Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

IKEA skrivbord och datorhållare

(Hoppas jag lade denna i rätt kategori. Ber om ursäkt annars!)

Jag har köpt ett IKEA skrivbord vid namn Bekant Sitta/stå

Det är ju ganska korkat att det inte går att sätta fast datorn på ett skrivbord som man kan höja så pass högt att kablarna kan råka illa ut, så därför vill jag montera fast en datorhållare. Jag har tittat på denna

Men innan jag hittar på något dumt tänkte jag kolla om IKEA's spånskiva verkligen kan hantera att jag skruvar fast något sådant? Jag är bland annat orolig över att hålen smulas och blir större, så att allt brakar i golvet efter ett tag.

Finns det någon som har erfarenhet med sånt här som kanske har lite tips? Vad skall jag tänka på?

Har eventuellt tänkt på att borra hål i stommen på skrivbordet och montera en hållare där i (det är ju stål), men har inte lyckats hitta en hållare som kan monteras på det sättet...

Tyck gärna till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Deliciae:

(Hoppas jag lade denna i rätt kategori. Ber om ursäkt annars!)

Jag har köpt ett IKEA skrivbord vid namn Bekant Sitta/stå

Det är ju ganska korkat att det inte går att sätta fast datorn på ett skrivbord som man kan höja så pass högt att kablarna kan råka illa ut, så därför vill jag montera fast en datorhållare. Jag har tittat på denna

Men innan jag hittar på något dumt tänkte jag kolla om IKEA's spånskiva verkligen kan hantera att jag skruvar fast något sådant? Jag är bland annat orolig över att hålen smulas och blir större, så att allt brakar i golvet efter ett tag.

Finns det någon som har erfarenhet med sånt här som kanske har lite tips? Vad skall jag tänka på?

Har eventuellt tänkt på att borra hål i stommen på skrivbordet och montera en hållare där i (det är ju stål), men har inte lyckats hitta en hållare som kan monteras på det sättet...

Tyck gärna till!

Du nämner inte vad din PC kan tänkas väga, eller vad den har för mått så jag kläcker bara ur mej lite funderingar.
"CPU-hållare LiftFix inkl 60 mm distans, svart", dom där "snabbfästena" på sidan... är dom av metall eller plast? Är dom av plast så hade jag letat efter ett annat alternativ. Plastfästen för att hålla en PC på plats x antal cm ovanför golvet tycker jag känns lite tveksamt.

Ett sådant här (eller liknande någon annanstans) kanske kan vara ett bättre alternativ, om budgeten tillåter det?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Huruvida IKEA's spånskiva klarar av monteringen eller inte, det får någon annan svara på

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200 | ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Xeon E5-2670 | 32 Gb DDR3 | Kingston HyperX Predator 480 Gb HHHL | Asus Hyper M.2 X4 Mini+OCZ RD400 256 Gb | Intel Ethernet Server Adapter I210-T1
BOINC : asteroids@home | einstein@home | enigma@home | milkyway@home | seti@home | TheSkyNet POGS | universe@home

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

@Techs: Jag vet ej hur mycket datorn väger, men chassit är ett Corsair Carbide 330R. Borde väga det men har ingen våg hemma... men får ta reda på det och återkomma.

Den största frågan är ju egentligen hurvida en spånskiva klarar av att borras i. IKEA rekommenderar ju självklart inte att man modifierar deras produkter, så fråga dom kan jag ju tyvärr glömma då svaret såklart kommer bli att man ska låta bli :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Deliciae:

@Techs: Jag vet ej hur mycket datorn väger, men chassit är ett Corsair Carbide 330R. Borde väga det men har ingen våg hemma... men får ta reda på det och återkomma.

Den största frågan är ju egentligen hurvida en spånskiva klarar av att borras i. IKEA rekommenderar ju självklart inte att man modifierar deras produkter, så fråga dom kan jag ju tyvärr glömma då svaret såklart kommer bli att man ska låta bli :/

Du behöver nog inte köpa en våg för det, en försiktig uppskattning skadar ju inte t ex ca 10 kilo eller något sådant.
Enligt Prisjakt väger enbart PC-chassit 6.8 kg och har måtten B x H x D : 210 x 495 x 484 mm.

Corsair Carbide 330R (Svart):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1967359

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200 | ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Xeon E5-2670 | 32 Gb DDR3 | Kingston HyperX Predator 480 Gb HHHL | Asus Hyper M.2 X4 Mini+OCZ RD400 256 Gb | Intel Ethernet Server Adapter I210-T1
BOINC : asteroids@home | einstein@home | enigma@home | milkyway@home | seti@home | TheSkyNet POGS | universe@home

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad*
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Deliciae: Min "datorhållare" (liknande din) sitter i spånskiva: enda att tänka på: hyfsat grov gänga på skruvarna! Funkar hur bra som helst med "tung dator" (se sign)!

Om du känner dig otrygg med skruv-direkt-i-spånskiva: Borra ett 5,5 mm hål i skivan ("nästan" genom hela skivan) och plugga det med vinylplugg ("klippta/kortade" gula plugg" och det håller lätt för 25-50 kg)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

@Techs: Najs, då tänker jag uppskatta att datorn väger 15kg för att vara på den säkra sidan. Tack!

@Felion1337: Tack för mycket bra svar! Jag funderade på att sätta i plugs, men har också funderat på att sätta en klick super lim på skruven. Vad tycker du om det?

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Lite trivia! Förra IKEA-serien "Galant" hade datorhållare som monterades direkt i ramen. För efterföljaren "Bekant" skrotades dock detta, då IKEA menar att "vanligt folk använder bärbara datorer" – ett fäste för stationära maskiner blir därför överflödigt.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - MSI X370 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Deliciae:

@Techs: Najs, då tänker jag uppskatta att datorn väger 15kg för att vara på den säkra sidan. Tack!

@Felion1337: Tack för mycket bra svar! Jag funderade på att sätta i plugs, men har också funderat på att sätta en klick super lim på skruven. Vad tycker du om det?

OM du sätter med träskruv med grova gängor och kör i den med trälim samtidigt så kommer det hålla.
Borra ett litet hål mycket mindre än vad skruven är så slipper du att det ser fult ut sedan.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: 6700K, Kylning: NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, PSU: RM650i Mus: Harpoon RGB, Tangentbord: Strafe RGB MX SILENT
Monitor: XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av emilakered:

Lite trivia! Förra IKEA-serien "Galant" hade datorhållare som monterades direkt i ramen. För efterföljaren "Bekant" skrotades dock detta, då IKEA menar att "vanligt folk använder bärbara datorer" – ett fäste för stationära maskiner blir därför överflödigt.

Ja ikea gör inte många rätt nu för tiden, inga hål i hörnen på påslakanseten, runda kanter på skrivborden, inga datorhållare, mjukglassen alltid slut i korvkiosken. Vart är världen på väg egentligen?

Tänker aldrig köpa ett chassi som inte passar i min datorhållare, eller cpu-hållare som vissa kallar det.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Tack alla

Jag kommer att förborra, använda plugs och lim.
Nu måste jag bara övertyga pojkvännen som skall ha likadan setup. Han är lite mer nervös än jag är nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Bakgrund:

Ja ikea gör inte många rätt nu för tiden, inga hål i hörnen på påslakanseten, runda kanter på skrivborden, inga datorhållare, mjukglassen alltid slut i korvkiosken. Vart är världen på väg egentligen?

Tänker aldrig köpa ett chassi som inte passar i min datorhållare, eller cpu-hållare som vissa kallar det.

När mjukglassen var slut för oss så fick vi en uppgradering till strutglass (dubbelt så dyr) istället

OnT: Om man nu måste ha en hållare så kan det ju inte vara allt för svårt att fixa själv, med några träskivor och vinkeljärn.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av DunderKlumpen:

När mjukglassen var slut för oss så fick vi en uppgradering till strutglass (dubbelt så dyr) istället

OnT: Om man nu måste ha en hållare så kan det ju inte vara allt för svårt att fixa själv, med några träskivor och vinkeljärn.

Glassen i våffla kostar 5 kronor, finns det någon annan som är dyrare alltså? Han frågade bara om jag ville ha fryst yoghurt istället men tyckte det lät vedervärdigt så tackade nej till erbjudandet.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Bakgrund:

Glassen i våffla kostar 5 kronor, finns det någon annan som är dyrare alltså? Han frågade bara om jag ville ha fryst yoghurt istället men tyckte det lät vedervärdigt så tackade nej till erbjudandet.

Njae, det var inte Ikea:s egna glass, utan det var någon "märkesglass" som låg i frysen de hade.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2004

Hittar inga bra bilder på undersidan att bordet, men det finns förborrade hål för ett nät att hålla kablar, så det kan vara ett alternativ. Annars, om du ska borra, varför inte borra (och ev gänga) i stålramen för skivan istället?

| Intel i2500k | 16g Ram | Gigabyte 7870 OC 2GB |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Deliciae:
Limma du om det känns tryggare, men det behövs inte av hållfasthetsskäl (var medveten om konsekvensen att du inte kan skruva loss den sen, utan att dra sönder spånskivan).

Grov gånga, så lång som möjligt (20-25mm, mät skivan, lägg till upphängningensplåtens höjd, dra bort 0,5mm-ish): med fyra eller åtta skruv så blir det inte mycket vikt per skruv. Så länge det inte blir några jordbävningar av högre magnitud så klarar ni er (så länge vi inte flyttar sverige till någon förkastning )