Alla EU-medlemmar måste införa euro 2020

Permalänk
Medlem

Alla EU-medlemmar måste införa euro 2020

Hej!

Jag har hört ett flertal gånger att alla EU-medlemmar måste införa euro senast 2020. Sverige undviker ju euron genom att inte uppfylla kraven, genom att inte låsa valutakursen till euron. Kan någon som har bättre koll (eller bättre google-skills) än mig förklara om Sverige kommer att tvingas byta valuta ändå 2020 eller om inget kommer att ändras i princip.

En följdfråga är också att om vi tvingas byta, varför gå igenom alla kostnader som de nya sedlarna och mynten innebär om de ändå bara kommer gälla i 4-5 år?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Står väl mer eller mindre i Lissabonfördraget att vi ska byta, och det har ju gått igenom i riksdagen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Var har du hört detta?
Har väldigt svårt att vi skulle byta ut våra sedlar och mynt och kostnaderna det medför om vi ändå tvingas byta till euron inom 4 år. Så dum är inte ens vår riksbank.

Har vi infört ERM2?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Noll chans att svenska folket tillåter detta.

Permalänk
Medlem

Att vi precis bytt sedlar är för mig nog för att ta för givet att vi inte kommer tvingas byta till Euro om 4 år.

Permalänk
Medlem

Har hört det talas om bara, den enda källan jag sett är från 2014 http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/10935617/After-2...
men jag tycker att artikeln är svårläst pga att de ordbajsar fram massa annan fakta och inget konkret om "lagen" som säger att det ska vara så.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Att vi precis bytt sedlar är för mig nog för att ta för givet att vi inte kommer tvingas byta till Euro om 4 år.

Kanske är kortare livslängd på de nya

5kronan som ska upphöra nästa år är ju sedan vad? 1970 talet, finns ju de som är sällsynta från 73 vill jag minnas som fortfarande är giltiga. Samma med enkronor som har mer silvervärde, men är helt giltiga som mynt än idag.

Om de nu ska byta detta och sen byta det igen om 3-4 år... snacka om slöseri.

Permalänk

"En anledning till att Sverige inte har euron som valuta är också resultatet av den svenska folkomröstningen om euron i september 2003. En majoritet (55,9 procent) av de som röstade ville då inte att Sverige skulle införa euron som valuta.

Inför folkomröstningen enades de svenska politikerna om att de skulle respektera resultatet i folkomröstningen. Det innebär att Sverige i dagsläget inte heller strävar efter att uppfylla de krav som EU ställer på ett land som ska införa euron.

Resultatet av folkomröstningen innebär alltså att Sverige fortfarande har kronan som officiell valuta. Sveriges riksbank bestämmer över den svenska penningpolitiken.

Det är de politiska partierna som väljer om de vill driva frågan att Sverige ska införa euron. Idag finns inga datum för en ny folkomröstning om euron"

I november 2015 svarade cirka 75 procent att de skulle rösta nej till euron om det vore folkomröstning.

http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/Sverige-sa-nej-til...

Permalänk
Medlem

Mycket kort är svaret "nej, vi måste inte införa euron 2020".

Lite längre så kan man säga att det finns en massa rykten om EU och vad de gör och vad de planerar att tvinga på folk. Ibland är det rent hittepå, ibland har det sin grund i ett förslag eller någon sorts opinionsbildning. Gör det lätt för dig och tänk inte på EU som något ondsint överstatligt som kan tvinga stater att göra saker. EU är en frihandelszon och bestämmelser och förslag från EU handlar allt som oftast om frihandel. När EU "bestämmer" definitioner på grödor eller handelsvaror (det blev hallå i Sverige om att våra jordgubbar inte var jordgubbar för 20 år sen) så gör de det inte för att vara elaka eller för att de tycker om att bestämma, utan för att marknaden kräver standardisering. En handlare i Spanien behöver kunna veta vad han köper från Tyskland och därför standardiserar man handelsvaror. Ibland blir det inte perfekt, men det är motivationen till att göra så.

På samma sätt är EMU och euron ett sätt att standardisera valutan som handel förs med, i syfte att underlätta handel. Du eller någon annan kanske inte vill det, av vilka skäl som helst, och då är det så. EU kan inte tvinga en stat att göra något alls. De flesta beslut i EU fattas via konsensus. Det är vad som skapar den där tröga ineffektiva känslan du får när du läser om saker som händer i EU. Det är en massa snack och inget blir gjort. Det är oftast för att alla måste vara överens innan man bestämmer något. Det är å andra sidan också det som gör att du kan känna dig trygg med att Sverige som land knappast blir överkört och tvingas göra något som vi inte vill.

Sammanfattningsvis är vi ett självbestämmande land och vi är med i EU för att vi väljer att vara med i EU, för att vi vill vara en del i den europeiska frihandelszonen. Om det skulle förändras så kan man sluta vara med i EU. Allt är helt upp till oss.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Proffsmoddare

Efter brexit så vill de väl sätta fotboja (EMU) på så många länder som möjligt innan de hinner rösta om att gå ur.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Det stämmer att alla eu-länder utom Danmark och Storbritannien har förbundit sig till att gå med i euron men detta gäller först när de uppfyller vissa kriterier som finns lagstadgade i Art.14 i Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt(FEUF). Det finns ingen lagstadgad tidsfrist inom vilken eu-länder måste ansluta sig till euron. Det huvudsakliga syftet är att se till att de som ansluter sig till Euron är stabila ekonomier. Det rör sig om att man under en period måste:

1) hålla inflationen inom vissa nivåer
2) inte ha för hög statsskuld
3) räntan på långfristiga statsobligationer ska vara inom ett visst spann.
4) Den nationella valutan ska ha varit ansluten till Europeiska växelkursmekanismen(ERM-2) i minst två år utan större påfrestningar.

Den fjärde punkten är frivillig och skulle kräva beslut av åtminstone riksdagen. Sverige har valt att inte knyta SEK till EURO så därför uppfyller vi inte detta kriteriet. För övrigt tror jag inte att vi uppfyllde inflationsmålet(1) vid senaste kollen heller.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Krävs grundlagsändringar för att införa Euron. Det är bara svenska folket genom riksdagen som kan ändra grundlagen, antingen genom 3/4-dels majoritet eller två majoritetsbeslut med val emellan. Fram till dess fortsätter världens äldsta centralbank att existera och ha kronan som valuta. Det är underförstått att Sverige inte kommer gå med i ERM-II och därför inte uppfyller kriterierna. Liberalerna tycks ha släppt frågan. De tyckte tidigare att man i princip kunde införa Euron utan hänsyn till regeringsformen/grundlagen. Att få med 75% av riksdagen idag – minst 175 röster för – blir svårt. Utan ny folkomröstning tar de knappast sånt beslut. Penningpolitik är bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att få med 75% av riksdagen idag – minst 175 röster för – blir svårt. Utan ny folkomröstning tar de knappast sånt beslut. Penningpolitik är bra att ha.

175 röster motsvarar inte 75% mig veterligen. Är det inte 349 ledamöter i riksdagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

175 röster motsvarar inte 75% mig veterligen. Är det inte 349 ledamöter i riksdagen?

Ja, 349 ledamöter sitter i riksdagen. Anledningen till att det är 349 och inte 348, 350 eller annat jämnt antal är för minska risken vid omröstningar till 50% ja och 50% nej. Med ett udda antal blir den risken ganska liten, men helt omöjligt är det ju inte.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

175 röster motsvarar inte 75% mig veterligen. Är det inte 349 ledamöter i riksdagen?

Hälften av riksdagens ledamöter måste rösta för samtidigt som tre fjärdedelar av de närvarande som röstar måste rösta för förslaget, så minimum för att det ska gå igenom med tre fjärdedels majoritet är t.ex. att 236 deltar i omröstningen och att minst 177 av dem röstar för. Är det bara säg 200 närvarande/röstande ledamöter och 87% som röstar för kan de inte rösta igenom en grundlagsändring med tre fjärdedels majoritet, och det är ovanligt att alla ledamöter deltar i omröstningar eller vanligt att de avstår att rösta. Flera viktiga beslut som tagits sista åren har exempelvis inte 175 röster för förslaget. Enkla majoritetsbeslut handlar om att tillräckligt många inte röstat emot ett förslag. De som avstår eller inte är närvarande räknas inte in i en enkel majoritet. Märk väl att jag inte sade något om att alla riksdagsledamöter måste rösta...

Permalänk
Medlem

Det är felaktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Noll chans att svenska folket tillåter detta.

En befolkning som accepterar stenkastning och brandbomber mot brandkår och ambulans har nog inga problem alls att införa euro!

Permalänk
Medlem

Here we go again: http://www.gp.se/nyheter/sverige/eu-vill-tvinga-sverige-att-i...
Tänkte fortsätta på samma tråd i stället för att skapa en ny.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag tror ej på Euro. Riksbanken sa ju att de planerar "e-krona" för sedlar och mynt används lite i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag tror ej på Euro. Riksbanken sa ju att de planerar "e-krona" för sedlar och mynt används lite i Sverige.

Really? Ha! Men trycka nya pengar för att de är "säkrare" (och sen förfalskas snabbt i alla fall) är då värt? Kontanter tror jag dock är viktigt att ha kvar i ett samhälle, framförallt där alla vi paranoida intresserade av datalogi frodas.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Släng ut Grekland bara så är jag på. Underlättar enormt när man reser.

Permalänk
Avstängd

Vore fanemig på tiden att vår tusenfalt FÖREBANNADE krona dör, jag kommer INTE att sakna den, synd bara att det inte skett långt tidigare så hade man sluppit skiten med kronan nu...

Kronan har bara varit en stor kostnad och ett hinder både för mig privat och för min verksamhet.

Edit, tyvärr tror jag inte att detta sker inom överskådlig tid i nuläget.

Jag har enbart förbannat och svurit åt den svenska kronan långt innan detta år ens började...
Jag skall högtidligt, symboliskt bränna upp alla småpengar jag eventuellt har kvar i kontanter då den dagen sker, kommer att kännas så djäkla bra att se dem brinna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Really? Ha! Men trycka nya pengar för att de är "säkrare" (och sen förfalskas snabbt i alla fall) är då värt? Kontanter tror jag dock är viktigt att ha kvar i ett samhälle, framförallt där alla vi paranoida intresserade av datalogi frodas.

E-kronan kommer vara som ett komplement.
Den kommer inte ersätta sedlarna/mynt.
http://www.riksbank.se/sv/Finansiell-stabilitet/Betalningar/B...

Permalänk

Med tanke på att det inte går så bra för euro just nu, så tror jag att riksbanken aldrig skulle gå med på det, samt så är ju folket ganska mycket emot det.

Permalänk
Avstängd

-92 hade det varit en urdålig ide, men år 2016 skulle de skickat den dit pepparn växte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Vore fanemig på tiden att vår tusenfalt FÖREBANNADE krona dör, jag kommer INTE att sakna den, synd bara att det inte skett långt tidigare så hade man sluppit skiten med kronan nu...

Kronan har bara varit en stor kostnad och ett hinder både för mig privat och för min verksamhet.

Edit, tyvärr tror jag inte att detta sker inom överskådlig tid i nuläget.

Jag har enbart förbannat och svurit åt den svenska kronan långt innan detta år ens började...
Jag skall högtidligt, symboliskt bränna upp alla småpengar jag eventuellt har kvar i kontanter då den dagen sker, kommer att kännas så djäkla bra att se dem brinna.

Du vet att euro ligger dåligt till va? https://sv.wikipedia.org/wiki/Eurokrisen

Sedan att införa ett Euro-tvång i EU skulle först kräva att de inför ett tvång att gå med i ERM II, vilket i sin tur skulle kräva en fördragsändring. EU-fördragen kan bara ändras om alla EU:s regeringar och nationella parlament går med på ändringen. Riksdagen kommer alltså få rösta om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vore fanemig på tiden att vår tusenfalt FÖREBANNADE krona dör, jag kommer INTE att sakna den, synd bara att det inte skett långt tidigare så hade man sluppit skiten med kronan nu...

Kronan har bara varit en stor kostnad och ett hinder både för mig privat och för min verksamhet.

Edit, tyvärr tror jag inte att detta sker inom överskådlig tid i nuläget.

Jag har enbart förbannat och svurit åt den svenska kronan långt innan detta år ens började...
Jag skall högtidligt, symboliskt bränna upp alla småpengar jag eventuellt har kvar i kontanter då den dagen sker, kommer att kännas så djäkla bra att se dem brinna.

Men troligtvis inte något hinder för övriga ~9999999 i landet. Alls.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

JAG hoppas på lågkonjunktur för Sverige för det tjänar JAG mycket bättre ekonomiskt på, och en kraftig deflation skulle vara att tälja guld med fällkniv för mig.
Är knappast ensam, jo, jobbar man i Norge nu men lever i sverige är det ju alla tiders, jag hade också varit skitglad om jag gjort det, då hade det ju dessutom blivit ca 8% mer i plånboken i dagsläget, men Men, nu skiter vi i det, hursomhaver

så kommer vi troligen INTE att gå över i praktiken de närmsta åren vad jag sett om man undersöker det hela närmare. Det verkar i allafall inte sannolikt som jag ser det.

Så, er oro är knappast befogad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det tidigare beskedet om införandet av euro som valuta gäller; det är inte en fråga om utan när.

EU-kommissionen har dock meddelat att det blivit ett missförstånd; årtalet som har cirkulerat i media, år 2025, är felaktigt eftersom det inte finns någon uttrycklig specifik tidsgräns. Euron skall i framtiden vara införd som valuta över hela EU - "fullbordandet av den ekonomiska och monetära unionen" - och man uppmuntrar alla medlemsstater att fortsätta förberedelserna inför detta. Det handlar om att genomföra diverse harmoniseringar etc så att övergången en dag framgent går som en plätt. Typ.

EU-kommissionen i Sverige: https://ec.europa.eu/sweden/news/20170522-emu_sv
(Det går även att följa EU-kommissionen i Sverige på Twitter, vilket inte är helt dumt om man vill hålla litet koll.)

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Inaktiv

Känns verkligen inte aktuellt med Euro, speciellt när Grekerna inte kan sköta sitt vilket belastar övriga länder men även länder som bara roffar åt sig och inte ger något tillbaks, typ Polen, också finns med.

Det sagt anser jag att bytet av våra sedlar och mynt var jävligt onödigt, de gamla fungerade fint och jag kan inte se något tillfälle i min vardag där 2-kronan eller 200kr sedeln tillför något som inte befintliga valörer redan gjorde. Känslan av att man av någon anledning vill ha in alla de gamla för att ersätta med nytt är svår att skaka av mig.
Krånglet med att göra sig av med de gamla mynten och sedlarna är också något av ett problem, alla tar inte mynt och sedlar, har begränsningar för hur mycket mynt de tar emot. Inte ens banken gör sitt jobb och vill ofta inte hantera pengar, vilket ironiskt nog är deras jävla jobb. Samt att de lägger ner kontor i rasande takt och i sin iver verkar vilja försvinna ur landet, typ Nordea eller vilken bank det nu var.

Enda positiva är väl att det inte kryper i fingrarna (och ögon) när man dessa nya fräscha mynt och sedlar. De gamla var ofta väldigt slitna och fula. Vilket faller ganska platt då jag ändå handlar med kort 99% av tiden.

Euro? Nej tack, då ser jag hellre att vi tar dollar eller någon annan valuta istället. Euro-länderna har förstört sin valuta så som jag ser det och Sverige ska inte åter stå för deras misstag.