Får högre hastighet med VPN än utan

Permalänk
Medlem

Får högre hastighet med VPN än utan

Jag har idag ett 250/50 bredband från Bredbandsbolaget som går via antennuttaget. Enligt bredbandskollen får jag i vanliga fall ganska precis 250/50 med 11 ms, vilket jag är mycket nöjd med. Nu till det lite underliga. När jag sätter på OVPN så ändras siffrorna markant. Ikväll mäter jag 130/150 med 11 ms vid flera tillfällen. Precis nu när jag skrev detta åkte den ner till 130/50. Men vad beror dessa underliga siffror på? Något fel i mätningen eller kringgår man Bredbandsbolagets restriktioner på något sätt?

Tack på förhand!

//Joakim

Permalänk
Medlem

Att du surfar via en VPN innebär (som jag förstått det) att din nätverkstrafik går via någon annan nod någonstans ute på internet. Denna nod sitter då alltså inte på din internetuppkoppling och har följdaktligen inte nödvändigtvis samma hastighetsbegränsningar upp och ner som du. Bredbandskollen mäter troligen mot din VPN istället för mot dig när du surfar via VPN'en och därför skiljer sig siffrorna jämfört med när du surfar "ohemligt".

Permalänk
Medlem

Det kan vara det som Dracc säger men det kan även vara pga att linan du har klarar mer men din ISP kör olika "traffic shaping" som stryper trafiken, när du krypterar trafiken så får sådana program ofta mer problem att veta exakt hur den ska forma trafiken till och från dig vilket gör att mer data kan slinka igenom.