden av den befintliga printade antennen, enligt länken, och på eget bevåg även från en hörna på jordplanet, ville förstås jorda koaxens mantel. Lödde dit antennen och fixerade med smältlim.

Passade också på att blåsa rent Shielden - fan vad den sugit i sig damm på det år jag haft den - och smällde sedan ihop alltihopa igen, och se på fan, det funkade helt perfekt

Man kan väl givetvis diskutera om det inte är en bättre idé att helt koppla bort den printade antennen, och koppla in den andra antennen där istället, men det skulle innebära fippel med några riktigt små ytmonterade komponenter, och enligt länken gav det tillräckligt bra resultat att hooka på den nya antennen i ändan av den printade, så körde på den approachen istället.

Såhär blev det om någon är intresserad:

Förmodligen skulle det i övrigt få plats en bowtieantenn för det aktuella bandet, vilket alla gånger skulle ge ytterligare mycket bättre räckvidd om man vill ha det, man behöver ju knappast nåt rundstrålande till en enhet som säkerligen står nära en vägg. Den skulle väl bli omkring 90x30 mm stor. Att mecka ihop en sån på egen hand är en baggis. Kanske nåt att fundera på för den som vill ta det här längre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåt för er som har problem med att fjärren är allmänt laggig och kass:

Hittade detta på Nvidias forum imorse.

Har väl alltid misstänkt att fjärrkontrollsproblemen snarast har med hårdvaran att göra, då det bara tycks muppa sig när man är några meter bort med fjärren, men i och med att de tryckt ut update efter update för att fixa det, har jag ändå hållit an med att försöka göra nåt åt saken tills nu. Tyckte att de måste ju ändå tro på vad de håller på med, och de har väl i slutändan bättre koll på sina grejor än jag.

Gjorde motsvarande mod nyss, och nu är problemen som bortblåsta. Räckvidden har lätt dubblats, tidigare kunde jag bara sitta säg 3 meter bort innan det började småmuppa sig. På 4 meter var det stendött. Nu kan jag vara i köket 7-8 meter bort utan problem och zappa loss med fjärren.

Snodde wifi-antennen från en gammal router som jag ändå borde kasserat sen länge (man vill givetvis ha en 2.4GHz-bandsantenn i och med att det är Bluetooth), skar bort plasthöljet, och lödde loss SMA-connectorn. Slappare än att räkna på och bygga en hemmameckad antenn, även om det inte direkt är nån raketforskning det heller.

Att öppna Shielden är lätt. Lossa de två PH00-skruvarna på baksidan, jamma in ett par plektrum eller nåt i springan på alla tre sidor kring sidan med alla kontakter för att clipsen längs kanten ska gå fria, och skjut locket framåt. Finns säkert Youtubevideos som visar hur man gör.

Borstade sedan bort lacken från änden av den befintliga printade antennen, enligt länken, och på eget bevåg även från en hörna på jordplanet, ville förstås jorda koaxens mantel. Lödde dit antennen och fixerade med smältlim.

Passade också på att blåsa rent Shielden - fan vad den sugit i sig damm på det år jag haft den - och smällde sedan ihop alltihopa igen, och se på fan, det funkade helt perfekt

Man kan väl givetvis diskutera om det inte är en bättre idé att helt koppla bort den printade antennen, och koppla in den andra antennen där istället, men det skulle innebära fippel med några riktigt små ytmonterade komponenter, och enligt länken gav det tillräckligt bra resultat att hooka på den nya antennen i ändan av den printade, så körde på den approachen istället.

Såhär blev det om någon är intresserad:
https://i.imgur.com/MaTHFM8.jpg

Förmodligen skulle det i övrigt få plats en bowtieantenn för det aktuella bandet, vilket alla gånger skulle ge ytterligare mycket bättre räckvidd om man vill ha det, man behöver ju knappast nåt rundstrålande till en enhet som säkerligen står nära en vägg. Den skulle väl bli omkring 90x30 mm stor. Att mecka ihop en sån på egen hand är en baggis. Kanske nåt att fundera på för den som vill ta det här längre.

Fick du någon förbättring eftersom du använde en mindre dipol antenn?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Fick du någon förbättring eftersom du använde en mindre dipol antenn?

Jo, som sagt blev förbättringen markant, fjärren funkar på minst dubbla avståndet nu.

Antennens principiella typ är knappast ensamt avgörande, finns andra parametrar med i bilden också. Dessutom bör väl ungefär vad som helst vara bättre än någon integrerad variant på kretskort, annars hade man väl knappast hållit på med fristående antenner alls.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, som sagt blev förbättringen markant, fjärren funkar på minst dubbla avståndet nu.

Antennens principiella typ är knappast ensamt avgörande, finns andra parametrar med i bilden också. Dessutom bör väl ungefär vad som helst vara bättre än någon integrerad variant på kretskort, annars hade man väl knappast hållit på med fristående antenner alls.

Sitter just nu och skrapar kretskort, men ska testa att klippa en kabel 31mm och löda på, 1/4 vågläng för blåtand bör bli samma resultat som du fått men jag kapar originalantennen så jag får min antenn så nära 31mm som möjligt.

Återkommer med resultat och bilder ikväll, man bör även kanske gå på fjärrkontrollens antenn för den lär inte vara bättre.

EDIT:
Jag gillar att det sitter metall vikter i enhten för att då den verka tyngre än vad den är och förmodligen skapa en känsla av lyx.
För utan vikterna väger den i stort sett inget alls.

Bilder på hur jag gjort.
Här har jag skrapat fram antennen samt kapat den
https://www.dropbox.com/s/mhfalw08t1bt9f1/Skrapat.jpg?dl=0
Här är antennen på plats
https://www.dropbox.com/s/hyoe3xo1qm9caoa/Antenn.jpg?dl=0

Återkommer senare ikväll när jag kan testa den hemma.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Har någon annan problem att streama HBO Nordic från Appen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Sitter just nu och skrapar kretskort, men ska testa att klippa en kabel 31mm och löda på, 1/4 vågläng för blåtand bör bli samma resultat som du fått men jag kapar originalantennen så jag får min antenn så nära 31mm som möjligt.

Återkommer med resultat och bilder ikväll, man bör även kanske gå på fjärrkontrollens antenn för den lär inte vara bättre.

EDIT:
Jag gillar att det sitter metall vikter i enhten för att då den verka tyngre än vad den är och förmodligen skapa en känsla av lyx.
För utan vikterna väger den i stort sett inget alls.

Bilder på hur jag gjort.
Här har jag skrapat fram antennen samt kapat den
https://www.dropbox.com/s/mhfalw08t1bt9f1/Skrapat.jpg?dl=0
Här är antennen på plats
https://www.dropbox.com/s/hyoe3xo1qm9caoa/Antenn.jpg?dl=0

Återkommer senare ikväll när jag kan testa den hemma.

Ah, schysst

Japp, var också inne på det, att det allra bästa förmodligen är att kapa originalantennen, men funderade inte så mycket, utan körde på det som inlägget i Geforceforumet föreslog, då det enligt författaren gav tillräckligt bra resultat för att uppnå det jag ville.

Är långt från fullärd i antennteori, så ta detta med en nypa salt, men man skulle ju å andra sidan kunna argumentera att man får något som liknar en halvvågsantenn om man hookar på en till kvartsvågsantenn i ändan av den printade antennen. Problemet är mest att jag inte har koll på vilken princip man utgått från när man designat den printade antennen (mycket ytmonterat skit kring antennens bas man inte har minsta koll på), inte orkat forska i det, och hur det påverkar att den är vikt på det där sättet.

Hehe, ja, det där med att stoppa i metallklunsar för att få det hela att kännas mer gediget är ju vanligt förekommande i möss i alla fall. Brukar öppna dem och slänga ut möget det första jag gör. Kan inte tänka mig att det handlar om att få Shielden att stå stadigare heller, då den knappast står särskilt stadigt oavsett vikter med så liten basyta och kablar inkopplade likförbannat. Slänger man ut klunsen får man ju iaf en massa extra plats för större antenner om man vill

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag hade otroliga problem med min fjärr men mycket av problemen löstes genom att byta kanal på mina accesspunkter. Innan kunde signalerna knappt nå fram men nu kommer det alltid fram även om det kan vara någon sekunds fördröjning.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Testade precis min fjärr hemma och nu funkar den i köket 15m bort med 2 väggar imellan längre kommer jag inte om jag inte går utomhus. Modden tar 10-15min att göra max så jag rekommenderar alla att göra den.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Testade precis min fjärr hemma och nu funkar den i köket 15m bort med 2 väggar imellan längre kommer jag inte om jag inte går utomhus. Modden tar 10-15min att göra max så jag rekommenderar alla att göra den.

Betydligt bättre resultat än jag fick, tror knappast det funkar på 15 meter genom två väggar efter min mod. Förmodligen var det ingen dum idé att kapa bort den integrerade antennen då

Det ska väl dock sägas att jag bor i lägenhet med armerade betongväggar, kanske gör sitt till också. Ja, och så har jag Shielden uppsatt bakpå sovrums-TVn, hur man än gör kommer TV:n med diverse RF-sköldar och skit emellan typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är sugen på att skaffa en Nvidia Shield TV, tänkte hålla ögonen öppna nu under bf.
Var det någon som hade specialpris ifjol under bf, och till vilket pris ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaleif:

Är sugen på att skaffa en Nvidia Shield TV, tänkte hålla ögonen öppna nu under bf.
Var det någon som hade specialpris ifjol under bf, och till vilket pris ?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4112698#

Där ser du hur den har legat i pris, du kan specifikt välja datum och kolla själv.
Kollade lite snabbt och 1790kr verkar vara lägsta.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes!

Har införskaffat mig en 8TB extern HDD som jag har kopplat till min Nvidia Shield V2.
Har tidigare kört från NAS, men vill kunna komplettera med en hårddisk direkt kopplat till Shielden för snabbare läsning.

Var lite problem med att få disken att fungera (ES-file Explorer fuckade upp det hela), men efter formatering är det löst.

Nu till problemet - Jag kommer inte åt Shielden från min dator, den kommer upp som "annan enhet", har läst och testat massa om SMB och aktiverat det, men det fungerar tyvärr inte.
Jag vill få upp den som en enhet och kunna komma in i den via datorn för att föra över filer.
Någon som lyckats lösa det? Har checkat i dialogrutan vid windowstjänster samt kört igenom checklistan i regedit, blir galen!
Kör Windows 10.

Läste även en tråd att det inte går att skriva via nätverket från en dator förutom via PLEX-mappen, har någon koll på detta?

Kanske är så att jag försöker lösa något som faktiskt inte går? Att få upp Shielden för att kunna lägga in APK-filer skall ju definitivt gå via SMB, men det andra kanske inte går?

I annat fall får jag koppla upp den externa disken i NASEN, men ville helst undvika detta då jag varit hos en god vän som körde via extern disk, där jag upplevde att laddtiderna på stora rarade filer gick betydligt snabbare.

Hela tanken är att jag skall slippa koppla ur den externa och koppla in i datorn för att överföra filer, annars är ju det ett alternativ, men väldigt osmidigt. Då är det bättre att koppla in den i NASEN för att utöka lagringsutrymmet där!

NAS och Shield står i olika rum FYI.

Om någon orkat läsa allt och har någon input så blir jag oerhört tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hjälp sökes!

Har införskaffat mig en 8TB extern HDD som jag har kopplat till min Nvidia Shield V2.
Har tidigare kört från NAS, men vill kunna komplettera med en hårddisk direkt kopplat till Shielden för snabbare läsning.

Var lite problem med att få disken att fungera (ES-file Explorer fuckade upp det hela), men efter formatering är det löst.

Nu till problemet - Jag kommer inte åt Shielden från min dator, den kommer upp som "annan enhet", har läst och testat massa om SMB och aktiverat det, men det fungerar tyvärr inte.
Jag vill få upp den som en enhet och kunna komma in i den via datorn för att föra över filer.
Någon som lyckats lösa det? Har checkat i dialogrutan vid windowstjänster samt kört igenom checklistan i regedit, blir galen!
Kör Windows 10.

Läste även en tråd att det inte går att skriva via nätverket från en dator förutom via PLEX-mappen, har någon koll på detta?

Kanske är så att jag försöker lösa något som faktiskt inte går? Att få upp Shielden för att kunna lägga in APK-filer skall ju definitivt gå via SMB, men det andra kanske inte går?

I annat fall får jag koppla upp den externa disken i NASEN, men ville helst undvika detta då jag varit hos en god vän som körde via extern disk, där jag upplevde att laddtiderna på stora rarade filer gick betydligt snabbare.

Hela tanken är att jag skall slippa koppla ur den externa och koppla in i datorn för att överföra filer, annars är ju det ett alternativ, men väldigt osmidigt. Då är det bättre att koppla in den i NASEN för att utöka lagringsutrymmet där!

NAS och Shield står i olika rum FYI.

Om någon orkat läsa allt och har någon input så blir jag oerhört tacksam!

Om jag minns rätt så kan du bara läsa skriva till mappen på din sheild som heter just shield.
Alla andra mappar är skrivskyddade från din dator så jag löste det med att alla mina undermappar ligger just i den mappen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag har problem åt andra hållet.

Min Shield kan inte spara filer på mitt NAS. Hur jag än gör så kan jag inte mappa upp den.
Upptäckte felet när jag via KODI läste in en subtitle som sen inte sparades på mitt NAS.
Någon som kan peka mig åt rätt håll för att lösa detta?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Om jag minns rätt så kan du bara läsa skriva till mappen på din sheild som heter just shield.
Alla andra mappar är skrivskyddade från din dator så jag löste det med att alla mina undermappar ligger just i den mappen.

Tack för svar!

Då är jag på rätt spår!
Men ligger den externa disken under Shield (är inte hemma för tillfället) ? Eller är det bara den interna lagringen?

Något uppslag på att den inte dyker upp som en enhet i Windows - aka. SMB-strulet?

Tack!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Shielden kan strippa HDR från UHD-filer (med HDR) som man spelar upp via en usb-hårddisk? Denna funktion finns t.ex. i Oppo 203 men osäker på om andra enheter likt denna klarar det.

Visa signatur

Intel Core i5 6600k @ 4,6 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo |
Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz 2*4 GB | MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X 11 GB | Samsung 840 EVO Series 250 + 120 GB | WD Red 1 TB | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Tack för svar!

Då är jag på rätt spår!
Men ligger den externa disken under Shield (är inte hemma för tillfället) ? Eller är det bara den interna lagringen?

Något uppslag på att den inte dyker upp som en enhet i Windows - aka. SMB-strulet?

Tack!

Det ska skapas en sådan mapp automatiskt på din externa hårddisk när du pluggar in den i din shield.
Jag minns inte hur jag kom åt den men jag tror att jag öppnade ip adressen för att få access till den.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det ska skapas en sådan mapp automatiskt på din externa hårddisk när du pluggar in den i din shield.
Jag minns inte hur jag kom åt den men jag tror att jag öppnade ip adressen för att få access till den.

Tack för din hjälp! 👍
Jag skall kika på det ikväll, återkommer när jag kikat på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det ska skapas en sådan mapp automatiskt på din externa hårddisk när du pluggar in den i din shield.
Jag minns inte hur jag kom åt den men jag tror att jag öppnade ip adressen för att få access till den.

Löste det på annat sätt. Blev via NASEN till slut ändå. Så jag kan köra Remote up/download... Tack för hjälpen iaf!

SMB löste jag också! Drog ur Ethernet - Kopplade upp mig på Wifi - Kopplade in Ethernet. Ibland undrar man fasen om någon driver med en! Efter omstart/formatering och några timmar vid dator. :')

Permalänk

Nvidia Shield + Rpi3 = Sant ?!

Tjena hackers!

Elgiganten har nu ett fint erbjudande på en Nvidia Shield, kommer slå till på en sån. Erkänt fin mediaspelare. Som källa till filmer och annat tänkte jag ha en RasberryPi 3, så den får agera lite server/NAS.

Nu till frågan kan, kan jag streama till Nvidia Shield från Rpi med ett gott resultat, utan hack och lagg ? Tänkte på 1080p som max. Eller har ni nån annan budgetlösning ? Nvidia Shielden kommer jag köpa i vilket fall. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Tjena hackers!

Elgiganten har nu ett fint erbjudande på en Nvidia Shield, kommer slå till på en sån. Erkänt fin mediaspelare. Som källa till filmer och annat tänkte jag ha en RasberryPi 3, så den får agera lite server/NAS.

Nu till frågan kan, kan jag streama till Nvidia Shield från Rpi med ett gott resultat, utan hack och lagg ? Tänkte på 1080p som max. Eller har ni nån annan budgetlösning ? Nvidia Shielden kommer jag köpa i vilket fall. Tack på förhand!

Nätverksinterfacet i pajen klarar 100 Mbit. USB-interfacet delar buss med nätverksinterfacet, så lagrar du filmerna på en USB-drive måste du räkna med lägre hastigheter, exakt hur mycket lägre kan du säkert googla rätt på.

1080p-material borde i så gott som samtliga fall ligga en bra bit under 100 Mbit, säg i värsta fall 50 Mbit eller så. Det finns säkert extremfall som ligger över detta, men rent allmänt borde din setup funka.

Du kan annars alltid plugga in en USB-hårddisk direkt i Shielden och köra från den. Vill du komma åt materialet från andra enheter på nätverket kan du dela ut kataloger på Shielden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Nätverksinterfacet i pajen klarar 100 Mbit. USB-interfacet delar buss med nätverksinterfacet, så lagrar du filmerna på en USB-drive måste du räkna med lägre hastigheter, exakt hur mycket lägre kan du säkert googla rätt på.

1080p-material borde i så gott som samtliga fall ligga en bra bit under 100 Mbit, säg i värsta fall 50 Mbit eller så. Det finns säkert extremfall som ligger över detta, men rent allmänt borde din setup funka.

Du kan annars alltid plugga in en USB-hårddisk direkt i Shielden och köra från den. Vill du komma åt materialet från andra enheter på nätverket kan du dela ut kataloger på Shielden.

OK, så vad den kan ge för speed på nätverket är viktigare än t.ex cpu-kraft ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Tjena hackers!

Elgiganten har nu ett fint erbjudande på en Nvidia Shield, kommer slå till på en sån. Erkänt fin mediaspelare. Som källa till filmer och annat tänkte jag ha en RasberryPi 3, så den får agera lite server/NAS.

Nu till frågan kan, kan jag streama till Nvidia Shield från Rpi med ett gott resultat, utan hack och lagg ? Tänkte på 1080p som max. Eller har ni nån annan budgetlösning ? Nvidia Shielden kommer jag köpa i vilket fall. Tack på förhand!

Varför kopplar du inte bara in din hårddisk direkt till din shield? Kör plex server om du tycker om plex interface men annars är det ju bara att köra en extern disk till den.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Varför kopplar du inte bara in din hårddisk direkt till din shield? Kör plex server om du tycker om plex interface men annars är det ju bara att köra en extern disk till den.

Absolut, ett alternativ. Tänkte att det kunde vara skönt att slippa allt kopierande av film och serier till en disk. Fördelen med att köra via en Rpi eller liknande är att man kan få allt på automatik, nedladdning av film och serier. Sen är det bara att trycka på play på Shielden.

Permalänk
Medlem

Någon som vet/hört om ifall det går att roota shielden/köra något slags custom firmware på den?
Gillar inte att den är hellt google/nvidia och konstant skickar min information tillbaka till sina servrar..
Har blockerat en del i raspberry pi men skulle gärna vilja bara radera så mycket bloatware osv på den som möjligt samt firewalla sånt man inte vill använda..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Låter som du valt fel produkt om det är vad du är orolig för. Skulle det så finnas customfirmware skulle funktion så som DRM-stöd för strömningstjänster försvinna, programmen skulle antingen inte gå att använda eller bara fungera i lägre upplösningar.

@calippo81: En enkel NAS eller nätverksansluten disk är en enklare lösning. T.ex. Plex går att installera på mycket nu för tiden.

Plex har en lista över NAS-kompatibilitet: https://support.plex.tv/articles/201373803-nas-compatibility-.... Tänk dock på att det även går att köra utan omkodning även med Plex, när klienten stödjer uppspelning av formatet.

Vanlig SMB-utdelning går att köra på i princip allt. De flesta NAS-enheter kan du installera program på. Vill du leka är det nog lite utanför ämnet, finns säkert andra trådar som redan diskuterat det hela också. Plex stödjer inte omkodning på RPi3 hur som helst.

Permalänk
Medlem

Undra när Shield får Android Pie så mjukvaran kan koda av HDR i YouTube? Känns lite blä att få köra med Chromecasten istället.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Nima2001: Låter som du valt fel produkt om det är vad du är orolig för. Skulle det så finnas customfirmware skulle funktion så som DRM-stöd för strömningstjänster försvinna, programmen skulle antingen inte gå att använda eller bara fungera i lägre upplösningar.

Det e sant custom firmware är kanske ltie långsökt.. Men måste ju fan kunna avinstallera lite bloat!?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det e sant custom firmware är kanske ltie långsökt.. Men måste ju fan kunna avinstallera lite bloat!?

Du kan nog inaktivera några av programmen, och du kan installera en launcher som kan gömma program. Nvidia har dock en rootad image du kan köra, men alla program gillar inte rootade enheter nödvändigtvis. Olåst bootloader kommer ge dig problem med DRM, men kanske går att låsa efter du flashat. Roota stock-image är också lätt, och det finns även custom-images. Fast t.ex. LineageOS kommer inte ha Widevine L1 och få problem med att använda strömningsappar. Förlorar du dina DRM-nycklar är de förlorade för den delen, även om det mest verkar vara problem för de med SSHD-varianten. Behöver du inte göra, men det är hur som helst inget som verkar ha diskuterats i denna tråd särskilt mycket.