Vad skulle ni prioritera med mobilt bredband - snabbare hastighet eller mer datamängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enklast är nog att kontakta Telia skulle jag tro. De bör veta eller kunna ta reda på hur det ligger till.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut - det har du helt rätt i!

Permalänk
Medlem

En annan sak som gjort att jag har kört på med mobilt bredband är ju för att jag har använt det till min läsplatta när jag har varit iväg lite överallt i Sverige. Det är svårt att göra det med ett fast ADSL..

Så så himla sjukt som det låter att jag har haft och fortfarande funderar på mobilt bredband är det inte när man tänker efter. Däremot vore det urbota dumt att ha både ADSL och ett mobilt bredband! Men tiderna förändras och med det behoven. Nu har jag en bättre mobiltelefon med större skärm och mer datamängd..så idag hade jag antagligen inte skaffat mig en läsplatta eftersom mobilen fungerar fint för det mesta man gör på nätet. Ett fast ADSL i kombination med sin bättre mobiltelefon skulle alltså fungera ypperligt numera. Det är bara det att då blir den stackars fina läsplattan liggandes helt oanvänd, vilket är lite synd!

Permalänk
Medlem

Chattar med Telia i detta nu. Personen jag chattar med fick ett felmeddelande när han kollade upp min adress för att se om detvar möjligt att få fast bredband hit. Det kan vara för att jacket inte har varit påkopplat på många år. Har nu slussats vidare till en annan person som ska kolla upp det hela lite närmare åt mig. Spänningen stiger..

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jizzen:

Chattar med Telia i detta nu. Personen jag chattar med fick ett felmeddelande när han kollade upp min adress för att se om detvar möjligt att få fast bredband hit. Det kan vara för att jacket inte har varit påkopplat på många år. Har nu slussats vidare till en annan person som ska kolla upp det hela lite närmare åt mig. Spänningen stiger..

Låter bra det!

Ang. din surfplatta så kan du ju alltid använda din telefon som mobil wifi hot spot och den vägen dela ut internet till plattan när du är ute och far.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Låter bra det!

Ang. din surfplatta så kan du ju alltid använda din telefon som mobil wifi hot spot och den vägen dela ut internet till plattan när du är ute och far.

Sant, men då kan jag likaväl använda mobilen känner jag. Den fungerar faktiskt finemang att kolla film på måste jag säga. Läsplattan är nästan överflödig idag, men eftersom jag ändå redan har den så försöker jag också använda den ibland.

Nu har jag chattat klart med Telia. De kunde inte ge mig något svar på ifall jag kunde få ADSL eller ej utan att skicka ut en tekniker först. Men för att teknikern ska komma ut måste jag först teckna ett abonnemang..och sedan får jag betala för teknikerns jobb och tid (dock inte ifall han konstaterar att jag inte kan få fast bredband hit). Tror faktiskt att jag fortsätter med mobilt bredband även i fortsättningen - framför allt när Telia mellan tummen och pekfingret inte kunde uppge på ett ungefär vad den där teknikers jobb skulle komma att kosta...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@jizzen:
Ja, alla har vi olika prioriteringar. Jag betalade precis 20.000:- för andra gången (betalade 30.000:- för att få fiber i mitt förra hus också) för att få fiber indraget i min kåk när jag ändå kan få ut 65Mbit via VDSL och du vill inte betala en tekniker för att få en fast lina.

Helt otroligt för mig, men som tur är så har vi alla olika prioriteringar här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@jizzen:
Ja, alla har vi olika prioriteringar. Jag betalade precis 20.000:- för andra gången (betalade 30.000:- för att få fiber i mitt förra hus också) för att få fiber indraget i min kåk när jag ändå kan få ut 65Mbit via VDSL och du vill inte betala en tekniker för att få en fast lina.

Helt otroligt för mig, men som tur är så har vi alla olika prioriteringar här i livet.

Nä, det är inte otroligt eftersom jag är själv eventuellt på väg att få fiber in till mitt hus. Två bolag (IP-Only och ett lokalt) är just nu intresserade av att gräva fiber i mitt område med start nästa år och det är jag intresserad av förstås. Har varit på möten om det och skrivit på intresseanmälan. Att betala en tekniker för att få indraget gammal teknik känns rätt onödigt då anser jag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

@jizzen:
Ja, alla har vi olika prioriteringar. Jag betalade precis 20.000:- för andra gången (betalade 30.000:- för att få fiber i mitt förra hus också) för att få fiber indraget i min kåk när jag ändå kan få ut 65Mbit via VDSL och du vill inte betala en tekniker för att få en fast lina.

Helt otroligt för mig, men som tur är så har vi alla olika prioriteringar här i livet.

Betydligt dyrare än gruppanslutningarna men förmodligen en bra investering. Fiber anslutet borde göra bostaden klart intressantare vid eventuell försäljning med. Samt möjligheten att få snabbare anslutning med förstås medans man själv bor där.

Det blir ju ändå ett par tusen om året bara med abonnemanget så det är ändå inte någon farlig summa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jizzen:

Nä, det är inte otroligt eftersom jag är själv eventuellt på väg att få fiber in till mitt hus. Två bolag (IP-Only och ett lokalt) är just nu intresserade av att gräva fiber i mitt område med start nästa år och det är jag intresserad av förstås. Har varit på möten om det och skrivit på intresseanmälan. Att betala en tekniker för att få indraget gammal teknik känns rätt onödigt då anser jag!

Skit i xDSL och hoppa på fiber istället. Borde ligga runt 10 000kr, kanske lägre och får anses vara en bra investering. Mobilt internet som kompliment i telefonen och WiFi hotspot från mobilen vid behov.

Fram tills det grävs borde mobilt internet duga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strax under 15000 kr kommer det kosta för mig att bli ansluten. En summa som jag lätt betalar för att få fiber. Bara möjligheten till billigare abonnemang (förmodligen) gör att dem pengarna är insparade på några år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skit i xDSL och hoppa på fiber istället. Borde ligga runt 10 000kr, kanske lägre och får anses vara en bra investering. Mobilt internet som kompliment i telefonen och WiFi hotspot från mobilen vid behov.

Fram tills det grävs borde mobilt internet duga.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, precis så resonerar jag också!

Permalänk

Mer datamängd alla dagar i veckan. Bandbredden är sällan ett problem, för bara ett drygt år sedan satt jag fortfarande och gameade på 5 Mbit/s telefonjack. Inga som helst problem, till och med bättre än mitt nuvarande mobila bredband pga högre latenser, även om min bandbredd numera ligger på betydligt högre 30-40 Mbit/s. Enda nyttan jag har av det är när jag behöver ladda ner stora filer/spel snabbt. Vilket ändå tar emot att göra på mobilt.

Visa signatur
Permalänk

Fick ett sms från telia i juni om att jag kunde köpa en 100GB pott för 300kr som gällde i max 3 månader så jag slog till i juli när semestern började.

Jätteskönt att koppla upp bärbara datorn med mobilen som hotspot och surfa i princip obegränsat och kolla netflix ute i stugan hela sommaren.

Lyckades bränna ganska precis 60GB innan den försvann 8:e oktober så jag prioriterar datamängd dock till rimlig hastighet dvs minst 5-10 mbit eller mer.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Lyckades bränna ganska precis 60GB innan den försvann 8:e oktober så jag prioriterar datamängd dock till rimlig hastighet dvs minst 5-10 mbit eller mer.

Ja, det är precis det..är det bara ett abonnemang där hastigheten kan hålla sig på 7-8 Mbit/s eller så när det går som trögast så vore inte valet så svårt. Men som i mitt fall med Tele2 så verkar det ha en förmåga att kunna "dippa" ner till under 1,5 Mbit/s ibland. Vid den hastigheten märker man att det plötsligt blir trögt att surfa på ett "normalt" sätt. Nu är mitt abonnemang alldeles nytt så jag får testa det några kvällar till här framöver för att se hur ofta de där dipparna faktiskt uppstår. Nu så här kl 14:23 hade jag 4,53 Mbit/s - lite oroväckande...

Permalänk
Medlem

2,01 Mbit/s med Tele2 när jag kom hem från jobbet (kl.18:20). Riktigt uselt!

En 5 meter lång förlängningskabel inhandlades dock idag och denna kopplade jag ihop med min halvmeter korta USB-kabel jag redan hade för att förhoppningsvis få till en något snabbare hastighet än 2.01 Mbit/s. Det gick dock inget vidare eftersom det inte gick att koppla upp sig alls mot internet då. Fem meter verkar verkligen vara en ganska tydlig gräns för vad som får vara maxlängd på en USB-kabel. Plockade bort min halvmetare och provade med enbart förlängningskabel istället - då gick det bättre!

Fem mätningar under 10 minuter gav en hastighet på mellan 11,54-15,14 Mbit/s (i snitt 13,5 Mbit/s). Gjorde en sjätte mätning till alldeles nyss..14,90 Mbit/s denna gång. Ja, förlängningskabeln med donglen placerad i fönstret mot masten verkar ha gjort susen!

Edit: Eller inte förresten..hastigheten åker jojo minst sagt. Svajigt som tusan och det är till och med så att internet stängs ner lite då och då. Jag vet att mobilt bredband inte är lika stabilt som fasta bredband, men jag har aldrig direkt märkt av någon svajighet med Telias mobila bredband. Visst varierar hastigheten med Telias också, men aldrig så att det direkt har påverkat min surfning. Det har känts väldigt stabilt och bra..ja faktiskt som en stabil fast koppling skulle jag vilja påstå. Jag kan inte förstå att Tele2 är så instabilt för mig. Är det någon som kan försöka förklara det för mig?

Jag bor som sagt i en ort på en ö i Blekinge skärgård där jag har lite villor och en del små skogsdungar omkring mig. Masten står 1,6 km bort från mitt hus. Enligt Tele2:s täckningskarta är det inget tvivel om att det ska finnas mycket god 4G-täckning för mig. Abonnemanget jag har erbjuder maxhastigheten 100 Mbit/s har jag för mig..och normalhastigheten anges till 20-40 Mbit/s. Mitt USB-modem är ett Huawei E392u med vilket jag kommit upp i över 50 Mbit/s med Telias mobila bredband. Donglen är placerad i fönstret som vetter mot masten. Är det inte lite märkligt att jag ibland bara får hastigheter ner mot 2-3 Mbit/s då? Och att internet dessutom ibland kopplar ner sig själv? Jag själv tycker i alla fall att det är jättemärkligt!

Permalänk
Medlem

Nu har jag till och med lyckats med konststycket att få 0,57 Mbit/s. Tack för ett fantastiskt abonnemang, Tele2. Visserligen var donglen kanske inte placerad på det mest optimala stället i mitt rum..men heller inte på något konstigt ställe (vid väggen mittemot fönstret jag nämnde tidigare).

Det här var mitt sista inlägg i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Ett inlägg till blir det för min del i denna tråd trots allt..

Har nu avslutat Tele2-abonnemanget och tecknat mig på TRE istället. Får hoppas att det kommer att fungera bättre. Jag har varit lite sur på Tele2:s mobila bredband här i denna tråd, men jag vill i alla fall ge en eloge till det bemötande jag fick när jag ringde Tele2:s kundtjänst (abonnemangsavdelningen). Fick bra svar..eller i alla fall kände jag att personen jag pratade brydde sig om mig som kund. All heder åt det måste jag säga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första kvällen med Tre:s mobila bredband. Hastigheten når ju inte upp i Telias nivå, men under kvällen här har den än så länge i alla fall hållit sig mellan 9-13 Mbit/s. Och varit stabilt till skillnad från Tele2 som ofta var nere på 1,5-2 Mbit/s och t.o.m helt kopplade ner sig lite då och då. Detta var precis vad jag hoppades på med Tre och dagtid lär hastigheten förmodligen nå upp till 15-20 Mbit/s eller liknande skulle jag gissa. Det spelar dock mindre roll - det viktigaste är att hastigheten inte sjunker ner till Tele2:s låga nivå under kvällstid. Lovande med Tre:s mobila bredband hittills alltså!

Nu har jag valt ett abonnemang med 60 GB datamängd, vilket jag tror kan räcka för min del eftersom jag räknar med att inte kolla på Netflix mer än kanske typ 50 h/månad (förmodligen blir det inte ens så mycket). Med medelkvalitet inställt i Netflix innebär det att runt 35 GB av datamängden förbrukas vid själva filmtittandet. Dock kommer några av dem där 50 timmarna spenderas framför mobiltelefonen med 10 GB datamängd istället för vid datorn. I och med det bör man kunna ha ca 30 GB datamängd över på sitt mobila bredband varje månad som kan användas för allmän surfning, spotify och lite youtube-klipp.

Skulle det visa sig att 60 GB inte räcker till kan ju Tre erbjuda abonnemang med 100 GB och t.o.m. 200 GB, vilket känns finemang.

Permalänk
Medlem

Hade valt datamängd utan att tveka, men använder närmare 100GB per månad bara i min surfplatta (twitch och youtube). Går totalt några hundra GB i månaden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jizzen:

En annan sak som gjort att jag har kört på med mobilt bredband är ju för att jag har använt det till min läsplatta när jag har varit iväg lite överallt i Sverige. Det är svårt att göra det med ett fast ADSL..

Så så himla sjukt som det låter att jag har haft och fortfarande funderar på mobilt bredband är det inte när man tänker efter. Däremot vore det urbota dumt att ha både ADSL och ett mobilt bredband! Men tiderna förändras och med det behoven. Nu har jag en bättre mobiltelefon med större skärm och mer datamängd..så idag hade jag antagligen inte skaffat mig en läsplatta eftersom mobilen fungerar fint för det mesta man gör på nätet. Ett fast ADSL i kombination med sin bättre mobiltelefon skulle alltså fungera ypperligt numera. Det är bara det att då blir den stackars fina läsplattan liggandes helt oanvänd, vilket är lite synd!

Det är precis därför folk säger att wifi/mobiltinternet är ett Komplement!

Skrivet av jizzen:

Nu har jag till och med lyckats med konststycket att få 0,57 Mbit/s. Tack för ett fantastiskt abonnemang, Tele2. Visserligen var donglen kanske inte placerad på det mest optimala stället i mitt rum..men heller inte på något konstigt ställe (vid väggen mittemot fönstret jag nämnde tidigare).

Det här var mitt sista inlägg i denna tråd.

Det är klart du får ut "max" hastighet kl 1-2 på natten. Medans du på dagtid när alla kommer hem och ska surfa, får skithastighet. Det är precis så verkligenheten ser ut med mobiltinternet. Finns inget du kan göra åt det. Annat än att just skaffa xDSL. Förstår att du inte vill betala en tekniker för en gammal teknik. Men å andra sidan, får du själv avgöra om det är värt att få ut skithastigheter dagtid.
Att byta operatör kan lösa problemet, om de har olika master och backbone. Problemet är att flertalet operatörer delar på utrustningen. Så du kan få dåligt spedd med flera olika operatörer. Men om 3 har en egen mast hos dig och inte många har 3 där du bor så kommer det fungera bättre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är precis därför folk säger att wifi/mobiltinternet är ett Komplement!

Det är klart du får ut "max" hastighet kl 1-2 på natten. Medans du på dagtid när alla kommer hem och ska surfa, får skithastighet. Det är precis så verkligenheten ser ut med mobiltinternet. Finns inget du kan göra åt det. Annat än att just skaffa xDSL. Förstår att du inte vill betala en tekniker för en gammal teknik. Men å andra sidan, får du själv avgöra om det är värt att få ut skithastigheter dagtid.
Att byta operatör kan lösa problemet, om de har olika master och backbone. Problemet är att flertalet operatörer delar på utrustningen. Så du kan få dåligt spedd med flera olika operatörer. Men om 3 har en egen mast hos dig och inte många har 3 där du bor så kommer det fungera bättre.

Jag är som sagt inte ute efter att få superhastighet med mitt mobila bredband - det viktigaste är att det inte blir FÖR dålig hastighet bara. Är hastigheten runt 10 Mbit/s så har jag inga som helst problem att göra det jag vill på nätet..d.v.s. kolla Netflix, Youtube, surfa, kolla in sajter med mycket bilder, ha flera fönster uppe samtidigt etc. Det går heller inte ens direkt långsamt, utan flyter på. Vilka nät respektive operatörer använder har jag förstås kollat upp innan..likaså beräknad täckning. Trots det vet man ju aldrig riktigt säkert hur internet kommer att flyta på med en viss operatör ändå. Jag trodde exempelvis att Tele2 skulle fungera helt okej hemma hos mig eftersom täckningskartan visade på 4G-täckning, masten står inte långt ifrån mitt hus och inga onormala hinder finns emellan..men i praktiken visade sig Tele2 fungera kasst. Urkasst till och med. Tre kör ju på ett eget nät..och det ser ut att fungera bättre (helt klart tillfredsställande) än Tele2. Telia ser dock ut att stå i en klass för sig när det kommer till hastighet på den plats jag bor. Men hastigheten jag talar om då är den uppmätta hastigheten på bredbandskollen.se och är egentligen bara en siffra - i praktiken (när jag surfar runt på internet) kan jag inte säga att jag märker någon skillnad i hastighet mellan Telia och Tre. I och med att skillnaden i uppmätt hastighet inte direkt märks i praktiken..och att Tre kan erbjuda 20 GB mer datamängd i månaden till 50 kr lägre pris så känns Tre som ett bra val hemma hos mig, tycker jag!

Permalänk
Medlem

Jo men det fungerar ju på tider när inte alla andra surfar, så om du är nöjd med det så är det ju inga problem. Men du kan inte klaga sen när du kommer ner i 1mbit Vilket är fullt "normalt" i sådan här situation. Bara hoppas 3 fungerar bättre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jo men det fungerar ju på tider när inte alla andra surfar, så om du är nöjd med det så är det ju inga problem. Men du kan inte klaga sen när du kommer ner i 1mbit Vilket är fullt "normalt" i sådan här situation. Bara hoppas 3 fungerar bättre.

Fast jag anser ju inte det vara normalt att komma ner på så låga hastigheter som 1-2 Mbit/s..

Med Telia har jag aldrig varit i närheten av det. Tror inte heller att jag kommer komma ner i dem låga hastigheterna med Tre. Jag mätte flera gånger under olika tider i går kväll (typ mellan kl. 18-24 och inte en enda gång var jag under 9 Mbit/s. Oftast låg jag på strax över 11 Mbit/s med Tre då, vilket är helt okej! Men med Tele2 hade jag inte okej hastighet och jag anser att det var förvånande och onormalt med så låg hastighet som det gav.

En mätning på bredbandskollen.se med Tre:s mobila bredband nu kl. 10:00 gav 16,61 Mbit/s ned och 18,80 Mbit/s upp samt svarstiden 40 ms. För mig duger det gott och ligger inom ramen för mina förväntningar. Men jag får väl hålla lite koll på hastigheten även dem närmsta kvällarna för att se så det inte uppstår några rejäla dippar. Men det tror jag faktiskt inte att det kommer att göra!

Skickades från m.sweclockers.com