Uppsats om Raspberry Pi 3, behöver hjälp med två frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Uppsats om Raspberry Pi 3, behöver hjälp med två frågor.

Hej!

Jag går i Datorteknik 1A och just nu håller vi på att skriva om Raspberry Pi's och datorsystem, det är två frågor jag behöver hjälp med.

Gränssnitt (portar)
Eventuell miljöpåverkan

På dessa två frågor vet jag inte vad jag ska skriva. Vi ska förklara både generellt sett om både Gränssnitt (portar) och eventuell miljöpåverkan men också om just Raspberry Pi'n.

Jag antar att på eventuell miljöpåverkan ska vi skriva om vad delarna kan ha på skada på miljön ifall man slänger iväg dom och hur man ska göra för att slänga iväg de på bästa sätt?

Skulle upskatta hjälp, tack!

/John

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av john1080:

Hej!

Jag går i Datorteknik 1A och just nu håller vi på att skriva om Raspberry Pi's och datorsystem, det är två frågor jag behöver hjälp med.

Gränssnitt (portar)
Eventuell miljöpåverkan

På dessa två frågor vet jag inte vad jag ska skriva. Vi ska förklara både generellt sett om både Gränssnitt (portar) och eventuell miljöpåverkan men också om just Raspberry Pi'n.

Jag antar att på eventuell miljöpåverkan ska vi skriva om vad delarna kan ha på skada på miljön ifall man slänger iväg dom och hur man ska göra för att slänga iväg de på bästa sätt?

Skulle upskatta hjälp, tack!

/John

För inte så många år sedan innehöll elektronik en hel del skit, framför allt bly, som inte alls var nyttigt för vare sig människa eller miljö. Sedan ungefär 10 år finns det en europeisk lagstiftning på området, RoHS (Reduction of Hazarduous Substances) samt WEEE (Waste Electric and Electronic Equipment). RoHS innebär bland annat att det numera är förbjudet att använda bly i lödtenn och komponenter, något som initialt ställde till det för tillverkarna men som de tvingats anpassa sig till.

Därmed inte sagt att elektronik är utan miljöpåverkan, det finns mycket skrivet om sk konfliktmineraler som orsakar stor miljöpåverkan vid brytningen.

Om RoHS handlar om tillverkning så handlar WEEE om återvinning. Direktivet kräver bland annat att det finns ett ordnat återvinningsystem för el-avfall och att det skall vara kostnadsfritt för konsumenterna. I Sverige har man ordnat detta genom att inrätta en fond som importörer och tillverkare betalar till. För att återvinningen skall fungera är det viktigt att vi konsumenter slänger vårt el-avfall på rätt ställe på ÅVC och inte i hushållsavfallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.