Permalänk
Medlem

1080 utan Coilwhine

Hej! Jag skulle vilja höra av er som fått 1080 utan coilwhine vilken tillverkare och modell som ni köpt.
Fick hem ett EVGA 1080 FTW igår som lät värre än ett släktbesök hemma hos Benjamin syrsa. Ännu mer än mitt gamla gigabyte 970 som jag lämnade in på RMA och fick godkänt. Tänker inte chansa på ett nytt kort från EVGA då deras support är katastrof. Någon som har haft strul med kort från ASUS, jag vet att de gör serviceärenden direkt hem till kund vid vissa dyrare produkter, någon som vet om det gäller grafikkort också?!

All feedback uppskattas.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har två MSI Aero oc och har inte ens tillstymmelse till coilwhine

Permalänk
Medlem

Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GS: Inget surr eller gnäll

Permalänk
Medlem

Asus strix modellen, inte ett spår av coilwhine. Alltid det första jag testar när jag har nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

MSI Gaming X. Möjligen något jättesvagt coil whine vid några 1000 fps.

Permalänk
Medlem

2st ASUS STRIX OC och 2st ASUS STRIX och inget av dem led av cool whine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Hej! Jag skulle vilja höra av er som fått 1080 utan coilwhine vilken tillverkare och modell som ni köpt.
Fick hem ett EVGA 1080 FTW igår som lät värre än ett släktbesök hemma hos Benjamin syrsa. Ännu mer än mitt gamla gigabyte 970 som jag lämnade in på RMA och fick godkänt. Tänker inte chansa på ett nytt kort från EVGA då deras support är katastrof. Någon som har haft strul med kort från ASUS, jag vet att de gör serviceärenden direkt hem till kund vid vissa dyrare produkter, någon som vet om det gäller grafikkort också?!

All feedback uppskattas.
Tack på förhand!

grafikkortet har du väl köpt av en återförsäljare ?

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
Yes, skickat tillbaka det till återförsäljaren som en DOA. Jag provade dock att använda EVGA´s support då jag hört mycket positivt om den men detta var verkligen en besvikelse.

Permalänk
Medlem

fick mitt EVGA 1080 sc, och det är bland de tystaste korten jag haft tror jag, och inget whine heller...

Permalänk
Testpilot

Har två stycken Asus Strix 1080 och de låter väldigt lite, snarare mitt nätagg som överröstar dem i coil whine.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett Palit 1080 Super JetStream och har inte hört något coilwhine ifrån det.
Dessutom är kortet väldigt tyst i både idle och load.
Det klart tystaste kortet jag ägt hittills.

Permalänk
Medlem

Mitt Evga GTX 1080 FTW har inget coilwhine, tror du fått ett dåligt ex bara.

Permalänk
Avstängd

Palit Gamerock... Hörs ej

Permalänk
Medlem

Inte lyckats få fram någon på mitt "ASUS GeForce GTX 1080 8GB TURBO (TURBO-GTX1080-8G)" än och då sitter det i en riktig skitlåda.

Permalänk
Avstängd

Har surr på mitt OC 1070 Strix. Hörs bara inne med huvudet i burken dock.

Och kan itne tänka mig 1080 är besparat,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Grönahunden:
Yes, skickat tillbaka det till återförsäljaren som en DOA. Jag provade dock att använda EVGA´s support då jag hört mycket positivt om den men detta var verkligen en besvikelse.

Vad var besvikelsen? Så vitt jag vet så byter de ut kort med extrem coil whine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad var besvikelsen? Så vitt jag vet så byter de ut kort med extrem coil whine?

De accepterar en RMA ja men otroligt dåligt kundbemötande där de skyller ifrån sig och inte erkänner problemet eller att de begått ett misstag. Dessutom följer de inte svensk konsumentlagstiftning utan jag själv måste stå för fraktkostnad till Tyskland. Detta kan jag acceptera vid en vanlig RMA på ett gammalt kort men inte på en DOA, EVGA fattar dock inte vad skillnaden är och när de inte har nått att komma med så ignorerar dom bara. Sista produkten jag köpte från detta oseriösa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

De accepterar en RMA ja men otroligt dåligt kundbemötande där de skyller ifrån sig och inte erkänner problemet eller att de begått ett misstag. Dessutom följer de inte svensk konsumentlagstiftning utan jag själv måste stå för fraktkostnad till Tyskland. Detta kan jag acceptera vid en vanlig RMA på ett gammalt kort men inte på en DOA, EVGA fattar dock inte vad skillnaden är och när de inte har nått att komma med så ignorerar dom bara. Sista produkten jag köpte från detta oseriösa företag.

DOA står vad jag vet för *Dead On Arrival* ditt kort funkar väl fast det tjuter = RMA ?

sen kan det ju vara så att i deras testriggar så är det inget tjut då dom har helt annat moderkort, bios, nätagg osv
innan du skickade iväg grafikkortet så fick du väl ett Kundnummer/RMA-nummer som sen är kopplat till just det grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

De accepterar en RMA ja men otroligt dåligt kundbemötande där de skyller ifrån sig och inte erkänner problemet eller att de begått ett misstag. Dessutom följer de inte svensk konsumentlagstiftning utan jag själv måste stå för fraktkostnad till Tyskland. Detta kan jag acceptera vid en vanlig RMA på ett gammalt kort men inte på en DOA, EVGA fattar dock inte vad skillnaden är och när de inte har nått att komma med så ignorerar dom bara. Sista produkten jag köpte från detta oseriösa företag.

Nu förstår jag inte, begått ett misstag? Nästan alla grafikkort idag lider av spoltjut mer eller mindre, inget som är unikt för EVGA. Hur menar du sen att de inte följer svensk konsumentlagsstiftning? Stämmer att man tyvärr är tvungen att stå för frakten till deras reparationscentral i München. DoA står för Dead on Arrival, vilket ditt kort uppenbarligen inte är så det låter mer som det är du som inte har riktigt koll på det hela?

Jag förstår att du är besviken, men att kalla EVGA för oseriösa och att ha dålig support känns lite märkligt när de erbjuder sig att byta ut ditt grafikkort på studs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu förstår jag inte, begått ett misstag? Nästan alla grafikkort idag lider av spoltjut mer eller mindre, inget som är unikt för EVGA. Hur menar du sen att de inte följer svensk konsumentlagsstiftning? Stämmer att man tyvärr är tvungen att stå för frakten till deras reparationscentral i München. DoA står för Dead on Arrival, vilket ditt kort uppenbarligen inte är så det låter mer som det är du som inte har riktigt koll på det hela?

Jag förstår att du är besviken, men att kalla EVGA för oseriösa och att ha dålig support känns lite märkligt när de erbjuder sig att byta ut ditt grafikkort på studs.

Coil whine på ett kort som kostar 7000+ är något man inte ska acceptera och att nästan alla grafikkort lider av coilwhine är en klar överdrift, kolla bara i tråden här. Enligt svensk lagstiftning så ska säljaren stå för ev kostnader som uppstår vid ett garantiärende som tex frakt. Att EVGA inte följer detta ger mig all rätt att kalla dom oseriösa och att ha bristfällig support. Kortet jag fick lider av extrem coil whine och ojämn prestanda och jag förstår inte hur detta kort gått genom kvalitetskontrollen, detta är en så solklar DOA som det kan bli, undra vem det är som inte har någon koll. Fel på produkt vid leverans = DOA, fel på produkt som uppkommer efter en tids användning = garanti / RMA.

Har du inget bättre att tillföra tråden föreslår jag att du håller dig borta, bara för att de godkänt en RMA behöver inte det betyda att deras support är bra, det handlar om bemötande och att kunna stå för vad man levererar, detta har inte EVGA gjort i detta fall. Skryter man så om sin support och har stickers på sina produkter att man inte ska använda återförsäljaren utan deras support, ja då får man leva upp till detta och visa att man bryr sig om sina kunder. Det gör man inte genom att kräva att man ska skicka saker till Tyskland på egen kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Coil whine på ett kort som kostar 7000+ är något man inte ska acceptera och att nästan alla grafikkort lider av coilwhine är en klar överdrift, kolla bara i tråden här. Enligt svensk lagstiftning så ska säljaren stå för ev kostnader som uppstår vid ett garantiärende som tex frakt. Att EVGA inte följer detta ger mig all rätt att kalla dom oseriösa och att ha bristfällig support. Kortet jag fick lider av extrem coil whine och ojämn prestanda och jag förstår inte hur detta kort gått genom kvalitetskontrollen, detta är en så solklar DOA som det kan bli, undra vem det är som inte har någon koll. Fel på produkt vid leverans = DOA, fel på produkt som uppkommer efter en tids användning = garanti / RMA.

Har du inget bättre att tillföra tråden föreslår jag att du håller dig borta, bara för att de godkänt en RMA behöver inte det betyda att deras support är bra, det handlar om bemötande och att kunna stå för vad man levererar, detta har inte EVGA gjort i detta fall. Skryter man så om sin support och har stickers på sina produkter att man inte ska använda återförsäljaren utan deras support, ja då får man leva upp till detta och visa att man bryr sig om sina kunder. Det gör man inte genom att kräva att man ska skicka saker till Tyskland på egen kostnad.

återigen du har ju köpt kortet från en återförsäljare och inte direkt från EVGA du reklamerar varan dit ?

coilwhine är inget "Fel" utan omständigheterna mellan ditt moderkort, nätagg, CPU & andra komponenter som gör att ditt grafikkort för 7000kr tjuter,

Permalänk
Medlem

Palit Gamerock här och inget ljud alls och då har jag en tyst dator, de få fläktar jag har går på 5 volt och låter knappt på 12 volt.

känns som få kort har coilwhine. tror dock att alla kan få det då de flesta har liknande komponenter... får du ett måndags ex, byt det.

EDIT: som någon skrev så kontrollera att inget annat börjat tjuta av ändrad belastning, tex nät agget. hade att agg som började tjuta när jag satte i ett kraftigare grafik kort, svårt att höra VAD det är som tjuter ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

återigen du har ju köpt kortet från en återförsäljare och inte direkt från EVGA du reklamerar varan dit ?

coilwhine är inget "Fel" utan omständigheterna mellan ditt moderkort, nätagg, CPU & andra komponenter som gör att ditt grafikkort för 7000kr tjuter,

Försök inte inbilla dig något. De kort jag tidigare haft som lidit av coilwhine har låtit likadant oavsett vilken burk de suttit i och jag har provat flera olika. Det där är skitsnack från tillverkarna som du och andra godtrogna fanbois har svalt utan något som helst motstånd.

Nej! Coilwhine är ett fel och jag kommer aldrig godkänna ett kort som ger mig huvudvärk och försämrar min spelupplevelse. Så länge folk accepterar detta kommer inte tillverkarna göra något åt det så det är dags att sätta ned foten som konsument och skicka tillbaka dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Försök inte inbilla dig något. De kort jag tidigare haft som lidit av coilwhine har låtit likadant oavsett vilken burk de suttit i och jag har provat flera olika. Det där är skitsnack från tillverkarna som du och andra godtrogna fanbois har svalt utan något som helst motstånd.

Nej! Coilwhine är ett fel och jag kommer aldrig godkänna ett kort som ger mig huvudvärk och försämrar min spelupplevelse. Så länge folk accepterar detta kommer inte tillverkarna göra något åt det så det är dags att sätta ned foten som konsument och skicka tillbaka dessa kort.

Vart köpte du kortet? För om du köpt de hos en återförsäljare så står ju de för frakt osv. Iallafall i alla mina garanti och reklamations ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Vart köpte du kortet? För om du köpt de hos en återförsäljare så står ju de för frakt osv. Iallafall i alla mina garanti och reklamations ärenden.

Jag vet och jag har redan skickat tillbaka kortet till butik. Men jag trodde det skulle gå både smidigare och snabbare att vända sig direkt till EVGA, så fel jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Försök inte inbilla dig något. De kort jag tidigare haft som lidit av coilwhine har låtit likadant oavsett vilken burk de suttit i och jag har provat flera olika. Det där är skitsnack från tillverkarna som du och andra godtrogna fanbois har svalt utan något som helst motstånd.

Nej! Coilwhine är ett fel och jag kommer aldrig godkänna ett kort som ger mig huvudvärk och försämrar min spelupplevelse. Så länge folk accepterar detta kommer inte tillverkarna göra något åt det så det är dags att sätta ned foten som konsument och skicka tillbaka dessa kort.

vet du Var/hur/varför Coilwhine blir till.. varför vibrerar VRM spolen?
vet du hur ett switchat nätagg fungerar ?
varför tar jag upp ditt nätagg i diskutionen när det "handlar om ditt grafikkort" ?
är det någon skillnad på switchat & linjärt nätagg
om ja säger Backspänning, brus/ripples, hertz. fattar du nånting ?

okej om coilwhine för dig är en fel att den oavsett i vilken dator som det stoppas i så kommer den att tjuta så ser jag det som att du inte vet på riktigt vad coilwhine är för något.

Permalänk
Medlem

Kort Nr2 inköpt och konstaterar att detta också har coilwhine, inte lika illa och ljudet är behagligare men det finns där och irriterar mig. Detta kort är ett Asus 1080 strix, får se om jag kan leva med ljudet eller gör en retur på detta kort med. 3:e gången gillt kanske!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Kort Nr2 inköpt och konstaterar att detta också har coilwhine, inte lika illa och ljudet är behagligare men det finns där och irriterar mig. Detta kort är ett Asus 1080 strix, får se om jag kan leva med ljudet eller gör en retur på detta kort med. 3:e gången gillt kanske!!

Sitter med kortet i sign, inte ett ljud där.

Permalänk

Rekommenderar iaf inte MSI Gaming X, aldrig upplevt värre. coilwhine tidigare.

https://youtu.be/m9c-hBpNKEY

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag inväntar ett Gainward 1080 GLH. Borde komma på onsdag. Får se om jag kommer uppleva något spoltjut. Hoppas verkligen inte det då jag hatar missljud. Fläktljud kan jag leva med men tjut, knorr och vibrationer är sjukt störande.