Hjälp med skoluppgift - Datorkommunikation.

Permalänk
Medlem

Hjälp med skoluppgift - Datorkommunikation.

Hej!
Jag läser kursen Dator- och Nätverksteknik och i denna kursen fick jag en uppgift som jag inte riktigt kommer igång med.
Såhär ser uppgiften ut:

Uppgift 1: En resa från dator A till dator B

Detta är en uppgift man kan göra rätt kvickt, eller lägga mycket tid på. För de högre betygen krävs så klart en betydligt mer genomarbetad redovisning med djupare teoretiska studier.

Förutsättningen är att ni sitter vid en dator (dator A) och surfar på nätet. Ni snubblar på en bild (.jpg) som ni laddar hem. Denna bild ligger då på någon server (dator B) på valfri ort och land.

Ni ska nu beskriva vad som händer bakom kulisserna och hur denna bild kan visas på din dator. Rita gärna bilder för att beskriva.

Här kan man själv alltså lägga ribban hur "djupt" man vill gå men följande saker bör minst behandlas:

  • IP-adresser

  • Routing

  • TCP/IP stacken

  • Portar

  • Handskakning

  • Involverad utrustning

SLUT

Innehållet i just detta momentet av kursen har handlat en hel del om OSI-modellen, protokoll så som TCP, etc. All hjälp uppskattas!

- Razew

Permalänk
Medlem

Vad är problemet då?
Står ju klart och tydligt vad uppgiften ska innehålla.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Moderator
Moderator

Att fråga om hjälp och tips om man kört fast någonstans är rimligt men "gör min läxa!" har ingen plats här.

*Tråd låst.*

Citat:

§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.