SD vill lägga sig i spelutveckling

Permalänk
Medlem

SD vill alltså skapa ett institut som är en brygga mellan staten och dataspelsbranschen för att främja nordisk miljö och kultur. För att Sverige i längden ska vara världsledande inom spelutveckling.

Att stimulera utveckling av nordiska spel kommer inte göra att vi blir världsledande inom spelutveckling, oavsett om vi samarbetar med våra nordiska grannar eller ej.

Jag går helt i linje med Dataspelsbranschen, den fria kreativa utvecklingen är det som gör att spelen utvecklas, och att vi därmed kan bli världsledande. Antar att Sverige redan ligger i toppen dock.

Vill SD att Sverige ska bli världsledande, borde de kanske satsa på att införa programmering som ett ämne i skolan eller liknande istället för att främja en viss typ av spel.

Permalänk

Ut i naturen

@anon246659: Det har vi ju Pokemon till för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Exakt! Det innebär ju alltså att det finns en generell Svensk kultur. Finns massvis med negativa generaliseringar man kan göra om Svenskar och våran kultur. Naiva, osociala osv. Åk till USA och kolla hur många som står 20m ifrån varandra när de väntar på bussen t.ex, vilket är typiskt Svenskt att göra. Det beror på att VI HAR OLIKA KULTUR, därmed finns det en Svensk kultur.

Och hur appliceras det till spelindustrin?

Jag ser framför det nagelbitande spelscenariet där vikingar och samer tävlar om att stå mest "svenskt" i busskön. En given internationell succé!

Mer seriöst uttryckt är det mycket fluff i den här typen av förslag. Att tvingas vara kreativ inom strikta ramar är oftast mycket hämmande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förslaget är som att säga att vi vill ge pengar till alla konstnärer som målar porträtt av Jimmie och alla böcker som hyllar SD

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Jag har varit ute på stan och kollat. Jag hittar ingen busshållplats där folk står 20 m från varandra. Hur långt ifrån varandra man står har mer att göra med utrymmet vid busshållplatsen. Du har en uppfattning och verkar att lite desperat leta argument för den.

Skrivet av Defeat^:

Exakt! Det innebär ju alltså att det finns en generell Svensk kultur. Finns massvis med negativa generaliseringar man kan göra om Svenskar och våran kultur. Naiva, osociala osv. Åk till USA och kolla hur många som står 20m ifrån varandra när de väntar på bussen t.ex, vilket är typiskt Svenskt att göra. Det beror på att VI HAR OLIKA KULTUR, därmed finns det en Svensk kultur.

Permalänk
Medlem

Till och med media skriver fel. Det heter dator inte "data"...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Är vel bara att göra en donation till utvecklare av SMITE

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

1. SD vill ge lite extra stöd till spelutvecklare för att göra reklam för Norden. Och..!? Vad är problemet med lite extra reklam för Norden...? Inte för att det spelar nån roll för SD kommer aldrig få igenom en budget om de inte kommer över 50%..

2. Jag fattar inte varför vad vi ska röst på en hög med höginkomsttagare oavsett vad deras parti råkar heta... Demokraturen Sverige vi lever i idag är trasig. Vi röstar på folk som tjabbar med varandra i 4 år.
Vi borde byta politiskt system och ge makten till den stora massan/folket. På detta sättet så kan vi bestämma själva om vi ska ge ekonomiskt stöd till vissa typer av spel. Det verkar ju funka skapligt i t.ex. Schweiz.
Partiet heter Direktdemokraterna...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Och hur appliceras det till spelindustrin?

Ett intressant exempel på där statliga medel används för att uppmärksamma och utbilda är spelet Never Alone ( http://neveralonegame.com/game/ ). Spelet är utvecklat i samarbete med inuiter i Alaska och är som helhet faktiskt riktigt bra med helt ok gameplay och en intressant och gripande berättelse. Det har så klart sålts via alla vanliga kanaler men som jag förstår det, även använts inom undervisning i skolor.

Inte för att det alls har något med den politiska diskussionen i tråden att göra, men jag hade GÄRNA sett ett bra point-n-click äventyr i samisk miljö som nyttjar de sägner och legender som vi andra i sverige sällan hör något om/känner till.

Eller något i klassisk John Bauer-anda med nordiska skogsväsen <3

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är inte jag som talar om svenska värderingar, kinesiska värderingar eller ryska värderingar.

Bevisbördan ligger hos dig och andra som talar om svenska kulturer och värderingar.

Har sett arbetsmoral och ärlighet som några förslag men det är knappast något jag anser som endast svenska värderingar.

Du missar helt poängen. Som sagt tidigare så finns där inte en enda enskild värdering som vi är unika med, det är alla våra värderingar som tex jämlikhet, fri sjukvård, fri skola, arbetsmoral(viket jag tycker att vi har för lite av), ärlighet samt även jämlikhet mellan de sexuella läggningarna som finns som bildar svenska värderingar. Det som gör oss till Svenskar är vårt geografiska läge, historia samt medborgarskap (där finns andra också givetvis). Det är våra värderingar som land och folk som bildar summan av De svenska värderingarna. Vår kultur baseras tungt på både kristendomen samt asatron och vår historia. Vi är tex världsberömda för vår design (och i större drag den skandinaviska designen som vi mest delar med Norge), att vi har varit vikingar en gång i tiden, etc etc.

Kultur är inte bara en del av vårt förflutna utan skapas också aktivt av oss idag. Tittar man på målningar och konstverk så finns där ofta en röd tråd eller ett visuellt spektrum som gör att man kan härleda verket till en Svensk eller skandinavisk konstnär, samma sak med musik, teater, böcker, filmer etc etc.

Det är vi som människor som skapar vår kultur och vidhåller våra värderingar, så absolut har vi en kultur och starka värderingar som vi kämpar för att hålla fast vid och föra framåt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

Du missar helt poängen. Som sagt tidigare så finns där inte en enda enskild värdering som vi är unika med, det är alla våra värderingar som tex jämlikhet, fri sjukvård, fri skola, arbetsmoral(viket jag tycker att vi har för lite av), ärlighet samt även jämlikhet mellan de sexuella läggningarna som finns som bildar svenska värderingar. Det som gör oss till Svenskar är vårt geografiska läge, historia samt medborgarskap (där finns andra också givetvis). Det är våra värderingar som land och folk som bildar summan av De svenska värderingarna. Vår kultur baseras tungt på både kristendomen samt asatron och vår historia. Vi är tex världsberömda för vår design (och i större drag den skandinaviska designen som vi mest delar med Norge), att vi har varit vikingar en gång i tiden, etc etc.

Kultur är inte bara en del av vårt förflutna utan skapas också aktivt av oss idag. Tittar man på målningar och konstverk så finns där ofta en röd tråd eller ett visuellt spektrum som gör att man kan härleda verket till en Svensk eller skandinavisk konstnär, samma sak med musik, teater, böcker, filmer etc etc.

Det är vi som människor som skapar vår kultur och vidhåller våra värderingar, så absolut har vi en kultur och starka värderingar som vi kämpar för att hålla fast vid och föra framåt.

Jag missar inte poängen om vad ni menar, vad jag menar är att det är en alldeles förenklad bild av hur verkligheten ser ut.
Och jag är inget fan utav nerkortade versioner som kan misstolkas på ett eller annat sätt och det var just därför jag frågade de som tog upp att "alla vet vad svensk kultur och värderingar är" att lista upp det vilket visade sig vara svårare än vad de trodde.

Tro mig jag har också hört alla möjliga sorters värderingar men jag delar inte uppfattningen om att "de flesta" svenskar går att dra över denna kant, och oftast är det de positiva sakerna man får höra om vilket inte är ovanligt då människor har en tendens till använda sig utav konfirmeringsbias och så även jag men försöker komma ifrån det så mycket jag kan.

Men om vi ska tillbaka till huvudämnet så försöker ju SD på alla sätt att INTE ena de olika kulturerna även om de skriver det, utan mer att förstärka en s.k. "svensk" kultur och på det sättet minska övriga kulturer som finns och absorbera folk in till den kultur som SD stödjer.

Inte för att jag vet hur de ska lyckas med detta men jag ser helst inte att skattepengarna går till ett ändamål som garanterat kommer att misslyckas.

De vill tillbaka till en tid som redan gått förbi och detta blir väldigt svårt att uppnå om man nu inte gör som t ex Hitler gjorde i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ni kan läsa detta här http://m3.idg.se/2.1022/1.667043/dataspelsbranschen-tar-avsta...

Vad tycker ni? Är det rätt eller fel?

Det där är ju helt efterblivet. Det skulle bli väldigt allvarligt om enskilda partier/regeringar lade sig i innehåll i underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alla bra av dessa klarar sig utan kulturbidrag, det är bara skiten som får bidragen. .

Det finns mycket som man har svårt utan att ta del av, men på vilket sätt detta ska vara en fråga för politikerna och varför de ska få skattepengar är inte lika självklar.
Som kultur som: datorspel, graffiti och andra kulturutövningar. Vad tusan har det med mina hårt inbetalda skattepengar att göra? Detsamma gäller andra kulturer/sekter som religioner.

Jag förstår vad du menar, men det finns kulturella uttryck som inte gör sig kommersiellt, t.ex. smalare litteratur eller film. Det kan vara t.ex. lyrik och dramatik. De har inte tillräckligt stor publik eller så drar de inte in tillräckligt mycket pengar. Folk kan ändå hålla på, men de måste jobba med annat för att försörja sig. Men stöd kan de jobba heltid istället. Det sänder signalen att kulturell utövning är viktigt, vad det än är. Jag måste understryka att det då handlar om professionella konstnärer som personligen investerat i att utbilda sig.

Två gånger om året får alla folkbibliotek stora lådor med böcker från kulturrådet (dvs staten). Det är böcker som ges ut med litteraturstöd. Det behöver inte vara smal skönlitteratur, som t.ex. lyrik, utan det kan vara facklitteratur av olika slag. En av böckerna jag fastnade för som kom nu sist var en bok som heter "Det mörka nätet" och som handlar om Internet. Tanken med kulturstödsböckerna är att små bibliotek ska kunna ha råd att tillhandahålla böcker som annars inte efterfrågas lika mycket.
På biblioteken är man ibland måttligt intresserad av dessa böcker eftersom det innebär jobb att lägga in böcker som (nästan) ingen lånar. Men det är folkbibliotekets uppdrag att tillhandahålla annat än bara deckare, ljudböcker, kokböcker och annat lättsmält.

Denna slags kulturpolitik divideras det om fram och tillbaka. Frågor om vad som är "fin" litteratur och varför den är "bättre" än deckare är en frågor som jag inte orkar gå in på här. Som litteraturvetare har jag flera svar på det.

Har denna kultur då ett existensberättigande? Det beror på vem man frågar.

Det var någon som skrev ett inlägg här i tråden om att man borde ta bort allt stöd, t.ex. presstöd, bidrag till föreningar m.m. Istället borde folk få mer över efter löning och har då råd att köpa tidningar, donera till föreningar m.m. Den synen kan jag förstå. Men jag tycker också att man måste fråga sig, varför får föreningar stöd? Varför får tidningar på landsbygden pengar? Det är för att man anser att folk borde engagera sig, starta föreningar och göra nytta. Att det är bra att skapa incitament för det. Och att det är viktigt att det finns journalistik som bevakar vad som händer på landsbygden. Grävande journalistik som kan undersöka om kommunpolitikerna gör sitt jobb t.ex.

Kan exemplifiera med vår LAN-förening. Vi fick precis 2000:- i introduktionsbidrag. Vi kan få investeringspengar, t.ex. om vi köper nätverksutrustning så kan vi få 75% av det betalt. Det innebär för oss att vi kan ha gratis medlemsavgift och att vi kan köpa ett gäng switchar så att vi slipper hyra det. Syftet med föreningen är att vi kan arrangera LAN och slippa redovisa moms på inträdet eller på kaffe och annat som vi kan sälja - genom att besökarna blir medlemmar. Utan större byråkratisk ansträngning kan vi arrangera LAN som skapar en vettig fritidssysselsättning för kommunens ungdomar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Skattepengar borde över huvud taget inte spenderas på kultur. Vill man ägna sig åt "kultur" kan man gott pröjsa för det själv eller se till att tjäna pengar på det. Skattepengar ska gå till välfärd och allmännyttiga projekt, inte nöjen.

Ska någon form av kultur främjas så är det väl dock den svenska.

Har dessutom väldigt svårt att ta en organisation vid namn "dataspelsbranschen" på allvar.

Skrivet av Cooling23:

Till och med media skriver fel. Det heter dator inte "data"...

Hänvisar till detta snart 10 år gamla resonemang till varför branschen har valt att kalla sig Dataspel.

http://www.dataspelsbranschen.se/blogg/2008/4/16/dataspel-ell...

TL;DR

Citat:

Dataspel är alltså det ord vi använder för alla typer av digital spel som inte främst handlar om att vinna eller förlora pengar. Därunder finns grupper som TV-spel (konsolspel för de initierade), mobilspel och datorspel – vilket i sin tur kan delas in i Windows-spel, Mac-spel, Linux-spel, hybrider och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag missar inte poängen om vad ni menar, vad jag menar är att det är en alldeles förenklad bild av hur verkligheten ser ut.
Och jag är inget fan utav nerkortade versioner som kan misstolkas på ett eller annat sätt och det var just därför jag frågade de som tog upp att "alla vet vad svensk kultur och värderingar är" att lista upp det vilket visade sig vara svårare än vad de trodde.

Tro mig jag har också hört alla möjliga sorters värderingar men jag delar inte uppfattningen om att "de flesta" svenskar går att dra över denna kant, och oftast är det de positiva sakerna man får höra om vilket inte är ovanligt då människor har en tendens till använda sig utav konfirmeringsbias och så även jag men försöker komma ifrån det så mycket jag kan.

Men om vi ska tillbaka till huvudämnet så försöker ju SD på alla sätt att INTE ena de olika kulturerna även om de skriver det, utan mer att förstärka en s.k. "svensk" kultur och på det sättet minska övriga kulturer som finns och absorbera folk in till den kultur som SD stödjer.

Inte för att jag vet hur de ska lyckas med detta men jag ser helst inte att skattepengarna går till ett ändamål som garanterat kommer att misslyckas.

De vill tillbaka till en tid som redan gått förbi och detta blir väldigt svårt att uppnå om man nu inte gör som t ex Hitler gjorde i Tyskland.

Okej, då är jag mer på banan.

Jag håller helt med om det du skriver ang SD. Problemet är att ett land blir starkare om alla känner en gemenskap till landet och dess invånare och som en del av det man arbetar för, inte som det SD vill trumma på som tyvärr bara skapar klyftor och segregering. Kolla bara på England där människor från hela världen hjälper till och gör landet både bättre, roligare, rikare och starkare.

Jag har själv rest runt i världen och älskar att möta nya människor, kulturer och smaker. Därför tycker jag också att vi ska arbeta för att integrera människorna som kommer hit så att dem känner att dem är en del av vårt samhälle, stolta över att leva här och glada att kalla sig för svenskar! Världen går som sagt framåt, nya saker kommer och det som inte funkar försvinner. Givetvis är jag stolt över vår vackra nationalsång, vårt brödraskap med Norge, Danmark och Finland, tycker att vår natur är oerhört vacker, gillar språket och är glad att se människor som jag kan relatera till. Detta kommer inte att försvinna bara för att vi får en högre procent människor från ett annat land! Det funkade med Finnarna när dem kom och du skulle ha hört vilket gapskrik det var då!

Tillbaka till spåret:

Så att SD (som har bevisat gång på gång att dem hellre hade startat ett raskrig än att faktiskt välkomna människor) skulle vilja stödja spelutvecklingen för att främja norden och forna seder, är bara löjligt. Alla vet redan att det är just norden som är känt för vikingar och asatron. Sverige är välkänt för våra artister, konst och design. Inget skulle kunna vinnas med att blanda in politik i något vi redan gör förbannat bra! Dice, någon?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Det där är ju helt efterblivet. Det skulle bli väldigt allvarligt om enskilda partier/regeringar lade sig i innehåll i underhållning.

Jo jag tycker det är vrickat.. Jag undrar, vad för sorts spel vill dom satsa på? visa vår kultur om hur vi svenskar hoppar runt i ring och sjunger små grodorna små grodorna är lustiga att se, och dricker snaps och sjunger barnvisor. Det är pinsamt..

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg för att det återigen drog iväg 100% off-topic. Inläggen ska ha med trådens ämne att göra, se § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg radera ***

Jag har raderat en rad med inlägg därför att dessa återigen drog iväg på ett sidospår. Ska vi försöka en gång till? Tyvärr måste jag meddela att om ni inte håller er till ämnet efter detta blir det tvunget att låsa tråden.

/KimTjik