Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Tips om platta/plåt för 43% bräda?

Någon som har tips om någon brytar-platta som hyfsat enkelt kan moddas (dvs kapas/borras/punchas/dremlas) till en 43-47%-ish variant?

i.e. Min personliga åsikt är att 40%-brädorna är ett trevligt koncept (för "rätt" applikation, typiskt "resetangentbord" eller för att koppla mot Surfplatta via OTG).

Men att de befintliga "40% standard-varianterna" är dåligt anpassade för 28-bokstavs alfabet/språk. Visst skulle man kunna lägga "Z" på ett lager istället, alternativt lägga åäö på lager, men känns som aningens icke-optimalt.

Har letat efter en PCB med lämplig layout, men gett upp och: Så jag tänkte att det borde gå att ta en "vanlig" 60%-plåt och "modda den" för att sedan handvira en 43-45%-ish som är bättre anpassad för nordbor.

De vanliga 60%-plåtarna har ju nackdelen att de vanligtvis har för stora/långa "modifiers" så åter grundfrågan:

Någon som sett, eller kan tipsa om, en lämplig brytarplåt med möjlighet till hyfsat små "modifiers/spb" (1U-4U)?

Rubrik
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Varför inte bara köra på en Planck med bokstäver hela vägen ut till höger?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Felion1337: Var bor du någonstans? Jag går lite i samma tankar som du gör. Tanken är att göra en delad "planck"-variant som eventuellt har en F-rad. Jag gjorde en 6x4-layout och skickade till en plåtfirma här i Täby (strax norr om Stockholm). Jag fick sedan en offert att det skulle kosta 169kr/del + 350kr i programmeringskostnad. Jag misstänker att programmeringskostnaden är detsamma om man skulle göra 2-6 delar istället ändå. Det här var räknat på aluminium. Jag är nyfiken på om vi skulle göra något ihop! Dels för att få ner kostnaden för platen något och dels för att jag aldrig hand-wireat något själv men är nyfiken på att testa!

Så, hur går tankarna?

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Nigilius: Jo, klart man kan göra det, men då får jag "Backspace" på (subjektivt) "fel" ställe. Därav min fundering till 40%/Plank/TheVan/etc. plus en kolumn. Det är ju i detta fallet (för min del) samma resonemang kring Plancken som för JD40.

@Syre:
Hmmm, lokal plåt/mekfirma var ju rätt billigt. Var det priset med .DWG-fil eller med "måttsatt pappersritnings-variant"? Inklusive mtrl-/råämneskostnad?

Jag har egentligen inte kommit så långt i mina funderingar.

Det är bara att när jag tröttnat på det dagliga Tangentbordsporrsurfandet och sitter och leker med KBL-editorn så tänker jag alltid att det blir "nästan bra", men det hade varit trevligt med en kolumn till för att få åäö i grundlagret på "rätt" plats, samtidigt som jag har BS, 3-4 grundskiljetecken, pilar och Enter på "bra" ställen. Man får det fungerande: Men inte riktigt lika optimerat som det är för 25 bokstavsalfabetet (av lättförklarliga skäl).

Och sen blev jag sugen på att handvira något eget, så man kan säga med hyfsat rent samvete att man "gjort tangentbordet själv" (även om det såklart fortfarande inte är sant: Jag har inga planer på att börja tillverka brytare, kabel eller starta en kiselgruva och bygga renrum och dopa kisel)

Att löda och montera ihop ett Kit med färdiga PCB (och ev. plate), chassi, LED, Keycaps och brytare är ju knappt att göra det själv: det är ju mer som att montera ihop en Billy-bokhylla från IKEA.

Kortare sagt: Västkusten och och tankarna har precis börjat snurra. Men samordning är alltid trevligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Felion1337: Jag gjorde en ritning på Swill-KB och skickade en dxf-fil till plåtfirman. Priset är för 2st 6x4-plates i aluminium som är runt 2-3mm tjocka.

Jag har väl inte heller tänkt så långt mer än att jag vill ha något liknande en 60% split eller något liknande. Eventuellt en rak 40%-split med rum för åäö.

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10