Google Pixel kan dröja i Norden

Permalänk
Melding Plague

Google Pixel kan dröja i Norden

När Google lanserade sin telefon Pixel saknades bland annat Sverige bland lanseringsländerna. Nya uppgifter tyder på att svenska kunder kan få vänta länge att modellen blir tillgänglig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är som vanligt då, med andra ord

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte bara stänga av Google Assistant då för de nordiska länderna om den inte fungerar där så folk ändå kan köpa mobilen de som vill det? Om det nu är så att det är därför de inte kan/vill sälja den i norden ännu?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Saknad av ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Varför kan de inte bara stänga av Google Assistant då för de nordiska länderna om den inte fungerar där så folk ändå kan köpa mobilen de som vill det? Om det nu är så att det är därför de inte kan/vill sälja den i norden ännu?

Dvs göra som Microsoft med Windows 10, massa reklam för Cortana, och sen släppa Win 10 utan funktionen på en svensk Win 10. Fungerar fortfarande inte mer än ett år senare. Humor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

När Google lanserade sin telefon Pixel saknades bland annat Sverige bland lanseringsländerna. Nya uppgifter tyder på att svenska kunder kan få vänta länge att modellen blir tillgänglig.

Läs hela artikeln här

Fredagsrubrik önskas - Google Pixel kan dröja så in i Norden

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som händer med Nexus i Norden då? Kommer de att fortsätta tillverkas och distribueras på de marknader som inte får Pixel?
Själv tog jag det säkra för det osäkra och köpte 6P igår, riktigt mycket telefon för 4200 kr med 64 GB minne - den känns inte direkt budget så hur en Pixel för mer än 3000 kronor till skall kunna vara SÅ mycket bättre undrar jag iallafall.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är som vanligt då, med andra ord

Jo, jag minns ju t.ex. hur det var med Nexus 7. Gick inte att få tag på, så jag köpte till slut från Bazula eller vad de hette, de som direktimporterade från USA och skickade med en väggpluggsadapter (och tydligen "glömde" betala skatt och sedan konkursade ). Google är kassa på att kränga fysiska produkter (åtminstone utanför USA).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MatsDahlgren:

Frågan är vad som händer med Nexus i Norden då? Kommer de att fortsätta tillverkas och distribueras på de marknader som inte får Pixel?
Själv tog jag det säkra för det osäkra och köpte 6P igår, riktigt mycket telefon för 4200 kr med 64 GB minne - den känns inte direkt budget så hur en Pixel för mer än 3000 kronor till skall kunna vara SÅ mycket bättre undrar jag iallafall.

Google har plockat bort Nexus 5X och 6P från sin svenska butik, så gissningen är att de utgår helt. Finns fortfarande kvar hos andra återförsäljare, men även där lär alla lager ta slut på sikt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ingen större förlust. Google Pixel var ointressant redan innan den lanserades.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Dvs göra som Microsoft med Windows 10, massa reklam för Cortana, och sen släppa Win 10 utan funktionen på en svensk Win 10. Fungerar fortfarande inte mer än ett år senare. Humor.

Hellre det än att inte släppa det alls..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag blev grymt besviken på pixel telefonen priset är för högt samt att den ser ut som en iphone. Om de bara hade kopierat designen av HTC one m8/9 med en bättre kamera skulle jag köpt den på direkten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Saknad av ingen.

  1. Hur kan man ens skiva så, utan att ens sett den, haft den i handen o testat den.

Skrivet av LemonIllusion:

Ingen större förlust. Google Pixel var ointressant redan innan den lanserades.

2. samma svar till dig

Att klanka ner på en produkt, utan att ha testat den själv, är väl bara bra dumt.
Tycker ni inte det själv?

Ni har ju inte ens sett den. Inte testat den! Inte ens sett en unbox

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:
  1. Hur kan man ens skiva så, utan att ens sett den, haft den i handen o testat den.

2. samma svar till dig

Mata inte trollen ... låt dem dö ut istället!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Frågan är vad som händer med Nexus i Norden då? Kommer de att fortsätta tillverkas och distribueras på de marknader som inte får Pixel?
Själv tog jag det säkra för det osäkra och köpte 6P igår, riktigt mycket telefon för 4200 kr med 64 GB minne - den känns inte direkt budget så hur en Pixel för mer än 3000 kronor till skall kunna vara SÅ mycket bättre undrar jag iallafall.

Jag köpte också en till Nexus 6P hos Webhallen för 3390 kr (32 GB ).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Mata inte trollen ... låt dem dö ut istället!

Tack för påminnelsen!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Jag blev grymt besviken på pixel telefonen priset är för högt samt att den ser ut som en iphone. Om de bara hade kopierat designen av HTC one m8/9 med en bättre kamera skulle jag köpt den på direkten

Skickades från m.sweclockers.com

Varför lägga så mycket pengar på en telefon när man kan få nästan lika med samma prestanda men hälften av priset? Google har ju ändå ingen bra uppdateringshistorik med sina Nexus telefoner, dock måste jag tillägga att de har det bästa av alla tillverkare men långt ifrån vad Apple ger sina.

Skrivet av skog1s:
  1. Hur kan man ens skiva så, utan att ens sett den, haft den i handen o testat den.

2. samma svar till dig

Att klanka ner på en produkt, utan att ha testat den själv, är väl bara bra dumt.
Tycker ni inte det själv?

Ni har ju inte ens sett den. Inte testat den! Inte ens sett en unbox

Den är säkert gedigen men även du borde vara om du ägt Nexus telefoner tidigare vara besviken på att de övergett Nexus. De har alltid varit prisvärda med bra prestanda och rent Android. Google kommer aldrig komma upp i samma nivå som Apple om de ska hålla samma priser.

Permalänk
Medlem

Det heter Pixel för att man ville göra en egen telefon (Nexus är gjorda av andra tillverkare i ett samarbete med Google medan Google tillverkar Pixel själva) dessutom är Pixel mer "premium" så som iPhone och andra tillverkares flaggskeppsmodeller. Vet inte om luren är bra för priset men Google gjorde en rolig introduktionsvideo på YT i alla fall där dom gav en känga åt Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det heter Pixel för att man ville göra en egen telefon (Nexus är gjorda av andra tillverkare i ett samarbete med Google medan Google tillverkar Pixel själva) dessutom är Pixel mer "premium" så som iPhone och andra tillverkares flaggskeppsmodeller. Vet inte om luren är bra för priset men Google gjorde en rolig introduktionsvideo på YT i alla fall där dom gav en känga åt Apple

Fel. HTC är de som producerar telefonen. Det är deras ända del i de hela. Google har designat och skött mjukvaran.

Skrivet av anon114264:

Varför lägga så mycket pengar på en telefon när man kan få nästan lika med samma prestanda men hälften av priset? Google har ju ändå ingen bra uppdateringshistorik med sina Nexus telefoner, dock måste jag tillägga att de har det bästa av alla tillverkare men långt ifrån vad Apple ger sina.

Den är säkert gedigen men även du borde vara om du ägt Nexus telefoner tidigare vara besviken på att de övergett Nexus. De har alltid varit prisvärda med bra prestanda och rent Android. Google kommer aldrig komma upp i samma nivå som Apple om de ska hålla samma priser.

Samma prestanda på halva priset? Bevis på detta tack.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Fel. HTC är de som producerar telefonen. Det är deras ända del i de hela. Google har designat och skött mjukvaran.

Du menar som Foxconn är för Apple? Bara monterar ihop alla delar dvs.

Permalänk
Medlem

[

Skrivet av skog1s:
  1. Hur kan man ens skiva så, utan att ens sett den, haft den i handen o testat den.

2. samma svar till dig

Att klanka ner på en produkt, utan att ha testat den själv, är väl bara bra dumt.
Tycker ni inte det själv?

Ni har ju inte ens sett den. Inte testat den! Inte ens sett en unbox

Jag tror det har med att de slängt iväg "andan" av Nexus för dessa Pixel telefoner. Kan ge några exempel:

1) Design kuslikt lik iPhone 6S.
2) Har en stor "haka" under skärmen där de lätt kunde montera en front facing speaker (de har ju lyckats med detta tidigare).
3) Läste om att det inte kommer att gå (åtminstone vid launch, kanske kringås senare) att låsa upp bootloadern och installera SU för att installera ROMs på dessa telefoner som man annars kan göra med Nexus telefoner p.g.a. någon spärr som introducerades med Nougat (http://www.xda-developers.com/pixel-phones-not-yet-rootable-w...).
4) Inget riktigt nytt jämfört mot t.ex. Nexus 6P:

a) Lite bättre CPU
b) Kamera som ska vara bättre men som INTE har OIS (utan EIS) och på pappret verkar vara exakt samma kamera som den i Nexus 6P (D.v.s. endast mjukvaruförbättringar som förhoppningsvis släpps till Nexus telefonerna också).
c) Lika stort batteri i Pixel XL som Nexus 6P (dock kan det finnas några förbättringar i batteritid).
d) Google Assistant + Pixel Launcher exklusivt till Pixel (tills vidare? Men XDA löser detta för oss).

För min del verkar Pixel vara en direkt konkurrent mot iPhone och andra "premium" telefoner. Jag tror att valet av designen är gjort för att få just iPhone kunder, som annars är inlåsta i Apple och iOS, att känna sig mer "bekanta" och välkomna till Android då de redan är vana med iPhones design under de senaste åren. Att gå från en iPhone till en Nexus 5X måste kännas väldigt "skrämmande" för en s.k. "iSheep" skulle jag tro

Men vi får se hur Google spelar detta. Jag tror att många av de som annars köper Nexus enheter inte kommer att köpa dessa med tanke på att hårdvaran är nästan densamma från förra året (förutom ovanstående saker) till en prislapp som är högre än en iPhone. Varför betala 7000-8000 kr när du kan få en telefon med nästan samma egenskaper för nästan halva priset (Nexus 6P)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@skog1s: Det baserar jag främst på specs kombinerat med priset. Det kan säkert vara en mycket bra produkt men det priset står sig inte särskilt bra mot t.ex. Nexus 6P och specsen väger inte upp i mina ögon i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar som Foxconn är för Apple? Bara monterar ihop alla delar dvs.

Korrekt. Den närmsta termen för detta är väl: Original design manufacturer (ODM).

Permalänk
Medlem

De har till och med härmat Apple med prissättningen!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli betydligt gladare om LG fick ändan ur vagnen och tog in V20 till Sverige, mycket mer och roligare för pengarna imho ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bra det. Då kanske dom hinner sjunka lite i pris innan dom släpps.
Det börjar ju bli i nivå med Apple. Pinsamt...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Dvs göra som Microsoft med Windows 10, massa reklam för Cortana, och sen släppa Win 10 utan funktionen på en svensk Win 10. Fungerar fortfarande inte mer än ett år senare. Humor.

Jag fick Cortana genom en uppdatering för ca 2 veckor sedan. Funkar att använda på engelska i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Dvs göra som Microsoft med Windows 10, massa reklam för Cortana, och sen släppa Win 10 utan funktionen på en svensk Win 10. Fungerar fortfarande inte mer än ett år senare. Humor.

Microsoft och telefoner har inte varit så bra ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

För det priset finns de bättre telefoner att köpa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en utmärkt produkt, varför allt gnäll? Att ni inte har 8000kr att lägga på en telefon gör det väl inte sämre?
Min ekonomi prioriterar inte heller telefon riktigt så högt, har precis köpt en nexus 5 för 1100kr på ebay det var mer lagom för min del.

Visa signatur