Permalänk
Livsnjutare 😎

Blanda 4GB och 8GB ?

Jag har en laptop som har plats för 2st minnesmoduler.
Jag visste att det satt 4GB i datorn som skulle uppgraderas, så antog att det var 2x2GB moduler.

Blev dock lite förvånad när jag får se 1x4GB modul sitta installerad och därmed bara använda 1st modul utav 2st möjliga - tappar man inte prestanda på det ?

Hur som helst, jag tänkte uppgradera minnet till 8GB eller 16GB, och då slog mig frågan;
Kan man blanda en 4GB och en 8GB modul, även om det inte kanske är optimalt sett ut teoretisk synpunkt - fungerar det?, och finns det några downsides ?

Jag har nämligen en 8GB modul liggande med samma hastighet som 4GB'arn som sitter i, vilket skulle leda till 8+4=12GB totalt..

Men ställer det till något för själva "DDR" -standarden ?

Det är alltså SO-DIMM minnen vi pratar om, DDR3 som körs i 1600MHz.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ifall du använder 4GB+8GB moduler så kommer minneskontrollern att gå i single channel.
Det kommer att funka helt bra, ifall det finns skillnad i CAS latency mellan modulerna så bestämmer
den som har större CL vilken de ska gå på.
Skillnaden mellan single och dual channel är inget du behöver oroa dej för i detta scenario.
Chrome demands more ram!

*extra hävdande:
Intels minneskontroller stöder antingen synchronous dual channel med liknande moduler ex. 4+4, eller så asynchronous med exempelvis 4+4+8 så länge det finns flera minnesslots.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomeow:

Ifall du använder 4GB+8GB moduler så kommer minneskontrollern att gå i single channel.
Det kommer att funka helt bra, ifall det finns skillnad i CAS latency mellan modulerna så bestämmer
den som har större CL vilken de ska gå på.
Skillnaden mellan single och dual channel är inget du behöver oroa dej för i detta scenario.
Chrome demands more ram!

*extra hävdande:
Intels minneskontroller stöder antingen synchronous dual channel med liknande moduler ex. 4+4, eller så asynchronous med exempelvis 4+4+8 så länge det finns flera minnesslots.

Nu kanske mitt system körs i singel channel men enligt bios har jag dual. Även CPU-z säger dual.

http://imgur.com/a/nj6e5

En 16GB och en 4GB modul DDR4 med H110 chipset.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu kanske mitt system körs i singel channel men enligt bios har jag dual. Även CPU-z säger dual.

http://imgur.com/a/nj6e5

En 16GB och en 4GB modul DDR4 med H110 chipset.

Wow! Dedär verkar som en ny feature ja ej hört om
Efter att ha googlat datasheet för 6th Gen Intel CPUer så finner man:
Dual Channel Mode Intel Flex Memory mode
Systemet fungerar i en 4+4GB "dual channel zon" + en "single channel zon".

Sidan 22: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Detta är precis samma beteende som på GTX 970 4GB,
var 3,5GB har bredare minnesbuss än resterande 0,5GB.
Påverkar ej prestandan nämnvärt i annat än syntetiska benchmarks.
Antar att samma gäller för din DDR4 konfiguration

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomeow:

Wow! Dedär verkar som en ny feature ja ej hört om
Efter att ha googlat datasheet för 6th Gen Intel CPUer så finner man:
Dual Channel Mode Intel Flex Memory mode
Systemet fungerar i en 4+4GB "dual channel zon" + en "single channel zon".

Sidan 22: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Detta är precis samma beteende som på GTX 970 4GB,
var 3,5GB har bredare minnesbuss än resterande 0,5GB.
Påverkar ej prestandan nämnvärt i annat än syntetiska benchmarks.
Antar att samma gäller för din DDR4 konfiguration

Okej då har jag lärt mig något nytt. Men då får jag ju bättre prestanda än om jag bara kört med 16GB modulen i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Laptopen jag har kom med ett 4GB och ett 2GB som standard.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ok, men dåså!
Tackar för informationen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •